Nopeasti katsottuna näyttäisi, että takaa ei ole löydetty aurauksensäätöpultteja ollenkaan, vaan pelkät camber-säädöt, tai pultit on ollu jumissa? Eikös tuossa toinen harita ja toinen auraa ja kulkusuuntakin on pielessä? Auraukset on muuttunu vähän, kun cambereita on säädetty, tosin ei niitäkään ihan tasalle. :think
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Renkaista, rengaspaineista ja uraherkkyydestä
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Originally posted by Bomb5 View PostNopeasti katsottuna näyttäisi, että takaa ei ole löydetty aurauksensäätöpultteja ollenkaan, vaan pelkät camber-säädöt, tai pultit on ollu jumissa? Eikös tuossa toinen harita ja toinen auraa ja kulkusuuntakin on pielessä? Auraukset on muuttunu vähän, kun cambereita on säädetty, tosin ei niitäkään ihan tasalle. :think
Uusinta käyneille mennään.
Renkaat edessä tietenkin 40 profiililla..BMW F31 330d M-Sport -13
ex. BMW F21 116i -13
ex. BMW 540i(g) Touring -01
ex. ALPINA B10 Bi-Turbo -92 #430
ex. BMW 316g -99
ex. BMW M5 Touring -92
ex. BMW 535i -91
ex. BMW M5 -91
ex. BMW 325i Touring -90
Comment
-
-
Originally posted by Rockwell View PostOlikohan niin että aurauksen säädöt niin pahassa paikassa että niitä ei saanut säädettyä. Jostain se säätäjä valitti. Siitä varmaan johtuu että rattia joutuu kääntämään oikealle kun pitäisi mennä suoraan.
Uusinta käyneille mennään.
Renkaat edessä tietenkin 40 profiililla..
Ok, etupäätä ei ole osattu varmasti säätääkkään, mutta tuo takapään camber eri puolilla kummastuttaa kun sitä nyt sentään on saatu muuten säädettyä?
Tässäkin kuitenkin tehty säätötyö on täysin turha ja siitä maksettu raha 100%:sti tuuleen revittyä.
Comment
-
-
Originally posted by Hemi View PostKovin on epäsymmetriseksi säädetty/jätetty.
Ok, etupäätä ei ole osattu varmasti säätääkkään, mutta tuo takapään camber eri puolilla kummastuttaa kun sitä nyt sentään on saatu muuten säädettyä?
Tässäkin kuitenkin tehty säätötyö on täysin turha ja siitä maksettu raha 100%:sti tuuleen revittyä.
Etupäätä ei osattu säätää. Miten se onnistuu? Millaiset arvot tuonne pitäisi saada että ei menisi rahat ihan hukkaan?
Kuinka tärkeää olisi saada toi ilmaperä molemmilta puolilta täsmälleen samalle korkeudelle? Miten paljon siinä saa olla eroa kun nyt on 2-3mm ero.
Inpalla ilmeisesti säätöä voi tehdä vain 10mm minimissään. Ei korkeus ainakaan muuttunut mihinkään jos yritti laittaa vähempää.BMW F31 330d M-Sport -13
ex. BMW F21 116i -13
ex. BMW 540i(g) Touring -01
ex. ALPINA B10 Bi-Turbo -92 #430
ex. BMW 316g -99
ex. BMW M5 Touring -92
ex. BMW 535i -91
ex. BMW M5 -91
ex. BMW 325i Touring -90
Comment
-
-
Originally posted by Rockwell View PostNiinpä tietysti.
Etupäätä ei osattu säätää. Miten se onnistuu? Millaiset arvot tuonne pitäisi saada että ei menisi rahat ihan hukkaan?
Kuinka tärkeää olisi saada toi ilmaperä molemmilta puolilta täsmälleen samalle korkeudelle? Miten paljon siinä saa olla eroa kun nyt on 2-3mm ero.
Inpalla ilmeisesti säätöä voi tehdä vain 10mm minimissään. Ei korkeus ainakaan muuttunut mihinkään jos yritti laittaa vähempää.E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport
Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja
Comment
-
-
Originally posted by Rockwell View PostNiinpä tietysti.
Etupäätä ei osattu säätää. Miten se onnistuu? Millaiset arvot tuonne pitäisi saada että ei menisi rahat ihan hukkaan?
Kuinka tärkeää olisi saada toi ilmaperä molemmilta puolilta täsmälleen samalle korkeudelle? Miten paljon siinä saa olla eroa kun nyt on 2-3mm ero.
Inpalla ilmeisesti säätöä voi tehdä vain 10mm minimissään. Ei korkeus ainakaan muuttunut mihinkään jos yritti laittaa vähempää.
-1.30`-astetta, joka olisikin käytännössä optimi ko.rengastuksella.
Nythän takapää myös harittaa, joten se pitäisi saada pienelle auraukselle.
Etupään minimi camber näyttää olevan -0.07`-astetta, joten tuo mikä sinulla on edessä oikealla, eli 0.11`-astetta on käytännössä optimi(voi olla -0.20`).
Takapää menee siis paikoilleen ihan säätämällä, mutta tuo vasen etunurkka vaatii pientä työstöä.
Eli etukelkkaa uudelleen asemoimalla=siirtämällä sitä oikealle, saadaan vasemman etunurkan negatiivistä camberia vähennettyä ja oikealle lisättyä, jolloin saadaan vasemmalle pelivaraa lisää.
Eli jos/kun vasen nurkka saadaan johonkin -0.30`-asteen tietämille, saadaan perssonitunnelin yläpäähän säätöä tekemällä=viilaamalla kummatkin etupään camberit näin tasan 0.20`-asteeseen.
Jos=kun nuo camberit näin saataisiin edessä symmetrisesti -0.20`-astetta ja takana -1.30`-astetta, oltaisiin käytännössä täydellisissä ihannearvoissa ko.rengastukselle ja ajettavuus sellaiseksi kun se OIKEASTI pitäisi olla.
Tässä kohtaa tämän saavuttaminen on kuitenkin varsin mahdollista ja jopa helppoa.Last edited by Hemi; 01-06-2012, 14:28.
Comment
-
-
Originally posted by _nixu_ View PostKyllä sitä inpalla voi säätää pienempiäkin välejä. Eri asia mitä se muutos vaikuttaa oikeasti. Muistithan ajella perää ylös alas pari kertaa ennen kuin mittasit?
Säädöt tein samoilla sijoilla missä kulmatkin säädettiin niin pitäisi olla tasainen paikka.BMW F31 330d M-Sport -13
ex. BMW F21 116i -13
ex. BMW 540i(g) Touring -01
ex. ALPINA B10 Bi-Turbo -92 #430
ex. BMW 316g -99
ex. BMW M5 Touring -92
ex. BMW 535i -91
ex. BMW M5 -91
ex. BMW 325i Touring -90
Comment
-
-
Originally posted by Rockwell View PostOk, hyvä tietää. Tein käsisäädöllä 10sec nosto ylös ja annoin laskea alas. Sitten mittasin ja tein tarvittavat muutokset fine tuningin takaa. Jos toistapuolta olisin halunnut 5mm alemmaksi niin kun sinne laittoi 0 ja 5. Sen jälkeen perä ylös ja laskeutumisen odottelu. Mikään ei muuttunut. Kun laittoi 0 ja 10 niin sitten kyllä laski mutta liikaa. Teinkö jotain väärin?
Säädöt tein samoilla sijoilla missä kulmatkin säädettiin niin pitäisi olla tasainen paikka.
Eikä ole ilmaperäautoa itsellä tällä hetkellä niin ei pääse testailemaan..
Mutta pari kertaa ylös alas ajelua. Pois valikosta, autosta virrat pois ja takaisin päälle. Sitten mitalla tarkastus mihin säätö asettuí. Näin yleensä itse teen.E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport
Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja
Comment
-
-
Originally posted by Hemi View PostSiis tehdashan näyttää tässä kohtaa antavan takapään minimi camberavoksi
-1.30`-astetta, joka olisikin käytännössä optimi ko.rengastuksella.
Nythän takapää myös harittaa, joten se pitäisi saada pienelle auraukselle.
Mistä perän aurausta säädetään ja se olisi varmasti hyvä saada tuohon tehtaan antamiin arvoihin +0.08` asetetta?
Originally posted by Hemi View PostEtupään minimi camber näyttää olevan -0.07`-astetta, joten tuo mikä sinulla on edessä oikealla, eli 0.11`-astetta on käytännössä optimi(voi olla -0.20`).
Takapää menee siis paikoilleen ihan säätämällä, mutta tuo vasen etunurkka vaatii pientä työstöä.
Eli etukelkkaa uudelleen asemoimalla=siirtämällä sitä oikealle, saadaan vasemman etunurkan negatiivistä camberia vähennettyä ja oikealle lisättyä, jolloin saadaan vasemmalle pelivaraa lisää.
Eli jos/kun vasen nurkka saadaan johonkin -0.30`-asteen tietämille, saadaan perssonitunnelin yläpäähän säätöä tekemällä=viilaamalla kummatkin etupään camberit näin tasan 0.20`-asteeseen.
Jos=kun nuo camberit näin saataisiin edessä symmetrisesti -0.20`-astetta ja takana -1.30`-astetta, oltaisiin käytännössä täydellisissä ihannearvoissa ko.rengastukselle ja ajettavuus sellaiseksi kun se OIKEASTI pitäisi olla.
Tässä kohtaa tämän saavuttaminen on kuitenkin varsin mahdollista ja jopa helppoa.
Kuinkakohan monista mm:stä tuo on kiinni?
Mikäköhän voi aiheuttaa sen että etupää on 10-15mm korkeampi kun sen M-sport jousilla pitäisi olla? Jouset ovat uudet ja tilattu alustanumerolla. Voiko iskari olla alapuolelta väärästä kohtaa kiinni? Jousilla ei kyllä vielä ole ajettu varmaan edes tuhatta kilometriä.
Miten kallistuksenvakaaja pitäisi kiristää kun se on ollut irti silloin kun jouset on vaihdettu. Renkaat ilmassa vai maassa? Vai onko sillä mitään väliä?BMW F31 330d M-Sport -13
ex. BMW F21 116i -13
ex. BMW 540i(g) Touring -01
ex. ALPINA B10 Bi-Turbo -92 #430
ex. BMW 316g -99
ex. BMW M5 Touring -92
ex. BMW 535i -91
ex. BMW M5 -91
ex. BMW 325i Touring -90
Comment
-
-
E39 etujouset on kai aika helppo asentaa väärin. Samoin iskarin alapäissä on merkki joilla ne kohdistetaan.
Jos ei tuolla saada paremmaksi niin vaihda pajaa. Toki sitten aikaa varatessa on hyvä mainita että vaatii lisätöitä jos kiinnityspisteitä aletaan muokkaamaan jne. Missä kunnossa tukivarret ja takana narinahelat? Hiemankin väljää takana niin camberit ei tahdo asettua kohdalleen :thinkE39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport
Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja
Comment
-
-
Etujouset laitettu lautasen mukaan niin että mistään ei tule yli eikä siihen koloon mikä siinä kumissa on. Menikö väärin? Kuva.
Harmi kun ei tullut ostettua uusia pohjaanlyöntikumeja eikä suojia niin joutui toiselta puolelta paikkaamaan.BMW F31 330d M-Sport -13
ex. BMW F21 116i -13
ex. BMW 540i(g) Touring -01
ex. ALPINA B10 Bi-Turbo -92 #430
ex. BMW 316g -99
ex. BMW M5 Touring -92
ex. BMW 535i -91
ex. BMW M5 -91
ex. BMW 325i Touring -90
Comment
-
-
Originally posted by Bmw Master View PostEikös edestä iskarinyläpäästä saa sen kohdistus tapin porattua pois, silloin hieman pelivaraa?
Comment
-
-
Originally posted by Bmw Master View PostEikös edestä iskarinyläpäästä saa sen kohdistus tapin porattua pois, silloin hieman pelivaraa?
Mun ei tarttenut asemoida etukehikkoa, eikä askarrella muutakaan. Meni ihan säätämällä oikeisiin arvoihin. Touring sport+tasonsäätö alustalla.BMW F31 330d M-Sport -13
ex. BMW F21 116i -13
ex. BMW 540i(g) Touring -01
ex. ALPINA B10 Bi-Turbo -92 #430
ex. BMW 316g -99
ex. BMW M5 Touring -92
ex. BMW 535i -91
ex. BMW M5 -91
ex. BMW 325i Touring -90
Comment
-
Comment