Announcement

Collapse
No announcement yet.

Pakkasen aiheuttamia oireita?

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Esal
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2009
    • 1344
    • Lempäälä

    Originally posted by Peltsii View Post
    Miksi ihmiset korjaa lohkolämmittimellä näitä rikkiänäisiä autojaan ? Ei nyt ollu varsinaisesti sinulle, mutta eiköhän tollanen TDS pitäs lähtee -20:ssa käyntiin jos hehkut jne. on kunnossa :think ?

    Itellä tosin bensa, mutta ei lohkolämmitintä ja viime talvenakin -35:stä kuin palmun alta käyntiin
    Ai että lämmittimet rikkinäisiä autoja varten? Yleensä sillä yritetään säästää sitä konetta vaikka kyllä muutenkin lähtisi. Kotipihassa pidän lohkoläppäriä tai webastoa pikkasen jo lähellä 0 astetta. Akkuna on alle 2 v. Exide 100Ah ja silti saa joka yön pitää ylläpitolaturissa webastokäytössä. Kiitos touringin akkukotelon, lämpö siellä n. -20, siinä lämmössä akku hädintuskin latautuu 30 min ajossa edes sen startin (diesel) vievän sähkön vertaa.
    *** E53 X5 3.0d 2005 ***

    Comment

    • atpanula
      Bimmer Rookie
      • Aug 2010
      • 139
      • Kuopio

      Alkaa pikku hiljaa vi**ttaa nää kelit. Tärkeä meno ja kuuluu vaan vou-vou-mykkä-tiktiktiktik.

      Oli pari tuntia lohkossa mutta taitaa olla rikki lohkolämmitin kun ei ole kuulunut porinaa lainkaan ja konepellin päälle ei tule sulaa länttiä. En tosin tiedä pitäisikö kaikilla autoilla tullakaan, mutta usein näkyy että pelti on sula. Pari päivää sitte lähti joten kuten käyntiin -15. Tänään siis -20.

      Keskuslukko lakkasi myös toimimasta joten ajattelin hemmotella vähän uutta akkua patterin päällä ja ladata täyteen. Pitää kehitellä joku mittaussysteemi jolla saa vastuksen kunnon selville, yleismittaria ei ole itsellä eikä kavereilla tähän hätään. Periaatteessa riittäisi polttimo ja patteri piuhan päähän ja kattoo palaako.

      Tiijä sitten oliko toi 60Ah akku oikea valinta, mutta on tuo nyt hyvin pelittänyt muuten. Huolettomia lähtöjä ja ajamista jos kone on lämmin.

      ex E34 520iA M50B20 sedan 1991
      ex E12 520iA M20B20 sedan 1981

      Comment

      • Sami_R
        Bimmer Fanatic
        • Feb 2007
        • 276
        • Kurikka

        Originally posted by Esal View Post
        Ai että lämmittimet rikkinäisiä autoja varten? Yleensä sillä yritetään säästää sitä konetta vaikka kyllä muutenkin lähtisi. Kotipihassa pidän lohkoläppäriä tai webastoa pikkasen jo lähellä 0 astetta. Akkuna on alle 2 v. Exide 100Ah ja silti saa joka yön pitää ylläpitolaturissa webastokäytössä. Kiitos touringin akkukotelon, lämpö siellä n. -20, siinä lämmössä akku hädintuskin latautuu 30 min ajossa edes sen startin (diesel) vievän sähkön vertaa.
        Kyse oli varmaankin siitä että kunnossa oleva auto lähtee kyllä lämmittämättäkin -20 asteen pakkasesta käyntiin. Jos ei lähde niin jossain on vikaa. Eli että lämmitintä ei kannata asentaa sen takia, että ilman sitä ei lähtisi tulille, vaan kannattaa selvittää ja korjata myös syy siihen miksi auto ei lähde lämmittämättä käyntiin.

        Se on varmaan kaikille sanomattakin selvää että esilämmitystä kannattaa käyttää moottorin säästämiseksi joka tapauksessa.
        BMW F11 520d -11
        MINI Cooper D -11
        BMW E90 318i -11
        BMW E90 318i -06

        Ex:
        BMW E46 316i -04
        E70 X5 3.0sd M-Sport -08
        E46 325iA -03
        E39 540iA Individual Limonit Metallic -99

        Comment

        • ^T-T^
          Bimmer Fanatic
          • Feb 2009
          • 218
          • Veteli

          Originally posted by Peltsii View Post
          Miksi ihmiset korjaa lohkolämmittimellä näitä rikkiänäisiä autojaan ? Ei nyt ollu varsinaisesti sinulle, mutta eiköhän tollanen TDS pitäs lähtee -20:ssa käyntiin jos hehkut jne. on kunnossa :think ?

          Itellä tosin bensa, mutta ei lohkolämmitintä ja viime talvenakin -35:stä kuin palmun alta käyntiin
          Näinhän se kyllä on. Nyt tuosta omasta selvisi miksi ei tahdo jaksaa pyörittää kunnolla niin luultavasti johtuu tuosta akun kylmäkäynnistysvirrasta joka on 395A. Huollossa olivat tyrkänneet tuollaisen paikoilleen ja kuten arvata saattaa niin vartan sivuilla esim suositellaan akkuja tuohon autoon, jotka antavat kylmäkäynnistysvirtaa tuon 800A. No akun osto varmaan taas edessä ja tuo hankookin akku saa jäädä lojumaan tallin perukoille. Hehkut ovat tarkituslistalla jo kunhan vain pääsen kotipuoleen ja loma alkaa. Jos tuo rieselikin lähtisi vielä pakkasilla käyntiin

          Minulla myös tuo edellinen m20 e34:nen lähti viime talvena käyntiin parhaimmillaan -35:ssa ilman lämmitystä jos tuli äkkilähtö johonkin ja ei edes ollut vaikeaa Tulee oikein ikävä kun myin pois ja nyt joutuu painia taas uusien ongelmien kanssa.
          Nyt:
          E39 540i Oxfordgrun
          MB Vito 112cdi '00
          EX:
          E39 530d ´98 Biarritzblau Metallic
          Nissan Pick-Up 2,5d
          E34 M5 Calypsorot
          BMW 325i Coupe Mauritius Blau
          BMW 525i m20b25 Luxorbeige
          E34 525td Diamantschwarz

          Comment

          • Micce///M
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2008
            • 3552
            • Hämeenlinna

            Kuinka paljon mielestänne auton moottori kuluu, kun sen käynnistää kylmänä? Verraten siihen, että esim veden lämpö olisi +20? Öljyn lämpö on kuitenkin reilusti pakkasen puolella? Toki olihan siitäkin testi, että auton kylmäkäynnistys vastaa 500km ajoa. Mutta ajolla tarkoitettiin käyntilämpöstä moottoria (500km ajoa ei käyntilämpöistä moottoria kuluta käytännössä yhtään) ja testi oli tehty -80 luvun nykyaikaisiin litkuihin verrattuna onnettomilla öljyillä. Kylmäkäynnistysominaisuudet oli lapsen kengissä.

            Comment

            • mixxis
              Bimmer Enthusiast
              • Nov 2009
              • 1877
              • Jyväskylä / Uurainen

              Originally posted by Micce///M View Post
              Kuinka paljon mielestänne auton moottori kuluu, kun sen käynnistää kylmänä? Verraten siihen, että esim veden lämpö olisi +20? Öljyn lämpö on kuitenkin reilusti pakkasen puolella?
              säteilylämmitin ----> vesi kylmää, öljy lämmintä ---> parempi?
              ___________________________________
              __________________________________________________
              At the end of the tunnel, there's always light - It just might be a train



              [ Focus stw ]
              [ A6 C7 3.0tdi Q ]

              Comment

              • Vanquish
                Bimmer Enthusiast
                • Sep 2004
                • 1961
                • Hki

                Originally posted by Micce///M View Post
                Kuinka paljon mielestänne auton moottori kuluu, kun sen käynnistää kylmänä? Verraten siihen, että esim veden lämpö olisi +20? Öljyn lämpö on kuitenkin reilusti pakkasen puolella? Toki olihan siitäkin testi, että auton kylmäkäynnistys vastaa 500km ajoa. Mutta ajolla tarkoitettiin käyntilämpöstä moottoria (500km ajoa ei käyntilämpöistä moottoria kuluta käytännössä yhtään) ja testi oli tehty -80 luvun nykyaikaisiin litkuihin verrattuna onnettomilla öljyillä. Kylmäkäynnistysominaisuudet oli lapsen kengissä.
                Näin juuri. Olikohan vielä testin suorittaja lohkarimyyjä Ajamalla itse moottoria ei saa loppuun tänä päivänä. Melko huoletta mun mielestä voi olla ilman lohkaria ja joutuuhan monet välttämättä olemaankin (helsingin keskusta). Tietysti hyvä huolehtia, että öljyt on vaihdetttu, sitä on riittävästi, se on täyssynteettistä ja oikean litkuista suomen talveen. (0-tai 5w-xx)

                Comment

                • Piikkinen
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2008
                  • 1549
                  • Kuopio

                  Tästähän voi taas yks väittely syntyä. Odotan innolla :think
                  Itse lähinnä pidän autoa piuhassa sen takia että auto lämpeää aamulla nopeemmin kun on ollu muutaman tunnin piuhassa

                  Sawo Connection - Normaalisti kännissä ja alasti

                  ALV 0% connection

                  BMW E91 330xd

                  Ex:
                  BMW F31 318dA
                  BMW E61 525dA LCI
                  BMW E36 318is coupe
                  BMW E36 316 Touring -98 "YrRyKkÄ"
                  BMW E30 316
                  BMW E34 520


                  Comment

                  • hattiwatti
                    Bimmer Fanatic
                    • Feb 2008
                    • 255
                    • Vantaa

                    Originally posted by Piikkinen View Post
                    Tästähän voi taas yks väittely syntyä. Odotan innolla :think
                    Itse lähinnä pidän autoa piuhassa sen takia että auto lämpeää aamulla nopeemmin kun on ollu muutaman tunnin piuhassa
                    Itse pidän lähinnä piuhassa sen takia (~1h), että pakkanen aiheuttaa kuskille vi*utus oireita mennä kylmään autoon. Hyvänä kakkosena tekeehän se autollekkin kai hyvää, tosin ei se säälitä jos sen joutuu välillä vieraasta pihasta vetämään käyntiin kylmänä.

                    Comment

                    • HELLboun
                      Bimmer Rookie
                      • Aug 2006
                      • 73
                      • nastola

                      Akku tyhjä...
                      Last edited by HELLboun; 05-01-2011, 13:10.
                      e30 325i m-tech2 ---- e30 320i Touring ---- e30 320i -84 ---- E36 318is-92
                      Ex:
                      e30 316
                      e28 535i
                      Jos vauhti tappaa, katselet kuollutta miestä...

                      Comment

                      • petrolhead
                        Moderator
                        • Feb 2004
                        • 13793
                        • Hyvinkää

                        Originally posted by hattiwatti View Post
                        Itse pidän lähinnä piuhassa sen takia (~1h), että pakkanen aiheuttaa kuskille vi*utus oireita mennä kylmään autoon. Hyvänä kakkosena tekeehän se autollekkin kai hyvää, tosin ei se säälitä jos sen joutuu välillä vieraasta pihasta vetämään käyntiin kylmänä.
                        Originally posted by Piikkinen View Post
                        Tästähän voi taas yks väittely syntyä. Odotan innolla :think
                        Itse lähinnä pidän autoa piuhassa sen takia että auto lämpeää aamulla nopeemmin kun on ollu muutaman tunnin piuhassa
                        Originally posted by Micce///M View Post
                        Kuinka paljon mielestänne auton moottori kuluu, kun sen käynnistää kylmänä? Verraten siihen, että esim veden lämpö olisi +20? Öljyn lämpö on kuitenkin reilusti pakkasen puolella? Toki olihan siitäkin testi, että auton kylmäkäynnistys vastaa 500km ajoa. Mutta ajolla tarkoitettiin käyntilämpöstä moottoria (500km ajoa ei käyntilämpöistä moottoria kuluta käytännössä yhtään) ja testi oli tehty -80 luvun nykyaikaisiin litkuihin verrattuna onnettomilla öljyillä. Kylmäkäynnistysominaisuudet oli lapsen kengissä.
                        Kannattaa ihan mitata öljyn ja jäähynesteen lämmöt lämmityksen jälkeen ennenkuin olettaa että letkulämppäri tekee tätä ja säteilijä tuota .
                        Fakta on vaan se että kutoskoneessakin on pikkasen enemmän sitä lämmitettävää massaa kuin M10ssä. Ja kun vastus ei ole lohkosta läpi vesitilassa niin hukkaan menee lämmöstä suurempi osa. Summasummarum ei niistä nykypäivän vehkeistä samaa iloa enää saa.

                        Omistuksesta löytyy 1kpl M10B18V oikealla lohkiksella ja yksi M54B22 säteilijällä. Tunnin lämmityksen jälkeen kuningasmoottori on lämpimämpi, kuin mitä tuo muovi on kahdenkaan tunnin hehkuttelun jälkeen.
                        Last edited by petrolhead; 15-12-2010, 23:35.
                        2015 VW Crafter
                        1984 BMW 316
                        2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                        petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                        "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                        Comment

                        • Peltsii
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jul 2007
                          • 7061
                          • Turenki



                          Tosta voi jokainen katella, missä lämpötilassa sen auton voi vielä käynnistää kivasti. Itellä ei lohkolämppäriä ole, joten nyt menee juurikin huomenissa teboil diamondit noiden nykyisten shell helix ultrien tilalle. Viime talvena oli 5w40 diamondit, ja tosiaan mitä noita pakkasia nyt oli, pitkälle alle -30 ja m60 lähti silkin pehmeästi ilman rallattavia ja naputtavia sivuääniä käyntiin
                          DUCATI 1098 RACING EVO

                          Comment

                          • Kaivo
                            Bimmer Fanatic
                            • Apr 2003
                            • 866
                            • Helsinki/Nurmijärvi

                            Eipä juuri muuta, kun jotta kuskia vituttaa kylmyys.
                            E39 530iA 2001

                            Comment

                            • mixxis
                              Bimmer Enthusiast
                              • Nov 2009
                              • 1877
                              • Jyväskylä / Uurainen

                              Originally posted by petrolhead View Post
                              Kannattaa ihan mitata öljyn ja jäähynesteen lämmöt lämmityksen jälkeen ennenkuin olettaa että letkulämppäri tekee tätä ja säteilijä tuota .

                              itehän käytän lämmitintä työpaikalla kun se ei maksa mitään ja kotona kun sähkö vaan on niin halpaa. Ero se on pienikin ero, myös lämpötiloissa.
                              ___________________________________
                              __________________________________________________
                              At the end of the tunnel, there's always light - It just might be a train



                              [ Focus stw ]
                              [ A6 C7 3.0tdi Q ]

                              Comment

                              • wanderer
                                Newbiemmer
                                • Apr 2010
                                • 17
                                • Kuopio

                                Eilen lähti auto lämmitettynä ripeästi käyntiin, siitä muutaman kilsan siirtymä jonka aikana moottorin lämmöt nousivat normaaliksi. Puoli tuntia parkissa ja sitten sai sahata pidempään käyntiin. Siitä muutaman kilsan siirtymä jonka jälkeen n. 15 min parkissa. Tämän jälkeen saikin sahata oikein perusteellisesti, mutta eipä vaan lähtenyt käyntiin. Apukäynnistimellä lähti kuin kuuluisan palmun alta.
                                Yön yli oli laturissa ja lähti tänä aamuna normaalisti käyntiin.

                                Syksyllä kattelin vikakoodeja viimeksi ja yksi hehku on pimeänä. Sen ei vielä pitäisi tuollaista aiheuttaa? Akun lepojännite oli 12,7V kun viimeksi salavalikosta katsoin.
                                e46 320d '03

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎