Announcement

Collapse
No announcement yet.

4x100 -> 5x120?

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tonton
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2006
    • 9101
    • Raisio

    Originally posted by Osku View Post
    Okei hyvä tietää tämä.
    Uudet Carrierit ja navat maksaa jo Mazalla myynnissä olevan/olleen taka-akselin verran.. joten toi koko akseli ois viksuin ratkaisu "tänään"

    Jos olis oikeen hurja jätkä niin laittais Z3 M mallista takakynkät ja muuttais kiinnityksiä sisään päin ton 23mm..
    Hitsattuhan ne on alkuperäsetkin kiinnitykset siihen akselipalkkiin
    Katsastuskelpoisuudesta/Muutoksen laillisuudesta sitten en osaa sanoa mitään..

    Se etupään levittyminen vielä kun olis tiedossa :think
    tarvii sit tehdä vetaritkin

    sitten kun pitisi mennä noin pitkälle niin mielummin ostaisi willwoodilta tms isot laikat ja satulat taakse niihin m3 napoihin, ei tarttis muuttaa kuin käsijarru

    eikö ne tee noissa jarru swapeissa audin etulevyllä ja e46:n 328 takalevyllä onko sekin liian pieni? (jonskun topikista löytyy varmaan specsit)
    Last edited by Tonton; 20-08-2011, 15:40.
    sigpic
    M-B Vito -22
    Transit Custom -18
    Yamaha vx ho cruiser -22
    Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
    [email protected]

    Comment

    • Osku
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2005
      • 3324
      • Kouvola,Pilkanmaa

      Originally posted by Tonton View Post
      tarvii sit tehdä vetaritkin
      No niinpä tietysti
      E30 omiakaan ei voi käyttää kun on eri booritus.. kun tossa Z M on isompi laakeri jnejne..
      Ja taas pitäis koneistaa...
      E30 24V 5D "Vakio"

      Originally posted by ///Make
      1436 voittoa 1628 päivässä. 4,5 vuodessa voitto joka ikinen päivä, vaikka ei olisi ollut kilpailupäiväkään. Revi siitä. Siihen asti kun E34 tekee saman, E30 on kuningas.

      Comment

      • Tonton
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2006
        • 9101
        • Raisio

        Originally posted by Osku View Post
        No niinpä tietysti
        E30 omiakaan ei voi käyttää kun on eri booritus.. kun tossa Z M on isompi laakeri jnejne..
        Ja taas pitäis koneistaa...
        jos tekee tosta e30:n navasta ja laittaa siihen e46 328:n levyn sille kaveriksi e34 540 satula
        satulan adaptereita saa ostettua, jolloin kaikki muut on bolt on kamaa, paitsi se napa. sitäkään ei tietty tarvi tehdä kuin kerran

        eikö sinne taakse riitä toi 294mm vai tarviiko se olla just zm3:sta 312mm:n

        onhan sitten vielä olemassa nämä jos "mikään ei riitä" http://www.btcf.fi/forum/showpost.ph...88&postcount=1

        multa vaan loppuu ymmärrys mihin ihmeeseen tollasia pizza lautasia tarvitaan?
        meinaatko panssaroida jonkun e30:n jossa on tollanen pulling traktorin moottori

        kai se perus reilu tonnin kuppi pysähtyy pienemmilläkin laikoilla
        Last edited by Tonton; 20-08-2011, 17:30.
        sigpic
        M-B Vito -22
        Transit Custom -18
        Yamaha vx ho cruiser -22
        Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
        [email protected]

        Comment

        • Osku
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2005
          • 3324
          • Kouvola,Pilkanmaa

          Originally posted by Tonton View Post
          jos tekee tosta e30:n navasta ja laittaa ton 328:n levyn e34 540 satulan kanssa
          adaptereita saa ostettua jolloin kaikki muut on bolt on kamaa paitsi se napa mutta ei sitäkään tarvi tehdä kuin kerran

          niin eikö sinne taakse riitä toi 294mm vai tarviiko se olla just zm3:sta 312mm:n

          onhan sitten vielä olemassa nämä jos "mikään ei riitä" http://www.btcf.fi/forum/showpost.ph...88&postcount=1

          multa vaan loppuu ymmärrys mihin ihmeereen tollasia pizza lautasia tarvitaan?
          meinaatko panssaroida jonkun e30:n jossa on tollanen pulling traktorin moottori
          kai se reilu tonnin kuppi pysähtyy pienemmilläkin laikoilla
          No niin juu.. piti lukea kaks kertaa ajatuksen kanssa ennenku meni jakeluun
          Tossa 540 satulan 40mm mäntä kyl kompensoisi ton levyn koon.. isompi mäntä pienempi levy=sama teho
          kaikki 2cm eroa levyssä ja mainitsemasi vaihtoehto useamman sata euroa edukkaampi..

          Ton jarrupaineen jakautumisen takia mä näitä kyselen kokoajan.
          Se menee nyt tämä topikki ihan ohi aiheesta kun jarruihin alkaa kääntymään..

          Niin ja pysäytettävää on kaikki 1170kg
          E30 24V 5D "Vakio"

          Originally posted by ///Make
          1436 voittoa 1628 päivässä. 4,5 vuodessa voitto joka ikinen päivä, vaikka ei olisi ollut kilpailupäiväkään. Revi siitä. Siihen asti kun E34 tekee saman, E30 on kuningas.

          Comment

          • Jonsku
            Bimmer Enthusiast
            • Sep 2002
            • 4647
            • Tuusula

            Teetteköhän tästä nyt väkisin hieman turhan monimutkaista?

            -Eteen joko E36 3.2 paketti taikka E36 325 napa + holkki. Jarrut tarpeen mukaan, levyjä löytyy jarrukataloogeja selailemalla - monia vaihtoehtoja halkaisijasta riippuen.

            -Taakse E30 M3 navat + levyt, satuloiksi vaikka E36 325 tjms muun "tusina-auton" kilkkeet jos ei tarvita isoa pysäytysvoimaa sinnekin.



            Ei ole se 20€:n budjettiratkaisu mutta eipä E30 jakomuutoksissa muutenkaan minimibudjettiprojekteissa järkeä ole..

            Comments welcome!
            ex. 3 x E34 M5 3.8 (Daytonaviolet, Avusblau, Diamantschwarz)
            ex. E30 V8 M-Tech 2 Cabrio "Kylpyamme"
            ex. Alpina D10 Touring #33/94
            ... and many more

            Comment

            • Tonton
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2006
              • 9101
              • Raisio

              Originally posted by Jonsku View Post
              Teetteköhän tästä nyt väkisin hieman turhan monimutkaista?

              -Eteen joko E36 3.2 paketti taikka E36 325 napa + holkki. Jarrut tarpeen mukaan, levyjä löytyy jarrukataloogeja selailemalla - monia vaihtoehtoja halkaisijasta riippuen.

              -Taakse E30 M3 navat + levyt, satuloiksi vaikka E36 325 tjms muun "tusina-auton" kilkkeet jos ei tarvita isoa pysäytysvoimaa sinnekin.



              Ei ole se 20€:n budjettiratkaisu mutta eipä E30 jakomuutoksissa muutenkaan minimibudjettiprojekteissa järkeä ole..

              Comments welcome!
              kysymykseen vastaten, ei tietääkseni, mutta niin kauan kun näitä osia voidaan "sovittaa netissä keskustelemalla" niin se ei maksa mitään
              tietenkin kiinnostaa tietää miten kukin on tehnyt, miten maailmalla on tehty, mistä syystä ja mitä ei kannata kokeilla.

              itse toteutus ei ole ongelma vaan se millä kustannuksella ja millä osilla päästään parhaaseen lopputulokseen

              jarrulevy "kokeiluun" päätyy seuraavaksi t5 1.9td portterin valmiiksi 5x120 jaollinen levy koossa 308x25 tähän varmaan kelpaa se 540:n etusatulakin sopivalla adapterilla
              pitäisi vaan tuon levyt et tieto löytää jostain tai käydä motonetissä mittailemassa

              sille kaveriksi taakse e46 328 levy 294x? 540/m5 satulalla tämä nyt sopii varmasti tuon adapterin kanssa tuohon muutettuun e30:n napaan
              sigpic
              M-B Vito -22
              Transit Custom -18
              Yamaha vx ho cruiser -22
              Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
              [email protected]

              Comment

              • Jonsku
                Bimmer Enthusiast
                • Sep 2002
                • 4647
                • Tuusula

                Originally posted by Tonton View Post
                kysymykseen vastaten, ei tietääkseni, mutta niin kauan kun näitä osia voidaan "sovittaa netissä keskustelemalla" niin se ei maksa mitään
                tietenkin kiinnostaa tietää miten kukin on tehnyt, miten maailmalla on tehty, mistä syystä ja mitä ei kannata kokeilla.

                itse toteutus ei ole ongelma vaan se millä kustannuksella ja millä osilla päästään parhaaseen lopputulokseen

                jarrulevy "kokeiluun" päätyy seuraavaksi t5 1.9td portterin valmiiksi 5x120 jaollinen levy koossa 308x25 tähän varmaan kelpaa se 540:n etusatulakin sopivalla adapterilla
                pitäisi vaan tuon levyt et tieto löytää jostain tai käydä motonetissä mittailemassa

                sille kaveriksi taakse e46 328 levy 294x? 540/m5 satulalla tämä nyt sopii varmasti tuon adapterin kanssa tuohon muutettuun e30:n napaan

                Toki on hyvä pohtia eri vaihtoehtoja, mutta eipä tuohon mitään "kuuta taivaalta" - vaihtoehtoa taida enää löytyä..

                Tuo E36 325 etunapa + E30 M3 takanapa on siitä hyvä vaihtoehto että se levittää raideväliä 5+5mm sekä edessä että takana. E36 levyilllä joutuisi edestä levittämään min. ~15mm jarrulevyn offsetin vuoksi.


                Btw, tuo T5 portterin levyn offsetti on 56mm (vs. 36mm E30 325 levyssä) joten vaatii varsin ison spacerin että mahtuu => vanteiden ET:t menevät persiilleen. Mersuissa on offsetit aika kivasti samoilla lukemilla, pulttikehä toki eri mutta äkkiäkös moisen porailee..

                Tämä on hyvä luettelo levyjen selailuun; http://www.usparts.fi/?page=68#442
                ex. 3 x E34 M5 3.8 (Daytonaviolet, Avusblau, Diamantschwarz)
                ex. E30 V8 M-Tech 2 Cabrio "Kylpyamme"
                ex. Alpina D10 Touring #33/94
                ... and many more

                Comment

                • Tonton
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2006
                  • 9101
                  • Raisio

                  Originally posted by Jonsku View Post
                  Toki on hyvä pohtia eri vaihtoehtoja, mutta eipä tuohon mitään "kuuta taivaalta" - vaihtoehtoa taida enää löytyä..

                  Tuo E36 325 etunapa + E30 M3 takanapa on siitä hyvä vaihtoehto että se levittää raideväliä 5+5mm sekä edessä että takana. E36 levyilllä joutuisi edestä levittämään min. ~15mm jarrulevyn offsetin vuoksi.


                  Btw, tuo T5 portterin levyn offsetti on 56mm (vs. 36mm E30 325 levyssä) joten vaatii varsin ison spacerin että mahtuu => vanteiden ET:t menevät persiilleen. Mersuissa on offsetit aika kivasti samoilla lukemilla, pulttikehä toki eri mutta äkkiäkös moisen porailee..

                  Tämä on hyvä luettelo levyjen selailuun; http://www.usparts.fi/?page=68#442
                  se e36:n napa on 3mm tuota e30:n napaa leveämpi

                  ja sen itseasiassa saa pikku kikkailulla sen 3mm:iä sisäänkin vielä jos sille on tarvetta
                  sigpic
                  M-B Vito -22
                  Transit Custom -18
                  Yamaha vx ho cruiser -22
                  Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
                  [email protected]

                  Comment

                  • Moosmann
                    BTCF Member
                    • Apr 2003
                    • 711
                    • AnssiKela-tallit

                    E30 tolpalla ja e36 navalla edessä tosiaan joutuu laittamaan 18mm limpun navan ja levyn väliin jos käyttää esim e36 m3 levyä. Et-ongelmahan levyissä johtuu e30 raidetangon päästä.
                    Itse sovitan tällähetkellä e46 330 325mm levyjä eteen ja toivon voivani supistaa tuon limpun 16mm:iin.
                    Taakse olen sovittamassa e30 m3 napoja ja 120d 300mm jäähdytettyjä levyjä. Tällöin joutuu navan ja levyn väliin laittamaan 2mm speicerin tai taivuttamaan jarrukilpeä. Jarrukilven ulkokantin joutuu kuitenkin poistamaan. Käsijarruhilujenkin pitäisi ylettyä toimimaan kyseisessä levyssä. Satuloiksi taakse olen ajatellut orkkis etusatuloita.
                    Tehostimeksi tulee e32/e34 v8:n alipainetehostin.
                    E30 336i diamantschwarz metallic -88
                    E39 525iA Touring kalaharibeige metallic Edition Exclusive -04
                    Volvo V60 fusion red metallic R-design -22
                    Toyota Corolla vvt-i automatic black metallic -03

                    ex:
                    -VW Passat Variant Tsi Highline -18
                    -Toyota Avensis Premium Touring -16
                    -Skoda Octavia Combi -14
                    -e36 frozen bronze "m3" touring -95
                    -VW Golf Variant -05
                    -e36 316i Touring -98
                    -e38 728ia -96
                    -e30 316 (18i)-83
                    -e30 323i -84
                    -A sorsa sedan -87

                    Comment

                    • Tojopa
                      BTCF Member
                      • Mar 2004
                      • 1592
                      • Kuopio

                      Originally posted by Tonton View Post
                      heitetään nyt vielä ilmoille sellanen kysymys että olisiko jollain kiinnostusta noille e36:n napojen holkeille, nyt olis mitat tuoreessa muistissa ja niitä voitaisiin tehdä piensarja tarvittaessa

                      nämä on navan sovittamiseksi olkaakseliin ei muuta(ja tietenkin vain eteen)
                      Originally posted by Tojopa View Post
                      Tietysti hinta ratkaisee, mutta kiinnostusta on.

                      Olikohan jossain E36 323i compactin takanavan mittoja, poikkeaa ilmeisesti muista E36 malleista?
                      Mites näiden holkkien saatavuus ja hinta?

                      Comment

                      • Tonton
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2006
                        • 9101
                        • Raisio

                        mun navat on työn alla (ollut jo jonkun kuukauden) ja kaikki tarvittavat osat on ollut jo piirrettynä ajat sitten
                        oikestaan tekijä puuttuu tai tekijäkin on tiedossa mutta en ole saanut asiaa vietyä eteenpäin kun ei ole ollut itsellä vielä tarvetta

                        näistä pitäisi tehdä vielä koe kappaleet ja sovittaa omaan autoon ennen kuin teettää myytäväksi ja kun ei ole oma auto ollut vielä tässä lähellä niin en ole jaksanut painostaa ihmisiä joilla on muutakin tekemistä
                        sigpic
                        M-B Vito -22
                        Transit Custom -18
                        Yamaha vx ho cruiser -22
                        Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
                        [email protected]

                        Comment

                        • Tojopa
                          BTCF Member
                          • Mar 2004
                          • 1592
                          • Kuopio

                          Originally posted by Tonton View Post
                          mun navat on työn alla (ollut jo jonkun kuukauden) ja kaikki tarvittavat osat on ollut jo piirrettynä ajat sitten
                          oikestaan tekijä puuttuu tai tekijäkin on tiedossa mutta en ole saanut asiaa vietyä eteenpäin kun ei ole ollut itsellä vielä tarvetta

                          näistä pitäisi tehdä vielä koe kappaleet ja sovittaa omaan autoon ennen kuin teettää myytäväksi ja kun ei ole oma auto ollut vielä tässä lähellä niin en ole jaksanut painostaa ihmisiä joilla on muutakin tekemistä
                          Ok. Hienoa, että asia kuitenkin edistyy..

                          Comment

                          • os951
                            Bimmer Fanatic
                            • May 2007
                            • 447
                            • Kerava

                            Itseäni lainaten omasta thredistäni:


                            Originally posted by os951
                            Polkaistiin käyntiin myös pieni jarruprojekti kaverille, mutta vastaavat palikat tehdään samalla myös omaan autoon.
                            Kyseessä pyörän pulttijaon muutos 5x120mm ja mopo-jarrujen päivitys hieman isompiin. Kaverillani & minulla on jonkin verran kokemusta vastaavien jarrusettien rakentamisesta eri Porsche malleihin, joten päätimme toteuttaa toiselle kaverilleni vastaavan muutoksen samalla periaatteella. Eli jarrutsatulat on Porsche kamaa, tarkemmin sanottuna Boxsterista. Aloitimme mittausproseduurin takajarruista.

                            Ensin laakerit paikalleen prässissä



                            ja sitten perään 5-pulttinen napa ja hieman vakiota järeämpi levy



                            Testattiin myös Boxster satulaa paikalleen, joka istuu yllättävänkin hyvin valitulla BMW levyllä



                            Tänne tulee adapteri, mitat otettu



                            Etupään mallauskin aloitettiin ja totesimme, että tarttis tehdä jotain. Onneksi saimme jo kaveriltani tarvittavan "palikan" mitat



                            Ja 16" vanteella jopa nämä satulat voisivat olla isommat. Voikin olla, että asennamme eteen hieman isommat satulat. Boxster satulalla jopa BMW:n omat vastaavat 15" menevät OK.



                            Kaikenkaikkiaan erittäin suoraviivainen projekti toteuttaa.
                            Kaikkia tämäntyylisiä osia ei tarvitse hankkia esim. 300MM-putiikista Saksasta, kun ne pystytään tekemään Suomessakin.


                            Olisiko vastaavalle uni-ball toteutukselle tarvetta BMW-maailmassa ? Kuvassa Porsche 951 takatukivarren pusla asennuksessa

                            Kaverini saanee etupään soviteholkit valmiiksi tällä viikolla
                            Last edited by os951; 25-10-2011, 21:06.

                            Comment

                            • Tojopa
                              BTCF Member
                              • Mar 2004
                              • 1592
                              • Kuopio

                              Originally posted by os951 View Post
                              Itseäni lainaten omasta thredistäni:




                              Kaverini saanee etupään soviteholkit valmiiksi tällä viikolla
                              Millä navoilla tuo prokkis toteutetaan? Myös muiden palikoidan speksit kiinnostavat.

                              Comment

                              • Jonsku
                                Bimmer Enthusiast
                                • Sep 2002
                                • 4647
                                • Tuusula

                                Originally posted by os951 View Post
                                Itseäni lainaten omasta thredistäni:

                                ....

                                Kaverini saanee etupään soviteholkit valmiiksi tällä viikolla

                                Tutun näköisiä pulverimaalattuja osia


                                Originally posted by Tojopa View Post
                                Millä navoilla tuo prokkis toteutetaan? Myös muiden palikoidan speksit kiinnostavat.

                                Tuohon tulee aiemmin mainitsemani perussetuppi. Pistellään lisää tietoa kunhan os951 & co saavat kaikki palikat tehtyä
                                ex. 3 x E34 M5 3.8 (Daytonaviolet, Avusblau, Diamantschwarz)
                                ex. E30 V8 M-Tech 2 Cabrio "Kylpyamme"
                                ex. Alpina D10 Touring #33/94
                                ... and many more

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎