BMW X5 G05 keskustelua – vol. I
Collapse
X
-
Mulla oli hetken G05 X5 jossa oli myös NV. Eikös tuon kamera ole munuaisten välissä, ja voisiko (ja varmaan voi) ihan vaan likaantua?
-
-
Kyllä jaksaa kenkkuilla tuo night vision. Välillä toimii todella hienosti ja näytössä näkyy yksityiskohtainen maisema ja kaikki tielläliikkujat. Välillä taas näyttö on täysin tai lähes pimeä eikä edes edelläajavan pakoputki näy mitenkään. Järjestelmän kamera on vaihdettu ja softat päivitetty. Uusi kamera saattoi auttaa jonkin verran, mutta ei näköjään täysin korjannut ongelmaa. Ehtii ilmeisesti jatkotakuukin loppua ennen kuin tuo tulee kuntoon :-(
Leave a comment:
-
-
Originally posted by tiko4tiko View Post
Joo tuollaista tieto oli tuolla Saksan foorumeilla että Q2 24 tuotannossa olisi saatavilla, siksipä hieman ihmettelin hinnastoa.
4MN ambient air
407 panorama lasikatto SkyLounge
453 aktiivituuletus istuimiin
2VH 4pyörä ohjaus (tämä koko kevättalven ainakin)
Leave a comment:
-
-
Originally posted by torso1 View Post
Kiitti. 4p-ohjausta ei ole saatavilla vielä koko kevättalven aikana tuotantorajoitteen takia. Sitähän ei ole saanut koskaan vielä 50e malliin. Myyjä luuli ettei myös tule koskaan edes saamaan. Alihankkijalla sen verran tiukalla tuotanto että koko kapasiteetti menee korkeamman prioriteetin malleihin. Toki olisin tämän ottanut jos olisin saanut. Laitoinkin muuten yv:tä sulle G05:een liittyen.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by tiko4tiko View Post
No nyt nyt on vauhtia ja käänteitä. Saitko 50e:n jo 4p-ohjauksella, pari viikkoa sitten aikanakin hinnastoon ilmestyi, mutta konfiguraattorissa sitä ei ole. Onnea hankinalle joka tapauksessa, tuolla rahalla varusteet alkaa olla kohdillaan
Leave a comment:
-
-
Originally posted by torso1 View PostTuli hulluteltua Hedinin Black Friday tarjouksilla (esim. 20” talvirengassarja 0€) ja pistettyä G05 50e tilaukseen. Sweet spot löytyi sieltä 120k€ nurkilta. IX50:llä tuli nyt muutama kk harjoiteltua täyssähköajoa mutta kyllä täytyy ihan käytännöllisyyden vuoksi siirtyä takaisin X5 kantaan!autohan valmistuu näemmä nopeasti. Vk50 on jo tuotantopaikka varattu. Ja mikä parasta. Auton pystyy nykyisin tilaamaan ihan normaaleilla (ei-runflat) 20” kesäkumeilla.
Leave a comment:
-
-
Tuli hulluteltua Hedinin Black Friday tarjouksilla (esim. 20” talvirengassarja 0€) ja pistettyä G05 50e tilaukseen. Sweet spot löytyi sieltä 120k€ nurkilta. IX50:llä tuli nyt muutama kk harjoiteltua täyssähköajoa mutta kyllä täytyy ihan käytännöllisyyden vuoksi siirtyä takaisin X5 kantaan!autohan valmistuu näemmä nopeasti. Vk50 on jo tuotantopaikka varattu. Ja mikä parasta. Auton pystyy nykyisin tilaamaan ihan normaaleilla (ei-runflat) 20” kesäkumeilla.
Last edited by torso1; 22-11-2023, 13:16.
Leave a comment:
-
-
Satoja xDrivejä olen katsastanut ja kaikki on jarrudynossa ajettu. Rullilta ei saa nousta ennenkuin ne on pysähtyneet. Yhden kerran jakolaatikko tykkäsi kyttyrää kun katsuri ei älynnyt auton olevan neliveto. Originaalit kardaanit ei kyllä kierry tuollalailla rullalle, kokemusta on tarvikekardaanista E70 joka meni rullalle kuin etujarrut jäätyi... xDrive ei välitä voimaa eteen kun jarrua painetaan ja voi siis testailla jarrudynamossa huoletta, oleellista on että sieltä rullilta ei yritetä nousta pois ennenkuin ne on pysähtyneet...
Leave a comment:
-
-
Näköjään taas hajotettu joku neliveto katsastuksessa dynolla. Onko joku ehtinyt jo G05 kanssa leimalle ? Onko syytä etsiä konttori , jossa nelvitetodyno vai jatkaisiko vaan ajelua katsastamatta?
Leave a comment:
-
-
Nyt 4kk ja 8tkm takana G05:llä. Hankin auton ensisijaisesti matka ajoa varten ja siinä auto on täyttänyt odotukset. Kyyti on mukavan leppoisaa ja riittävän hiljaista jopa nyt käytössä olevilla tilapäisillä runflateilla.
Sähkökantama on ollut 65-86km , riittää mainiosti arjen pyöritykseen taajamassa.
Nelipyöräohjaus on todella mainio varuste , sen ansioista taittuu parkkihallissa selvästi ketterämmin kuin F15.
Mukautuvat ledit toimivat oikein hienosti , mutta pesureiden puuttuessa ei valoilla tosipaikan tullen paljon mitään tee.
BW ääni yhtä hyvä kuin F15 BO
Muutama pikkuharmitus :
Ärsyttävän holhoava valokäytäntö. Sadetunnistin heittää ajovalot päälle , vaikka kirkkaalla säällä tihkussa riittäisi mainiosti päivävalot. Tämä pitäisi saada Carlylla koodattua kuntoon , mutta eipä onnistu yhteys carlyn potikkaan vaikka mitä tekisi.
Blindspot ryhtyy toimimaan vasta 20kmh nopeudesta. Peilien varoitusvalon pitäisi ehdottomasti toimia seistessäkin. Carlyllä pitäisi onnistua koodaus niin että toimisi edes 10km ylöspäin , mutta kuten yllä totesin , eipä onnistu.
Night visionin kuva olisi hyvä saada mittaristoon. Toki olennaisinta on taustatoiminta , joka koko ajan päällä.
Pylpyrän ympärille kootut napit huonommat kuin F15 , jossa niitä oli helpoo käyttää sokkona. Tässä vaikeampaa. Lämpötilan ja ilmastoinnin säätönapit myös ergonomisesti huonommat kuin F15 , niiden merkinnät erottuvat heikommin.
Kokonaisuutena olen varsin tyytyväinen hankintaan. Kohta alle Continentalin kitkat , minkä jälkeen kyyti hiljentynee entisestään.
Leave a comment:
-
-
Ajoin pitkästä aikaa 45e:llä hämärässä ja eivät ne 50e:n kaukovalot taida sen leveämmälle valaista kuin 45e:n.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by bittivirhe View Post
Ajovalot ovat pettymys, koska ne eivät käänny lainkaan ja laser-valojahan ei enää saa. Tosin kaukovalokeilan leveys vaikutti aika hyvältä, pusikot tien molemmin puolin saivat valoa ehkä jopa paremmin kuin ennen faceliftiä. Valojen kantamasta en ole varma, ei se nyt aivan surkea ainakaan ollut. Vastaantulijoiden kohdalle valot luovat pimeän kohdan samaan tapaan kuin ennen faceliftiä.Last edited by tiko4tiko; 16-08-2023, 12:45.
Leave a comment:
-
-
Minulla on koeajossa 50e ja pidän sähkömoottorin tehoeroa 45e:hen verrattuna todella huomattavana. 45e:n kanssa saa esim. moottoritielle liittyessä huolehtia kiihdytyksestä ajoissa, mutta 50e kiihtyy pelkällä sähköllä oikein mukavasti. Myös isomman akkukapasiteetin huomaa selvästi ja olisin päässyt illalla pelkällä sähköllä toista sataa kilometriä, vaikka akku ei ollut lähtiessä aivan täynnä. Tosin pääosa ajosta tapahtui pienemmillä teillä, koska halusin tutkia ajovalojen toimintaa pimeässä.
Ajovalot ovat pettymys, koska ne eivät käänny lainkaan ja laser-valojahan ei enää saa. Tosin kaukovalokeilan leveys vaikutti aika hyvältä, pusikot tien molemmin puolin saivat valoa ehkä jopa paremmin kuin ennen faceliftiä. Valojen kantamasta en ole varma, ei se nyt aivan surkea ainakaan ollut. Vastaantulijoiden kohdalle valot luovat pimeän kohdan samaan tapaan kuin ennen faceliftiä.
Fyysisiä kytkimiä kaipaan enkä ole edelleenkään (satunnaisesta i4:llä ajelusta huolimatta) oppinut löytämään haluamiani toimintoja iDrive 8:n kuvakesekamelskasta. Eilen onnistuin esim. kertaalleen löytämään moottorin lämpötilan jostain, mutta toista kertaa en sitä enää löytänyt. Toivottavasti iDrive 8.5 tulee olemaan parempi ja selkeämpi.
Takaovien kahvoista on jätetty comfort access pois. Ratissa on paikat adaptiivisen vakionopeussäätimen etäisyyssäädölle, mutta toiminto on jätetty pois (löytyy valikoiden syövereistä). Tavaratilasta on jätetty pois kahvat, joilla takapenkkien selkänojat saa kaadettua. Kaikenlaista pientä hyödyllistä on karsittu sieltä sun täältä.
Mittaristoon saa etukameran näkymän, mikä on ihan hauska toiminto, mutta vielä ei ole avautunut, onko tuolla muutakin arvoa kuin erikoisuus. Ennemmin ottaisin pimeänäön, mutta sitäkään ei enää ole saatavilla.
Ajoavustin on kehittynyt, mutta monet toiminnot (kuten liikennevalojen tunnistus ja reitin mukaan säätyvä nopeusavustin) eivät edelleenkään ole käytettävissä Suomessa. Paikoissa, joissa vasemmalle kääntyvien ohittamiseksi kaista levenee yllättäen, avustin haparoi edelleen samaan tapaan kuin aikaisempi versio. Joissakin tilanteissa uusi versio toimii kuitenkin selvästi paremmin kuin edellinen.
45e:ssä olen tottunut siihen, että jalan nostaminen kaasulta aloittaa "moottorijarrutuksen" ja sopivasti ennakoimalla jarrupolkimeen ei tarvitse koskea kuin pysähtyessä. 50e taas rullaa vapaasti (samoin kuin 45e hybrid eco pro -tilassa). Tämä on energiatehokkaampaa, mutta pakottaa käyttämään jarrupoljinta. En tiedä, saako tuon vanhan toiminnan jotenkin käyttöön 50e:ssä.
EDIT: Koeajoautossa oli tietysti hybrid eco pro -tila päällä, mikä ainakin osittain selittää eron. Tosin mielestäni sama ilmiö oli myös electric-tilassa..
45e:n battery control -tilassa on mahdollista ladata ajoakkua polttomoottorin avulla halutessaan vaikka tyhjästä täyteen (tämä tietysti näkyy polttoaineen kulutuksessa). 50e:ssä tämä ei enää onnistu, vaan tilalla on battery hold -tila, jossa auto ei enää pura ajoakkua, mutta ei myöskään nosta varaustasoa. Jos sattuu ajamaan akun tyhjäksi ja joutuu pysäköimään paikkaan, missä ei ole latausmahdollisuutta, 50e:n akku saattaa kärsiä. 45e:ssä olisi sentään voinut ladata akkua polttomoottorin avulla ennen pysäköintiä. Mikä lienee tämänkin muutoksen taustalla - käsittääkseni mitään teknistä estettä akun lataamiselle entiseen tapaan ei ole.
WIFI-hotspot näyttäisi nyt olevan saatavilla (piti olla jo kolme vuotta sitten, mutta eipä ole kuulunut). Keinonahkapenkit ovat myönteinen yllätys, laadukkaan näköiset ja tuntuiset. Ehkä silti pysyisin aidossa nahassa periaatteen vuoksi.
22-tuumaisilla renkailla auto ei ole isommissa nopeuksissa erityisen hiljainen täkäläisellä asfaltilla. Jossain videossa puhuttiin lisävarusteena saatavasta äänieristepaketista - en tiedä, mikä se on ja auttaisiko se asiaa. Muuten ei ole valittamista, jousitus toimii omaan makuuni hyvin eikä autosta kuulu mitään ylimääräisiä natinoita tai kolinoita.
Jenkeissä 50e:ssä on ollut paljon vikoja ja stop sale -tilanteita. Akuston jäähdytykseen liittyvä venttiili on pettänyt monilla alle 1000 km:n ajon jälkeen ja ainakin parilla jo toiseenkin kertaan. Polviturvatyynyistä oli takaisinkutsukampanja (koski myös muita malleja), polttoainetankin vuotoja tarkkaileva järjestelmä on viallinen (takaisinkutsu), drive train -ongelmia, ajoavustimeen liittyvä stop sale ym. Yllättävän paljon ongelmia, vaikka G05 on jo vanha auto.
Kasvanut akkukapasiteetti ja sähkömoottorin teho (ja kokonaisteho) ovat merkittäviä parannuksia. iDrive 8:sta en pidä. Karsitut ominaisuudet ja varusteet harmittavat, ajovaloissa on tavallaan palattu osittain 15 v taaksepäin. Kun voisi risteyttää parhaat asiat näistä kahdesta versiosta, saisi aikaan lähes täydellisen auton...Last edited by bittivirhe; 15-08-2023, 15:12.
Leave a comment:
-
-
"Tarkistin kotona 50e;hen ko. varustetta ei näytä edes olevan saavilla enää... outoa aikanaan kun konfiguraattori avattiin muistan varusteen nähneeni"
Aina vaan pahemmaksi menee. Eihän tuon hintaisen auton ostamisessa ole mitään järkeä , jos siihen ei saa haluamiaan varusteita.
Taitaa tulla nykyisestä pre LCI X5 hyvinkin pitkäaikainen ajokki. Seuraavaan malliin ei varmaankaan saa navigaattoria , ikkunoita veivataan kammesta ja ainoa saatavilla oleva varuste on ylimääräinen USB pistoke. Fully gharged mallliin tulee ehkä lanseerausvaiheessa rajoitetun ajan loundness nappi radioon.
VMP.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by torso1 View PostG05 LCI:ssä ja iX:ssä myös uusissa tehdastilauksissa 4p-ohjaus pannassa vuoden loppuun saakka tuotantorajoitteen takia. Poislukien iXM60 malli, josta tuo löytyy vakiovarusteena.
Leave a comment:
-
Leave a comment: