Announcement

Collapse
No announcement yet.

Renkaista, rengaspaineista ja uraherkkyydestä

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • eekuusyks
    Bimmer Rookie
    • Oct 2009
    • 164
    • Pohjois-Pohjanmaa

    Annatko Hemi säätöarvot / ohjeet e61:n vakio renkaille 225/55/16, tässä on nyt reilu 2 vuotta noita säädelty, ja alkaa usko loppua että autolla vois olla oikeasti mukava ajaa... ja mennä suoraan.

    Passasko tähän autoon Gt radialin rengas, vai oliko jotain suosituksia, oliko se nyt niin että mikä tahansa korealainen mutta ei traktorikuviolla?

    Comment

    • Hemi
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2004
      • 18880
      • Pirkanmaa

      Originally posted by eekuusyks View Post
      Annatko Hemi säätöarvot / ohjeet e61:n vakio renkaille 225/55/16, tässä on nyt reilu 2 vuotta noita säädelty, ja alkaa usko loppua että autolla vois olla oikeasti mukava ajaa... ja mennä suoraan.

      Passasko tähän autoon Gt radialin rengas, vai oliko jotain suosituksia, oliko se nyt niin että mikä tahansa korealainen mutta ei traktorikuviolla?
      Siis, minkä laatuinen on ongelmasi käytännössä?
      Nimittän e61:ssä saa olla ihan mistä tahansa suunnasta poimitut arvot alustakulmille ja sen pitäisi kyllä toimia 16" kokoluokan renkaalla, paitsi tietenkin japsi/eurooppalaisella "premium" RF:llä?

      Comment

      • b mutteri kasa
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2006
        • 1461
        • Area 03

        Originally posted by bemu2000 View Post
        En mä meinaa mitään, kun en ymmärrä noista camber luvuista mitään, silläpä pitää kysyä puoli astetta ei ole kyllä mitään.

        Etupäässä on vaan 0,16 eroa ja silti nuolet ihan eri kohdilla. Takana 0,64 eroa ja nuolet melkeen samoilla kohdilla. Miten helvetti noi oikeen menee
        Itse vastasasinkin toisessa topicissa tähän sun kysymykseen näin..."Itsellä säädettiin camberit edessä -0,52´ (molemmat puolet olivat 0,02´ sisällä) takana camberit -1,5´ (molemmat puolet olivat 0,02´ sisällä,eli -1,50´...1,52´)"

        Hemiä kompaten,en itsekkään olisi tuollaista heittoa hyväksynyt.

        EDIT:Rankaana itsellä 19" jolla säätö tehtiin.
        Last edited by b mutteri kasa; 10-05-2012, 08:43.
        BMW F11 530 dA VOLL
        Carbon-schwarz Metallic

        BMW E30 325i Sport

        Comment

        • eekuusyks
          Bimmer Rookie
          • Oct 2009
          • 164
          • Pohjois-Pohjanmaa

          Originally posted by Hemi View Post
          Siis, minkä laatuinen on ongelmasi käytännössä?
          Nimittän e61:ssä saa olla ihan mistä tahansa suunnasta poimitut arvot alustakulmille ja sen pitäisi kyllä toimia 16" kokoluokan renkaalla, paitsi tietenkin japsi/eurooppalaisella "premium" RF:llä?
          Autoa joutuu kokoajan ohjaamaan, tuntuu myös jotenkin normaalia tuuliherkemmältä. Lisäksi keskialueella on pieni tunnoton kohta, itse väittäisin sitä välykseksi, mutta iskarit, nivenet, raidetangon päät , kaikki ok, pariin liikkeeseen olen sen vienyt että etsikää välys etupäästä, mutta eivät löydä, totavat että välystä ei oo.

          80km/h -> eteenpäin autoa täytyy ohjailla suorallakin tiellä jos meinaa pysyä kaistojen välissä, alemmilla nopeuksilla ei ongelmaa oo.

          Talvirenkaat gislaved nordfrost 5 224/55/16 ja
          kesärenkaat 245/45/18 jotkut roadstonet. ihan sama käyttäytyminen.

          Toivekkaana vein auton katsastukseen keväällä että inssi löytäs sieltä jotain korjattavaa, pyysin vielä kohdiostamaan erikoista huomiota alustaan, mutta mitään ei löytynyt.

          Nyt on tarkoitus hommata kumit noille 16" vanteille.

          Alkaa vain muistot haaleta siitä kun vuonna 2009 ajoin pitkää pätkää euroopassa ja auto meni kuin juna, kun suomeen tulin ja talvirenkaan yhteydessä alusta suunnattiin niin eipä ole enää ajonautintoa löytynyt.

          Siis joo ajaahan tuolla ja pysyy omalla kaistalla, mutta kun vielä muistaa miten hyvin se on joskus kulkenyt niin ...

          Pitikö se suunnata painojen kanssa vai ei?

          Comment

          • Blizzard030
            Bimmer Fanatic
            • May 2010
            • 353
            • Kouvola, Finland

            Paljonkohan pitäisi olla paineet 195/65 R15 rinkuloissa? Merkki on Kumho Ecsta

            Auto E30. Olen näet ihan pihalla näistä rengaspaineista...Tällä hetkellä on 2.2 edessä ja takana.

            Comment

            • bemu2000
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2003
              • 17799
              • Jämsä

              Originally posted by b mutteri kasa View Post
              Itse vastasasinkin toisessa topicissa tähän sun kysymykseen näin..."Itsellä säädettiin camberit edessä -0,52´ (molemmat puolet olivat 0,02´ sisällä) takana camberit -1,5´ (molemmat puolet olivat 0,02´ sisällä,eli -1,50´...1,52´)"

              Hemiä kompaten,en itsekkään olisi tuollaista heittoa hyväksynyt.

              EDIT:Rankaana itsellä 19" jolla säätö tehtiin.

              Miten sulla säädettiin edestä camberit ja menikö takaa noihin arvoihin ihan vakio säätövaroilla?
              TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
              Vanteet edullisesti
              Nostureita ja rengaskoneita

              Comment

              • Bmw Master
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2004
                • 13155
                • Kokomo

                Originally posted by eekuusyks View Post

                Pitikö se suunnata painojen kanssa vai ei?
                Riippuu ajatko kuorma päällä vai yksinäsi.
                Originally posted by Blizzard030 View Post
                Paljonkohan pitäisi olla paineet 195/65 R15 rinkuloissa? Merkki on Kumho Ecsta

                Auto E30. Olen näet ihan pihalla näistä rengaspaineista...Tällä hetkellä on 2.2 edessä ja takana.
                Ihan ok paineet.

                Comment

                • b mutteri kasa
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2006
                  • 1461
                  • Area 03

                  Originally posted by bemu2000 View Post
                  Miten sulla säädettiin edestä camberit ja menikö takaa noihin arvoihin ihan vakio säätövaroilla?
                  En tiedä miten step by step tehtiin,mutta noihin arvoihin päästiin ihan vakio säätövaroilla,ilman mitään ongelmia.
                  BMW F11 530 dA VOLL
                  Carbon-schwarz Metallic

                  BMW E30 325i Sport

                  Comment

                  • eekuusyks
                    Bimmer Rookie
                    • Oct 2009
                    • 164
                    • Pohjois-Pohjanmaa

                    Tässä on viimesimmän lapun tulokset, onko näihin mitää kommentoitavaa

                    ETU .................Tarkastettu..................... Säätö
                    Pyörien suuntaus
                    kokonais .............+1,8mm ......................+1,8mm
                    osittain .......+0,8mm / +0,1mm .........+0,9mm / +0,9mm
                    Camber .........-0*20 / -0*03...............-0*37 / -0*18
                    Castor ............7*04 / 7*34................. 7*14 / 7*41
                    Olkatappi ......14*01 / 14*03...............14*31 / 14*15
                    Summakulma ..13*41 / 13*59 .............13*54 / 13*58
                    Set-back ............0*02............................ 0*02


                    TAKA
                    Pyörien suuntaus
                    kokonais ...........+ 1,9mm .....................+2,0mm
                    osittain .......+1,2mm / +0,8mm....... +1,1mm / +0,8mm
                    Camber .........-2*25 / -2*19............ -2*31 / -2*26
                    Kulkukulma .........0*02......................... 0*02
                    Set-back ............0,01.......................... 0,00


                    Originally posted by eekuusyks View Post
                    Autoa joutuu kokoajan ohjaamaan, tuntuu myös jotenkin normaalia tuuliherkemmältä. Lisäksi keskialueella on pieni tunnoton kohta, itse väittäisin sitä välykseksi, mutta iskarit, nivenet, raidetangon päät , kaikki ok, pariin liikkeeseen olen sen vienyt että etsikää välys etupäästä, mutta eivät löydä, totavat että välystä ei oo.

                    80km/h -> eteenpäin autoa täytyy ohjailla suorallakin tiellä jos meinaa pysyä kaistojen välissä, alemmilla nopeuksilla ei ongelmaa oo.

                    Talvirenkaat gislaved nordfrost 5 224/55/16 ja
                    kesärenkaat 245/45/18 jotkut roadstonet. ihan sama käyttäytyminen.

                    Toivekkaana vein auton katsastukseen keväällä että inssi löytäs sieltä jotain korjattavaa, pyysin vielä kohdiostamaan erikoista huomiota alustaan, mutta mitään ei löytynyt.

                    Nyt on tarkoitus hommata kumit noille 16" vanteille.

                    Alkaa vain muistot haaleta siitä kun vuonna 2009 ajoin pitkää pätkää euroopassa ja auto meni kuin juna, kun suomeen tulin ja talvirenkaan yhteydessä alusta suunnattiin niin eipä ole enää ajonautintoa löytynyt.

                    Siis joo ajaahan tuolla ja pysyy omalla kaistalla, mutta kun vielä muistaa miten hyvin se on joskus kulkenyt niin ...

                    Pitikö se suunnata painojen kanssa vai ei?

                    Comment

                    • Antsah
                      Bimmer Enthusiast
                      • Mar 2009
                      • 1776
                      • Oulu

                      Melko rankasti camberia taka-akselilla. Auraustakin on kyllä aika paljon, mutta onko nuo sitten 16" kokoluokalle ok?
                      Last edited by Antsah; 11-05-2012, 14:50.

                      Comment

                      • Hemi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2004
                        • 18880
                        • Pirkanmaa

                        Originally posted by eekuusyks View Post
                        Tässä on viimesimmän lapun tulokset, onko näihin mitää kommentoitavaa

                        ETU .................Tarkastettu..................... Säätö
                        Pyörien suuntaus
                        kokonais .............+1,8mm ......................+1,8mm
                        osittain .......+0,8mm / +0,1mm .........+0,9mm / +0,9mm
                        Camber .........-0*20 / -0*03...............-0*37 / -0*18
                        Castor ............7*04 / 7*34................. 7*14 / 7*41
                        Olkatappi ......14*01 / 14*03...............14*31 / 14*15
                        Summakulma ..13*41 / 13*59 .............13*54 / 13*58
                        Set-back ............0*02............................ 0*02


                        TAKA
                        Pyörien suuntaus
                        kokonais ...........+ 1,9mm .....................+2,0mm
                        osittain .......+1,2mm / +0,8mm....... +1,1mm / +0,8mm
                        Camber .........-2*25 / -2*19............ -2*31 / -2*26
                        Kulkukulma .........0*02......................... 0*02
                        Set-back ............0,01.......................... 0,00
                        Siellä on ollut negatiivista camberia jo jopa 16" euro/japsirenkaalle liikaa ja ei kun lisää on säädetty? Tosin pehmeällä Korealaisella sitten jo huojuu.
                        Paljon enempää ei taakse edes saa negatiivista, joten mikähän idea tässä on nyt oikein säätäjällä ollut?
                        245/40-18" renkaalle jo aivan päin persettä.
                        Last edited by Hemi; 12-05-2012, 00:08.

                        Comment

                        • eekuusyks
                          Bimmer Rookie
                          • Oct 2009
                          • 164
                          • Pohjois-Pohjanmaa

                          Eli nyt kun vien sen säädettäväksi johonkin 225/55/16 renkailla niin mitä tuonne perään laitetaan aurausta ja camberia?



                          Originally posted by Hemi View Post
                          Siellä on ollut negatiivista camberia jo jopa 16" euro/japsirenkaalle liikaa ja ei kun lisää on säädetty? Tosin pehmeällä Korealaisella sitten jo huojuu.
                          Paljon enempää ei taakse edes saa negatiivista, joten mikähän idea tässä on nyt oikein säätäjällä ollut?
                          245/40-18" renkaalle jo aivan päin persettä.

                          Comment

                          • Hemi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2004
                            • 18880
                            • Pirkanmaa

                            Originally posted by eekuusyks View Post
                            Eli nyt kun vien sen säädettäväksi johonkin 225/55/16 renkailla niin mitä tuonne perään laitetaan aurausta ja camberia?
                            Ne ei välttämättä tee yhtään mitään, koska tähän annettu varsin laaja toleranssialue mahdollistaa vielä näinkin suuren negatiivisen camberin käytön.
                            Eli kaikkihan pitäisi olla siltä osin 16" pyörällä ok ja silloin tietenkin pitäisi myös hyväksyä 16" "nuljukumin" tunnottomuus, tuuliherkkyys ja epämääräinen suuntavakavuus.
                            Tässä myös nyt korostuu käytetyn renkaan rakenne/malli ja voi oikeasi olla niin että sitä ei saa toimimaan millään alustakulmilla.
                            Itse kuitenkin lähtisin mielummin vähentämään negatiivista camberia etsiessäni ajettavia kulmia ko.renkaalle, kuin lisäämään negatiivista, kuten nyt on tehty.
                            Siis ihan aikuisten oikeasti, se oikea minimikokorengashan e60/61:een on se 18" kokoluokka, OIKEILLA sille asetetuuilla alustakulmilla.
                            esim.18" Hankookin S1:llä renkaalla siitä oikeasti saadaan nautinnollinen ajettava, urilla ja tuulelle tunteeton, huojumaton juna.
                            Toki sitten on myös alustakulmat asetettava nimenomaan tälle vannekoolle oikeiksi, eli se negatiivinen camber etsittävä sieltä tehtaan toleranssialueen minimipuolelta(renkaat mahdollisimman pystyyn).

                            Comment

                            • MKV
                              Bimmer Rookie
                              • Mar 2012
                              • 116
                              • Kainuu

                              Moro!

                              Lueskelin tätä ketjua ja laitanpa vertailun vuoksi kahdesta eri BMW:stä nelipyöräsuuntauksen tulokset tänne.

                              Ensimmäinen oli E46 vm-04 320d sport-alustalla/16" vanteella, renkaat Nokian HakkaV, paineet: etu 2,4/taka 2,6. Toinen on F10 vm-12 520d M-sport alustalla/18" vanteella, renkaat Contin SC3 RF, paineet: etu 2,6/taka 2,8.

                              Varsinkin tuo E46 oli todella hyvä ajaa suuntauksen jälkeen. F10 muuten kohtalaisen hyvä, mutta nuo RF renkaat vaikuttavat todennäköisesti jonkinverran huonontavasti.



                              Last edited by MKV; 08-10-2019, 14:56.

                              Comment

                              • Rockwell
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jun 2003
                                • 1713
                                • Helsinki

                                Mitä arvon raati on näistä tuloksista mieltä?



                                Eturenkaat uudet NS-2 235/40 ja takana jotkut GY F1 265/35.
                                Pyysin säätämään takarenkaat mahdollisimman pystyyn.

                                Lähtöarvot olivat viturallaan koska olivat säädetty K.A.W:n lintta-alustalle.
                                Nyt edessä M-sport jouset ja ilmaperää yritetty hieroa INPA:lla oikeaan korkeuteen.
                                Last edited by Rockwell; 01-06-2012, 11:51. Reason: Korjattu eturenkaan profiili
                                BMW F31 330d M-Sport -13
                                ex. BMW F21 116i -13
                                ex. BMW 540i(g) Touring -01
                                ex. ALPINA B10 Bi-Turbo -92 #430
                                ex. BMW 316g -99
                                ex. BMW M5 Touring -92
                                ex. BMW 535i -91
                                ex. BMW M5 -91
                                ex. BMW 325i Touring -90

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎