BMW X5 G05 keskustelua – vol. I

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • paavju
    replied
    Eilen mennen tullen pimeässä Mli-Kuopio-Mli. Paluumatkalla pöllyävää lunta oli sekä ilmassa että tiellä, ja varsinkin ohituskaistoilla. On tää X5 kyllä aika kelille tunteeton matkajuhta, heikossa kelissä yllättävän iso ero X3een verraten mm. vakaudessa. Ohituskaistojen lumi ei tuntunut ei niin missään. Sen verran tiheään tuli välillä lunta että piti laittaa valot manuaalille kun kävi silmiin (oon "näkövammainen").

    Autoista laskien taitaa olla 11 Bemari, selkeästi paras. Ainoa miinus tulee koosta; kun yrittää parkata ettei parkkipaikkakolhuja tulisi. Ihmismieli on outo. Tänään parkkasin reilun välin päähän Mesen uuden näköisestä verrokista, ja jäin auton viereen puhelimeen. Ei aikaakaan, kun Mesen ja minun väliin suhahti Aygo täydessä lastissa, ei näyttänyt mukavalta matkanteolta. 20 m eteenpäin olisi ollut koko rivi lähempänä ABC:n ovia tyhjä, ei kelvannut tjsp. No kahden norsun välissä on turvallista.
    Last edited by paavju; 10-01-2025, 21:14.

    Leave a comment:


  • torso1
    replied
    Originally posted by bittivirhe View Post

    Ei kai ne 45e:n puskurit sen isommat ole? 50e:ssä ilmeisesti 3.8 kWh (29.5 kWh - 25.7 kWh), 45e:ssä 3.2 kWh (24 kWh - 20.8 kWh)? Tuollaiset luvut ainakin löysin.
    Joo en ole kyllä itsekään niin tarkkaan noita 50e puskureita kattonut et mitä on EU -malleissa. Ohjekirjassa kuitenkin sanotaan et päivittäisessä käytössä lataustaso olisi hyvä pitää max. 80% ja tarvittaessa ladata 100% asti juuri ennen matkalle lähtöä. Joten tästä päätelleen voisi olettaa että bufferia olisi vähemmän ja korkeajänniteakun kestoikä on pidempi silloin kun noudattaa valmistajan ohjeistusta. Mutta tiedäppä noista sit.

    Leave a comment:


  • bittivirhe
    replied
    Originally posted by torso1 View Post
    Juu 45e:ssä ei pysty lataustasoa säätämään. Eikä siihen ole tarvettakaan siinä koska isommat puskurit. Eli aina vaan 100% asti.
    Ei kai ne 45e:n puskurit sen isommat ole? 50e:ssä ilmeisesti 3.8 kWh (29.5 kWh - 25.7 kWh), 45e:ssä 3.2 kWh (24 kWh - 20.8 kWh)? Tuollaiset luvut ainakin löysin.

    Leave a comment:


  • torso1
    replied
    Originally posted by paavju View Post

    Vanhempi malli 45e kyseessä, ja näemmä ainoastaan latausvirtaa voi säätää, ei tasoa.
    Juu 45e:ssä ei pysty lataustasoa säätämään. Eikä siihen ole tarvettakaan siinä koska isommat puskurit. Eli aina vaan 100% asti.

    Leave a comment:


  • paavju
    replied
    Originally posted by torso1 View Post

    No jos sulla on uudempi 50e eli OS 8.5:lla, niin sieltä lataus -valikon takaahan se asetus löytyy.
    Ja löytyy BMW äpistä myös.
    Vanhempi malli 45e kyseessä, ja näemmä ainoastaan latausvirtaa voi säätää, ei tasoa.

    Leave a comment:


  • bittivirhe
    replied
    Aihetta sivuten: Jos jollain on iphone, niin olisi kiinnostavaa kuulla, mitä tällä näkee: https://geteflow.app/ Android-versio on ollut jo kauan "tulossa pian" :(

    Leave a comment:


  • paceman73
    replied
    Onko kellään kokemuksia SOH testistä ajoakun kunnon testauksesta? Löytyy pikatesti ja laajempi premium testi e-expert korjaamoilta. Varmaan autoliikkeissä vaihtari puolelta löytyy myös enemmissä määrin.

    Leave a comment:


  • torso1
    replied
    Originally posted by paavju View Post
    Mistä tuota lataustasoa (vaikka 80 % asti) pääsee säätämään? Tänään pikaisesti tutkailin autoa, enkä löytänyt, sama myös kännykässä. Muistikuva on että edellisessä X3:ssa tuollainen asetus oli jossain näkysällä.
    No jos sulla on uudempi 50e eli OS 8.5:lla, niin sieltä lataus -valikon takaahan se asetus löytyy.
    Ja löytyy BMW äpistä myös.

    Leave a comment:


  • paavju
    replied
    Mistä tuota lataustasoa (vaikka 80 % asti) pääsee säätämään? Tänään pikaisesti tutkailin autoa, enkä löytänyt, sama myös kännykässä. Muistikuva on että edellisessä X3:ssa tuollainen asetus oli jossain näkysällä.

    Leave a comment:


  • bittivirhe
    replied
    Originally posted by torso1 View Post
    Mulla oli adaptiiviset (kääntyvät) ledit 45e:ssä. Tässä uudemmassa mallissa vaikka on parhaat ledit, niin valoteho on ikävä kyllä huonompi kuin 45e:ssä. Enää kun ei edes lasereita saanut. Eli rahallakaan ei saa enää hyviä valoja. Kuinka surkeaa. Hienosti ne kyllä osaa säätää mutta valoteho ei riitä tarpeeksi pitkälle.
    No sitten oma havaintoni ei ollut kuvittelua. Itsellä on laservalot, jotka ovat aika asialliset (mietin kyllä alkuun lisäpitkien asennusta, mutta on jäänyt). Taitaa joutua pitämään nykyistä autoa pitkään (jos se kestää kasassa), kun uudemmissa moni asia menee väärään suuntaan :-(

    Leave a comment:


  • torso1
    replied
    Originally posted by bittivirhe View Post
    Olen pitkien matkojen jälkeen ottanut 45e:n näytöltä kuvan, josta näkee kulutukset ja sähköllä ajetun matkan, niin jää dokumenttia talteen. Joudun kyllä 1000 km:n matkalla tankkaamaan, kun sähköä on vain yksi akullinen käytettävissä.

    Millaiset ajovalot sinulla oli 45e:ssä? Koetko 50e:n ajovalot paremmiksi vai huonommiksi? Minulle jäi 50e:n valoista koeajon perusteella sellainen tunne, että taas on säästetty väärästä paikasta, mutta en ajanut samaan syssyyn pimeässä 45e:llä.
    Joo näin tuli tehtyä joskus itsekin 45e aikoina. Täytyy ottaa sama vanha ja hyväksi todettu käytäntö uudelleen käyttöön.

    Mulla oli adaptiiviset (kääntyvät) ledit 45e:ssä. Tässä uudemmassa mallissa vaikka on parhaat ledit, niin valoteho on ikävä kyllä huonompi kuin 45e:ssä. Enää kun ei edes lasereita saanut. Eli rahallakaan ei saa enää hyviä valoja. Kuinka surkeaa. Hienosti ne kyllä osaa säätää mutta valoteho ei riitä tarpeeksi pitkälle.

    Leave a comment:


  • bittivirhe
    replied
    Olen pitkien matkojen jälkeen ottanut 45e:n näytöltä kuvan, josta näkee kulutukset ja sähköllä ajetun matkan, niin jää dokumenttia talteen. Joudun kyllä 1000 km:n matkalla tankkaamaan, kun sähköä on vain yksi akullinen käytettävissä.

    Millaiset ajovalot sinulla oli 45e:ssä? Koetko 50e:n ajovalot paremmiksi vai huonommiksi? Minulle jäi 50e:n valoista koeajon perusteella sellainen tunne, että taas on säästetty väärästä paikasta, mutta en ajanut samaan syssyyn pimeässä 45e:llä.

    Leave a comment:


  • torso1
    replied
    Originally posted by bittivirhe View Post
    Paljonko pääsit sähköllä? Paljonko tuli keskikulutukseksi (bensa)?
    Niin. Se on hyvä kysymys kun tämä viimeisin äppi ei enää näytä selkeästi sitä paljonko on eDrive osuus matkasta. Näyttää vain päiväkohtaisen tilaston. No paluumatkan osalta tuo on aika selkeä koska muita ajoa ei tullut sinä päivänä eli keskikulutus 5,7l ja eDrive 125km (alkumatkasta ajoin pakotetulla sähköajolla n. 20km). Polttomoottori mulla on tapana lämmittää (Sport modella) käyntilämpöiseksi (eli öljynlämmöt yli 90’C) aina ennen kuin annan autolle mahdollisuuden optimoida kulutus pitkällä reissulla. Sähköajon osuus nousisi kyllä suuremmaksi jos antaisi auton optimoida kulutus heti matkan alussa mutta olen hieman neuroottinen tuon polttomoottorin käytön suhteen ja tämä toimintatapa on jäänyt päälle jo 45e ajoilta. Eli aina kun polttis käynnistetään, niin sitten se ajetaan myös käyntilämpöiseksi ennen sammutusta.

    Leave a comment:


  • bittivirhe
    replied
    Paljonko pääsit sähköllä? Paljonko tuli keskikulutukseksi (bensa)?

    Leave a comment:


  • torso1
    replied
    Viime viikonloppuna tuli käytyä Kuopio-Turku-Kuopio väli. Täydellä tankilla ja 80% akulla lähdettiin. Perillä sain myös ladattua akun ihan täyteen asti kotimatkaa varten. Ajot yhteensä 936km ja tankkiin jäi 24% polttoainetta. Onhan tämä 50e melekonen roadtripperi!
    Last edited by torso1; 01-01-2025, 23:05.

    Leave a comment:

Working...
X