En osaa sanoa. Luulisin, että kun kesälaatu jäätyy kunnolla, se ei sula ennenkuin on plus asteita.
Jos pakastimessa (-18)jäädyttää kinkun umpijäähän ja sitten siirtää pakastelokeroon (-5), pehmeneekö se?
ei tietenkään mutta jos tuon suodatettaavuus on se -15 niin sillonhan sen pitäis alkaa kuitenki jo alle -15 lämmöissä pikkuhiljaa juoksemaan:think tai vaikka niinku jäähdytinnesteet.. itellä oli yks aamu hyhmässä/jäässä ne, pakkasta -29 ja kun llöin auton käyntiin nii kyllähän ne alko hyvinki äkkiä siellä juoksemaan ne nesteet
Kertokaas arvon penaristit että mikähän mahtoi olla syynä toissa-aamuiseen:
Pakkasta -16, ei lähtenyt sigun vessa 5 minuutin hehkutuksen ja sahauksen jälkeen käyntiin vaan akku kerkes loppua. INPA antoi vikakoodit kaikista hehkuista, suuttimien korjausarvot hyvät ja railpainetta oli riittävästi. Hehkut vaihdettu vuosi sitten, en jaksa uskoa että kaikki olis hajalla.
Tilasin marmorilta uuden ohjausyksikön, mutta ennen kun vaihdan sen niin haluaisin varmistaa että se on rikki.
Eilen aamulla pakkasta -8 ja lähti ekalla käyntiin, eli tästä voisi päätellä hehkujen taas toimivan? Ei kai diisselin pitäis lähteä käyntiin ilman hehkutusta?
Tesla Model Y Performance
E36 318iS "jäärata/rallicross"
Kertokaas arvon penaristit että mikähän mahtoi olla syynä toissa-aamuiseen:
Pakkasta -16, ei lähtenyt sigun vessa 5 minuutin hehkutuksen ja sahauksen jälkeen käyntiin vaan akku kerkes loppua. INPA antoi vikakoodit kaikista hehkuista, suuttimien korjausarvot hyvät ja railpainetta oli riittävästi. Hehkut vaihdettu vuosi sitten, en jaksa uskoa että kaikki olis hajalla.
Tilasin marmorilta uuden ohjausyksikön, mutta ennen kun vaihdan sen niin haluaisin varmistaa että se on rikki.
Eilen aamulla pakkasta -8 ja lähti ekalla käyntiin, eli tästä voisi päätellä hehkujen taas toimivan? Ei kai diisselin pitäis lähteä käyntiin ilman hehkutusta?
No kyllähän suoraruiskudiesel voi lähteä ihan hyvinkin käyntiin ilman hehkutusta. Tosin ei nämä uudet ehkä niin helposti, koska puristussuhteet on turbottamisen yms. seurauksena laskenu koko ajan alemmas.
Mutta Esim. -99 mallinen takavetotransit ei ole normaalihehkuja ollenkaan ja lähtee hyvin käymään pakkasestakin. Ajoneuvossa on vain imusarjahehku, joka alkaa toimia vasta noin -15C ja kylmemmässä.
Sinällään mielenkiintoista, että autosi lähti -8C hyvin ja vastaavasti -16C ei edes yrittänyt.
BMW E84 X1 18dXdrive -14
Ex BMW E83 X3 2.0d - 04 Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
Ex, E46 320 d Touring -01 Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special
Ei kai mitenkään, mutta missä vaiheessa parafiini taas pehmenee muihin aineisiin? Joku syy täytyy olla, kun kesälaatua ei saa sekoittaa talvilaatuun pakkasella.
Ei kai mitenkään, mutta missä vaiheessa parafiini taas pehmenee muihin aineisiin? Joku syy täytyy olla, kun kesälaatua ei saa sekoittaa talvilaatuun pakkasella.
Tietääkseni kesälaatu sekoittuu kun se on lämmintä. Kuitenkin niin, että talvilaatu ei saa olla kylmää, koska se jähmettää taas sen kesälaadun.
Jähmettyneen kesälaadun voi myös saada "kirkkaaksi" laittamalla lämmintä talvilaatua, jolloin se "kirkastuu" taas normaaliksi. Kesälaatua ei saisi olla paljoa tankissa, jotta lämmin talvilaatu jaksaisi "kirkastaa" sen. Toinen vaihtoehto on lämmitellä tallissa kesälaatu lämpimäksi.
Huom! kesälaatu kannattaa ajaa mahdollisimman tyhjäksi, jos ei ole mistä laittaa tarpeeksi lämmintä talvilaatua.
Ei kai mitenkään, mutta missä vaiheessa parafiini taas pehmenee muihin aineisiin? Joku syy täytyy olla, kun kesälaatua ei saa sekoittaa talvilaatuun pakkasella.
Ainakaan ne ei sekoitu kunnolla toisiinsa, Tampereella jäi busseja (nyssejä) tienposkeen tuo syy selityksenä. Kyllähän se niin on jos polttoaineessa kelluu jotain parafiini hiutaleita, niin aika lämpimäksi sen saa lämmittää ennen kuin ne sulaa. Mutta siitä -15 saa mennä aika paljon kylmemmäksi että se sellaiseksi menee, vai meneekö ajan kanssa?
Ei kai mitenkään, mutta missä vaiheessa parafiini taas pehmenee muihin aineisiin? Joku syy täytyy olla, kun kesälaatua ei saa sekoittaa talvilaatuun pakkasella.
"Samepiste - Lämpötila, jossa öljynjalostustuotetta jäähdytettäessä siinä olevat parafiiniset hiilivedyt alkavat kiteytyä. Samepisteessä tuotteen ulkonäkö muuttuu sameaksi, mikä todetaan samepistetestissä visuaalisesti. Parafiinit liukenevat jälleen ja tuotteen ulkonäkö muuttuu kirkkaaksi kun lämpötila nostetaan samepisteen yläpuolelle."
Itsellä oli sama homma omassa autossa. Tähän riitti vain se, että starttasi tarpeeksi kauan. Kyllä ne ilmat sieltä katoaa sitten, kun pumpulta jatkavat vain matkaa. Jos irroittaa suodattimen niin omassa autossani se imaisee aika pitkästi dieseliä takaisin tankille päin, joten ei lähtenyt käyntiin ennen kuin oli sahannut pitkän aikaa ja letkussa liikkui pelkkää dieseliä pumpulle päin.
Pitää vielä ihmetellä tankissa olevaa pumppua kun ei tullu ainetta (virrat päällä eikä startatessa) letkun ollessa irti suodattimen päässä. Miten tuon pumpun toiminta olisi järkevin testata? ABC:lle soittelin ja sano et olis jo ollu talvilaatua ku tankkasin viimeksi, eli ei ehkä ollutkaan jäätynyt. Muutaman kerran aiemmin saanut sahata hetken et on lähtenyt käyntiin ni jos se pumppu onki vinoillut jo aiemmin?
Paska homma sahailla ku aina loppuu akku ja vaikka antaa apuvirtaa ja yrittää kauan ni ei lähe.
Tietääkseni kesälaatu sekoittuu kun se on lämmintä. Kuitenkin niin, että talvilaatu ei saa olla kylmää, koska se jähmettää taas sen kesälaadun.
Jähmettyneen kesälaadun voi myös saada "kirkkaaksi" laittamalla lämmintä talvilaatua, jolloin se "kirkastuu" taas normaaliksi. Kesälaatua ei saisi olla paljoa tankissa, jotta lämmin talvilaatu jaksaisi "kirkastaa" sen. Toinen vaihtoehto on lämmitellä tallissa kesälaatu lämpimäksi.
Näinhän se menee.
Itehän pilikon aina kokonaisen poppamiehen leivälle koska a) ne on tulisia ja b) nee kerit pois isäm maasta
t: luft waffel
"Vitun penaristit. Melkein kun nissanistit mutta homompia"
"Samepiste - Lämpötila, jossa öljynjalostustuotetta jäähdytettäessä siinä olevat parafiiniset hiilivedyt alkavat kiteytyä. Samepisteessä tuotteen ulkonäkö muuttuu sameaksi, mikä todetaan samepistetestissä visuaalisesti. Parafiinit liukenevat jälleen ja tuotteen ulkonäkö muuttuu kirkkaaksi kun lämpötila nostetaan samepisteen yläpuolelle."
Ilmeisesti siis liian pitkään liian kylmässä ollut aine alkaakin toimia vasta tuon samepisteen kohdalla eikä suodatettavuuden.
Eli suodatettavuuslämpötila, joka on yleisesti matalampi kuin samepiste voidaan saavuttaa turvallisesti vain ilman jäähtyessä. :think Oliko noista samepistelämpötiloista tarkempaa tietoa?
Näköjään mitä kylmempi pakkanen niin sitä huonommin xenonit syttyy ensiyrittämällä. Välillä pitää räpsytellä monta kertaa. Voiko tarvikepolttimot aiheuttaa tota vai onko vika ballasteissa? Auto siis E39 facelift orkkis xenoneilla.
Näköjään mitä kylmempi pakkanen niin sitä huonommin xenonit syttyy ensiyrittämällä. Välillä pitää räpsytellä monta kertaa. Voiko tarvikepolttimot aiheuttaa tota vai onko vika ballasteissa? Auto siis E39 facelift orkkis xenoneilla.
Miten vanhat polttimot, ja minkä merkkiset?
Jos polttimoilla ikää, niin voi olla että ne alkavat olla finaalissa.
Comment