Originally posted by Veeksi
View Post
11kwh+4,9kwh ja 106km viittaa pitkiin mäkiin eli alamäet ja myötäleet on menty sähköllä. Tasaisella äksä vie sähköä noilla nopeuksilla ~30kWh/100km, joten tuommonen 16kwh ei riittäisi kuin ~50km matkalle. Eli kaikki luvut riippuu paljon tiestä ja nopeudesta. 106km sähkömatkana on kuitenkin hyvä suoritus varsinkin kun akkuun on jäänyt vielä noin 10%. Itse matka-ajossa pääsen vajaaseen 100km tyypillisesti.
Olen myös huomannut, että kylmässä auton seisosessa akun prosentit valuu alaspäin. Kylmällä akulla osa energiasta menee akun sisäiseen resistanssiin. Eli juuri ennen pysähdystä kaikki on optimissa akun olessa lämmin ja aamulla liikkeelle lähdettäessä kylmässä kaukanan siitä. Kesällä akun tila ei vaihtele niin paljoa.
Kun lämpenee, niin sun pitäis päästä kaupungissa 60-70km väliin sähköllä. Toki jos kiihdyttelet paljon ja tapat vauhdin jarrulla, niin matka lyhenee, ei 2,5tn ilmaiseksi kulje, Sähkön kulutusmittari kertoo hyvin, miten sähköä kuluu.
Muutama kulutusvinkki - hidastukset pitää tehdä kevyesti jarrulla siten (tai ennakoimmalla vain nostamalla jalan kaasulta ajoissa), että auto käyttää pääasiassa hidastukseen sähkömoottoria eikä jarruja (eli sähköajon neula ei saa mennä liian syvälle regeneraatiossa), tällöin sähköinen matka maksimoituu kun saat hidastuksen energian takaisin akkuun suurelta osin. Jos kaupunkiajoon sisältyy isompaa tietä (Kuopiossa moottoritie), niin kannataa välttää >90km/h nopeuksia, kulutus nousee jyrkästi, koska ilmanvastusta äksän korissa piisaa, lyhyellä matkalla lisävauhdista ei ole mitään hyötyä. Myötäleissä kannattaa coastata, jos mahdollista, eli pitää sähköajon neula nollassa (ei kulutusta eikä regeneraatiota), auto kulkee ikäänkuin vapaalla, jolloin metrejä kertyy tehokkaimmin.
Leave a comment: