Oma proggis: graafista live-dataa TestO:lla. *Päivitys 26.06.2017*

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • TuoAntti
    replied
    Originally posted by Pazi88 View Post
    Tossa aikasemmin kirjottelin selityksen miten nuo pelaa.



    Toki pitää vielä ottaa huomioon, että testo/inpa ei välttämättä näytä absoluuttisia arvoja oikein. Mutta kun niiden käyttäytymistä seuraa, niin pääsee paremmin jyvälle.
    No, palataan tuohon lambda/tyhjäkäynti/yms. ongelmiin mitä kerroin aikaisemmin.

    Nyt toimii normaalisti, ainakin ajossa (en vielä kerennyt testolla katella arvoja, mutta inpa näytti että lambdan voltit on jo korkeemmalla), sekä ei enää ryi tai muuten temppuile pienillä kierroksilla. Pitää vaan toivoa että olisi pysyvä tila. Ei oo "konerempan" jälkeen näin nätisti kulkenu kertaakaan (alle 2000rpm), wot on toiminu koko ajan.

    Vaati vaan lisää kakkua osakaasulle ja jotain muuta säätöä kanssa. Tyhjäkäyntikin on parempi, joskin vielä on ränttä-tänttää jonkin verran. Kierrokset on 750-800rpm.
    Pitää seurailla miten tuo lähtee adaptoitumaan ja ajella jonkin aikaa, sekä katella arvoja.

    Leave a comment:


  • Meldoz
    replied
    Joo no eipä se auta ku yksittäin katella asioita, silti hyvä ohjelma

    Leave a comment:


  • pheno
    replied
    Originally posted by Meldoz View Post
    Voiko m52b25 eli ms410ds3 tehä custom jobia? Kokeilin Tuoss ja en saanu pelaa.
    Kyllä on hyvä ohjelma ku heti löyty lambda vika ku siell yksittäisiä arvoja hain ja vertasin 1&2 lambdoja toisiinsa.
    Ei onnistu noin vanhaan valitettavasti. Pääsääntöisesti toimii kaikissa dieseli, DDE- ecuissa, myös vanhemmissa esim. DDE 3. Sekä uudemmissa bensaecuissa, esim. MSS60, MEVD, MSV, MSD, jne.

    Leave a comment:


  • pheno
    replied
    Originally posted by Meldoz View Post
    Voiko m52b25 eli ms410ds3 tehä custom jobia? Kokeilin Tuoss ja en saanu pelaa.
    Kyllä on hyvä ohjelma ku heti löyty lambda vika ku siell yksittäisiä arvoja hain ja vertasin 1&2 lambdoja toisiinsa.
    Ei onnistu noin vanhaan valitettavasti. Pääsääntöisesti toimii kaikissa dieseli, DDE- ecuissa, myös vanhemmissa esim. DDE 3. Sekä uudemmissa bensaecuissa, esim. MEVD, MSV, MSD, jne.

    Leave a comment:


  • Meldoz
    replied
    Voiko m52b25 eli ms410ds3 tehä custom jobia? Kokeilin Tuoss ja en saanu pelaa.
    Kyllä on hyvä ohjelma ku heti löyty lambda vika ku siell yksittäisiä arvoja hain ja vertasin 1&2 lambdoja toisiinsa.

    Leave a comment:


  • Pazi88
    replied
    Originally posted by bemmeri View Post

    Mikä tarkalleen tuo lambdojen integraattori on ja mitä se korjaa?
    Tossa aikasemmin kirjottelin selityksen miten nuo pelaa.

    Originally posted by Pazi88 View Post
    Niin ja varmaan moni aina ihmettelee noita adaptaatioita sun muuta, niin täsdä pieni selvennys:

    Normaalistihan esim. tyhjäkäynnillä, tasakaasulla ja kevyessä kiihdytyksessä moottorinohjaus toimii closed loopissa. Mikä tarkoittaa sitä, että ogjaus nuuskii lamdojen jännitettä, että merkkaako se rikkaampaa vai laihempaa kuin stoikiometristä 14.7 seosta. (Kapeakaista lamda voi vasn kertoa onko seos rikkaan vai laihan puolella. Ei paljonko). Kun esim. Lamda kertoo että seos on laihalla, nostaa lamdaintegraattori tasaisen hitaasti ruiskutusaikaa, jotta lamdan näyttämä jännite saataisiin rikkaan seoksen puolelle. Kun jännnite sitten vaihtuu rikkaalle, alkaakin lamda integraattori pienentää ruiskutusaikaa kunnes taas lamda näyttää laihaa seosta. Tämä pumppaava liike saa seoksen pysymään hyvin lähelle stoikiometristä 14.7 seosta. Ja tämä normaalin toiminan näkee lamdakäppyrästä, joka on n. siniaallon muotoista n. Sekunnin sisään ees takas seilaavaa. Lamdaintegraattorin käppyrä on taas sahalaitaa, joka pitäisi ehjässä vakiomoottorissa pyöriä bollan molemmin puolin. Esim. +5% ja -5% välillä.

    Closed loopissa moottorinohjaus ei ole lämmityskäytön aikana sekä täyskaasu kiihdydyksen aikana. Tuolloin integraattori menee nollaan ja mennään moottorinohjauksen rikastuskarttojen mukaan. Myöskän moottorijarrulla closed loop ei oo päällä.

    Lamda integraattori on ns. Short term fuel trim (sft) mutta sitten on nuo adaptaatiot jotka on pitkäaikaisia trimmejä (lft). Niitä moottorinohjaus päivittää pitkän ajan kuluessa riippuen miten lamdaintegraattorin arvo on pikäaikaisesti pyörinyt muualla kuin siinä nollan ympärillä. Adaptaatiot lisätään perus ruiskutuskarttaan siten että multicaptive on prosettiarvo jolla kerrotaam ruiskutusaikaa. (5% multicaptivea, niin ruiskutusaikaa kerrotaan 1,05:llä). Eli tämä vaikuttaa saman verran joka alueella
    Additive taasen lisätään perus ruiskutusaikaan. Eli esim. 0,1ms additiveä, niin 0,6 ms ruiskutusajasta tulee 0,7 ms. Jos taas ruiskutus aika onkin 12ms, niin siitä tulee 12,1ms. Eli tämä vaikuttaa eniten pienellä kuormalla esim. Tyhjäkäynnillä.

    Normaalisti ehjässä vakiokoneessa nämä kummatkin on aika lähellä nollaa. Multicaptive esim. Muutamia prosentteja. Näistä voi sit pätellä esim kulunutta maffia jos multicaptive heittää paljon ja imuvuotoa ja additive heittää. Viritetyssä motissa näitä voi käyttää hyväkseen säätöprosesissa.
    Toki pitää vielä ottaa huomioon, että testo/inpa ei välttämättä näytä absoluuttisia arvoja oikein. Mutta kun niiden käyttäytymistä seuraa, niin pääsee paremmin jyvälle.
    Last edited by Pazi88; 01-05-2017, 11:17.

    Leave a comment:


  • TuoAntti
    replied
    Originally posted by Pazi88 View Post
    Miltä ne lambda integraattorit näyttää? Tekeekö ne sahalaitaa kuten pitää. Noista virisoftista ikinää tiiä, vaikka joku säätäjä ois disabloinu koko ominaisuuden tai tyriny sen asetukset.

    Kävin ajamassa ja samalla oli läppäri kiinni. Lambdojen integraattorit ei muuttuneet missään vaiheessa. Sama arvo, 0.9994 on molemmilla puolilla jatkuvasti.

    Vakiomosassa tosiaan toimi hyvin/normaalisti (ei tullut kuitenkaan ikinä katseltua livedataa, tms. sen tarkemmin).

    Pitää kattoo kunhan saa alkuperäisen bmw softan sisälle, että mitä käy.

    Mikä tarkalleen tuo lambdojen integraattori on ja mitä se korjaa?
    Last edited by TuoAntti; 01-05-2017, 10:29.

    Leave a comment:


  • tonnizi
    replied
    Originally posted by Muurahainen View Post
    Inpasta tarvitset vanhemman version niin siinä ei tule saksaksi.

    Kun katsot ahtoja esim. inpalla se näyttää absoluuttista painetta eli +1 bar kun 0 olisi täydellinen tyhjiö.
    Sain nyt Inpan englaniksi, ohjeiden mukaan kun menin, inpa asennus topicissa on link ohjeeseen.

    Pitää viel testailla että varmasti on, ainakin päällepäin näytti olevan

    Originally posted by Dunky View Post
    Kaikista versioista on Englanninkielinen versio kun scriptit on Englanniksi.
    Joo niin käsitännyt, mutta eipä löydy.

    Leave a comment:


  • Pazi88
    replied
    Miltä ne lambda integraattorit näyttää? Tekeekö ne sahalaitaa kuten pitää. Noista virisoftista ikinää tiiä, vaikka joku säätäjä ois disabloinu koko ominaisuuden tai tyriny sen asetukset.

    Leave a comment:


  • TuoAntti
    replied
    Originally posted by pheno View Post
    Niin oliko sulla tossa vakio motti vai esim. nokat vaihdettu yms ? entä ecu:n ohjelma ?

    jos sulla on laajakaista niin se on hyvä siinä mielessä että ohjelmaa on helpompi tehdä ja muokata sopivaksi.

    Omat kokemukset lähinnä M60B40:stä jossa ei vanosta, mutta semmoinen muistikuva on jäänyt että tarkka se on imuvuodoista
    Ei oo ihan vakio, 4.6l lohko, ja hiotut IS-nokat jotka ajoitettu aika kaukana vakioajoituksesta.
    Ohjelman pitäisi olla jonkun tuning-pajan tekele, muistaakseni ebd-motorsportissa edellinen omistaja käytti.
    Tuskin on imuvuotoja, kun uusilla tiivisteillä kasasin keväällä.

    Aikeissa on ajattaa sisälle X5 4.6IS ohjelma ja sitten viedä säädettäväksi jonnekin. Vaihdan vielä toisen mittariston, jossa on öljyn lämmölle palkit, niin tuossa softassa niiden pitäisi ruveta toimimaan.

    Leave a comment:


  • pheno
    replied
    Originally posted by bemmeri View Post
    Kunnosta en niin tiedä. Mutta pyörii hyvin kovemmilla kierroksilla, kuten jo aiemminkin.

    Nollasin adaptiot inpalla ja kattelin seoksia ajossa, niin alkuun toimi aika hyvin, pystyi ajelemaan alle 2000 kierroksilla
    , mitä ei ennnen nollausta voinut tehdä. Reilun tunnin jälkeen rupesi nykimään reilusti kun 1000-1500rpm paikkeilta koitti isommilla vaihteilla lähteä kiihdyttäää.

    Mitä arvoja kannattaisi katsella tuon closen loopin suhteen? Eli mitkä tekijät siihen ylipäätään vaikuttaa m62tu:ssa? Nyt huomasin ajossa että kun laittaa kytkimen pohjaan esim tullessa valoihin, niin seos on hetken rikkaalla (käy tasaiseen tyhjäkäyntiä) ja parin sekunnin jälkeen seos menee laihalle , n. 16.5-17afr ja rupeaa ränttätänttää tyhjäkäynti olemaan.
    Luulen että johtuu suuresta overlapista ja palamatttomia pääsee läpi jolloin lambda koittaa laihentaa adaptiot loppuu kesken, jolloin ei toimi ns. closen loopissa?
    Vahva usko että säätämällä dme:n saisi pelaamaan paremmin, koska heti ennen adaptoitumista toimii ok tällä nykyisellä ohjelmalla.
    Niin oliko sulla tossa vakio motti vai esim. nokat vaihdettu yms ? entä ecu:n ohjelma ?

    jos sulla on laajakaista niin se on hyvä siinä mielessä että ohjelmaa on helpompi tehdä ja muokata sopivaksi.

    Omat kokemukset lähinnä M60B40:stä jossa ei vanosta, mutta semmoinen muistikuva on jäänyt että tarkka se on imuvuodoista

    Leave a comment:


  • tonnizi
    replied
    Tänneki tiedoksi sain inpan englaniksi, joutu kikkailemaan

    Leave a comment:


  • TuoAntti
    replied
    Kunnosta en niin tiedä. Mutta pyörii hyvin kovemmilla kierroksilla, kuten jo aiemminkin.

    Nollasin adaptiot inpalla ja kattelin seoksia ajossa, niin alkuun toimi aika hyvin, pystyi ajelemaan alle 2000 kierroksilla
    , mitä ei ennnen nollausta voinut tehdä. Reilun tunnin jälkeen rupesi nykimään reilusti kun 1000-1500rpm paikkeilta koitti isommilla vaihteilla lähteä kiihdyttäää.

    Mitä arvoja kannattaisi katsella tuon closen loopin suhteen? Eli mitkä tekijät siihen ylipäätään vaikuttaa m62tu:ssa? Nyt huomasin ajossa että kun laittaa kytkimen pohjaan esim tullessa valoihin, niin seos on hetken rikkaalla (käy tasaiseen tyhjäkäyntiä) ja parin sekunnin jälkeen seos menee laihalle , n. 16.5-17afr ja rupeaa ränttätänttää tyhjäkäynti olemaan.
    Luulen että johtuu suuresta overlapista ja palamatttomia pääsee läpi jolloin lambda koittaa laihentaa adaptiot loppuu kesken, jolloin ei toimi ns. closen loopissa?
    Vahva usko että säätämällä dme:n saisi pelaamaan paremmin, koska heti ennen adaptoitumista toimii ok tällä nykyisellä ohjelmalla.
    Last edited by TuoAntti; 28-04-2017, 22:18.

    Leave a comment:


  • pheno
    replied
    Tännepä on tullu paljon keskustelua. Bemmeri onko kone jo kunnossa ?

    Leave a comment:


  • Pazi88
    replied
    Eipä tuo ihme oo, että on laihalla, kun ei jostain syystä mee closed looppiin. En toki tiedä sen syvällisemmin miksi, kun ei nuo kasikoneiden moottorinohjaukset ole niin tuttuja.

    Leave a comment:

Working...
X