Originally posted by Peltsii
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Pakkasen aiheuttamia oireita?
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
*** E53 X5 3.0d 2005 ***
-
-
Alkaa pikku hiljaa vi**ttaa nää kelit. Tärkeä meno ja kuuluu vaan vou-vou-mykkä-tiktiktiktik.
Oli pari tuntia lohkossa mutta taitaa olla rikki lohkolämmitin kun ei ole kuulunut porinaa lainkaan ja konepellin päälle ei tule sulaa länttiä. En tosin tiedä pitäisikö kaikilla autoilla tullakaan, mutta usein näkyy että pelti on sula. Pari päivää sitte lähti joten kuten käyntiin -15. Tänään siis -20.
Keskuslukko lakkasi myös toimimasta joten ajattelin hemmotella vähän uutta akkua patterin päällä ja ladata täyteen. Pitää kehitellä joku mittaussysteemi jolla saa vastuksen kunnon selville, yleismittaria ei ole itsellä eikä kavereilla tähän hätään. Periaatteessa riittäisi polttimo ja patteri piuhan päähän ja kattoo palaako.
Tiijä sitten oliko toi 60Ah akku oikea valinta, mutta on tuo nyt hyvin pelittänyt muuten. Huolettomia lähtöjä ja ajamista jos kone on lämmin.
ex E34 520iA M50B20 sedan 1991
ex E12 520iA M20B20 sedan 1981
Comment
-
-
Originally posted by Esal View PostAi että lämmittimet rikkinäisiä autoja varten? Yleensä sillä yritetään säästää sitä konetta vaikka kyllä muutenkin lähtisi. Kotipihassa pidän lohkoläppäriä tai webastoa pikkasen jo lähellä 0 astetta. Akkuna on alle 2 v. Exide 100Ah ja silti saa joka yön pitää ylläpitolaturissa webastokäytössä. Kiitos touringin akkukotelon, lämpö siellä n. -20, siinä lämmössä akku hädintuskin latautuu 30 min ajossa edes sen startin (diesel) vievän sähkön vertaa.
Se on varmaan kaikille sanomattakin selvää että esilämmitystä kannattaa käyttää moottorin säästämiseksi joka tapauksessa.BMW F11 520d -11
MINI Cooper D -11
BMW E90 318i -11
BMW E90 318i -06
Ex:
BMW E46 316i -04
E70 X5 3.0sd M-Sport -08
E46 325iA -03
E39 540iA Individual Limonit Metallic -99
Comment
-
-
Originally posted by Peltsii View PostMiksi ihmiset korjaa lohkolämmittimellä näitä rikkiänäisiä autojaan ? Ei nyt ollu varsinaisesti sinulle, mutta eiköhän tollanen TDS pitäs lähtee -20:ssa käyntiin jos hehkut jne. on kunnossa :think ?
Itellä tosin bensa, mutta ei lohkolämmitintä ja viime talvenakin -35:stä kuin palmun alta käyntiin
Minulla myös tuo edellinen m20 e34:nen lähti viime talvena käyntiin parhaimmillaan -35:ssa ilman lämmitystä jos tuli äkkilähtö johonkin ja ei edes ollut vaikeaa Tulee oikein ikävä kun myin pois ja nyt joutuu painia taas uusien ongelmien kanssa.Nyt:
E39 540i Oxfordgrun
MB Vito 112cdi '00
EX:
E39 530d ´98 Biarritzblau Metallic
Nissan Pick-Up 2,5d
E34 M5 Calypsorot
BMW 325i Coupe Mauritius Blau
BMW 525i m20b25 Luxorbeige
E34 525td Diamantschwarz
Comment
-
-
Kuinka paljon mielestänne auton moottori kuluu, kun sen käynnistää kylmänä? Verraten siihen, että esim veden lämpö olisi +20? Öljyn lämpö on kuitenkin reilusti pakkasen puolella? Toki olihan siitäkin testi, että auton kylmäkäynnistys vastaa 500km ajoa. Mutta ajolla tarkoitettiin käyntilämpöstä moottoria (500km ajoa ei käyntilämpöistä moottoria kuluta käytännössä yhtään) ja testi oli tehty -80 luvun nykyaikaisiin litkuihin verrattuna onnettomilla öljyillä. Kylmäkäynnistysominaisuudet oli lapsen kengissä.
Comment
-
-
Originally posted by Micce///M View PostKuinka paljon mielestänne auton moottori kuluu, kun sen käynnistää kylmänä? Verraten siihen, että esim veden lämpö olisi +20? Öljyn lämpö on kuitenkin reilusti pakkasen puolella?_____________________________________________________________________________________At the end of the tunnel, there's always light - It just might be a train
[ Focus stw ]
[ A6 C7 3.0tdi Q ]
Comment
-
-
Originally posted by Micce///M View PostKuinka paljon mielestänne auton moottori kuluu, kun sen käynnistää kylmänä? Verraten siihen, että esim veden lämpö olisi +20? Öljyn lämpö on kuitenkin reilusti pakkasen puolella? Toki olihan siitäkin testi, että auton kylmäkäynnistys vastaa 500km ajoa. Mutta ajolla tarkoitettiin käyntilämpöstä moottoria (500km ajoa ei käyntilämpöistä moottoria kuluta käytännössä yhtään) ja testi oli tehty -80 luvun nykyaikaisiin litkuihin verrattuna onnettomilla öljyillä. Kylmäkäynnistysominaisuudet oli lapsen kengissä.
Comment
-
-
Tästähän voi taas yks väittely syntyä. Odotan innolla :think
Itse lähinnä pidän autoa piuhassa sen takia että auto lämpeää aamulla nopeemmin kun on ollu muutaman tunnin piuhassa
Sawo Connection - Normaalisti kännissä ja alasti
ALV 0% connection
BMW E91 330xd
Ex:
BMW F31 318dA
BMW E61 525dA LCI
BMW E36 318is coupe
BMW E36 316 Touring -98 "YrRyKkÄ"
BMW E30 316
BMW E34 520
Comment
-
-
Originally posted by Piikkinen View PostTästähän voi taas yks väittely syntyä. Odotan innolla :think
Itse lähinnä pidän autoa piuhassa sen takia että auto lämpeää aamulla nopeemmin kun on ollu muutaman tunnin piuhassa
Comment
-
-
Originally posted by hattiwatti View PostItse pidän lähinnä piuhassa sen takia (~1h), että pakkanen aiheuttaa kuskille vi*utus oireita mennä kylmään autoon. Hyvänä kakkosena tekeehän se autollekkin kai hyvää, tosin ei se säälitä jos sen joutuu välillä vieraasta pihasta vetämään käyntiin kylmänä.Originally posted by Piikkinen View PostTästähän voi taas yks väittely syntyä. Odotan innolla :think
Itse lähinnä pidän autoa piuhassa sen takia että auto lämpeää aamulla nopeemmin kun on ollu muutaman tunnin piuhassaOriginally posted by Micce///M View PostKuinka paljon mielestänne auton moottori kuluu, kun sen käynnistää kylmänä? Verraten siihen, että esim veden lämpö olisi +20? Öljyn lämpö on kuitenkin reilusti pakkasen puolella? Toki olihan siitäkin testi, että auton kylmäkäynnistys vastaa 500km ajoa. Mutta ajolla tarkoitettiin käyntilämpöstä moottoria (500km ajoa ei käyntilämpöistä moottoria kuluta käytännössä yhtään) ja testi oli tehty -80 luvun nykyaikaisiin litkuihin verrattuna onnettomilla öljyillä. Kylmäkäynnistysominaisuudet oli lapsen kengissä.
Fakta on vaan se että kutoskoneessakin on pikkasen enemmän sitä lämmitettävää massaa kuin M10ssä. Ja kun vastus ei ole lohkosta läpi vesitilassa niin hukkaan menee lämmöstä suurempi osa. Summasummarum ei niistä nykypäivän vehkeistä samaa iloa enää saa.
Omistuksesta löytyy 1kpl M10B18V oikealla lohkiksella ja yksi M54B22 säteilijällä. Tunnin lämmityksen jälkeen kuningasmoottori on lämpimämpi, kuin mitä tuo muovi on kahdenkaan tunnin hehkuttelun jälkeen.Last edited by petrolhead; 15-12-2010, 23:35.2015 VW Crafter
1984 BMW 316
2009 Kawasaki Ninja 250RRR
petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
"Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".
Comment
-
-
Tosta voi jokainen katella, missä lämpötilassa sen auton voi vielä käynnistää kivasti. Itellä ei lohkolämppäriä ole, joten nyt menee juurikin huomenissa teboil diamondit noiden nykyisten shell helix ultrien tilalle. Viime talvena oli 5w40 diamondit, ja tosiaan mitä noita pakkasia nyt oli, pitkälle alle -30 ja m60 lähti silkin pehmeästi ilman rallattavia ja naputtavia sivuääniä käyntiinDUCATI 1098 RACING EVO
Comment
-
-
Originally posted by petrolhead View PostKannattaa ihan mitata öljyn ja jäähynesteen lämmöt lämmityksen jälkeen ennenkuin olettaa että letkulämppäri tekee tätä ja säteilijä tuota .
itehän käytän lämmitintä työpaikalla kun se ei maksa mitään ja kotona kun sähkö vaan on niin halpaa. Ero se on pienikin ero, myös lämpötiloissa._____________________________________________________________________________________At the end of the tunnel, there's always light - It just might be a train
[ Focus stw ]
[ A6 C7 3.0tdi Q ]
Comment
-
-
Eilen lähti auto lämmitettynä ripeästi käyntiin, siitä muutaman kilsan siirtymä jonka aikana moottorin lämmöt nousivat normaaliksi. Puoli tuntia parkissa ja sitten sai sahata pidempään käyntiin. Siitä muutaman kilsan siirtymä jonka jälkeen n. 15 min parkissa. Tämän jälkeen saikin sahata oikein perusteellisesti, mutta eipä vaan lähtenyt käyntiin. Apukäynnistimellä lähti kuin kuuluisan palmun alta.
Yön yli oli laturissa ja lähti tänä aamuna normaalisti käyntiin.
Syksyllä kattelin vikakoodeja viimeksi ja yksi hehku on pimeänä. Sen ei vielä pitäisi tuollaista aiheuttaa? Akun lepojännite oli 12,7V kun viimeksi salavalikosta katsoin.e46 320d '03
Comment
-
Comment