Announcement

Collapse
No announcement yet.

4x100 -> 5x120?

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Harri G
    BTCF Member
    • Jul 2005
    • 9041
    • Iisalmi

    Entäs nämä E28 navat 4x100 napojen tilalle? Pitää hommata m3 jarrucarrieria ja 735 satulat? Mulla ei tartte abseista välittää.
    E39 ja E91

    Comment

    • jannmann
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2003
      • 5856
      • Joccis City

      -------------------
      Last edited by jannmann; 27-02-2012, 02:41.
      Aprilia RSV4

      Comment

      • Harri G
        BTCF Member
        • Jul 2005
        • 9041
        • Iisalmi

        Originally posted by jannmann View Post
        Ei taida napa sopia, kun ei sovi M3 napakaan. Ja jos sopisi, niin toi M3 jarrucarrier ei sovi kun sen jako tolppaan on eri.
        No juu. Utopistinen ajatus olikin.
        E39 ja E91

        Comment

        • Daa Daa
          BTCF Member
          • Aug 2004
          • 910
          • Jyväskylä

          Mutta onko M3/e28 etunavoissa muuta ongelmaa kuin se että ne on tarkoitettu paksumpaan akseliin?
          Eli siis jos sorvaa holkin joka istuu akseliin ja laakeriin, niin homma pelaa?

          Nyt siis jostain kuva jossa 4x100 napa ja m3 napa vierekkäin, mielellään mittojen kanssa.. Vai onko lähdettävä ihmettelemään KL:n tiskille..
          Last edited by Daa Daa; 09-08-2011, 14:43.

          Comment

          • Balle
            BTCF Member
            • Aug 2002
            • 3413
            • UKI, Suomen New York

            Tämä on ollut täällä miljoona kertaa aiemminkin mutta itse toteutin 4x100->5x120 muutoksen seuraavasti:

            Etupää:
            E36 M3 napa + jarrusatula (käytetyt ebaysta ~300eur)
            E36 M3 3.2 tukivarret (160eur/kpl Schmiedmanilta)
            Powerflex epäkeskopuslat
            E36 tolppa E30 yläpäällä (D2)

            takapää:
            E30 M3 napa+laakeri + jarrucarrier (~350/puoli uusilla osilla)

            Last edited by Balle; 09-08-2011, 14:04.
            Possuja ja Bemareita

            Comment

            • Harri G
              BTCF Member
              • Jul 2005
              • 9041
              • Iisalmi

              Originally posted by Balle View Post
              takapää:
              E30 M3 napa+laakeri + jarrucarrier (~350/puoli uusilla osilla)
              Olisikos tuohon mahdollista laittaa E28 napa + laakeri + sopiva spacer navan ja levyn väliin, E36 325 levy (halkaisija sorvattu E30 levyjä vastaavaksi) :think

              Älkää sanoko, että jaon vaihto on persiistä ja pitää hommata 4x100 vanteet. Pitäähän harrastamisessa olla jotain haastetta
              E39 ja E91

              Comment

              • Tonton
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2006
                • 9101
                • Raisio

                mulle tulee e36 napa josta sorvataan halkaisijasta 2.5mm, levyn kiinnityspinnalta 1mm, akseliin tulee kauluksellinen holkki, abs kehästä on otettava n 0.25-0.30 pois

                jarrulevyyn keskireikä 57.1->72.6 ja 5x120 jako

                jarrusatulan väliin tarvittava spaceri (n.4mm)


                taakse pikkukoneisen e30:n napa
                viiste ja rei´ät hitsataan täyteen samalla halkaisijaa kasvatetaan 6-8mm, siihen uusi jako kierteineen ja levyyn 5x120 jako
                navan akseliin holkki jotta voi käyttää isoa laakeria 39mm->42mm
                pikku laakeria ei voi käyttää kun laakerin ulkomitat on 72 vs 75

                kaikki kamat + suunnitelmat on vielä pöydällä ja
                edullinen koneistaja hakusessa
                eka vastoin käyminen on kuitenkin jo löytynyt tarvike navan abs kehä on pellistä tehty joten siitä ei saa kevennettyä
                eikä e30:n abs kehää saa sovitettua millään e36:n navan ympärille

                tähän mennessä maksanut 144€+koneistus =?????
                vs
                balle 1300€+

                toki mulle jää alkuperäisen kokoiset jarrut
                Last edited by Tonton; 09-08-2011, 15:00.
                sigpic
                M-B Vito -22
                Transit Custom -18
                Yamaha vx ho cruiser -22
                Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
                [email protected]

                Comment

                • jani
                  BTCF Member
                  • Jul 2002
                  • 5170
                  • Kuopio

                  Originally posted by Harri G View Post
                  sopiva spacer navan ja levyn väliin, E36 325 levy
                  Tuohon tarkoitukseen koneistettuja spacereita taitaa jopa toisinaan näkyä ebaysssakin ja muzzi motorsportilta saa niitä myös sikahintaan.

                  Tosin tiedän, että Iisalmestakin löytyy sorvari tai kaksi joka osaa sorvata tuohon tarkoitukseen sopivan spacerin.
                  F33 435d Mineral-grau metallic
                  K40 K1200s sondermodell

                  Comment

                  • jani
                    BTCF Member
                    • Jul 2002
                    • 5170
                    • Kuopio

                    Originally posted by Tonton View Post
                    tähän mennessä maksanut 144€+koneistus =?????
                    vs
                    balle 1300€+
                    Huomio myös, että Ballella on nyt paljon uutta alustan osaa, jotka sinäkin joudut vielä vaihtamaan tai olet jo uusinut kuten esim. tukivarret ja puslat.
                    F33 435d Mineral-grau metallic
                    K40 K1200s sondermodell

                    Comment

                    • Tonton
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2006
                      • 9101
                      • Raisio

                      Originally posted by jani View Post
                      Huomio myös, että Ballella on nyt paljon uutta alustan osaa, jotka sinäkin joudut vielä vaihtamaan tai olet jo uusinut kuten esim. tukivarret ja puslat.
                      niin mutta ei ole välttämättömiä kuluja jaon muutoksen takia, niin kuin ballella,
                      ja niin kuin varmaan huomasit niin jätin sinne +:n koska en laskenut esim puslia tai yläpäitä

                      eikä mulla ole tossa listattuna vielä kaikkia osia, joten hinta päivittyy vielä

                      edit: niin ei ole tarkoitus tehdä mitään hinta kilpailua tästä vaikka sen noin kirjoitinkin

                      tästä nyt ei ollut missään, mutta mulla muuttuu raideleveys ainoastaan edessä ja siellä se oletettavasti muuttuu 8-10mm leveämmäksi

                      onko mahdollista että balle tai joku muu kellä on vastaava setuppi mittaisi raideleveyden edestä, takanahan se muuttuu e30m3 osilla 10mm leveämmäksi

                      edit2 nyt on abs kehät vaihdettu, kiitokset kehistä kuuluu kaurelle, eli onneksi tuo kehän kaulus on tarvike vs orkkis sama niin saa sen kehän vaihdettua

                      olisihan noi ehjät etulaakeritkin voinu ostaa käytettynä niin olisi saanut 20€:llä nus nus.
                      Last edited by Tonton; 09-08-2011, 19:12.
                      sigpic
                      M-B Vito -22
                      Transit Custom -18
                      Yamaha vx ho cruiser -22
                      Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
                      [email protected]

                      Comment

                      • Harri G
                        BTCF Member
                        • Jul 2005
                        • 9041
                        • Iisalmi

                        Tuossa vielä tuommoinen docci, mistä löytyykin aika kattavasti tästä aiheesta. Lopetan tyhmien kyselyn ja jatkan tuon lueskelua: http://www.google.fi/url?sa=t&source...6lCOh9HL-rPZjw
                        E39 ja E91

                        Comment

                        • jmp2002
                          BTCF Member
                          • Oct 2003
                          • 5727
                          • Rovaniemi

                          Originally posted by Tonton View Post
                          taakse pikkukoneisen e30:n napa
                          viiste ja rei´ät hitsataan täyteen samalla halkaisijaa kasvatetaan 6-8mm, siihen uusi jako kierteineen ja levyyn 5x120 jako
                          navan akseliin holkki jotta voi käyttää isoa laakeria 39mm->42mm
                          pikku laakeria ei voi käyttää kun laakerin ulkomitat on 72 vs 75
                          tuon pystyy kyllä tekee ihan 325i napaankin suoraan..
                          ja etunapaakin vain hitsillä lisää tavaraa niin kulut on sorvaus ja jaonporaus..
                          itellä makso pinnapulttien verran kokohoito.
                          E30 325i Touring -89
                          E30 325i touring -88 m50tbo
                          G20 330e M-Sport -20

                          Comment

                          • Harri G
                            BTCF Member
                            • Jul 2005
                            • 9041
                            • Iisalmi

                            Originally posted by Daa Daa View Post
                            Mutta onko M3/e28 etunavoissa muuta ongelmaa kuin se että ne on tarkoitettu paksumpaan akseliin?
                            Eli siis jos sorvaa holkin joka istuu akseliin ja laakeriin, niin homma pelaa?

                            Nyt siis jostain kuva jossa 4x100 napa ja m3 napa vierekkäin, mielellään mittojen kanssa.. Vai onko lähdettävä ihmettelemään KL:n tiskille..
                            Tuossa oli tehty holkin kanssa E28 napa normi E30 akseliin. Toki jarrujen kanssa on hierominen mutta niinhän se aina.

                            Hey Guys... This is my 'project' (read, started leventy billion years ago, and still going). As with most projects it started off small scale, IE fit the 400hp atw's 1JZGTE from my soarer into a nice light body shell for some fun. A buyer offered me a price I couldn't refuse for the manifold, turbo and gate, so an
                            E39 ja E91

                            Comment

                            • Tonton
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2006
                              • 9101
                              • Raisio

                              Originally posted by jmp2002 View Post
                              tuon pystyy kyllä tekee ihan 325i napaankin suoraan..
                              ja etunapaakin vain hitsillä lisää tavaraa niin kulut on sorvaus ja jaonporaus..
                              itellä makso pinnapulttien verran kokohoito.
                              niin pystyy mutta se tavara on ohuempi siinä pultin reikien ympärillä
                              kun taas pikkukoneisen napa on tasapaksu tuota viistettä lukuun ottamatta
                              niin silloin saa pultille kierteitä enempi. mä en ainakaan löytänyt 42mm:llä akselilla olevaa takanapaa joka ei olisi tämän näköinen takapuolelta


                              etunapaan en hitsaisi laakerin takia ja muutenkin se tavara määrä siinä reikien kohdalla on niin mitätön, jarrulevyn takia, niin mielummin käytän e36:n napaa sorvattuna.
                              pultin reiän ja navan ulkokehän ohuimman kohdan väliin jää ~1.25mm tavaraa

                              muutenkin joutuu orkkis navan kanssa käyttämään ohutta spaceria ettei vanne ota tolppaan niin ihan hyväkin että tulee pikkuisen ulommas jääse lätty sieltä välistä pois

                              muutoinkin hitsaamalla navan kasvattaminen on vähän niin ja näin niin katsotaan mitä tuon takanavankin kanssa tehdään, mulla on siihen toinenkin visio olemassa mutta sen toteuttaminen voi olla työläämpi kuin kuvittelisi
                              sigpic
                              M-B Vito -22
                              Transit Custom -18
                              Yamaha vx ho cruiser -22
                              Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
                              [email protected]

                              Comment

                              • Tonton
                                Bimmer Enthusiast
                                • Oct 2006
                                • 9101
                                • Raisio

                                heitetään nyt vielä ilmoille sellanen kysymys että olisiko jollain kiinnostusta noille e36:n napojen holkeille, nyt olis mitat tuoreessa muistissa ja niitä voitaisiin tehdä piensarja tarvittaessa

                                nämä on navan sovittamiseksi olkaakseliin ei muuta(ja tietenkin vain eteen)
                                sigpic
                                M-B Vito -22
                                Transit Custom -18
                                Yamaha vx ho cruiser -22
                                Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
                                [email protected]

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎