Announcement

Collapse
No announcement yet.

Renkaista, rengaspaineista ja uraherkkyydestä

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TJJ
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2003
    • 7591
    • Jyväskylä

    Originally posted by HTK12 View Post
    Tukevuutta tulee kun lisäät painetta. Esim. 3.0 eteen ja 3.2 taakse. Yleensä taakse suositellaa 0.2-0.5 bar enemmän kuin eteen.
    Ei paine auta noilla 15" renkailla. Huojumisen/taipumisen sijaan niistä vaan tulee erilaisella tavalla omituiset/epämääräiset, siis tuntuu kuin renkaat olisivat paljon kapeammat ja auto kokoajan jotenkin irti tiestä.
    E39 528iA

    Comment

    • janke
      Bimmer Enthusiast
      • Nov 2010
      • 3667
      • seinäjoki

      Originally posted by HTK12 View Post
      Tukevuutta tulee kun lisäät painetta. Esim. 3.0 eteen ja 3.2 taakse. Yleensä taakse suositellaa 0.2-0.5 bar enemmän kuin eteen.
      Kokeilinkin jo juurikin noita ehdottamiasi paineita, mutta ajettavuudesta tuli jotenkin ihmeen kummallinen.... sellanen kova/jyskyttävä suoraan ajaessa, mutta löysyys korostui jotenkin epämääräiseksi taas kaartaessa!:think En oikein osaa kuvailla, mutta nämä 2.8 - 2.9 bar. saa nyt toistaiseksi jäädä.
      Bmw 316 E30 -88

      Comment

      • janke
        Bimmer Enthusiast
        • Nov 2010
        • 3667
        • seinäjoki

        Originally posted by TJJ View Post
        Ei paine auta noilla 15" renkailla. Huojumisen/taipumisen sijaan niistä vaan tulee erilaisella tavalla omituiset/epämääräiset, siis tuntuu kuin renkaat olisivat paljon kapeammat ja auto kokoajan jotenkin irti tiestä.
        Juurikin näin.
        Bmw 316 E30 -88

        Comment

        • Tenox
          Bimmer Enthusiast
          • Dec 2006
          • 1732

          Sori tää spämmäys, mutta pakko kysyä vielä kerran, kun huomenna on homma edessä. Eli eteen vai taakse E46:ssa yksi rengas joka on muita 0,5-1cm suurempi halkaisijaltaan? Olen taipumassa, että eteen - maalaisjärjellä vaikuttaisi siellä vähemmän ASC / automaatin toimintaan - vai?
          Exät E21/316, E28/525E, E34/540ia, E46/328ia, R1200S, K100RT/M, K100RS/SE, E38/728ia ja K1200S

          Comment

          • Hemi
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 18880
            • Pirkanmaa

            Originally posted by Tenox View Post
            Sori tää spämmäys, mutta pakko kysyä vielä kerran, kun huomenna on homma edessä. Eli eteen vai taakse E46:ssa yksi rengas joka on muita 0,5-1cm suurempi halkaisijaltaan? Olen taipumassa, että eteen - maalaisjärjellä vaikuttaisi siellä vähemmän ASC / automaatin toimintaan - vai?
            Ei ole merkitystä. Kaikki tökkii jos on tökkiäkseen.

            Comment

            • smpovers
              Bimmer Enthusiast
              • Sep 2006
              • 2372
              • Tammela

              Originally posted by Tenox View Post
              Sori tää spämmäys, mutta pakko kysyä vielä kerran, kun huomenna on homma edessä. Eli eteen vai taakse E46:ssa yksi rengas joka on muita 0,5-1cm suurempi halkaisijaltaan? Olen taipumassa, että eteen - maalaisjärjellä vaikuttaisi siellä vähemmän ASC / automaatin toimintaan - vai?
              Tasauspyörästön takia laittaisin eteen.. Lustonestojen ja muiden turhuuksien takia se on varmaan ihan sama missä se pyörii
              BMW 318i 4d e30 -88 MuseoRek
              BMW 330d touring e46 -05
              Ford Cortina Mk2 1600 -70
              ex: BMW e46, 3x e34, 2x e30, e28, useita e30 varaosa-autoja ja muun merkkisiä autoja

              Comment

              • bemu2000
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2003
                • 17799
                • Jämsä

                Originally posted by Tenox View Post
                Sori tää spämmäys, mutta pakko kysyä vielä kerran, kun huomenna on homma edessä. Eli eteen vai taakse E46:ssa yksi rengas joka on muita 0,5-1cm suurempi halkaisijaltaan? Olen taipumassa, että eteen - maalaisjärjellä vaikuttaisi siellä vähemmän ASC / automaatin toimintaan - vai?

                Eteen, niin ei tule tasauspyörästöön nopeuseroa. 5mm nyt on ihan sama minne laittaa, mutta sentti alkaa olla jo melko reilusti...
                TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                Vanteet edullisesti
                Nostureita ja rengaskoneita

                Comment

                • Tenox
                  Bimmer Enthusiast
                  • Dec 2006
                  • 1732

                  Kiitos kaikille. Laitan eteen.
                  Exät E21/316, E28/525E, E34/540ia, E46/328ia, R1200S, K100RT/M, K100RS/SE, E38/728ia ja K1200S

                  Comment

                  • janke
                    Bimmer Enthusiast
                    • Nov 2010
                    • 3667
                    • seinäjoki

                    Kyllä noi tietkin vain vaikuttaa tuohon auton levottomaan suuntavakauteen, kun tuossa nyt ajeltiin "uralle" painunutta sekä välillä paikattua tietä 100km, niin rattia saa käännellä kokoajan 10mm vasenpaan ja sitten 10mm oikeaan ja tätä koko helvetin matkan, eli toisin sanoen kun kääntää vasenpaan, niin auto lähtee viiveellä sinne suuntaan ja sitten jo pitääkin korjata oikeaan ja viiveellä taas tähän suuntaan. Sitten ajettiin lähes uutta asfalttitietä, niin auto käyttäytyi aivan eritavalla, eli korjaus liikettä ei tarvinnut läheskään tehdä noin, kun edellä mainitsin ja auto tuntui kulkevan tuolla urattomalla tiellä hyvinkin "rauhallisesti" jopa lähes tunteettomasti.:think Eli, noi 65 profiiliset kitkatkin voivat toimia mukavasti "uudehkolla" tiellä, mutta valitettavasti minun alueella tätä herkkua ei ole, kun toi 10km pätkä. Samaa levottomuutta oli minulla noissa Nankang/Hankook kesärenkaissakin tuolla uratiellä.
                    Bmw 316 E30 -88

                    Comment

                    • Bmw Master
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2004
                      • 13155
                      • Kokomo

                      Originally posted by janke View Post
                      Kyllä noi tietkin vain vaikuttaa tuohon auton levottomaan suuntavakauteen, kun tuossa nyt ajeltiin "uralle" painunutta sekä välillä paikattua tietä 100km, niin rattia saa käännellä kokoajan 10mm vasenpaan ja sitten 10mm oikeaan ja tätä koko helvetin matkan, eli toisin sanoen kun kääntää vasenpaan, niin auto lähtee viiveellä sinne suuntaan ja sitten jo pitääkin korjata oikeaan ja viiveellä taas tähän suuntaan. Sitten ajettiin lähes uutta asfalttitietä, niin auto käyttäytyi aivan eritavalla, eli korjaus liikettä ei tarvinnut läheskään tehdä noin, kun edellä mainitsin ja auto tuntui kulkevan tuolla urattomalla tiellä hyvinkin "rauhallisesti" jopa lähes tunteettomasti.:think Eli, noi 65 profiiliset kitkatkin voivat toimia mukavasti "uudehkolla" tiellä, mutta valitettavasti minun alueella tätä herkkua ei ole, kun toi 10km pätkä. Samaa levottomuutta oli minulla noissa Nankang/Hankook kesärenkaissakin tuolla uratiellä.
                      Jotain vikaa sun autossa on. Mulla (eikä muut e39:sit mitä ajanut) ei ainakaan vetele mihinkään vaikka olisi urapaikkauksia tai kunnon uria. Ei 16" talvirenkailla eikä 18" kesärenkailla.

                      Comment

                      • janke
                        Bimmer Enthusiast
                        • Nov 2010
                        • 3667
                        • seinäjoki

                        Originally posted by Bmw Master View Post
                        Jotain vikaa sun autossa on. Mulla (eikä muut e39:sit mitä ajanut) ei ainakaan vetele mihinkään vaikka olisi urapaikkauksia tai kunnon uria. Ei 16" talvirenkailla eikä 18" kesärenkailla.
                        Pitäisi saada testiin jostain min.16" nastat, niin saisi verrata noihin kitkoihin ja pois sulkea renkaista johtuvat hakemiset. Jos jollain olisi s-joen suunnalla ylimääräiset renkaat lainaan, niin privaa tulemaan.
                        Bmw 316 E30 -88

                        Comment

                        • TJJ
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2003
                          • 7591
                          • Jyväskylä

                          Originally posted by janke View Post
                          Kyllä noi tietkin vain vaikuttaa tuohon auton levottomaan suuntavakauteen, kun tuossa nyt ajeltiin "uralle" painunutta sekä välillä paikattua tietä 100km, niin rattia saa käännellä kokoajan 10mm vasenpaan ja sitten 10mm oikeaan ja tätä koko helvetin matkan, eli toisin sanoen kun kääntää vasenpaan, niin auto lähtee viiveellä sinne suuntaan ja sitten jo pitääkin korjata oikeaan ja viiveellä taas tähän suuntaan.
                          Joskus puhuit hammastangon kiinnittämisestä kumipuslilla, mutta et kai tehnyt sitä...? Reaktiotankojen puslat lopussa auto oli hiukan tuollainen, mutta nehän olet vaihtanut. Olisiko etupäässä kuitenkin joku muu juttu pielessä. Onhan etukelkka kiinni ja kaikki kiinnityspultit tallessa? Ja kelkan kaikki hitsisaumat ehjiä?
                          E39 528iA

                          Comment

                          • janke
                            Bimmer Enthusiast
                            • Nov 2010
                            • 3667
                            • seinäjoki

                            Originally posted by TJJ View Post
                            Joskus puhuit hammastangon kiinnittämisestä kumipuslilla, mutta et kai tehnyt sitä...? Reaktiotankojen puslat lopussa auto oli hiukan tuollainen, mutta nehän olet vaihtanut. Olisiko etupäässä kuitenkin joku muu juttu pielessä. Onhan etukelkka kiinni ja kaikki kiinnityspultit tallessa? Ja kelkan kaikki hitsisaumat ehjiä?
                            En todellakaan laittanut kumipuslia etu-kelkkaan. Jotenkin mulla sellanen kutina, että nämä uraherkkydet johtuu enempikin takapäästä:think Mutta, Pitää käydä tarkistamassa edestä kaikki kiinnitykset ja saumat, niin saa niiltä osin rauhan. Mutta tuossa loppukesästähän kokeilin vaihtaa nankangit eteen ja hankookit taakse ja tuo uraherkkyyshän katosi johkin(muistaakseni) ja auto meni todella hienosti, mutta se helvetillinen jurina mikä lähti niistä ns-2, niin en kestänyt sitten yhtään.
                            Bmw 316 E30 -88

                            Comment

                            • janke
                              Bimmer Enthusiast
                              • Nov 2010
                              • 3667
                              • seinäjoki

                              Tuli mieleen, että voisiko pyörien laakerit olla väleytyneet silleen, että eivät kuitenkaan tunnu rengasta ravistellen? Olen yhden laakerin vaihtanut taakse ja se oli ainakin huomattavasti väleytynyt ja piti meteliä.
                              Onko auto "kovilla" rengaspaineella enempi uraherkkä?:think
                              Bmw 316 E30 -88

                              Comment

                              • Tuoppo
                                Bimmer Fanatic
                                • Jul 2007
                                • 558
                                • Joensuu

                                Itsellä tuli e39 mukana ostaessa 205/65/15 kesärenkaat ja 215/55/16 talvirenkaat. 16" tuuman renkailla suuntavakaus parani selvästi ja huojuminen väheni. Kaikkein parhaiten eron huomaa varsinkin uraisilla teillä. Ensi kesälle hankin 225/50/17 kumit ja uskoisin, että kyyti paranee entisestään.
                                G30 530e xDrive iPerformance -20
                                E70 X5 xDrive40d -10

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎