memebuy23buy

Renkaista, rengaspaineista ja uraherkkyydestä

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • janke
    replied
    Originally posted by deemu79 View Post
    Laitapa tuo auraus kohdalleen. Nuo ristinivelet ohjaustangossa voi myös joskus jumitella, mutta silloin voi kyllä "hirttää" koko ohjaus jumiin johonkin asentoon...
    Tämä vois olla järkeen käypää.. Nopeus kasvaa--> haritus lisääntyy+vetely lisääntyy. Eli, noilla uretaaneilla ei tee takana mitään?:think

    Leave a comment:


  • janke
    replied
    Originally posted by JKK View Post
    Nyt en esitä mitään ratkaisua, vaan omiin E39:iin liittyviä kokemuksia. Mulla oli aikanaan kolme E39:iä, jotka jokainen oli ostettaessa 16" vakiorengastuksella. Tällöin auto tuntui aina hyvältä, mukavalta ja meni suoraan kuten auton pitikin. Jokaisen kohdalla lähdin turhamaisuuttani kasvattamaan rengaskokoa tuuma kerrallaan kohti 18" kokoa. Ja sitä mukaa kyllä katosi myös maku koko autolla ajmisesta, vaikka miten väänneltiin pyöränkulmia. Viimeisimmän kohdalla palasin lopulta takaisin 16" vakiovanteeseen/rengaskokoon ja samalla kertaa auto alkoi taas tuntumaan omistamisen arvoiselta autolta. Syy tähän ei todellakaan ole autossa, vaan kotimaisessa laiminlyödyssä tieverkostossa.

    Viimeviikolla tein pitkän koeajon erään tuttavani juuri ostamalla käytetyllä E61:llä, jossa oli 16" rengastus (liki loppuunajetulla PREMIUM-renkailla). Melkein alkoi harmittamaan kun tajusi miten mukavalta sellainen 16" vakiorengaskombinaatio oikeasti tuntuu arkiajossa verrattuna oman autoni 18" kokoon (uusilla renkailla). Ja ennenkaikkea miten totaalisen tunteeton tuo kaverin auto oli tieurille. Ei kyllä hävennyt suuntavakavuudessa yhtään parhaallekaan Volvolle tai muulle vastaavalle.

    Näillä kokemuksilla sanon likimain totuutena, että suurin syy urissa vetelyyn on teiden huono kunto yhdistettynä liian suureen vannekokoon ja liian leveään/matalaan kumiin. Puoliakateemisella rengaskulmien näpertelyllä ja kiinakumien vertailulla voi asiaa korjata 10-20% parempaan suuntaan mutta perusongelmaa se ei muuta yhtään mihinkään. Ja pitää muistaa että ihan samalla tavalla ne Volvot sun muutkin tempoilee kun alle laitetaan 245/40R18-kokoista kumia.... Jotkut japanilaiset jopa vielä pahemmin kuin BMW:t.

    Eli kyse on vain siitä, että rengaskoon valinnassa, ulkonäöllisestä yksityiskohdasta joutuu maksamaan suomessa tällaisen ajettavuuteen liittyvän lisähinnan. Oikesti tässä maassa ainoa oikea kulkuneuvo olisi jonkinlainen SUV, jotka pitäisikin vapauttaa ensimmäisenä autoverosta jos teiden kunto ei ala parantua.
    Mulla meni ihan samoin 15" vannekoolla joten vika ei johdu tästä, tässä tapauksessa Suurin osa huonosta ajettavuudesta "ylikoon" renkailla johtuu juurikin alustan vääristä kulmista. Se ei riitä, että käytetään suuntauslaitteen toleranssi-alueen minimiä ja maksimia vaan suuntaajan täytyy ottaa huomioon juurikin renkaiden leveydet ja vanteitten koot sekä alustan kunto. Jos alustassa välystää, niin koko suuntaus on lähestulkoon hyödytöntä. Ja kirjoitan tässä e39:tä, kun ei kokemusta muista malleista.

    Alkuaikoina tutussa suuntauspaikassa 18" renkaita kun käskin suunnata oman näkemyksen mukaan, niin "ammatti" suuntaaja sanoi, että Bmw:ssä takarenkaiden camberit pitää aina olla negatiivisella puolella toleranssin maksimissa, koska muuten autolla ei pysty ajamaan mitenkään. Minähän uskoin ja renkaita kului, sekä auto meni kuin ajokoira. Onneksi kuiteskin täältä foorumilta sain ohjeistusta ja parempaan suuntaan ollaan joka suuntaus kerralla menty.

    Tiethän ovat huonokuntoisia suomessa ja yleisesti kaatavat enempi tai vähempi oikealle joten suuntauksessa jos hifistellään, niin pitäisi ottaa nämämäkin asiat humioon. Rengasmerkkiä ei kannata heti syyllistää jos ajotuntuma on mitä sattuu, vaan täytyy ottaa huomioon renkaan elastisuus/rakenne, että onko kysymyksessä pehmeärunkoinen tai kovarunkoinen ja minkä nopeusluokan... jne. Kallista ja työlästä.. elämä on. Mutta tuskin löytyy suuntaajaa joka on näistä asioista täysin perillä?

    Hemi varmaan tulee kirjoittaan kattavamman kertomuksen, joten minä en jaksa enempää kirjotella, kun tässä 2V-poika hyppii kannettavan päällä.
    Last edited by janke; 11-05-2015, 13:25.

    Leave a comment:


  • deemu79
    replied
    Originally posted by janke View Post
    Taka-apurungon puslat on vaihdettu, ja vanhat olivatkin väsyneet ja nämä selvisi katsurilla raskaan kaluston "vääntöpenkissä" millä löytää kyllä hyvin välykset alustasta. Casterit ovat toleranssi alueella. Ohjausvaihde on vaihdettu, iskareita on vaihdeltu. Ainut mitä ei ole vaihdettu niin on auto.

    Yksi mitä voisi vielä kokeilla on lisätä taakse aurausta kun nyt on jotain -0.07. Näin vähä siksi, kun laitettiin taka-haarukoihin uretaanit jotka jäykisti noita melkoisesti. Ehkä pitäisi koittaa lisätä aurausta?

    Mutta yksi yhteen.. Taka-päästä tämä todennäköisesti johtuu, eli jotain on paskana ja tulee mieleen että noi apurungon puslat ovat saattaneet väsähtää tai ovat jotain paskamateriaalia vaikka ovat Lemförderit. Ei nyt ole jaksanut viimeaikoina kiinnostaa tutkia enempää, mutta katotaan kun katsastus on pian jos pyytäisi päästä siihen raskaankaluston vääntöpenkkiin.
    Laitapa tuo auraus kohdalleen. Nuo ristinivelet ohjaustangossa voi myös joskus jumitella, mutta silloin voi kyllä "hirttää" koko ohjaus jumiin johonkin asentoon...

    Leave a comment:


  • janke
    replied
    Originally posted by deemu79 View Post
    Olikos ne taka-apurungon isot kiinnityspuslat vaihdettu? Itselläni loppui kyllä kaikki hakeminen ja ohjaus alkoi keskittää todella napakasti ihan kaupunkinopeuksista asti kun nuo vaihtoi.

    edit.
    Kuulostaa kyllä rattiakselin/ohjausvaihteen toiminnasta johtuvalta.. Tai sitten vaan tien kallistumasta ja urista johtuvalta ominaisuudelta. Tai casterit.

    Taka-apurungon puslat on vaihdettu, ja vanhat olivatkin väsyneet ja nämä selvisi katsurilla raskaan kaluston "vääntöpenkissä" millä löytää kyllä hyvin välykset alustasta. Casterit ovat toleranssi alueella. Ohjausvaihde on vaihdettu, iskareita on vaihdeltu. Ainut mitä ei ole vaihdettu niin on auto.

    Yksi mitä voisi vielä kokeilla on lisätä taakse aurausta kun nyt on jotain -0.07. Näin vähä siksi, kun laitettiin taka-haarukoihin uretaanit jotka jäykisti noita melkoisesti. Ehkä pitäisi koittaa lisätä aurausta?

    Mutta yksi yhteen.. Taka-päästä tämä todennäköisesti johtuu, eli jotain on paskana ja tulee mieleen että noi apurungon puslat ovat saattaneet väsähtää tai ovat jotain paskamateriaalia vaikka ovat Lemförderit. Ei nyt ole jaksanut viimeaikoina kiinnostaa tutkia enempää, mutta katotaan kun katsastus on pian jos pyytäisi päästä siihen raskaankaluston vääntöpenkkiin.

    Leave a comment:


  • deemu79
    replied
    Originally posted by janke View Post
    Pitää kans kysyä tuosta omasta e39 ja sen epävakaasta kyydistä. Eli, kaikki mitä pyöränripustuksiin vaikuttaa on uusittu 2-vuoden sisällä. Viimekesänä uretaanipuslat taka-alatukivarsiin. Camberit tasan -1.30´ ja edessä tasan -0.12´ ja Renkaat 235/40/18 Ns-2. Auto kulkee alle 80kmh kuin veturi, mutta yli 80kmh:n alkaa vetämään pikkuhiljaa oikealle ja ratista kun tekee korjausliikkeen niin vetää vasenmalle ja tätä sitten toistetaan koko matka!?
    Tämä romuhan ei ole koskaan mennyt suoraan, vaikka minkalaista rengasta on kokeiltu, eli tuota edellä mainitsevaa hakemista on ollut siitä asti kun autoa on madallettu paitsi, nykytillanne on se, että hakee tosiaankin vasta +80kmh. Ja sanotaan 5sek.välein korjaillaan ajaessa:think
    Runko poikki? Vai kiinassa valmistettu?
    Olikos ne taka-apurungon isot kiinnityspuslat vaihdettu? Itselläni loppui kyllä kaikki hakeminen ja ohjaus alkoi keskittää todella napakasti ihan kaupunkinopeuksista asti kun nuo vaihtoi.

    edit.
    Kuulostaa kyllä rattiakselin/ohjausvaihteen toiminnasta johtuvalta.. Tai sitten vaan tien kallistumasta ja urista johtuvalta ominaisuudelta. Tai casterit.
    Last edited by deemu79; 11-05-2015, 08:56.

    Leave a comment:


  • Hezman
    replied
    Originally posted by janke View Post
    Pitää kans kysyä tuosta omasta e39 ja sen epävakaasta kyydistä. Eli, kaikki mitä pyöränripustuksiin vaikuttaa on uusittu 2-vuoden sisällä. Viimekesänä uretaanipuslat taka-alatukivarsiin. Camberit tasan -1.30´ ja edessä tasan -0.12´ ja Renkaat 235/40/18 Ns-2. Auto kulkee alle 80kmh kuin veturi, mutta yli 80kmh:n alkaa vetämään pikkuhiljaa oikealle ja ratista kun tekee korjausliikkeen niin vetää vasenmalle ja tätä sitten toistetaan koko matka!?
    Tämä romuhan ei ole koskaan mennyt suoraan, vaikka minkalaista rengasta on kokeiltu, eli tuota edellä mainitsevaa hakemista on ollut siitä asti kun autoa on madallettu paitsi, nykytillanne on se, että hakee tosiaankin vasta +80kmh. Ja sanotaan 5sek.välein korjaillaan ajaessa:think
    Runko poikki? Vai kiinassa valmistettu?
    Tuohon jatkuvaan korjailuun +80 kmh vauhdissa. Aikoinaan omaan E39:iin vaihdettiin ohjaustanko, jopa kahteen kertaan. Ensimmäinen tanko sattui olemaan valmiiksi jo ihan paska. Se teki ajon just kuvailemasi mukaiseksi, jatkuvaa korjaamista. Toinen tanko oli sit parempi, käytetty sekin mutta toimi tähän päivään asti (n. 2vuotta). Hiljattain kokeilin kiristää sitä "taikaruuvia" ohjaustangosta" ja eka kerralla kiristin sitä hiukan liikaa. Seuraus oli että ohjaus ei palauta kunnolla. Inasen takas ruuvia ja rupes taas palauttamaan.

    Yhdyn täysin JKK:n edellä kirjoittamiin syihin huonosta ajettavuudesta. Lisäyksenä heittäisin, ainakin E39:n osalta, servotronicin ja sen kunnon säätöineen huonon ajettavuuden mahdolliseksi aiheuttajaksi.

    (välyksetöntä servotronicia saa tarjota)

    Leave a comment:


  • JKK
    replied
    Originally posted by janke View Post
    Pitää kans kysyä tuosta omasta e39 ja sen epävakaasta kyydistä. Eli, kaikki mitä pyöränripustuksiin vaikuttaa on uusittu 2-vuoden sisällä. Viimekesänä uretaanipuslat taka-alatukivarsiin. Camberit tasan -1.30´ ja edessä tasan -0.12´ ja Renkaat 235/40/18 Ns-2. Auto kulkee alle 80kmh kuin veturi, mutta yli 80kmh:n alkaa vetämään pikkuhiljaa oikealle ja ratista kun tekee korjausliikkeen niin vetää vasenmalle ja tätä sitten toistetaan koko matka!?
    Tämä romuhan ei ole koskaan mennyt suoraan, vaikka minkalaista rengasta on kokeiltu, eli tuota edellä mainitsevaa hakemista on ollut siitä asti kun autoa on madallettu paitsi, nykytillanne on se, että hakee tosiaankin vasta +80kmh. Ja sanotaan 5sek.välein korjaillaan ajaessa:think
    Runko poikki? Vai kiinassa valmistettu?
    Nyt en esitä mitään ratkaisua, vaan omiin E39:iin liittyviä kokemuksia. Mulla oli aikanaan kolme E39:iä, jotka jokainen oli ostettaessa 16" vakiorengastuksella. Tällöin auto tuntui aina hyvältä, mukavalta ja meni suoraan kuten auton pitikin. Jokaisen kohdalla lähdin turhamaisuuttani kasvattamaan rengaskokoa tuuma kerrallaan kohti 18" kokoa. Ja sitä mukaa kyllä katosi myös maku koko autolla ajmisesta, vaikka miten väänneltiin pyöränkulmia. Viimeisimmän kohdalla palasin lopulta takaisin 16" vakiovanteeseen/rengaskokoon ja samalla kertaa auto alkoi taas tuntumaan omistamisen arvoiselta autolta. Syy tähän ei todellakaan ole autossa, vaan kotimaisessa laiminlyödyssä tieverkostossa.

    Viimeviikolla tein pitkän koeajon erään tuttavani juuri ostamalla käytetyllä E61:llä, jossa oli 16" rengastus (liki loppuunajetulla PREMIUM-renkailla). Melkein alkoi harmittamaan kun tajusi miten mukavalta sellainen 16" vakiorengaskombinaatio oikeasti tuntuu arkiajossa verrattuna oman autoni 18" kokoon (uusilla renkailla). Ja ennenkaikkea miten totaalisen tunteeton tuo kaverin auto oli tieurille. Ei kyllä hävennyt suuntavakavuudessa yhtään parhaallekaan Volvolle tai muulle vastaavalle.

    Näillä kokemuksilla sanon likimain totuutena, että suurin syy urissa vetelyyn on teiden huono kunto yhdistettynä liian suureen vannekokoon ja liian leveään/matalaan kumiin. Puoliakateemisella rengaskulmien näpertelyllä ja kiinakumien vertailulla voi asiaa korjata 10-20% parempaan suuntaan mutta perusongelmaa se ei muuta yhtään mihinkään. Ja pitää muistaa että ihan samalla tavalla ne Volvot sun muutkin tempoilee kun alle laitetaan 245/40R18-kokoista kumia.... Jotkut japanilaiset jopa vielä pahemmin kuin BMW:t.

    Eli kyse on vain siitä, että rengaskoon valinnassa, ulkonäöllisestä yksityiskohdasta joutuu maksamaan suomessa tällaisen ajettavuuteen liittyvän lisähinnan. Oikesti tässä maassa ainoa oikea kulkuneuvo olisi jonkinlainen SUV, jotka pitäisikin vapauttaa ensimmäisenä autoverosta jos teiden kunto ei ala parantua.
    Last edited by JKK; 11-05-2015, 05:54.

    Leave a comment:


  • janke
    replied
    Pitää kans kysyä tuosta omasta e39 ja sen epävakaasta kyydistä. Eli, kaikki mitä pyöränripustuksiin vaikuttaa on uusittu 2-vuoden sisällä. Viimekesänä uretaanipuslat taka-alatukivarsiin. Camberit tasan -1.30´ ja edessä tasan -0.12´ ja Renkaat 235/40/18 Ns-2. Auto kulkee alle 80kmh kuin veturi, mutta yli 80kmh:n alkaa vetämään pikkuhiljaa oikealle ja ratista kun tekee korjausliikkeen niin vetää vasenmalle ja tätä sitten toistetaan koko matka!?
    Tämä romuhan ei ole koskaan mennyt suoraan, vaikka minkalaista rengasta on kokeiltu, eli tuota edellä mainitsevaa hakemista on ollut siitä asti kun autoa on madallettu paitsi, nykytillanne on se, että hakee tosiaankin vasta +80kmh. Ja sanotaan 5sek.välein korjaillaan ajaessa:think
    Runko poikki? Vai kiinassa valmistettu?

    Leave a comment:


  • JKK
    replied
    Originally posted by jukkae View Post
    Minkälaiset alustakulmat sulla on?
    Alustakulmat säädettiin siten että takana camberit on nyt 1,38` molemmilla puolilla (pystympään ei saanut).

    Edessä camberit 0,24`. Ja auraukset laitetiin ohjearvoalueen minimiin.

    Mun mielestä ajettavuus meni huonompaan suuntaan kuin tätä edeltävillä "keskiarvoihin" säädetyillä arvoilla. Motarilla kovemmassa vauhdissa muuttui levottomammaksi. Sitten käänsin molemmilta puolilta aurausta lisää varttikierroksen ja motariajo rauhoittui merkittävästi. Nämä samat havainnot olen tehnyt parilla aikaisemmallakin BMW:llä.

    Leave a comment:


  • zener
    replied
    Nuo etucamberit jos saisi toisinpäin tai tasoihin niin rupeaisi kulkemaan paremmin. E36 ei tunnu olevan ihan mahdottoman herkkä tuolle puoltamiselle jos vaan casterit ja camberit on tasan. Mutta tuossa sulla on nyt vasemmalla enempi miinus camberia kuin oikealla, joka kyllä edistää puoltamista.

    Tuossa omassa E36:ssa on etucamberit -1.1astetta ja hyvin kulkee 215/45R17 rattaalla. En oo jaksanu alkaa viilaamaan pystympään. Takana sitten siellä -1.54 tienoilla.
    Last edited by zener; 10-05-2015, 20:17.

    Leave a comment:


  • MikkoJII
    replied
    Originally posted by zener View Post
    No huhhuh, ei kyllä oikeesti huomaa eroa -1.30 ja -1.38 välillä vaikka nuo hipostelis lappuun näyttämään tasaa.

    Tosin nuo etucamberit on vähän huonohkot. Casterit on kyllä ihan ok. Puoltaako oikealle?
    Nonii viikonloppu reissu painettu tuolla ja kyllä se puoltaa oikealle. Ohituksissa varsinkin kun palaa omalle kaistalle niin se silleen hyökkää sinne omalle kaistalle keskiviivan ylityksen jälkeen. Koko etupää tuntuu hieman huteralta ajettaessa.

    Nostanko keulan ilmaan ja käännään camberit niin pystyyn kuin coileista saa? Taidan viedä suuntaukseen nyt noilla kesävanteilla.

    Edit:
    Lisätääs tämmönen juttu tähän kohtaan kun tuli mieleen. Katsastin auton huhtikuun alussa 205/65/15 renkailla ja iskaritestissä tulokset näytti, että iskarien tehot oli vasemmalla 64% ja oikealla 62% (coilit alla) Voisko olla vaikutusta tohon keulan vetelyyn näillä prosenteilla vielä vai vaikuttaako noi mun camberit nyt tässä kohtaa niin paljon? Miksi ajettavuus muuttui aivan totaalisesti kun vaihdoin noi kesävalssit alle?
    Last edited by MikkoJII; 10-05-2015, 17:11.

    Leave a comment:


  • jukkae
    replied
    Minkälaiset alustakulmat sulla on?

    Leave a comment:


  • JKK
    replied
    Originally posted by Hemi View Post
    Lähde siitä että eteen 2.8-3,0bar ja taakse 3.0-3.2bar. Jos tästä haarukasta tarvitsee ko.18":lla hirveästi poiketa, on jotakin alustassa/alustakulmissa pielessä tai alla uretaanipuslia.
    Mun mielestä tämä on aivan käsittämätön, ja jopa harhaanjohtava yleistys että nuo ym. paineet olisivat jokin suositus suuremmalle rengaskoolle BMW:ssä. Mulla on E61:ssä GoodYearin 18" rengastus / koko alusta täysin uusittu, ja sanon aivan suoraan että edessä kolmea baria hipovat paineet pilaa koko auton käyttäytymisen ja tekee siitä todella epämiellyttävän ajettavan. Voi tosin olla että jollain pehmoisella linglongilla asia on toisin, en tiedä... Tässä tapauksessa ainakin esim. tuulisella säällä auto muuttuu epäsuuntavakammaksi ja ohjaus tuntuu täysin epäluonnolliselta (=tunnottomalta). Mutta heti kun edessä pudottaa paineet esim. 2,6 bariin, muuttuu ajokäyttäytyminen huomattavasti enemmän terveemmän ja vakaamman tuntuiseksi, ja ennenkaikkea mukavammaksi. Takapään osalta en huomaa mitään vaikutusta jos paineet nostaa vaikkapa 2,7 > 3,2 bariin. Muuta kuin että kyyti on epämukavampaa.

    Varmasti totta on että oikeansuuntaiset paineet on aina hieman korkeammat kuin tehtaan suositus, mutta yhtä baaria hipovat ylipaineet suosituksena tuntuu enemmän tai vähemmän hevosmiesten jutuilta, joihin kehoitan suhtautumaan kriittisesti. Ja näissä pitää selvästikin huomioida renkaan valmistaja myös. Joku retkula kiinanrengas vaatii selvästikin suuremmat paineet kuin vastaava jäykempi "premiumrengas", joka toimii paremmin lähempänä tehtaan suosituksia. Näin on asia ainakin omassa autossani. Ja tämä ei ole mikään kannanotto minkään renngastyypin paremmuuteen, vaan pelkästään siihen, että kannattaa käyttää järkeä ja luottamusta omiin havaintoihin kokeiltaessa erilaisia paineita. Mun ohje on, että kokeilkaa paineita välillä 2,4 - 3,0 baria (edessä) ja jättäkää ne mitkä tuntuu käytännön ajossa parhaalta. Takana taas 2,6 - 3,2 bar. Ei näistä kannata tehdä mitään tähtitiedettä.

    Itselläni on ollut kymmenkunta omaa BMW:tä, joissa on aina ollut täysin timmi alusta orggisosilla, eikä yhdessäkään ole tarvinnut nostella eturenkaiden paineita kolmeen bariin. Ja jos on nostettu, on ajettavuus pilaantunut enemmän tai vähemmän.

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by Sakkeri View Post
    Mikä on muuten takana siinä, että takarenkaissa pidetään suurempia paineita kuin edessä?:think
    Takana suurempi negatiivinen camber, eli renkaan pystykallistuma suurempi, jolla taas saadaan enemmän tai vähemmän aliohjaava (=puskeva) äärikäytös.
    Painetta taas sen vuoksi enemmän jotta renkaan sisärnko ei tarvitsisi muokkautua/puristua joka pyörähdyksellä niin paljoa ja tätä kautta vältetään renkaan sisärungon ennen aikasta väsymistä/pettämistä.
    Myös perusajokäytös suhteessa pienemmän negatiivisen camberin etupäähän on stabiilimpi kun sitä kompensoidaan takapäässä korkeammalla rengaspaineella.

    Leave a comment:


  • deemu79
    replied
    Originally posted by Micce///M View Post
    Kumpi tässä nyt yleistää enemmän? 2.6 on passeli paine nyrkkisääntönä 195/65 15 renkaalle, sen kokoluokan autolle. Ei luonnollisesti E39:n alle. Kun ei se ole kyseisen auton rengaskoko.

    2.6 on liian vähän tuon kokoluokan renkaalle, oli se sitten linglong tai Michelin.

    Ja huomaa, kirjoitin luokkaa 3.0 bar joka nurkkaan. Eli käytännössä sen vaikka ~0.2 barin hienosäädön voi tehdä ihan miltä käytös tuntuu.
    No miksi ihmeessä sotkea tähän e39:siin kuulumattomia kokoja..? Tottakai nopeasti luin sen 39:n kooksi...
    Kyllä omaan Touringiin parhaat paineet oli ne suositukset, 16 ja 17-koossa, eli 2,3 ja 2,7 kuormaamattomana. Sitten 19" Nankangeilla oli 2,8 ja 3,1 kuormaamattomana.
    Nyt viileiden kelien aikaan kun vaihtaa renkaita alle, turha sinne on tuutata järjettömiä ylipaineita kun kelien lämmetessä ja ajon vaikutuksesta nousee kuitenkin.
    o.t.
    Noihin "vanhojen autojen" 195/65-15" palloihin oikeat paineet löytyy myös ohjekirjasta.

    edit.
    Ja lisätähän aina voi tarvittaessa ja pitääkin.
    Last edited by deemu79; 09-05-2015, 14:51.

    Leave a comment:

Working...
X