memebuy23buy

BMW X5 G05 keskustelua – vol. I

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • tiko4tiko
    replied
    Originally posted by Veeksi View Post
    Vieläkin olen vähän epäileväinen, että onko auton akussa tai latauksessa kaikki hyvin. Osaltaan senkin takia, että jotain hyvin hämmentävää tuolloin viime vuoden lopulla oli. Senkin takia, että auto aina näytti, että akku oli tyhjä, mutta vaikka sen latasi täyteen, niin sähkönkulutus ei muuttunut sähkömittarin mukaan diesel-autoajoista (entinen 30-40kwh/vrk pysyi samana kuin ennen sähkö-/hybridiautoa). Autossa olikin joku ohjelmistopäivitys jumissa ja kun se saatiin huollossa ajettua autoon, alkoi valitettavasti talonkin sähkömittari samalla toimimaan. Joten ihan täyttä luottoa ei kyllä tuohon BMW:n lataus-/kulutustietoihin ole.

    Näillä noin 0 asteen keleillä pelkällä sähköllä ajelee kaupunkiajoa noin 30-40km (ilman esilämmitystä). Se tosin juuri ja juuri riittääkin ajoihimme. Aika kauaksi jää edelleenkin +80km:sta. Toisaalta eilen ajoin kaupunkiajoa 4km sportilla (bensalla), niin kulutus oli 26,2l/100km, joten aika kaukana sekin taitaa olla BMW:n ilmoittamasta kaupunkikulutuksesta.

    Pääsiäisenä tuli ajettua ensimmäinen pidempikin siirtymä Kuopiosta Tampereelle ja takaisin (taisi olla +5:stä +8:aan astetta lämmintä). Käytin adaptiivista ajoa (en eco prota) ja kulutus oli seuraavanlaista:
    132km, 1h 38min (84,9 km/h), 5,3l / 100km, 8,9 kwh/100km (Polttoaine 100% -> 98%, akku 100% -> 39%)
    149km, 1h 57min (80,1 km/h), 7l / 100km, 3,3 kwh/100km (Polttoaine -> 84%, akku -> 13%). Tämä oli maali, joten auto ei yllättäen hyödyntänytkään adaptiivisella läheskään koko akkua.
    Tämä toki toisaalta antoi eDrive-matkaksi yhteensä 106km (11,7 kwh + 4,9 kwh), mutta eikös tässä tilassa auto myös ajettaessa lataa itseään? Yön yli auto seisoi parkissa, niin 13% oli jo vajunut yössä 8%:iin, vaikka mitään lämmitystä ei edelleenkään käytetty. Sekin on erikoista, että auto aina yllättyy latausajasta. 8A:lla ladatessa tyhjästä täyteen taitaa lupailla aina 12-14 tuntia, mutta sitten lataus onkin valmis 2-3 tuntia ennen arvioitua. Lataus tapahtuu pääasiassa yöllä, joten tähän vuoden aikaan yöksi pakkanen kiristyy, joten eikö tuon ennemmin pitäisi yllättää toiseen suuntaan?

    Onko syytä olla huolissaan vai kuulostaako tämä ihan siltä miltä pitääkin?
    Verrattuna omaan n15km puuttuu, mutta jos et esilämmitä, niin se selittänee eroa, lämmitys kuluttaa paljon.

    11kwh+4,9kwh ja 106km viittaa pitkiin mäkiin eli alamäet ja myötäleet on menty sähköllä. Tasaisella äksä vie sähköä noilla nopeuksilla ~30kWh/100km, joten tuommonen 16kwh ei riittäisi kuin ~50km matkalle. Eli kaikki luvut riippuu paljon tiestä ja nopeudesta. 106km sähkömatkana on kuitenkin hyvä suoritus varsinkin kun akkuun on jäänyt vielä noin 10%. Itse matka-ajossa pääsen vajaaseen 100km tyypillisesti.

    Olen myös huomannut, että kylmässä auton seisosessa akun prosentit valuu alaspäin. Kylmällä akulla osa energiasta menee akun sisäiseen resistanssiin. Eli juuri ennen pysähdystä kaikki on optimissa akun olessa lämmin ja aamulla liikkeelle lähdettäessä kylmässä kaukanan siitä. Kesällä akun tila ei vaihtele niin paljoa.

    Kun lämpenee, niin sun pitäis päästä kaupungissa 60-70km väliin sähköllä. Toki jos kiihdyttelet paljon ja tapat vauhdin jarrulla, niin matka lyhenee, ei 2,5tn ilmaiseksi kulje, Sähkön kulutusmittari kertoo hyvin, miten sähköä kuluu.

    Muutama kulutusvinkki - hidastukset pitää tehdä kevyesti jarrulla siten (tai ennakoimmalla vain nostamalla jalan kaasulta ajoissa), että auto käyttää pääasiassa hidastukseen sähkömoottoria eikä jarruja (eli sähköajon neula ei saa mennä liian syvälle regeneraatiossa), tällöin sähköinen matka maksimoituu kun saat hidastuksen energian takaisin akkuun suurelta osin. Jos kaupunkiajoon sisältyy isompaa tietä (Kuopiossa moottoritie), niin kannataa välttää >90km/h nopeuksia, kulutus nousee jyrkästi, koska ilmanvastusta äksän korissa piisaa, lyhyellä matkalla lisävauhdista ei ole mitään hyötyä. Myötäleissä kannattaa coastata, jos mahdollista, eli pitää sähköajon neula nollassa (ei kulutusta eikä regeneraatiota), auto kulkee ikäänkuin vapaalla, jolloin metrejä kertyy tehokkaimmin.

    Leave a comment:


  • Veeksi
    replied
    Vieläkin olen vähän epäileväinen, että onko auton akussa tai latauksessa kaikki hyvin. Osaltaan senkin takia, että jotain hyvin hämmentävää tuolloin viime vuoden lopulla oli. Senkin takia, että auto aina näytti, että akku oli tyhjä, mutta vaikka sen latasi täyteen, niin sähkönkulutus ei muuttunut sähkömittarin mukaan diesel-autoajoista (entinen 30-40kwh/vrk pysyi samana kuin ennen sähkö-/hybridiautoa). Autossa olikin joku ohjelmistopäivitys jumissa ja kun se saatiin huollossa ajettua autoon, alkoi valitettavasti talonkin sähkömittari samalla toimimaan. Joten ihan täyttä luottoa ei kyllä tuohon BMW:n lataus-/kulutustietoihin ole.

    Näillä noin 0 asteen keleillä pelkällä sähköllä ajelee kaupunkiajoa noin 30-40km (ilman esilämmitystä). Se tosin juuri ja juuri riittääkin ajoihimme. Aika kauaksi jää edelleenkin +80km:sta. Toisaalta eilen ajoin kaupunkiajoa 4km sportilla (bensalla), niin kulutus oli 26,2l/100km, joten aika kaukana sekin taitaa olla BMW:n ilmoittamasta kaupunkikulutuksesta.

    Pääsiäisenä tuli ajettua ensimmäinen pidempikin siirtymä Kuopiosta Tampereelle ja takaisin (taisi olla +5:stä +8:aan astetta lämmintä). Käytin adaptiivista ajoa (en eco prota) ja kulutus oli seuraavanlaista:
    132km, 1h 38min (84,9 km/h), 5,3l / 100km, 8,9 kwh/100km (Polttoaine 100% -> 98%, akku 100% -> 39%)
    149km, 1h 57min (80,1 km/h), 7l / 100km, 3,3 kwh/100km (Polttoaine -> 84%, akku -> 13%). Tämä oli maali, joten auto ei yllättäen hyödyntänytkään adaptiivisella läheskään koko akkua.
    Tämä toki toisaalta antoi eDrive-matkaksi yhteensä 106km (11,7 kwh + 4,9 kwh), mutta eikös tässä tilassa auto myös ajettaessa lataa itseään? Yön yli auto seisoi parkissa, niin 13% oli jo vajunut yössä 8%:iin, vaikka mitään lämmitystä ei edelleenkään käytetty. Sekin on erikoista, että auto aina yllättyy latausajasta. 8A:lla ladatessa tyhjästä täyteen taitaa lupailla aina 12-14 tuntia, mutta sitten lataus onkin valmis 2-3 tuntia ennen arvioitua. Lataus tapahtuu pääasiassa yöllä, joten tähän vuoden aikaan yöksi pakkanen kiristyy, joten eikö tuon ennemmin pitäisi yllättää toiseen suuntaan?

    Onko syytä olla huolissaan vai kuulostaako tämä ihan siltä miltä pitääkin?

    Leave a comment:


  • Eemeli
    replied
    Kerran auto ei suostunut lähtemään electric-modessa liikkeelle, kun ulkona oli -19 ja auto pihalla parkissa. Katsellaan miten käy tuleva viikko kun eteläänkin luvattu alle 20 asteen pakkasia. Edelleen talvella pääsee lähemmäksi 60 km ja kesällä vajaa 80km vajaan kolmen vuoden ja 40tkm jälkeen. Väittäisin, että luokkaa viitisen prosenttia heikentynyt sitten alkuaikojen tai sitten aika kultaa muistot.

    Apista, saako useamman käyttäjät kirjattua, eli omalle puhelimelle oma profiili ja vaimon luuriin oma? En ole onnistunut kuin yhden käyttäjän kirjaamaan appiin samalle autolle (tietenkin vaimon).

    Leave a comment:


  • tiko4tiko
    replied
    Originally posted by Veeksi View Post
    Onhan se sit aikamoinen kiuas noin pieneen tilaan ja selittää kulutusta etenkin, jos se jää vielä ajon jälkeen lämmittämään. Pitääpä seurailla tuota tarkemmin. Voisi luulla, että vähempikin riittäisi kun tuolla energialla lämmittää melkein 200 neliön vanhan OKT:nki.

    Aiemmin jätin ajastetun lähdön pois, kun auto pysäytteli ja aloitteli uudestaan lämmitystä jatkuvasti (ja appi antoi ilmoituksia). Nyt on softa päivitetty, niin jospa se olisi tullut tolkkuihinsa tai pitää sitten ottaa ilmoitukset pois.
    No eipä täyttä tehoa tarvita kuin alussa jotta ohjaamo saadaa lämpimäksi. Parempi se noin on että tehoa on 'riittävästi' kuin liian vähän.

    Heitin junnun futisharkoihin, nyt oli vain -6 astetta. Kulutus puolittui 70->33kWh/100km, mutta edelleen esilämmitys vie noin 1kWh ekstraa vaikka auto oli laturissa ja lämmitysaika oli vajaa vartti. Tarkistin myös lämmityksen toiminnan, mulla ei ainakaan jäänyt 'pyyntö' päälle vaikka 30min lämmitysajasta olisi ollut vielä aikaa jäljellä palatessa.

    Aika paljon esilämmitys rangea haukkaa lyhyessä matkassa, liikkumiseen meni 2kWh ja esilämmitys nappasi 1kWh lisää eli yhdensuuntaisen matkan sähköt tässä tapauskessa. Ja tuossa ajokulutuksessakin on lämmitysosuutta toistakymmentä prosenttia verrattuna kesäkelihin eli sähkörange on -50% kesästä. Onneksi akku on sen verran iso, että sähköllä voi kuitenkin sen 30-40km ajella, mikä riittää kyllä päivittäisten asioiden hoitamiseen tälläsessä pienemmässä kylässä.

    Leave a comment:


  • Veeksi
    replied
    Originally posted by tiko4tiko View Post

    Lämmitysvastus on 5,5kW joten runsas kilowatti lähti jo esilämmityksen aikana (plus puhaltimen sähköt asetuksesta riippuen), ei 8A riitä siis alkuunkaan paikkaamaan tätä. Lisäksi kun lähdet kylmällä akulla (hybridissähän akkua ei lämmitettä) aika paljon sähkö kuluu jo akun sisäiseen resistanssiin. Tämä ei todeäköisesti näy tuossa apin kilowattia/km luvussa.
    Onhan se sit aikamoinen kiuas noin pieneen tilaan ja selittää kulutusta etenkin, jos se jää vielä ajon jälkeen lämmittämään. Pitääpä seurailla tuota tarkemmin. Voisi luulla, että vähempikin riittäisi kun tuolla energialla lämmittää melkein 200 neliön vanhan OKT:nki.

    Aiemmin jätin ajastetun lähdön pois, kun auto pysäytteli ja aloitteli uudestaan lämmitystä jatkuvasti (ja appi antoi ilmoituksia). Nyt on softa päivitetty, niin jospa se olisi tullut tolkkuihinsa tai pitää sitten ottaa ilmoitukset pois.

    Leave a comment:


  • tiko4tiko
    replied
    Originally posted by torso1 View Post
    Talvella varmaan oikeasti kannattaisi käyttää ajastettua latausta. Joko asettaa lähtöajan (esim. lähtöaika töihin aamulla) auton äpin kautta tai sitten jonkun pörssisähkösovelluksen esim. Synergin kautta kuten itsellä. Synergissä on yksi huono puoli ja se tulee näkyväksi nimenomaan hybridissä. Äppi osaa kyllä nätisti ladata akun tavoitetasoon pörssisähkön halvimmassa aikaikkunassa mutta yleensähän se on yöllä n. välillä klo. 01:00 - 06:00. Hybridissä akku kerkiää kylmettyä jo ennen töihin lähtöä joka itsellä monesti viivästyy sinne puoli ysin tietämille varsinkin talvella. Paras olisi jos sovellus ”lataisi” akkua niin että suurin osa ladataan halvimmassa aikaikkunassa ja loput (akun esilämmitystoiminto) vasta sitten kun lähtöaika häämöttää esim. 1h tunnin pätkä. Tämä toki olisi käyttäjän valittavissa ja toiminto olisi päällä vain talvella tai silloin kun ulkolämpö on alle esim. +10’C astetta. Eihän tuo nyt olisi vaikeaa koodarin toteuttaa.

    Täyssähkössä tai ainakin iX:ssä tilanne sit vähän eri kun on jo ne lämpöpumput yms. vakiona autossa.
    Juuri näin, kun kikkailee että lataus päättyy samoin aikoihin kun on lähdön hetki => akku on lämmin latauksesta. Itse ole päässyt sähköllä liikkeelle vielä -15C:ssa tuolla tavalla toimien ja ei ole tarvinnut lirutella ekaa kilometriä. Tänään auto oli 'syvä jäässä' eli edellisesstä latauksesta runsas vrk aikaa, mutta ei huonosti tuokaan.

    Leave a comment:


  • torso1
    replied
    Talvella varmaan oikeasti kannattaisi käyttää ajastettua latausta. Joko asettaa lähtöajan (esim. lähtöaika töihin aamulla) auton äpin kautta tai sitten jonkun pörssisähkösovelluksen esim. Synergin kautta kuten itsellä. Synergissä on yksi huono puoli ja se tulee näkyväksi nimenomaan hybridissä. Äppi osaa kyllä nätisti ladata akun tavoitetasoon pörssisähkön halvimmassa aikaikkunassa mutta yleensähän se on yöllä n. välillä klo. 01:00 - 06:00. Hybridissä akku kerkiää kylmettyä jo ennen töihin lähtöä joka itsellä monesti viivästyy sinne puoli ysin tietämille varsinkin talvella. Paras olisi jos sovellus ”lataisi” akkua niin että suurin osa ladataan halvimmassa aikaikkunassa ja loput (akun esilämmitystoiminto) vasta sitten kun lähtöaika häämöttää esim. 1h tunnin pätkä. Tämä toki olisi käyttäjän valittavissa ja toiminto olisi päällä vain talvella tai silloin kun ulkolämpö on alle esim. +10’C astetta. Eihän tuo nyt olisi vaikeaa koodarin toteuttaa.

    Täyssähkössä tai ainakin iX:ssä tilanne sit vähän eri kun on jo ne lämpöpumput yms. vakiona autossa.

    Leave a comment:


  • tiko4tiko
    replied
    Originally posted by tiko4tiko View Post

    Lämmitysvastus on 5,5kW joten runsas kilowatti lähti jo esilämmityksen aikana (plus puhaltimen sähköt asetuksesta riippuen), ei 8A riitä siis alkuunkaan paikkaamaan tätä. Lisäksi kun lähdet kylmällä akulla (hybridissähän akkua ei lämmitettä) aika paljon sähkö kuluu jo akun sisäiseen resistanssiin. Tämä ei todeäköisesti näy tuossa apin kilowattia/km luvussa.
    Pyrähdin itse tuossa kylillä 5,7km. Auto oli esilämmityksessä runsaat 10 min (-13C) ja laturissa samalla, mutta kymään akuun tuskin hurjasti laturi edes työntää uutta tavaraa (10A raja), Mittari näytti 100% akkua, mitä se ei varmasti ollut. Liikkeelle varovasti kylmällä akulla hiipien, että kone ei lähde käyntiin. Noi kilometrin jälkeen antoi laittaa sähköisen ajotilan päälle. Sähköä meni apin mukaan vaatimattomat 3,7kWh (70kWh/100km) ja varaustaso 77%. Täydesta akusta (21,6) laskien aika tarkaan 5kWh kulutus, 1,3kWh enemmän kuin appi näyttää, osa on esilämmitykseen ja osa kylmänakun sisäiseen resistanssiin.

    Leave a comment:


  • melperri
    replied
    Originally posted by Veeksi View Post
    Tuo olisi sinänsä ymmärrettävää, mutta jos 30min alkaisi auton lämmityksen käynnistämisestä, ei sen olisi pitänyt lämmittää parkissa enää kuin 5-10min ja ylipäätään irti virroista 10-15min. Siihen nähden n. 4kwh:n kulutus kuulostaa aika kovalta. Vai miten hurjat vastukset näissä on?

    Tuossa voisi olla sekin , että jatkaisikohan auto pysäyksen jälkeen lämmittämistä taas ikäänkuin alusta uudestaan tuon 30min , jos toimintoa ei pysäytä kun poistuu autosta ? Tuo täsmäisi jotenkuten tuohon 4kw hävikkiin. Itse en ole jäänyt seuraamaan miten kauan jää puhisemaan , vaan olen aina tietysti pannut heti apista poikki , jos huomaan , etä lämmitys jää päälle.

    Leave a comment:


  • tiko4tiko
    replied
    Originally posted by Veeksi View Post
    Tuo olisi sinänsä ymmärrettävää, mutta jos 30min alkaisi auton lämmityksen käynnistämisestä, ei sen olisi pitänyt lämmittää parkissa enää kuin 5-10min ja ylipäätään irti virroista 10-15min. Siihen nähden n. 4kwh:n kulutus kuulostaa aika kovalta. Vai miten hurjat vastukset näissä on?
    Lämmitysvastus on 5,5kW joten runsas kilowatti lähti jo esilämmityksen aikana (plus puhaltimen sähköt asetuksesta riippuen), ei 8A riitä siis alkuunkaan paikkaamaan tätä. Lisäksi kun lähdet kylmällä akulla (hybridissähän akkua ei lämmitettä) aika paljon sähkö kuluu jo akun sisäiseen resistanssiin. Tämä ei todeäköisesti näy tuossa apin kilowattia/km luvussa.

    Leave a comment:


  • Veeksi
    replied
    Originally posted by melperri View Post


    Itselläni on joskus käynyt niin , että lyhyen esilämmityksen jälkeen jos on ajanut vain pikkupätkän , auto jatkaa lämmittämistä tuohon 30min rajaan , ellei autosta poistumisen jälkeen kytke lämmitystä pois apista. Samaa tekee Skoda Enyaq.
    Tuo olisi sinänsä ymmärrettävää, mutta jos 30min alkaisi auton lämmityksen käynnistämisestä, ei sen olisi pitänyt lämmittää parkissa enää kuin 5-10min ja ylipäätään irti virroista 10-15min. Siihen nähden n. 4kwh:n kulutus kuulostaa aika kovalta. Vai miten hurjat vastukset näissä on?

    Leave a comment:


  • melperri
    replied
    Originally posted by Veeksi View Post
    Palaisin sähköisen kantaman juttuihin. Ostettiin juuri 45e -tekniikalla oleva G05 ja muuten ollaan oltu erittäin tyytyväisiä autoon, mutta sähköinen kantama hämmästyttää. En ole vielä oikein kunnon tilastoa saanut osaltaan sen ansiosta, että My BMW appi ja useamman henkilön profiilit autossa ei oikein toimi yhteen. Mutta näyttäisi, että auto purkaa aika paljonkin ajoakkua parkissa. Kuuluuko se asiaan tai onko jollekin tullut tällaista vastaan.

    Esim. tänä aamuna auto oli ladannut 100%:iin (8A shukolla). Laitoin 15 minuuttia ennen töihin lähtöä auton lämpenemään (edelleen kiinni virroissa). Menin autoon ja sähkömittarin mukaan auto oli about täysi (ehkä joku prosentti oli kulunut). Ajoin töihin 1,7km ja jätin auton parkkihalliin parkkiin. Nyt 3 tuntia myöhemmin tuli mieleen, että vilkaisenpa varaustason. 79% enää jäljellä. En nyt muistanut katsoa, että mitä mittari näytti kun jätin parkkiin, mutta My BMWn mukaan matkalla kului 1,5kwh. Joten minne niitä kilowattitunteja sitten on mennyt, kun 1,5 on aika kaukana 21%:sta 22kwh:sta? Lämmittääkö tämä akkua ja sisätiloja 24/7 vai mikä juttu?

    Itselläni on joskus käynyt niin , että lyhyen esilämmityksen jälkeen jos on ajanut vain pikkupätkän , auto jatkaa lämmittämistä tuohon 30min rajaan , ellei autosta poistumisen jälkeen kytke lämmitystä pois apista. Samaa tekee Skoda Enyaq.

    Leave a comment:


  • Veeksi
    replied
    Palaisin sähköisen kantaman juttuihin. Ostettiin juuri 45e -tekniikalla oleva G05 ja muuten ollaan oltu erittäin tyytyväisiä autoon, mutta sähköinen kantama hämmästyttää. En ole vielä oikein kunnon tilastoa saanut osaltaan sen ansiosta, että My BMW appi ja useamman henkilön profiilit autossa ei oikein toimi yhteen. Mutta näyttäisi, että auto purkaa aika paljonkin ajoakkua parkissa. Kuuluuko se asiaan tai onko jollekin tullut tällaista vastaan.

    Esim. tänä aamuna auto oli ladannut 100%:iin (8A shukolla). Laitoin 15 minuuttia ennen töihin lähtöä auton lämpenemään (edelleen kiinni virroissa). Menin autoon ja sähkömittarin mukaan auto oli about täysi (ehkä joku prosentti oli kulunut). Ajoin töihin 1,7km ja jätin auton parkkihalliin parkkiin. Nyt 3 tuntia myöhemmin tuli mieleen, että vilkaisenpa varaustason. 79% enää jäljellä. En nyt muistanut katsoa, että mitä mittari näytti kun jätin parkkiin, mutta My BMWn mukaan matkalla kului 1,5kwh. Joten minne niitä kilowattitunteja sitten on mennyt, kun 1,5 on aika kaukana 21%:sta 22kwh:sta? Lämmittääkö tämä akkua ja sisätiloja 24/7 vai mikä juttu?

    Leave a comment:


  • torso1
    replied
    Originally posted by bittivirhe View Post
    Toimiiko nelipyöräohjaus jo paikallaan ollessa? Luin jostain, että se toimisi vasta tietystä (mielestäni huomattavan suuresta) nopeudesta alkaen, jolloin siitä ei ahtaissa parkkihallioloissa olisi mitään apua.

    Pitäisi olla lämmitetyt ajovalot.. X5:n valotkin muurautuivat umpeen, kun mittari näytti -7 ja taivaalta tuli vettä. Tuulilasin sai pysymään auki laittamalla lämpötilapyynnin tappiin ja puhalluksen tuulilasille, mutta valot piti pysähtyä sulattamaan kämmenellä..
    X5:ssa nelipyöräohjaus (IAS) ei toimi paikallaan ollessa. Kävelyvauhdissa alkaa toimimaan. iX:ssä tuo on säädetty paljon herkemmäksi. Voi olla kääntökulmaakin enemmän. En muista kyllä ulkoa. Mutta kuitenkin iX:ssä toimii jo melkein paikallaan ollessaan ja tuon huomaa muutenkin siinä erittäin hyvin ajossa. Auto on ketterä ja perä myötäilee mutkia veikeästi. Joskus se vähän tuntuu liiankin hassulta koska on niin herkäksi säädetty. X5:ssa tuota ei tosiaan huomaa yhtä selvästi. Pitkässä juoksussa takapäähään tosiaan saa varmaan osia vaihtaa useammin koska onhan siellä enemmän mekaaniikkaa (raidetangot, moottori, yms). Jos tuo olisi tehty kuten Mersussa eli max. 10 asteen kääntökulmalla, niin sittenhän se vasta veikeä olisi ajella. Enkä usko että pidemmän päälle tuo ainakaan vähentää auton huoltoa.

    Ehdottomasti hyvä lisävaruste mutta ei kuitenkaan pakollinen. Auton nelivedon painotus ja jakosuhde myös ratkaisee paljon miten auto käyttäytyy esim. kun lähdetään mutkasta rivakasti.

    Leave a comment:


  • bittivirhe
    replied
    Toimiiko nelipyöräohjaus jo paikallaan ollessa? Luin jostain, että se toimisi vasta tietystä (mielestäni huomattavan suuresta) nopeudesta alkaen, jolloin siitä ei ahtaissa parkkihallioloissa olisi mitään apua.

    Pitäisi olla lämmitetyt ajovalot.. X5:n valotkin muurautuivat umpeen, kun mittari näytti -7 ja taivaalta tuli vettä. Tuulilasin sai pysymään auki laittamalla lämpötilapyynnin tappiin ja puhalluksen tuulilasille, mutta valot piti pysähtyä sulattamaan kämmenellä..

    Leave a comment:

Working...
X