Oma proggis: graafista live-dataa TestO:lla. *Päivitys 26.06.2017*

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • pheno
    replied
    Dieseleille suosittelen 'custom job':in tekoa, varsinkin jos loggailee monta arvoa



    .. ja toimii myös uusimmissa bensavehkeissä ja M-sarjalaisissakin.

    Ensin pitää detectoida ecu, menusta File->Detect ecu.

    Kun oman auton "moottorikoodi" on selvillä, esim. D71N47A0, voi tuota käyttämällä tehdä ecuun sen custom job:in. Ohjelma antaa herjan, jos ei omaan ecuun se ole mahdollista.

    Leave a comment:


  • Dunky
    replied
    Originally posted by Pazi88 View Post
    Voi. Siellä on vakikossa file logger.
    Thanks, niinpä näkyykin olevan
    Kerrassaan loistava softa

    Leave a comment:


  • Pazi88
    replied
    Originally posted by Dunky View Post
    Niin saiko tällä jotenkin logia tallennettua ajonaikana koneesta jota voi sitten myöhrmmin tutkailla?
    Voi. Siellä on vakikossa file logger.

    Leave a comment:


  • Dunky
    replied
    Niin saiko tällä jotenkin logia tallennettua ajonaikana koneesta jota voi sitten myöhrmmin tutkailla?

    Leave a comment:


  • lassiv
    replied
    Loistava ohjelma on kyseessä, nyt auto vaihtui ja piti kysyä pystyykö tällä loggaamaan 330d E90 LCI:tä (n57 moottori) vai pitääkö unohtaa koko homma? :/

    Leave a comment:


  • pheno
    replied
    12 05 0B 90 löytyi, mutta näemmä en ole tehnyt 0B 91:sta, siellä näkyy olevan adaptaatio arvot.

    Tommonen pläjäys:

    tuossa on näköjään pari arvoa, joiden merkitystä en ole keksinyt:

    NW_HALTE_TV_ADAPT_EINLASS
    NW_HALTE_TV_ADAPT_AUSLASS
    NW_BESTROMUNGSZEIT_ADAPT_EINLASS

    joku Duty Cycle tuo kuitenkin on (TV = Tastverhältnis).

    Jos näistä jotain virheitä löydät, mikä on tietysti mahdollista, niin ilmoittele takasinpäin
    Last edited by pheno; 15-06-2017, 09:12.

    Leave a comment:


  • Pazi88
    replied
    Originally posted by pheno View Post
    Okei. koitan kaivella ne tuolta.

    Mites ne nakukarttojen luku toimii tossa RR loggerissa ja mitä se itseasiassa näyttää? Eli näyttääkö se reaaliaikaisesti niitä karttoja vai onko sellaiseen edes tarvetta ?
    Kiitoksia jo etukäteen jos saat katottua

    Se eka lukee flashiltä akselit noille nakukartoille määritystiedoston perusteella ja sen jälkeen ilmeisesti RAM:sta lukee paljonko mistäkin on puotettu ennakkoa ja täyttää kartat. Samalla se lukee sit bensa-adaptaatiotkin, eli aika paljon säätämiseen kriittistä tietoa yhdellä klikkauksella. Periaatteessa nuo nois päivittyäkkin aika reaaliaikaisesti, mutta ei moisella ole tarvetta. Ajalee aina vaan lenkin ja kattoo sen jälkeen miten se on kuullu naulausta.

    Leave a comment:


  • pheno
    replied
    Originally posted by Pazi88 View Post
    Jep niin on vaikka kuinka paljon. Ajattelin vain et sul ois nuo ollu valmiina, kun ne löytyy testossa serial moodissa. Toinen on adaptaatio arvot ja toinen vanos arvot. Vanos hommat ehkä sainkin jo katottua kohdalleen, kun qinakin tracen perusteella sain arvot mätsäämään, kun ainakin pyörittelin laskimella. Mut pitää vielä käytännössä kokeilla pelaako.

    Testo itsessään pelaa kyllä yhtä hyvin mitä RR loggeri ja sitä oon tähän asti käyttänytkin. Mutta RR loggerissa on tuo nakukarttojen luku, mikä on todella kätevä ominaisuus. Niin olisi hyvä jos sais sen ja loggauksen pelaamaan, niin vois yhtä ja samaa ohjelmaa käyttää. Nakukarttojenkin luku nyt pelaa, kun vähän väsäsin, mut niihinkin on vielä konversiot hukassa.
    Okei. koitan kaivella ne tuolta.

    Mites ne nakukarttojen luku toimii tossa RR loggerissa ja mitä se itseasiassa näyttää? Eli näyttääkö se reaaliaikaisesti niitä karttoja vai onko sellaiseen edes tarvetta ?

    Leave a comment:


  • Pazi88
    replied
    Jep niin on vaikka kuinka paljon. Ajattelin vain et sul ois nuo ollu valmiina, kun ne löytyy testossa serial moodissa. Toinen on adaptaatio arvot ja toinen vanos arvot. Vanos hommat ehkä sainkin jo katottua kohdalleen, kun qinakin tracen perusteella sain arvot mätsäämään, kun ainakin pyörittelin laskimella. Mut pitää vielä käytännössä kokeilla pelaako.

    Testo itsessään pelaa kyllä yhtä hyvin mitä RR loggeri ja sitä oon tähän asti käyttänytkin. Mutta RR loggerissa on tuo nakukarttojen luku, mikä on todella kätevä ominaisuus. Niin olisi hyvä jos sais sen ja loggauksen pelaamaan, niin vois yhtä ja samaa ohjelmaa käyttää. Nakukarttojenkin luku nyt pelaa, kun vähän väsäsin, mut niihinkin on vielä konversiot hukassa.

    Leave a comment:


  • pheno
    replied
    Originally posted by Pazi88 View Post
    Mistä oot nämä kaivanu oikeen Koitin ihmetellä tuota TESTO:n tracea, mutta en löytänyt noita positioita taikka datatyyppejä ja muunnoksia sieltä. Pelkästään lopullisia arvoja.

    No nyt on RR loggerissa päivitetty nuo kyseiset arvot toimimaan oikein, eli vastaavat sitä mitä TESTO näyttää. Mutta mahtaako sulla olla vastaavaa listaa myös 12050B90 ja 12050B91 jobeille. Nuo oli ainakin TESTO:n tracessa mukana, toisin kuin edelliset joita kysyin. Nuo kun sais kohdilleen, niin alkais olla RR loggerikin hyvällä mallilla.
    Se on hieman monimutkainen prosessi noita selvitellä, ei toki mitään verrattuna eri ecujen softassa olevien CRC yms. tsekkauksiin.

    Periaatteessa sulla on raakadata tavuina mitä ecu:lta tulee ja sitten valmiiksi laskettu vastaus, esim STAT_DREHZAHL ja 850 RPM + se raakadata tavuina. Noita traceja kun sulla on useampi, niin voi alkaa selvittelemään mikä vaikuttaa mihinkin ja sitä kauttaa löytää kertoimet ja vakiot.

    Voin kattella noita jobeja tässä kun ehdin. Se mitä PRG:n sisällä on on vain todennäköisesti osa, eli ecusta löytyy hyvinkin paljon enemmän "jobeja", mutta niitä kaikkia ei varmaan ole laitettu sinne PRG:n sisään. JOskus kattelin niitä MS41:n RR:n tiedostoja niin totesin että disassemblyn työn tuloksena on löytnyt paljon kaikenlaista.

    Leave a comment:


  • Pazi88
    replied
    Originally posted by pheno View Post
    Tässä olis pläjäys noita arvoja ms42:lle. Sano terveisiä minulta, aikanaan on "muutama" tunti on vierähtänyt näitä selvitellessä

    esim. STATUS_AN_LUFTTEMPERATUR_MWB 10 on tavun positio ecun replyssä. Vastaa nähtävästi tuota <address> kohtaa mutta vähennettynä 3:lla tai 4:llä. TestO laskee tuon streamin alusta, mutta RR vastauksen alusta. Varmaan kokeilemalla selviää oikea <address> parametri.

    Sitten 2 tarkoittaa datan tyyppiä: 8/16 bit arvo, 5 taisi olla 16-bit signed.
    0,75 ja -48 tarkoittaa lauseketta: x*0.75-48

    Jos näillä pääsisi eteenpäin...

    Code:
    xN	12050B03	3	5	1	0	1/min	STATUS_MOTORDREHZAHL	Motor RPM\n\
    xVS	12050B03	5	2	1	0	km/h	STATUS_GESCHWINDIGKEIT	Speed\n\
    xPVS_AV	12050B03	6	5	0,00173504	0	GradPWG	STATUS_DKP_WINKEL	Throttle pos.\n\
    xMAF_KGH	12050B03	8	5	0,25	0	kg/h	STATUS_LMM_MASSE	Air mass\n\
    xTIA	12050B03	10	2	0,75	-48	GradC	STATUS_AN_LUFTTEMPERATUR_MWB	Intake temp.\n\
    xcTCO	12050B03	11	2	0,75	-48	GradC	STATUS_MOTORTEMPERATUR_MWB	Motor temp.\n\
    xTOIL	12050B03	12	2	0,7961	-48	GradC	STATUS_OEL_TEMPERATUR_MWB	Oil temp.\n\
    xTCO_EX	12050B03	13	2	0,75	-48	GradC	STATUS_KUEHLW_AUSL_TEMPERATUR_MWB	Radiator coolant outlet temp.\n\
    xIGA_1	12050B03	14	2	-0,375	72	GradKW	STATUS_ZUENDWINKEL	Ignition angle\n\
    xTI_BANK_1	12050B03	15	5	0,004	0	ms	STATUS_EINSPRITZZEIT	Injection time\n\
    xISAPWM_IS	12050B03	17	7	0,001526	0	%	STATUS_LL_INTEGRATOR	Idle speed controller\n\
    xISAPWM_ISA	12050B03	19	5	0,001526	0	%	STATUS_LL_STELLER_TV	Idle speed duty cycle\n\
    xVB	12050B03	23	2	0,10196	0	V	STATUS_UBATT	Battery voltage\n\
    xLAM_1	12050B03	24	5	0,000015259	0,5	0	STATUS_LAMBDA_INTEGRATOR_1	Lambda #1 integrator \n\
    xLAM_2	12050B03	26	5	0,000015259	0,5	0	STATUS_LAMBDA_INTEGRATOR_2	Lambda #2 integrator\n\
    LAM_1V	12050B03	24	5	0,0015259	-50	%	STATUS_PR_LAMBDA_INTEGRATOR_1	Lambda #1 integrator\n\
    LAM_2V	12050B03	26	5	0,0015259	-50	%	STATUS_PR_LAMBDA_INTEGRATOR_2	Lambda #2 integrator\n\
    xLSHPWM_UP_1	12050B03	28	2	0,3906	0	%	STATUS_LS_VKAT_HEIZUNG_TV_1	Lambda #1 pre-cat heating\n\
    xLSHPWM_UP_2	12050B03	29	2	0,3906	0	%	STATUS_LS_VKAT_HEIZUNG_TV_2	Lambda #2 pre-cat heating\n\
    xLSHPWM_DOWN_2	12050B03	31	2	0,3906	0	%	STATUS_LS_NKAT_HEIZUNG_TV_2	Lambda #1 post-cat heating\n\
    xLSHPWM_DOWN_1	12050B03	30	2	0,3906	0	%	STATUS_LS_NKAT_HEIZUNG_TV_1	Lambda #2 post-cat heating\n\
    xMAF_MES	12050B03	32	5	0,02119	0	mg/stroke	STATUS_LAST	Engine load\n\
    xNL_1	12050B03	34	2	0,02	0	V	STATUS_K_MW_1	Knock sensor #1\n\
    xNL_4	12050B03	35	2	0,02	0	V	STATUS_K_MW_4	Knock sensor #2\n\
    ECFPWM_ECF	12050B03	36	2	1	0	%	STATUS_DREHZAHL_E_LUEFTER_VON_AC	Electric fan speed\n\
    Mistä oot nämä kaivanu oikeen Koitin ihmetellä tuota TESTO:n tracea, mutta en löytänyt noita positioita taikka datatyyppejä ja muunnoksia sieltä. Pelkästään lopullisia arvoja.

    No nyt on RR loggerissa päivitetty nuo kyseiset arvot toimimaan oikein, eli vastaavat sitä mitä TESTO näyttää. Mutta mahtaako sulla olla vastaavaa listaa myös 12050B90 ja 12050B91 jobeille. Nuo oli ainakin TESTO:n tracessa mukana, toisin kuin edelliset joita kysyin. Nuo kun sais kohdilleen, niin alkais olla RR loggerikin hyvällä mallilla.

    Leave a comment:


  • pheno
    replied
    Originally posted by bemmeri View Post
    No just tuolleen tein, mutta ei niitä löydy. Kun seurasin että tuli stopin jälkeen että saved yms. teksti. En ymmärrä miksi ne ei tallentunu. Luulin ensin että liikaa logattavia tulee jos "mark all" täpän laittaa ja siksi ei onnistunut kun ihmettelin ettei csv-tiedostoja löytynyt.
    Pitää huomenna koittaa uudelleen.
    Ok, tarkista että siinä "logfile path" kohdassa on asetettu hakemisto. Esim. ' C:\ '

    Leave a comment:


  • TuoAntti
    replied
    Originally posted by pheno View Post
    Periaatteessa kun arvot rullaa siinä ruudulla, niin ikkunasta paina 'mark all' - tämä kertoo myös File Logger:ille mitä arvoja haluat logata. Sitten File Logger:ista paina Start ja pitäisi alkaa arvot tallentumaan tiedostoon.

    No just tuolleen tein, mutta ei niitä löydy. Kun seurasin että tuli stopin jälkeen että saved yms. teksti. En ymmärrä miksi ne ei tallentunu. Luulin ensin että liikaa logattavia tulee jos "mark all" täpän laittaa ja siksi ei onnistunut kun ihmettelin ettei csv-tiedostoja löytynyt.
    Pitää huomenna koittaa uudelleen.

    Leave a comment:


  • pheno
    replied
    Originally posted by bemmeri View Post
    PLX on tällä hetkellä BT-lähettimellä toimiva, eli en siitä saa logia ulos mitenkään, ainakaan tietokoneella (käsittääkseni toimii vain puhelimissa se kyseinen appi). Laitoin lähinnä mielenrauhan vuoksi tuon anturin ja saahan siihen lisäpalikkaa, yms. toisia antureita liiteltyä myöhemmin.


    Oliko sulla joku video, tai ohjeet for dummies miten logataan?

    Äsken koitin tuolla testolla loggailla, mutta en löydä tiedostoja koneelta tai sitten ne ei tallentunut. Kattelin että "stop" -painalluksen jälkeen luki aina save nn-lines, tms. siinä lukikaan.
    Siinä oletuksena on C:/logs, tms. paikka johon tallentaa ja pari kertaa koitin muuttaa tai tehdä uuden kansion, mutta tuli joku virheilmoitus. Kyllä pitää olla käsi näiden koneiden kanssa.
    Periaatteessa kun arvot rullaa siinä ruudulla, niin ikkunasta paina 'mark all' - tämä kertoo myös File Logger:ille mitä arvoja haluat logata. Sitten File Logger:ista paina Start ja pitäisi alkaa arvot tallentumaan tiedostoon.

    Leave a comment:


  • TuoAntti
    replied
    Originally posted by pheno View Post
    PLX:ää voi loggata samaan aikaan TestO:ssa kun muita ecun arvoja, auttaa varmaan softan teossakin.
    PLX on tällä hetkellä BT-lähettimellä toimiva, eli en siitä saa logia ulos mitenkään, ainakaan tietokoneella (käsittääkseni toimii vain puhelimissa se kyseinen appi). Laitoin lähinnä mielenrauhan vuoksi tuon anturin ja saahan siihen lisäpalikkaa, yms. toisia antureita liiteltyä myöhemmin.


    Oliko sulla joku video, tai ohjeet for dummies miten logataan?

    Äsken koitin tuolla testolla loggailla, mutta en löydä tiedostoja koneelta tai sitten ne ei tallentunut. Kattelin että "stop" -painalluksen jälkeen luki aina save nn-lines, tms. siinä lukikaan.
    Siinä oletuksena on C:/logs, tms. paikka johon tallentaa ja pari kertaa koitin muuttaa tai tehdä uuden kansion, mutta tuli joku virheilmoitus. Kyllä pitää olla käsi näiden koneiden kanssa.

    Leave a comment:

Working...
X