Announcement

Collapse
No announcement yet.

Renkaista, rengaspaineista ja uraherkkyydestä

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • teropa
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2005
    • 3855
    • Oulu

    Kuinka pahasti tommoset uudet nastat menee vituralleen kun ajelee asfaltilla niillä monta viikkoa? Onko se ihan sama ajaako jäisellä talvitiellä vai tavallisella kuivalla asfaltilla?

    Mulla on suositeltu 500km sisäänajo kohta tehtynä, rauhallisesti on menty... Mutta huolestuttaa, että meneekö nastat pilalle.

    Tero
    E60 520dA M-sport
    ---Ex
    E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
    E90 330iA, 325iA, 320dA
    E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
    E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

    PPL(A)

    Comment

    • Pred
      Bimmer Fanatic
      • Jun 2007
      • 442
      • E-Pohjanmaa

      Originally posted by teropa View Post
      Kuinka pahasti tommoset uudet nastat menee vituralleen kun ajelee asfaltilla niillä monta viikkoa? Onko se ihan sama ajaako jäisellä talvitiellä vai tavallisella kuivalla asfaltilla?

      Mulla on suositeltu 500km sisäänajo kohta tehtynä, rauhallisesti on menty... Mutta huolestuttaa, että meneekö nastat pilalle.

      Tero
      Ei ne nyt syksyllä menee sen kummemmin vituilleen kun keväällä kuitenkin saa ajella kans viikkoja sulilla teillä ennen kuin kesärengas kausi koittaa. Turhaa huolehdit
      Tesla Model 3 Performance
      EX: BMW F36 420d Gran Coupé x-drive M-Sport
      EX: VW Touran 2.0 TDI
      EX: VW R6 Polo GTI
      EX: Audi 4F A6 Avant 3.0Tdi Quattro
      EX: BMW E91 325dA M-sport
      EX: BMW E46 320d touring M-sport
      EX: VW Golf IV Variant 1.9 Tdi PD
      EX: Seat Leon 1.9 Tdi PD
      EX: Peugeot 605 3.0 v6 sr
      EX: Ford Sierra 4D 2.0i DOCH

      Comment

      • Hemi
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 18880
        • Pirkanmaa

        Offtopik...mutta uusimmassa TM:ssä on vertailutesti eri Nokialaisten talvirenkaista. Eli Kitkat vastaan Nastat ja eri vannekoot 19":aan asti!
        Kitkan ja nastan ero on jo oikeastaan joka suhteessa valtaisa. Eli nastarenkaat selkeästi kehittyy kitkoja nopeammin.
        Hauskaahan tässä oli se, että kun kitkojen ja nastakumien eroja tarkasteli metreissä ja sekunneissa ja saadut erot siirtää nykyisiin nastarengastesteihin, pitäisi kitka olla TM:n mukaan hengenvaarallinen ja myyntikieltoon laitettava tuote. Eli mrkkinoiden heikoinkin Kinkkinastakumi selättää käytännön suoritusarvoissa(paitsi äänessä) 5-0 nykyisen parhaan kitkakumin.

        Comment

        • reddewil
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2003
          • 3015
          • West Coast

          Originally posted by Hemi View Post
          Offtopik...mutta uusimmassa TM:ssä on vertailutesti eri Nokialaisten talvirenkaista. Eli Kitkat vastaan Nastat ja eri vannekoot 19":aan asti!
          Kitkan ja nastan ero on jo oikeastaan joka suhteessa valtaisa. Eli nastarenkaat selkeästi kehittyy kitkoja nopeammin.
          Hauskaahan tässä oli se, että kun kitkojen ja nastakumien eroja tarkasteli metreissä ja sekunneissa ja saadut erot siirtää nykyisiin nastarengastesteihin, pitäisi kitka olla TM:n mukaan hengenvaarallinen ja myyntikieltoon laitettava tuote. Eli mrkkinoiden heikoinkin Kinkkinastakumi selättää käytännön suoritusarvoissa(paitsi äänessä) 5-0 nykyisen parhaan kitkakumin.
          Voiko tätä kitkojen ja nastojen eroa enää paremmin kuvailla, kun tuo Hemin kinkkivinkki!
          Mutta mulla ainakin kesäkumit ääntää enemmän kun HP2:t...
          ...

          Comment

          • teropa
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2005
            • 3855
            • Oulu

            Joo kyllähän se nyt vaan on niin, ettei kitkoilla tee hevonvittua silloin kun on oikeasti talvikeli.

            Nastat ne olla pitää.

            Tero
            E60 520dA M-sport
            ---Ex
            E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
            E90 330iA, 325iA, 320dA
            E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
            E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

            PPL(A)

            Comment

            • Stone
              BTCF Member
              • Jan 2005
              • 4074
              • Helsinki

              HKPL 4 on kyllä aivan uskomaton ulisija. Tuo kummallinen ääni alkaa melkein heti liikkeelle lähdössä, mutta viimeistään siinä 40-60 vauhdeissa. Ihan pitävä rengashan se on, mutta ei hyvänen aika sitä ääntä.. Tiedä sitten ovatko saaneet uusimman version eli 5:en yhtään hiljaisemmaksi. Kaveri tuollaiset meni ostamaan ja kun niitä siinä sitten "tutkittiin" niin ainakin nastat oli edelleen neliskanttiset kuten nelosessa. Mikä kuitenkin omituisinta 5:set pitää kuulemma 1000 km sisäänajaa!!?? Siis WTF, nastarenkaiden sisäänajo... Eikö niitä vois valmistaa niin, että nastat pysyy kiinni heti kun ne alle laiteetaan..:think
              E92 M330XD Klik (vaimon kauppakassiPROJEKTI)
              VW Pornstarter (työjuhta)
              Dodge RAM Cummins (venejuhta)
              Finnmaster T8







              Autojen kolarikorjaukset, korimuutokset, faceliftaukset, maalaukset ja muovikorjaukset ym laatutakuulla! KLIK nyt myös facebookissa KLIK Tai suoraan Whats App 041591103

              Comment

              • Bemu500
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2005
                • 2992
                • INvaLA

                Originally posted by Stone View Post
                HKPL 4 on kyllä aivan uskomaton ulisija. Tuo kummallinen ääni alkaa melkein heti liikkeelle lähdössä, mutta viimeistään siinä 40-60 vauhdeissa. Ihan pitävä rengashan se on, mutta ei hyvänen aika sitä ääntä.. Tiedä sitten ovatko saaneet uusimman version eli 5:en yhtään hiljaisemmaksi. Kaveri tuollaiset meni ostamaan ja kun niitä siinä sitten "tutkittiin" niin ainakin nastat oli edelleen neliskanttiset kuten nelosessa. Mikä kuitenkin omituisinta 5:set pitää kuulemma 1000 km sisäänajaa!!?? Siis WTF, nastarenkaiden sisäänajo... Eikö niitä vois valmistaa niin, että nastat pysyy kiinni heti kun ne alle laiteetaan..:think
                No eikai sellasia vielä ole keksittykkään joissa heti uutena nasta pitäs/pysys täysin?
                -Official member of BTCF-Sauna team-


                e91 325i -06

                Comment

                • Hemi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2004
                  • 18880
                  • Pirkanmaa

                  Originally posted by Stone View Post
                  .... Mikä kuitenkin omituisinta 5:set pitää kuulemma 1000 km sisäänajaa!!?? Siis WTF, nastarenkaiden sisäänajo... Eikö niitä vois valmistaa niin, että nastat pysyy kiinni heti kun ne alle laiteetaan..:think
                  Siis nastarengas on jo maailman sivun pitänyt AINA sisäänajaa, mikäli nastat halutaan pitää kiinni koko sen elinkaaren. Nyt kun kuluttajilla ei tätä tietoa ole enään tullut ns."äidinmaidosta", niin Nokia on ottanut lusikan kauniiseen käteensä ja käytännössä jo vaatii tuon sisäänajon. Jos/kun nimittän noita nastoja alkaa ennen pinnan loppumista irtoilla, niin aina voidaan valmistajan suunnasta syyttää tekemätöntä tai huonosti tehtyä sisäänajoa.
                  Pointti on kuitenkin se, että pinta kun lähestyy puolta, niin viimeistään silloin nähdään kuka on nastarenkaansa osannut sisäänajaa ja kuka ei.

                  Comment

                  • himonussija
                    Bimmer Fanatic
                    • Jun 2005
                    • 392
                    • Finland

                    Sivuamme jo talvirengas keskustelu -topicia. Minä ostin nuo nastat jo nyt juuri siksi että saan sen 500 km tauluun ennen liukkaita ja sisäänajon alta pois. Toisaalta ei tarvitse kaikkein pahimpaan ruuhka-aikaan venailla rengasliikkeellä, vaikkakin siellä oli jo melkoinen härdelli päällä.

                    Olen kitkoilla ajanut noin 1000 km ja saanut niistä riittävän mielikuvan. Sulalla tiellä ja pelkällä lumella niillä pärjää mutta auta armies jos on jäätä lumen alla tai peilijää. Kova polannekin tuntui pahalta nastojen jälkeen. Kaikkein säälittävintä oli ajaa tiellä jossa oli vettä jään päällä.

                    Jos noi nastat säästää jonkun peräänajon, siitä seuranneen vitutuksen ja auton pilalle menon niin mielestäni maksavat itsensä takaisin ja voin kuunnella hieman korkeampaa äänitasoa sen edestä. Toisaalta ei tarvitse repiä silmiään päästä kun risteyksestä pääsee liikkeelle normaalisti. Tällaisia tilanteita tulee väistämättä kaupunkiajossa toisinaan vastaan vaikka ajaisikin ennakoivasti. Puhumattakaan mökkireissuista kun pitää jäisiä pikkuteitä kolistaa yli 50 km suuntaansa.

                    Comment

                    • Susi
                      Bimmer Fanatic
                      • Nov 2003
                      • 473
                      • Kuopio, Suomi

                      Toinen syy talvirenkaiden sisäänajoon on se, että ihan tuliteränä niiden pito ei ole vielä parhaimmillaan. Oikein suoritettu sisäänajo "rikkoo" renkaan pinnan siten, että rengas pitää paljon paremmin lumella ja jäällä kuin täysin ajamaton rengas.

                      Comment

                      • Petri.Kekkonen
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2006
                        • 7397
                        • Oulu

                        Originally posted by Hemi View Post
                        Jos/kun nimittän noita nastoja alkaa ennen pinnan loppumista irtoilla, niin aina voidaan valmistajan suunnasta syyttää tekemätöntä tai huonosti tehtyä sisäänajoa.
                        Pointti on kuitenkin se, että pinta kun lähestyy puolta, niin viimeistään silloin nähdään kuka on nastarenkaansa osannut sisäänajaa ja kuka ei.
                        OT:ksi menee, mutta mun viime syksynä ostetuista Conteista irtoili takaa muutama nasta vaikka yritin kyllä ajaa ne sisään (500 km) rengasliikkeen ohjeen mukaan. Ehkä en sitten kuitenkin ollut riittävän rauhallinen kaikissa tilanteissa tuon sisäänajon aikana. :think Toisaalta samaa nastojen irtoiluongelmaa kertoi joku muukin jossain toisella foorumilla noista CWV2:sta.
                        E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                        E39 523i M Sport '00, Titansilber

                        Comment

                        • Hemi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2004
                          • 18880
                          • Pirkanmaa

                          Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                          OT:ksi menee, mutta mun viime syksynä ostetuista Conteista irtoili takaa muutama nasta vaikka yritin kyllä ajaa ne sisään (500 km) rengasliikkeen ohjeen mukaan. Ehkä en sitten kuitenkin ollut riittävän rauhallinen kaikissa tilanteissa tuon sisäänajon aikana. :think Toisaalta samaa nastojen irtoiluongelmaa kertoi joku muukin jossain toisella foorumilla noista CWV2:sta.
                          Siis, jos luit hiemankaan "rivien välistä" tuon edellisen postaukseni, niin huomasit siinä Nokiankin suuntaan piikin juuri tähän nykytalvirenkaita kosvevaan ongelmaan=ominaisuuteen, eli nastojen irtoamiseen.
                          Nykynastarenkaat kun ovat käytännössä nastoitettuja kitkarenkaita kitkarenkaalle tyypillisine erittäin pehmeine seoksineen, niin nyt ongelma on se että paljon ennen kulutuspinnan luonnollisen elinkaaren päättymistä nastakato on jo varsin voimakas. Eli nykynastarenkaat sisäänajosta riippumatta ei enään kestä käytännössä edes yhtä kokonaista talvea ilman suhteellisen runsastakin nastojen irtoamista. Nyt siis kun mm.Nokia jo VAATII tuon sisäänajon uusille tuotteilleen, voidaan ko.ongalma pyyhkäistä maton alle sillä että ongelma siirretään kuluttajan vastuulle. Nythän on niin että yksi kova abs-"lukkojarrutus"/"nytky" tai asfaltilla renkaiden laidasta laitaan paikallaan kääntäminen vie helposti samalta kulutuspinta-alueelta 2-4kpl nastaa lähes uudestakin renkaasta, jolloin renkaan nastaominaisuuksiin perustuva jääpito muuttuu suhteellisen radikaalistikkin huonompaan. Taas kerran kuluttaja kuvittelee että alla on huippuluokan testivoittaja, testivoittajan ominaisuuksin, kun todellisuus jo viimeistään yhden talven ajolla on ihan toinen. Paradoksaalista tässä on se, että mm.itsellä ei yhdestäkään misukan kesärunkoon pinnatusta, pitkällä nastalla nastoitetulla Encore tai Master uusiosta ei lähtenyt talven ajolla yhtäkään nastaa, jolloin puhtaat jääpidot olivat talven jälkeen selkeästi parempaa tasoa kuin talven ajetulla hakkis4:lla.
                          Eli, jos/kun talvi on uuden tyypin nastatalvirenkailla päästy vain muutaman nastan katoamisella, on sisäänajo aivan selkeästi onnistunut. Olen nimittäin nähnyt contin, Nokian, ja muutaman muunkin nastaseti menettäneen käytännössä PUOLET nastoistaan jo yhden talven ajossa. Käytännössä tällöin ko.rengas on jo selkeä romu ja puolet tarvesta on tullut ajettua jo selkeästi vaarallisesti ääritilanteissa käyttäytyvällä kumilla.
                          Nimittän tuo nastojen katoaminen ei välttämättä tunnu Pentti Perusautoilijan persauksissa, vaan ongelmat syntyvät lepo ja liikekitkan rajoilla.
                          Tarkoittaen sitä, että jäisellä alustalla , päätievauhdeissa pitoa on tarjolla kutakuinkin kuin ennenkin, mutta ne ennen pieninä lipsahduksina tapahtuneet "huojumiset" muuttuvatkin äkkiä täydellisiksi pidon katoamisiksi.
                          Erityisesti tämä näkyy ohituksissa tehtävissä kaistavaihdoissa jolloin pidon ja luiston välinen raja-alue muuttuu ennakoimattomaksi ja todella äkilliseksi.
                          Itse kuitenkin koen talvirenkaan turvallisuuteen eniten vaikuttavan ominaisuuden olevan juuri helpon ja loogisen ennakoitavuuden, en suinkaan renkaan tarjoaman maksimipidon(joka kuitenkin AINA ulosmitataan kasvaneena tilannenopeutena). Eli jos alla on tuote joka tarjoaa: Pitoa...Pitoa...Pitoa...ja täydellisen kontrollin katoamisen, otan itse mielummin tuotteen jonka peruspito on heikompi mutta joka tarjoaa täysin portaattoman logiikan pidon ja luiston välillä. Uutena ja täysnastaisena nämä uudetkin nastakumit toimivat toki juuri näin, mutta ei todellakaan enään yhden talven nastansa menettäneenä. Tässä suhteessa kitkarenkaat toimivat selkeästi loogisemmin vaikka tarjoaakin maksimipitoa vähemmän erityisesti jäällä.
                          Huolellisella sisäänajolla tuo nastojen irtoaminen voidaan kuitenkin selkeästi minimoida, joten niillä muutaman sadan kilometrin alkutaipaleella kannattaa todellakin välttää renkaiden paikallaan kääntelyä, kovia kiihdytyksiä+jarrutuksia sekä yli 100kmh nopeuksia.

                          Comment

                          • Sturmovik
                            Bimmer Fanatic
                            • Aug 2005
                            • 360
                            • häme

                            Hemille: Eikös se nyt kuitenkin ole ÄSSÄ-rengas joka on pinnattu misukan JA bridgestonen rungoille?

                            Comment

                            • hurtta
                              Bimmer Fanatic
                              • Jun 2006
                              • 444

                              Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                              Sama alusta ja rengasmerkki, mutta 17" vakiokoot käytössä (eli 235/45R17 ja 255/40R17) ja uutena oli lähes täysin tunnoton urille. Nyt kun ovat hiukan kuluneet tuntee syvät urat, mutta ei silti vetele niin että sitä voisi pitää ollenkaan häiritsevänä. Viime syksynä koeajettu uusi RS-Octavia uusilla 17" kitkoilla oli esimerkiksi paljon pahempi.
                              No vaikka en skoodalla olekaan ajanut niin ihan varmasti vetelee 17 kumeilla kun ei alustaa ole satavarmasti suunniteltu tuollaisille kumeille.

                              Comment

                              • hurtta
                                Bimmer Fanatic
                                • Jun 2006
                                • 444

                                Originally posted by Hemi View Post
                                Offtopik...mutta uusimmassa TM:ssä on vertailutesti eri Nokialaisten talvirenkaista. Eli Kitkat vastaan Nastat ja eri vannekoot 19":aan asti!
                                Kitkan ja nastan ero on jo oikeastaan joka suhteessa valtaisa. Eli nastarenkaat selkeästi kehittyy kitkoja nopeammin.
                                Hauskaahan tässä oli se, että kun kitkojen ja nastakumien eroja tarkasteli metreissä ja sekunneissa ja saadut erot siirtää nykyisiin nastarengastesteihin, pitäisi kitka olla TM:n mukaan hengenvaarallinen ja myyntikieltoon laitettava tuote. Eli mrkkinoiden heikoinkin Kinkkinastakumi selättää käytännön suoritusarvoissa(paitsi äänessä) 5-0 nykyisen parhaan kitkakumin.
                                - heh, niinpä vaan eipä asia taida kiinnostaa päättäjiä...

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎