Oma proggis: graafista live-dataa TestO:lla. *Päivitys 26.06.2017*

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • TuoAntti
    replied
    Originally posted by Pazi88 View Post
    Niinkuin lamdojen lämmitys ois mykkä tai kone ei ole vielää käyntilämpötilassa.
    Lambdojen "lämmitys" arvot kyllä seilasi mitä niitä jossain vaiheessa katsoin. Täytyy jossain vaiheessa uudelleen katsoa nuo lämmitykset.
    Ei ainakaan vikakoodia tule enää, vanhalla lambdalla tuli lämmityksestä koodi ja siksi vaihdoin uudet. Kone oli lämmin.

    PLX:n mukaan tyhjäkäynti ja pienet kierrokset on aika laihalla (muistaakseni n. 16-16,5), kaasupohjassa ja kovemmilla kierroksilla AFR on 13 paikkeilla.

    Leave a comment:


  • tonnizi
    replied
    Originally posted by Dunky View Post
    Kaikista versioista on Englanninkielinen versio kun scriptit on Englanniksi.
    En ole löytänyt, olisiko sinulla?

    Leave a comment:


  • Pazi88
    replied
    Originally posted by bemmeri View Post
    Ei ole samasta "sessiosta". En vielä tiedä/kokeillut voiko yhdistää kahdesta eri osios...
    Niinkuin lamdojen lämmitys ois mykkä tai kone ei ole vielää käyntilämpötilassa.

    Leave a comment:


  • Pazi88
    replied
    Niin ja varmaan moni aina ihmettelee noita adaptaatioita sun muuta, niin täsdä pieni selvennys:

    Normaalistihan esim. tyhjäkäynnillä, tasakaasulla ja kevyessä kiihdytyksessä moottorinohjaus toimii closed loopissa. Mikä tarkoittaa sitä, että ogjaus nuuskii lamdojen jännitettä, että merkkaako se rikkaampaa vai laihempaa kuin stoikiometristä 14.7 seosta. (Kapeakaista lamda voi vasn kertoa onko seos rikkaan vai laihan puolella. Ei paljonko). Kun esim. Lamda kertoo että seos on laihalla, nostaa lamdaintegraattori tasaisen hitaasti ruiskutusaikaa, jotta lamdan näyttämä jännite saataisiin rikkaan seoksen puolelle. Kun jännnite sitten vaihtuu rikkaalle, alkaakin lamda integraattori pienentää ruiskutusaikaa kunnes taas lamda näyttää laihaa seosta. Tämä pumppaava liike saa seoksen pysymään hyvin lähelle stoikiometristä 14.7 seosta. Ja tämä normaalin toiminan näkee lamdakäppyrästä, joka on n. siniaallon muotoista n. Sekunnin sisään ees takas seilaavaa. Lamdaintegraattorin käppyrä on taas sahalaitaa, joka pitäisi ehjässä vakiomoottorissa pyöriä bollan molemmin puolin. Esim. +5% ja -5% välillä.

    Closed loopissa moottorinohjaus ei ole lämmityskäytön aikana sekä täyskaasu kiihdydyksen aikana. Tuolloin integraattori menee nollaan ja mennään moottorinohjauksen rikastuskarttojen mukaan. Myöskän moottorijarrulla closed loop ei oo päällä.

    Lamda integraattori on ns. Short term fuel trim (sft) mutta sitten on nuo adaptaatiot jotka on pitkäaikaisia trimmejä (lft). Niitä moottorinohjaus päivittää pitkän ajan kuluessa riippuen miten lamdaintegraattorin arvo on pikäaikaisesti pyörinyt muualla kuin siinä nollan ympärillä. Adaptaatiot lisätään perus ruiskutuskarttaan siten että multicaptive on prosettiarvo jolla kerrotaam ruiskutusaikaa. (5% multicaptivea, niin ruiskutusaikaa kerrotaan 1,05:llä). Eli tämä vaikuttaa saman verran joka alueella
    Additive taasen lisätään perus ruiskutusaikaan. Eli esim. 0,1ms additiveä, niin 0,6 ms ruiskutusajasta tulee 0,7 ms. Jos taas ruiskutus aika onkin 12ms, niin siitä tulee 12,1ms. Eli tämä vaikuttaa eniten pienellä kuormalla esim. Tyhjäkäynnillä.

    Normaalisti ehjässä vakiokoneessa nämä kummatkin on aika lähellä nollaa. Multicaptive esim. Muutamia prosentteja. Näistä voi sit pätellä esim kulunutta maffia jos multicaptive heittää paljon ja imuvuotoa ja additive heittää. Viritetyssä motissa näitä voi käyttää hyväkseen säätöprosesissa.

    Leave a comment:


  • TuoAntti
    replied
    Ei ole samasta "sessiosta". En vielä tiedä/kokeillut voiko yhdistää kahdesta eri osiosta noita arvoja näkymään samaan aikaan.
    Nopeita kaasutteluja ja sitten vähän pitempää kierroksilla.


    Tyhjäkäynnillä.



    Nuo huiput tulee kun kaasutteli, tyhjäkäynnillä tasaista ja samoin pienillä kierroksilla, isommilla kun piti tasaista kaasua, niin tuli käyriin eloa.
    Last edited by TuoAntti; 25-04-2017, 18:24.

    Leave a comment:


  • Pazi88
    replied
    Ei vaikuta toisten lamdojen poisto ekojen toimintaan. Miltä näyttää lamda integraattorin ja lamdojen käppyrät? Adaptaatiot näyttää ok:lta. Ne päivittyy vain pitkän ajan kuluessa, jos on korjattavaa.

    Leave a comment:


  • TuoAntti
    replied
    Helkkarin hyvä ohjelma.
    Pitääpä vielä hankkia usb-jatko, niin saa ajossa kateltua arvoja.

    M62 vanoksen asteet kammen asteita myöhäisestä---> aikaiselle? Eli nollassa on imu myöhäisellä ja lukemat kun kasvaa niin kääntyy aiemmalle?
    Mikä se toinen arvo on vanoksille, thickness, tms.?
    Tuossa paikallaan kaasuttelin ja näyttää kääntyvän aika nopeasti jo pienelläkin kaasuttelulla. :think


    Lambdat ihmetyttää, jo inpan livedatasta huomasin kun lambdojen voltit seilaa kovin matalalla. Uudet boschin anturit.
    Tuossa testossa ei muutu nuo adaptioarvit mihinkään ja moottorin puolella näyttää voltit olevan yhtälailla pienillä kuin inpan mukaan.

    A. Lambdat rikki/väärät?
    B. Menee yli adaptioalueesta ja sen takia ei sitten muutu (raisut nokat/ajoitus ja ei ole säädetty vielä)?
    C. Ecussa joku "viriohjelma", EBDM:llä ilmeisesti lastutettu ja siitä johtuu? Toimi vakiomosalla hyvin ja päästöt käytännössä nollassa.
    D. Vaikuttaako toisien lambdojen poissaolo, myös näiden etummaisten toimintaan? Ei ole vielä koodattu toisia antureita pois.
    Last edited by TuoAntti; 25-04-2017, 17:47.

    Leave a comment:


  • Dunky
    replied
    Kaikista versioista on Englanninkielinen versio kun scriptit on Englanniksi.

    Leave a comment:


  • Muurahainen
    replied
    Originally posted by TareJR View Post
    Inpa/testo:
    pheno onko tietoa miten saa inpa:sta vikakoodit englaniks?


    Itse testo ohjelma:
    Boost Pressure ja Boost Pressure target eivät anna oikeita arvoija.
    Testailtiin eilen, ahtomittarin mukaan ahtaa rajotusten mukaan 0.4 - 0.6 niin taas tämä ohjelma näytti että olis 1 - 1.8 ahdot ja kun kiihdyttää niin ohjelman mukaan nousee yli 2 ahdot, vaikka mittari näyttää 1 - 1.5
    Inpasta tarvitset vanhemman version niin siinä ei tule saksaksi.

    Kun katsot ahtoja esim. inpalla se näyttää absoluuttista painetta eli +1 bar kun 0 olisi täydellinen tyhjiö.

    Leave a comment:


  • tonnizi
    replied
    Inpa/testo:
    pheno onko tietoa miten saa inpa:sta vikakoodit englaniks?


    Itse testo ohjelma:
    Boost Pressure ja Boost Pressure target eivät anna oikeita arvoija.
    Testailtiin eilen, ahtomittarin mukaan ahtaa rajotusten mukaan 0.4 - 0.6 niin taas tämä ohjelma näytti että olis 1 - 1.8 ahdot ja kun kiihdyttää niin ohjelman mukaan nousee yli 2 ahdot, vaikka mittari näyttää 1 - 1.5
    Last edited by tonnizi; 23-04-2017, 18:21.

    Leave a comment:


  • expertti
    replied
    Originally posted by Sam174 View Post
    Tutustuin juuri Testoon ja on hemmetin hyvä ohjelma, eikä ole liian vaikea käyttää, hienoa työtä, kiitos!
    .......... kuka viitsisi auttaa ohjelman käyttöönotossa? Pitäisi saada määriteltyä/ luettua kriittisiä arvoja ennen ohjelmointia/ohjelmoinnin jälkeen?

    "mäyräkoira palkaksi.."

    Target M57n 330d..

    Leave a comment:


  • Sam174
    replied
    Tutustuin juuri Testoon ja on hemmetin hyvä ohjelma, eikä ole liian vaikea käyttää, hienoa työtä, kiitos!

    Leave a comment:


  • pheno
    replied
    pari videota tuli upattua youtubeen:



    playback- toiminnosta:



    videon FPS on hieman huono mutta antaa osviittaa, normaalisti tuo loggaa näillä uudemmilla ecuilla n. 25 riviä sekunnissa.

    Leave a comment:


  • pheno
    replied
    MS42 tyhjäkäynnillä (n. 800RPM)

    Engine load:

    09.01.2013 14:33:03 'STAT_LAST_EINH','mg/Stroke','text'
    09.01.2013 14:33:03 'STAT_LAST_WERT','1.289623E+002','real'

    MS410DS1 Tyhjäkäynnillä: (n. 800RPM)

    12.01.2013 20:41:56 'STATUS_LAST_EINH','mg/Hub','text'
    12.01.2013 20:41:56 'STATUS_LAST_WERT','1.286250E+002','real'

    Eli kyllä ne kutakuinkin samat pitäisi olla näillä kahdella. Yksikkö on näköjään mg per isku

    Leave a comment:


  • Pazi88
    replied
    Voihan ne olla siellä INPA:ssakin "väärin". Varsinkin kun koittaa sovittaa logeja romraierin karttoihin missä ei niissäkään ole asteikot välttämättä oikein. Kuhan vaan ovat keskenään yhteensopivia, niin mulle riittää. Mut kuitenkin jos itse pystyy muokkaamaan mitä Testo näyttää, niin eipä se sit oo ongelma.

    EDIT onko kellään vakio m52b28 koneesta olemassa täyskaasulogeja? Periaatteessa kelpaa m52tu koneestakin. Lähinnä tarvitsisin vertailuksi, että missä ollaan menossa, koska itsellä ei ole mahdollista ottaa logia vakio koneesta.
    Last edited by Pazi88; 12-12-2016, 16:13.

    Leave a comment:

Working...
X