Originally posted by Bmw Master
View Post
Renkaista, rengaspaineista ja uraherkkyydestä
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Siinäpä meillä oikeen rengastietäjä huh huh. Kerro joku merkki missä on outside merkintä sekä pyörimissuunta? Itse en muista kuin nokian nrzi tai nrvi tai jotain sinneppäin mutta siinäkin myytiin leftit ja rightit erikseen. Tostakin on aikaa jo likipitäen 15v
-
Mietippä tälläistä jos esim alla nokian kitkat tms joissa nuolimainen kuvio,nyt kun kääntää renkaan toisinpäin niin kaikki loska\vesi suorastaan imee kuvion keskelle..:thinkOriginally posted by Bmw Master View PostMitäs se haittaa? Hetken ajaa niin on kulunut saman suuntaiseksi. Veikkaanpa, että suurinosa autoilijoista ei edes huomaa pyörimissuuntaa jos renkaissa on vain outside merkintä. Itsekkin olen joskus laittanut randomilla kun en ole muistanut merkitä puolta, hyvin ne siellä pyörii.F11 M550D
E39 M5
F26 3.0 Da M-Sport
E61 535D M-Sport
Comment
-
Mutta eihän niissä nyt ole MOLEMPIA merkintöjä pyörimissuuntaa sekä outside merkintääOriginally posted by veku View PostMietippä tälläistä jos esim alla nokian kitkat tms joissa nuolimainen kuvio,nyt kun kääntää renkaan toisinpäin niin kaikki loska\vesi suorastaan imee kuvion keskelle..:think
Comment
-
Huh huh itsellesi, ymmärsitkö ollenkaan lukemaasi? Ei niissä olekkaan pyörimissuuntaa merkitty. Kulunutta rengastahan ei saisi vaihtaa pyörimään toisin päin, joten niihin pitäisi aina merkata kummalta puolen autoa ne on.Originally posted by kuoppala View PostSiinäpä meillä oikeen rengastietäjä huh huh. Kerro joku merkki missä on outside merkintä sekä pyörimissuunta?
Niissä ei ole outside merkintää vaan pyörimissuunta.Originally posted by veku View PostMietippä tälläistä jos esim alla nokian kitkat tms joissa nuolimainen kuvio,nyt kun kääntää renkaan toisinpäin niin kaikki loska\vesi suorastaan imee kuvion keskelle..:think
Comment
-
Pointti olikin se,että vain pyörimissuunta muuttuu (tuossa minun "fiksussa" ehdotuksessani),mutta se sliksi kohta on edelleen siellä sisäkantilla.Eli ei mitään hyötyä kysyjälle.Päin vastoin.Tässä minullekkin kävi tuo aivopieru.Eli kyllä peto2 on oikeassa.Originally posted by Bmw Master View PostMitäs se haittaa? Hetken ajaa niin on kulunut saman suuntaiseksi. Veikkaanpa, että suurinosa autoilijoista ei edes huomaa pyörimissuuntaa jos renkaissa on vain outside merkintä. Itsekkin olen joskus laittanut randomilla kun en ole muistanut merkitä puolta, hyvin ne siellä pyörii.Last edited by Heguli 31; 14-01-2014, 22:17.
Comment
-
Aivan se sisäkantti olikin kaljuOriginally posted by Heguli 31 View PostPointti olikin se,että vain pyörimissuunta muuttuu (tuossa minun "fiksussa" ehdotuksessani),mutta se sliksi kohta on edelleen siellä sisäkantilla.Eli ei mitään hyötyä kysyjälle.Päin vastoin.Tässä minullekkin kävi tuo aivopieru.Eli kyllä peto2 on oikeassa.
Ajattelin, että ne renkaat piti muuten vaan saada eripuolelle autoa yms...
Last edited by Bmw Master; 15-01-2014, 09:03.
Comment
-
Terve.
Kävin uudet talvirenkaat E46 toukkaan koossa 205/55r16. Mitäs paineita jengi näissä käyttänyt? Ovessa lukee 2.3 edessä ja 2.8 takana. Usein kuulee mainittavan että nykyiset talvirenkaat se vähintään 2.5, ja rengasliikkeen kaveri sanoi että laittaa 2.5 sekä eteen että taakse.
Onko syytä laittaa taakse tuo 2.8 ja jättää vain eteen tuo 2.5, vaikkakin menee hieman eritavalla kuin kyltissä? Ei kait se huvikseen ole että takana on enemmän painetta. Entisillä paskoilla renkailla pidin kyllä 2.5/2.8 paineita hyvällä omalla tunnolla, mutta mitä foorumilla suositellaan? Renkaina Continental Conti Ice Contact.E46 320i Facelift Touring M54b22
exät:E46 316i Facelift Sedan N42b18, E46 316i Sedan M43b19, E36 318tiA Compact M42B18
Comment
-
Ne paineet siinä ovenpielessä on valmistajan antamia speksi minimipaineita joita ei saa alittaa, ei suosituspaineita(touringissa mahdollisen lastin takia takana kovemmat minimit).Originally posted by Warra View PostTerve.
Kävin uudet talvirenkaat E46 toukkaan koossa 205/55r16. Mitäs paineita jengi näissä käyttänyt? Ovessa lukee 2.3 edessä ja 2.8 takana. Usein kuulee mainittavan että nykyiset talvirenkaat se vähintään 2.5, ja rengasliikkeen kaveri sanoi että laittaa 2.5 sekä eteen että taakse.
Onko syytä laittaa taakse tuo 2.8 ja jättää vain eteen tuo 2.5, vaikkakin menee hieman eritavalla kuin kyltissä? Ei kait se huvikseen ole että takana on enemmän painetta. Entisillä paskoilla renkailla pidin kyllä 2.5/2.8 paineita hyvällä omalla tunnolla, mutta mitä foorumilla suositellaan? Renkaina Continental Conti Ice Contact.
Suosituspaineet tulee renkaan valmistajalta, mutta tänä päivänä tuo 2.8bar on ainakin toukassa takana aivan absoluuttinen minimi ja mielummin toukkaan 3.0-3.2bar taakse ja 2.6-2.8bar eteen.
Comment
-
Kiitos tästä!Originally posted by Hemi View PostNe paineet siinä ovenpielessä on valmistajan antamia speksi minimipaineita joita ei saa alittaa, ei suosituspaineita(touringissa mahdollisen lastin takia takana kovemmat minimit).
Suosituspaineet tulee renkaan valmistajalta, mutta tänä päivänä tuo 2.8bar on ainakin toukassa takana aivan absoluuttinen minimi ja mielummin toukkaan 3.0-3.2bar taakse ja 2.6-2.8bar eteen.
E46 320i Facelift Touring M54b22
exät:E46 316i Facelift Sedan N42b18, E46 316i Sedan M43b19, E36 318tiA Compact M42B18
Comment
-
-
Oliko ennen vanhaan paremmat rungot, kun 1,8 barin paineilla mentiin 10 talvea?
Edit: Yhden ex B2 Omegan alla vaan 3,0bar paineilla 17" Nankang NS2 renkaat kuluivat n. 4mm / 10tkm. Siitä jäänyt vähän kammoa noihin "ylipaineisiin" - ja kuluivat tasaisesti edestä, takaa sivusta sileemmiksi vielä.Last edited by Tenox; 29-01-2014, 23:27.Exät E21/316, E28/525E, E34/540ia, E46/328ia, R1200S, K100RT/M, K100RS/SE, E38/728ia ja K1200S
Comment
-
Nimenomaan oli.Originally posted by Tenox View PostOliko ennen vanhaan paremmat rungot, kun 1,8 barin paineilla mentiin 10 talvea?
Nykyisten talvirenkaiden rungot ovat erittäin pehmeät/elastiset ja itse rengas/sivurunko ei kanna oikeastaan yhtään mitään.
Samalla rengasprofiileista on tullut matalampia ja leveämpiä, jolloin painetta tarvitaan tätä kautta jo yksi kertaluokka enemmän.
Kyse ei missään tapauksessa ole "ylipaineista" jos puhutaan nykyrenkaassa alle 3.5bar painetasoista, eikä tuolla 3.0bar/NS2 kulumisella ole mitään yhteyttä, vaan se on jopa alakanttiin(pokkeuksellisen nopea ja epätäsaisesti kuluminen on johtunut vääristä pyöränkulmista, ei rengaspaineista).Originally posted by Tenox View PostEdit: Yhden ex B2 Omegan alla vaan 3,0bar paineilla 17" Nankang NS2 renkaat kuluivat n. 4mm / 10tkm. Siitä jäänyt vähän kammoa noihin "ylipaineisiin" - ja kuluivat tasaisesti edestä, takaa sivusta sileemmiksi vielä.
Saksassa näihin Y ja W nopeusuokan renkaisiinhan suositellaan parhaimmillaan 4bar, mikäli baanalla oikeasti ajellaan sitä rajoitinta vasten.
Comment
-
Millaisia paineita ootte venykumeissa pitäneet? Renkaina siis 225/45r17 @10" ja 205/45r17@8,5". Ihan normaali paineet vai enemmän?Yes, Money can't buy happiness,
But, It's more comfortable to cry in a BMW than on a bicycle.

Nykyinen: BMW e61 525i
Ex: BMW 323i e46 -98
http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=288584
Comment
-
Comment