Originally posted by VilleP
View Post
GT-Radialit, Nankangit ja muut halpiskumit III
Collapse
X
-
-
-
Onnesta nämä monesti on kiinni, tekniikasta on varmaan myös hyötyä.
Miten luulet että olisi päättyny jos poika olisi lähtenyt sekunnin myöhemmin ?
Aiheesta sen verran että on ollut kiinakumeja eikä ole huonoa sanottavaa, normaalissa liikennekäytössä mitään eroa en ole huomannut merkkirenkaisiin.Last edited by BMW525Xda; 11-05-2019, 19:11.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by BMW525Xda View PostLuettelemasi tilanteet ovat ennalta arvaamattomia joihin millään renkailla ei ole osuutta, jokainen tilanne on ajoituksesta kiinni kuinka päättyy, tarpeeksi aikaa ja onnea niin ei tapahdu mutta kun aika on ”kortilla” ei renkailla ole mitään merkitystä jos kuski ei edes ehdi reagoida kuin jäätymällä tilanteeseen. Joskus on milleistä kiinni joskus osuu, mutta renkailla näitä ei estetä eikä tehdä.
Renkailla kuin renkailla kuski kuitenkin voi varautua tilanteisiin, välimatkat, ajonopeus, liikenne silmä, keskittyminen, jne.
Ja kyllä, ajan sateella hiljempaa, yleensä moottoritielläkin sateesta riippuen jopa pysähtynyt pitämään sadetta.
Miksi autoissa on nykyään levyjarrut ja abs? Koska näillä saavutetaan lyhyempi jarrutusmatka. Miksi ihmeessä jarrutusmatkaa tahdotaan lyhentää? Eihän nämä ole mielipide kysymyksiä, vaan pitäisi olla terveellä järjellä ymmärrettäviä asioita.
Jos nyt ei vieläkään tahdo uskoa että ajoneuvon lyhyt pysähtymismatka on parempi asia kuin pitkä, ja että rengas on avain tekijä tässä tapahtumassa, koska kaikkea ei voi ennakoida, niin sitten vaan alle halvimmat renkaat ja köröttelee menemään tulevaisuuteen ennustaen.
Palataan takaisin aiheeseen. Eli eri renkaisiin liittyviin kysymyksiin.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Muurahainen View PostKyllä melkein väitän että muillakin kuin minulla kaarrenopeudet laskevat sateella.
Työkoneilla taidettiin tarkoittaa pakuja yms. joten niihinkin on kiinankumeja saatavilla.
Toki ennen ammatikseen renkaita asentaneena voin sanoa et kuorma-autoissa ja niitten perävaunuissa on Kiinan kumit yleistynyt ja paljon. Aivan samat ajot ajetaan niillä Aeolus/Linglong kumeilla kuin Michelin/Conti ja yhtä turvallisesti.
Enempi niitä onnettomuuksia aiheuttaa loppuun ajetut renkaat, siinä ei auta et on testivoittaja alla ko pintaa alle 2mm. Mut näistä on turha kiistellä, mielipide asioita kuitenkin.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by VilleP View PostKyllä, nimenomaan. Vai meinaatko että kukaan ei tule eteesi kolmion takaa, tai joku 5v penska ei juokse eteesi jalkakäytävältä?
Vai onko näin että renkaan kyvyllä pysäyttää auto ei ole liikenneturvallisuuden kannalta mitään merkitystä?
Luettelemasi tilanteet ovat ennalta arvaamattomia joihin millään renkailla ei ole osuutta, jokainen tilanne on ajoituksesta kiinni kuinka päättyy, tarpeeksi aikaa ja onnea niin ei tapahdu mutta kun aika on ”kortilla” ei renkailla ole mitään merkitystä jos kuski ei edes ehdi reagoida kuin jäätymällä tilanteeseen. Joskus on milleistä kiinni joskus osuu, mutta renkailla näitä ei estetä eikä tehdä.
Renkailla kuin renkailla kuski kuitenkin voi varautua tilanteisiin, välimatkat, ajonopeus, liikenne silmä, keskittyminen, jne.
Ja kyllä, ajan sateella hiljempaa, yleensä moottoritielläkin sateesta riippuen jopa pysähtynyt pitämään sadetta.
Leave a comment:
-
-
Kaarre nopeudet joo, mutta taajama, moottori- ja maantienopeudet ei niinkään.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by VilleP View PostJos nyt ei kaatosade ole niin kyllä tuo liikenne märällä kelillä kulkee ihan yhtä kovaa kuin kuivallakin.
Ja työkoneilla ei taida olla tämän kanssa mitään tekemistä.
Työkoneilla taidettiin tarkoittaa pakuja yms. joten niihinkin on kiinankumeja saatavilla.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by BMW525Xda View PostEli miten renkaat liittyy muihin torspoihin tai näiden tekemisiin, meinaatko että merkkirenkailla selviää paremmin torspon kohtaamisesta kuin kiinakumeilla ?
Vai onko näin että renkaan kyvyllä pysäyttää auto ei ole liikenneturvallisuuden kannalta mitään merkitystä?
Leave a comment:
-
-
Jos nyt ei kaatosade ole niin kyllä tuo liikenne märällä kelillä kulkee ihan yhtä kovaa kuin kuivallakin.
Ja työkoneilla ei taida olla tämän kanssa mitään tekemistä.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by VilleP View PostMutta kun se ei ole aina kuskista kiinni mitä edessä tapahtuu. Ja se joka sateella ajaa hiljempaa, nostakoot käden pystyyn.
Tässä ei ole edelleenkään kyse siitä, että kuka pärjää tai selviää ilman turvavarusteita tai huonoilla renkailla. Et ole yksin liikenteessä. Siellä on ympärillä lauma muita torspoja, joiden liikkeitä et pysty ennustamaan.
Aika junttia jos ei ymmärrä että sateella on liukkaampaa, vesiliirron vaara jne.
Leave a comment:
-
-
Joo, en kyllä ymmärrä miten tässä vielä ollaan hengissä, kun työvehkeillä, joissa ei ole kuin parhaimmillaan ABS jarrut, on ajeltu vuosikymmenet jo milloin milläkin renkailla. On ollut kuluneita nypittyjä nastoja ym ja kilometrejä tulee keskimäärin tuhannen viikko. Olen samaa mieltä 525xda:n kanssa siitä, että kyllä se kuskin valitsema tilannenopeus ratkaisee paljon enemmän kuin turvavarusteet tai muut vastaavat. Tietysti he, jotka meikkaavat, lukevat aamun lehdet ja juovat aamukahvinsa samalla auton ratissa tarvitsevat ehkä jotain varoittimia ja aktiivijärjestelmiä ym kalliita hömpötyksiä.Last edited by mikae34; 11-05-2019, 15:47.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by VilleP View PostMutta kun se ei ole aina kuskista kiinni mitä edessä tapahtuu. Ja se joka sateella ajaa hiljempaa, nostakoot käden pystyyn.
Tässä ei ole edelleenkään kyse siitä, että kuka pärjää tai selviää ilman turvavarusteita tai huonoilla renkailla. Et ole yksin liikenteessä. Siellä on ympärillä lauma muita torspoja, joiden liikkeitä et pysty ennustamaan.
Hetki vielä ja voimme alkaa pohtia mitkä renkaat lentokoneissa on ja pystyykö koneen kanssa yhteentörmäyksen välttämään merkkirenkailla
Leave a comment:
-
-
Mutta kun se ei ole aina kuskista kiinni mitä edessä tapahtuu. Ja se joka sateella ajaa hiljempaa, nostakoot käden pystyyn.
Tässä ei ole edelleenkään kyse siitä, että kuka pärjää tai selviää ilman turvavarusteita tai huonoilla renkailla. Et ole yksin liikenteessä. Siellä on ympärillä lauma muita torspoja, joiden liikkeitä et pysty ennustamaan.Last edited by VilleP; 11-05-2019, 14:39.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by BMW525Xda View PostMelko monisäikeinen asia. Aivan yhtä vaarallisia kuskeja ovat he jotka mittaavat sitten kelillä kuin kelillä huippuauton huipputurvavarusteet huippurenkailla eli ajavat kaikissa tilanteissa suurimpia sallittuja nopeuksia ajonvakautusta vasten.
Oikea hyvä kuljettaja pystyy laskemaan nopeuttaan kelitilanteen mukaisesti oikealle tasolle ja näin välttämään edes joutumasta ääritilanteisiin huonoilla tai hyvillä renkailla tai autoilla.
Ihan oikeasti hyvä liikenteeseen keskittyvä kuljettaja selviää kaikissa olosuhteissa millä hyvänsä avustimettomalla autolla ja renkailla, huono fasea päivittävä kuski ei edes avustimellisella ja huippurenkailla !
Renkaiden vaarallisuudesta puhuttaessa kannattaa muistaa että raskaan kaluston ajoneuvoissa on kesät talvet edessä kesärenkaat, vain takana talvipinnat !
http://www.autonrengasliitto.fi/fi/raskas-kalusto/
Erittäin hyvää tekstiä, olen täysin samaa mieltä !!
Paitsi tuohon lihavoituun lauseeseen korjausta...
Ainakin pölliautoihin laitetaan talveksi myös eteen talvipinnat, eipä se oikein tohdi tulla mettästä / liukkaista risteyksistä ja mutkista muuten puskematta...
Leave a comment:
-
-
Originally posted by BMW525Xda View PostRenkaiden vaarallisuudesta puhuttaessa kannattaa muistaa että raskaan kaluston ajoneuvoissa on kesät talvet edessä kesärenkaat, vain takana talvipinnat !
http://www.autonrengasliitto.fi/fi/raskas-kalusto/
Leave a comment:
-
Leave a comment: