Announcement

Collapse
No announcement yet.

Renkaista, rengaspaineista ja uraherkkyydestä

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Antti O
    Bimmer Enthusiast
    • May 2005
    • 6935
    • N/A

    Joo minullahan tuo on ainoastaan -35/10 laskettu eli melkein m-sport korkeudessa.
    Last edited by Antti O; 12-04-2015, 08:56.

    Comment

    • Rise
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2010
      • 213
      • Jyväskylä

      Mitkäs paineet kannattaisi laittaa 8+9" vanteille joka nurkassa 225/40/18 renkaat? 2,6 ohjeistaa eteen tuolle koolle, mutta onko taakse mitään perustetta laittaa enempää :think
      Ex
      F11 530d m-sport
      E46 325i cabriolet m-sport
      E39 540iA m-sport
      E39 523iA
      E46 316i

      Comment

      • deemu79
        Bimmer Fanatic
        • Aug 2011
        • 453
        • Helsinki

        Originally posted by Rise View Post
        Mitkäs paineet kannattaisi laittaa 8+9" vanteille joka nurkassa 225/40/18 renkaat? 2,6 ohjeistaa eteen tuolle koolle, mutta onko taakse mitään perustetta laittaa enempää :think
        Mikä auto? Etu 2,6 - taka 2,9bar vois olla kevyellä kuormalla ok. Muista vaan ilman lämpötilan vaikutus paineeseen ja että helteillä ja/tai kuormattuna korjaat kohdalleen.
        Last edited by deemu79; 12-04-2015, 12:02.
        sigpic
        328i Coupe M-Sport -95

        Comment

        • jep-698
          Bimmer Fanatic
          • Mar 2015
          • 223
          • jyväs

          Eipä mitään enään
          Last edited by jep-698; 12-04-2015, 12:13.
          ex e39 530d

          Comment

          • Bmw Master
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2004
            • 13155
            • Kokomo

            Mitä sä Antti editoit sun hyvän postauksen?

            Comment

            • Rise
              Bimmer Fanatic
              • Aug 2010
              • 213
              • Jyväskylä

              Originally posted by deemu79 View Post
              Mikä auto? Etu 2,6 - taka 2,9bar vois olla kevyellä kuormalla ok. Muista vaan ilman lämpötilan vaikutus paineeseen ja että helteillä ja/tai kuormattuna korjaat kohdalleen.
              E46 cabrio eli katto alhaalla taitaa painoa olla enemmän takana :think
              Ex
              F11 530d m-sport
              E46 325i cabriolet m-sport
              E39 540iA m-sport
              E39 523iA
              E46 316i

              Comment

              • JarnoE36
                BTCF Member
                • Jun 2009
                • 253
                • Uusimaa

                Originally posted by Hemi View Post
                Aivan liian vähän. Oikea painehaarukka tuossa edellisessä jo tulikin.
                Tuo paineasia on hyvin rengasmerkki ja mallikohtainen. Itsellä talvirenkaina Misukan kitkat x-ice (?) 225/50/17 ja oli parempi ajaa noin 3barin paineilla jolloin häiritsevää urissa vetelyä ei tapahtunut. Urasyvyyttö noissa kitkoissa 5-6mm.

                No nyt kesärenkaisiin laitoin 3baaria, renkaina Michelin Primacyt 225/50/17 urasyvyyttä n.5-6mm. Aivan kauhea ajaa noilla paineilla, aivan liikaa. Laskin paineet 2.3 eteen ja 2.6 taakse ja paljon parempi. Nyt aamulla laskin eteen ja taakse 2.3 ja en ole oikein uria enää löytänyt!

                Ja huom lämpötila vaikuttaa paljon paineisiin. Kyllä paineita kannattaa seurata kerran kuussa niin pahaa ei tee. Nollakelissä on eri paineet kuin +20c ja en nyt tarkoita että kelien mukaan säädetään paineita vaan juntataan se autoon sopivat ja pidetään siinä!
                Last edited by JarnoE36; 21-04-2015, 09:45.
                Jarppa

                Toyota GT86
                (330d Sport F31 N57 2014)
                ( 518d F10 2015 B47 Business Exclusive )
                (330da E91 N57 LCI 2008 ///M-Sport)
                ( 530da E60 M57N2 2006)
                ( 520da E60 2006)
                ( 520 E39x3)
                (E46x2)
                (Z3)

                Comment

                • _nixu_
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2006
                  • 8972
                  • Kellokoski

                  Syksyllä on keskeltä pinta loppu ja reunoilla monta milliä jos noilla ajat koko kesän
                  .
                  E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

                  Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

                  Comment

                  • Zoui
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2003
                    • 6350
                    • Tampere

                    Originally posted by _nixu_ View Post
                    Syksyllä on keskeltä pinta loppu ja reunoilla monta milliä jos noilla ajat koko kesän
                    .
                    Ite ajelen e38/e39 kanssa vannekoossa 18-20" ja aina 3bar päällä, 3,2bar taitaa olla. Väittäisin että kuluvat melkein reunoiltaan enemmän, olisiko nykyrenkaassa vahvat raudat keskellä ja pehmeämmät olat, eli ei enää pullistu keskeltä niinkuin teki ehkä 10-15 vuotta sitten.
                    Elämä on pihakivestä.

                    Comment

                    • _nixu_
                      Bimmer Enthusiast
                      • Feb 2006
                      • 8972
                      • Kellokoski

                      Siis nimenomaan matalat paineet aiheuttaa nykyään matalaprofiilisen kumin kulumisen keskeltä, siksi sitä painetta pitää olla riittävästi.
                      E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

                      Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

                      Comment

                      • Pazi88
                        Moderator
                        • Jan 2007
                        • 11085
                        • Oulu

                        Originally posted by _nixu_ View Post
                        Siis nimenomaan matalat paineet aiheuttaa nykyään matalaprofiilisen kumin kulumisen keskeltä, siksi sitä painetta pitää olla riittävästi.
                        Jep. Liiasta paineesta ei niinkään ole haittaa kulumisen kannalta, mutta liian pienet paineet syö renkaan keskeltä äkkiä pilalle. Ennenvanhaan oli tosiaan niin, että pullistu keskeltä liiallisella paineella, mutta ei enään nykyrenkailla.

                        Instagram, YouTube kanava
                        ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                        Comment

                        • zener
                          Moderator
                          • Oct 2004
                          • 14353
                          • Oulu

                          Siinä on jo renkaan runko tiukilla 2.3barin painella painavan auton alla.
                          E65 730dA '04 klick
                          F10 520dA '11 klick
                          E34 520iA '91 klick

                          Instagram


                          "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

                          Comment

                          • Hemi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2004
                            • 18880
                            • Pirkanmaa

                            Originally posted by Pazi88 View Post
                            Jep. Liiasta paineesta ei niinkään ole haittaa kulumisen kannalta, mutta liian pienet paineet syö renkaan keskeltä äkkiä pilalle. Ennenvanhaan oli tosiaan niin, että pullistu keskeltä liiallisella paineella, mutta ei enään nykyrenkailla.
                            Liian pienet paineet väsyttää myös vähänkin matalamman renkaan sisärungon varsinkin takapäässä jossa negatiivista camberia on lähelle pari astetta.
                            Eli matalilla paineilla renkaan kylki muokkautuu/puristuu ja lämpiää jokaisella pyörähdyksellä ja mitä matalammat paineet ja mitä enemmän renkaan pystylallistusta (=negatiivista camberia ), sitä enemmän renkaan sisäkylki ”pumppaa” jokaisella pyörähdyksellä.
                            Perinteisteti Nokialaiset ja mm.tietyt Kumhot ei tätä tahdo kestää ilman että renkaan sisärunko pettää totaalisesti ennen kuin kulutuspinta muuten on lopussa.
                            Eli kaikkiin alle 55-sarjalaisiin taakse mielummin yli 3.0bar kuin alle.

                            Comment

                            • Antti O
                              Bimmer Enthusiast
                              • May 2005
                              • 6935
                              • N/A

                              Oon ite huomannut sen että jos paineita lähtee kovin suosituksista nostamaan kyydistä tulee aika epämukavaa.

                              Comment

                              • Smistik
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jan 2009
                                • 1130
                                • Kanta-Häme

                                Originally posted by Antti O View Post
                                Oon ite huomannut sen että jos paineita lähtee kovin suosituksista nostamaan kyydistä tulee aika epämukavaa.
                                Riippu varmaan autosta ja renkaista? Ei ainakaan E91 19" setillä huomaa mitään eroa onko alle vai yli 3baria. Itsellä tällä hetkellä 3.0 ja 3.2.

                                Joku vanha datsuni on varmaan mukava pienillä paineilla ja 175/80/r14 renkailla. Nykyään kun autot painaa sen 1700kg, niin on eri juttu.
                                ex E91 320d käsiaskilla
                                ex E46 330dat
                                japski
                                ranu

                                ex E30 316i 4d

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎