Announcement

Collapse
No announcement yet.

4x100 -> 5x120?

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Discohai
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2007
    • 1726
    • 02

    Niin miksi ette käyttäisi perus e30 325i levyä takana? Niin siis vakionavan kanssa...

    edit. Vai mikä ihme tässä nyt niin vaikeaa on?? Hä. Mitä?? Ei ummarra
    Last edited by Discohai; 11-08-2011, 09:54.
    E30 V8 M-Technic II
    Myydään uusia bmw-varaosia
    Täällä,

    täällä
    ja täällä
    Puretaan:E32 735ia
    Puretaan:E34 525ia
    Puretaan:E34 535ia
    Puretaan:2kpl E30
    Myös huollot ja remontit Turun alueella!!

    Comment

    • Daa Daa
      BTCF Member
      • Aug 2004
      • 910
      • Jyväskylä

      Originally posted by Tonton View Post
      heitetään nyt vielä ilmoille sellanen kysymys että olisiko jollain kiinnostusta noille e36:n napojen holkeille, nyt olis mitat tuoreessa muistissa ja niitä voitaisiin tehdä piensarja tarvittaessa

      nämä on navan sovittamiseksi olkaakseliin ei muuta(ja tietenkin vain eteen)
      Mulle voi yhden setin tekaista jos enemmänkin näitä teet, tietenkin hinta ois kiva tietää myös.. Perhana kun ei työmaalla ole tarpeeksi pieniä koneita, että voisi tälläisiä nippeleitä ite tehdä.
      Last edited by Daa Daa; 12-08-2011, 08:58.

      Comment

      • Tonton
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2006
        • 9101
        • Raisio

        Originally posted by Harri G View Post
        Ei tarvii saada abseja, vm -85.
        tiesin mutta jos joku muu tarvii niin ei sekoita
        miksi muuten haluat välttämättä sen e28 navan? siksi koska se on e30m3 vastaava?

        Originally posted by Osku View Post
        Eli se compactin levy on 19mm syvempi käkkärinrummun kohdalta ? jos oikein ymmärsin..

        Laakeriksi näyttäis samaa numeroa kun E30..
        Vetari on eri numerolla kun muissa myös.

        Pystyisiköhän tosta rummullisesta compactin takakynkästä tekee levyllisen :think Eri varaosanumerot.. ei taida onnistua sekään..

        Tarviipa kaivaa se brittiukon tekele bittiavaruudesta niin saa taas jotain ihmeteltävää
        ymmärsit oikein
        laakeri on sama monessa muussakin
        siinä rummullisessa kynkässä ei varmaan oo satulalle paikkaa
        mikä tekele

        mitä tossa vielä mittailin niin tuon e36:n navan saa tehtyä niin ettei se edes levitä etupäätä, eli satulan väliin ei tarvi mitää lättyä

        samalla kun ulkokehältä ottaa siivun niin sitten tasopinnasta nappaa millinpois ja tuonne taakse kun tulee holkki niin siitä tekee alkuperäistä olaketta 2mm kapeamman, alkuperäisestä olakkeesta nappaa kulman veks, jolloin napa menee kaiken kaikkiaan 3mm sisemmäs ja e36n napa on 3mm leveämpi kuin e30 napa 3-3=0

        vaikea selittää ilman kuvia mutta jos hinta jää järkeväksi ja niitä tulee myytäväksi niin voin tehdä jonkun näköisen faq tyyppisen sepustuksen muutoksista mukaan

        Originally posted by Discohai View Post
        Niin miksi ette käyttäisi perus e30 325i levyä takana? Niin siis vakionavan kanssa...

        edit. Vai mikä ihme tässä nyt niin vaikeaa on?? Hä. Mitä?? Ei ummarra
        etsitään bolt on tuotteita bmw:n valikoimasta ei kai siinä muuta vaikeeta ole

        Originally posted by Daa Daa View Post
        Mulle voi yhden setin tekaista jos enemmänkin näitä teet, tietenkin hinta ois kiva tietää myös.. Perhana kun ei työmaalla tarpeeksi pieniä koneita, että voisi tälläisiä nippeleitä ite tehdä.
        lähestyn tänne ilmoittautuneita privalla kun hinta on selvillä
        Last edited by Tonton; 11-08-2011, 21:34.
        sigpic
        M-B Vito -22
        Transit Custom -18
        Yamaha vx ho cruiser -22
        Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
        [email protected]

        Comment

        • Osku
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2005
          • 3324
          • Kouvola,Pilkanmaa

          Originally posted by Tonton View Post
          mitä tossa vielä mittailin niin tuon e36:n navan saa tehtyä niin ettei se edes levitä etupäätä, eli satulan väliin ei tarvi mitää lättyä

          samalla kun ulkokehältä ottaa siivun niin sitten tasopinnasta nappaa millinpois ja tuonne taakse kun tulee holkki niin siitä tekee alkuperäistä olaketta 2mm kapeamman, alkuperäisestä olakkeesta nappaa kulman veks, jolloin napa menee kaiken kaikkiaan 3mm sisemmäs ja e36n napa on 3mm leveämpi kuin e30 napa 3-3=0

          vaikea selittää ilman kuvia mutta jos hinta jää järkeväksi ja niitä tulee myytäväksi niin voin tehdä jonkun näköisen faq tyyppisen sepustuksen muutoksista mukaan



          lähestyn tänne ilmoittautuneita privalla kun hinta on selvillä
          Nakkaa priva mullekin niin mietitään..
          Ois mullakin tos yks sorvari tiedossa jos idean ja mitat vaan saat selville :think
          E30 24V 5D "Vakio"

          Originally posted by ///Make
          1436 voittoa 1628 päivässä. 4,5 vuodessa voitto joka ikinen päivä, vaikka ei olisi ollut kilpailupäiväkään. Revi siitä. Siihen asti kun E34 tekee saman, E30 on kuningas.

          Comment

          • Osku
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2005
            • 3324
            • Kouvola,Pilkanmaa

            Tossa pläräsin taas tota Extra drein sivua..
            Siis tuollahan ihan pokkana sanoo että käy takakynkkään kun tekee näillä osilla.


            Satulan kiinnike: http://www.realoem.com/bmw/partxref....436&showeur=on

            Satula vaihtoehdot:

            E36 318Ti Bolt on/32mm mäntä.
            Z3 4syl ja 6syl Bolt on/34mm mäntä
            E36 325i/328i Bolt on/34mm mäntä
            Oikea vasemmalle ja toisinpäin koska letkut tulee E36:ssa alapuolelta

            Jarrulevy: Mikä tahansa EI M E36/7 (Z3)
            318ti tulee (18mm) ulommas kun E30 orkkis, vähemmän kuitenkin kun Z3 levy(23.3mm).

            Jarrupalat:
            http://www.realoem.com/bmw/partxref....239&showeur=on

            Levyn "kiinnike" ruuvi:http://www.realoem.com/bmw/partxref....806&showeur=on

            Alkup vetarin mutterinlukkoprikka:
            http://www.realoem.com/bmw/partxref....945&showeur=on

            Sitten loput osat menee muutettavan yksilön vuosimallin mukaan.

            1986---> E30 318/325i

            Pyöränlaakeri:http://www.realoem.com/bmw/partxref....617&showeur=on

            Pyörännapa:http://www.realoem.com/bmw/partxref....772&showeur=on

            Jarrulevy:http://www.realoem.com/bmw/partxref....399&showeur=on

            Oliko tässä näillä osilla kasattuna nyt ongelmana se käkkäri vai mikä ?

            Vai tuo että koko paketti tulee 18mm/puoli ulommas kun E30 orkkis eikä voi enää ajaa pienen ET:n vanteilla?

            Onko E30 M3 taka-akseli samanlevyinen kun 325i:ssä ?

            Ja mitenkäs tuo kun oman muistikuvan mukaan Esim. Makkiksen IX:ssä(touring) on syvempi toi käkkärin rumpu kun omassa 325i:ssä.. Jarrulevykin on ix touringissa jäähdytetty :think
            Napa on eri varaosanumerolla,tukivarsi kuitenkin samalla.
            Levyissä on ainoa ero tuo jäähdytys jonka takia ix levy on 9mm paksumpi.


            Etupäästä viel sen verran että jos iskee kaikki E36 M3 3.2 vm.96--> uudemmasta(poislukien jousi+iskari ja tilalle itse rakennettu Kynätolppa) niin E30 iskarin säätö yläpäällä ja tukivarren M3 epäkeskotakahelalla pitäs sattua rengas suht keskelle koteloa ?
            Ja saada kaikki kulmat orkkisarvoihin ?

            Onko tossa nyt muuta ajettavuutta huonontavaa seikkaa kuin tuo renkaan pituus suunnan sijainti ?

            Paremmin pyörän sijaintia pituus suunnassa voisi pelata tommosella Treehouse racingin lollipopilla ?

            KLIKETKLIKS

            Leveneekö raideväli noilla E36 M3 osilla edestä ?
            Last edited by Osku; 20-08-2011, 00:24.
            E30 24V 5D "Vakio"

            Originally posted by ///Make
            1436 voittoa 1628 päivässä. 4,5 vuodessa voitto joka ikinen päivä, vaikka ei olisi ollut kilpailupäiväkään. Revi siitä. Siihen asti kun E34 tekee saman, E30 on kuningas.

            Comment

            • Jasu
              Bimmer Enthusiast
              • Dec 2002
              • 2110
              • Tampere / Isojoki

              Eikös tuo nyt ole helpointa, halvinta ja järkevintä tehä eteen holkilla ja E36-navalla.

              Ja tuosta tikkarista, käsittääkseni se on juurikin samalla mitalla kuin alkuperäinen epäkeskopusla.
              Volvo S80 V8
              Mercedes C250d
              M: Ishihara-Johnson crank scraper M20B25

              Comment

              • Tonton
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2006
                • 9101
                • Raisio

                Originally posted by Osku View Post
                1. Vai tuo että koko paketti tulee 18mm/puoli ulommas kun E30 orkkis eikä voi enää ajaa pienen ET:n vanteilla?

                2. Onko E30 M3 taka-akseli samanlevyinen kun 325i:ssä ?

                3. Leveneekö raideväli noilla E36 M3 osilla edestä ?
                1. jos olisi hyvän näköisiä vanteita isolla et:llä ja tallissa ei olisi jo 3 sarjaa pienellä et:llä olevia vanteita niin tietenkin tilaisin ebaystä 323:n takakynkät täydellisenä 300€ pari

                eli ei ole muuta ongelmaa kuin tuo raideleveyden leveneminen

                2. ei ole kun se on käsittääkseni 10mm leveämpi

                3. tähän kun joku viitsisi vastata mutta veikkaan että levenee hieman paljonko???
                sigpic
                M-B Vito -22
                Transit Custom -18
                Yamaha vx ho cruiser -22
                Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
                [email protected]

                Comment

                • mikron
                  Bimmer Enthusiast
                  • Sep 2005
                  • 2171
                  • Himas

                  Originally posted by Tonton View Post
                  1. jos olisi hyvän näköisiä vanteita isolla et:llä ja tallissa ei olisi jo 3 sarjaa pienellä et:llä olevia vanteita niin tietenkin tilaisin ebaystä 323:n takakynkät täydellisenä 300€ pari

                  eli ei ole muuta ongelmaa kuin tuo raideleveyden leveneminen
                  Eikös noista nykyisistä vanteista voi koneistaa sen ET:n sopivaksi? Vai eikö vanteisiin sitten jää tarpeeksi enää materiaalia?
                  F11 530dA xDrive M-sport -13
                  Ex:E39 525i Touring M-sport -03
                  Ex: E38 740iA -98
                  Ex: E39 525iA Touring M-sport -02
                  Ex: E39 523i -96
                  Ex: E34 520i -89

                  Comment

                  • Tonton
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2006
                    • 9101
                    • Raisio

                    Originally posted by mikron View Post
                    Eikös noista nykyisistä vanteista voi koneistaa sen ET:n sopivaksi? Vai eikö vanteisiin sitten jää tarpeeksi enää materiaalia?
                    mistä vanteesta voi koneistaa 18mm pois?
                    koottavien kanssa voi kikkailla kehillä mutta mielummin otan kaiken mahdollisen tilan käyttöön navan ulkopuolelta

                    muutoinkin mielummin spaceria kun sorvailla vanteita

                    eikö niitä napoja voi koneistaa sopiviksi useammalle vanne mallille?
                    Last edited by Tonton; 20-08-2011, 10:28.
                    sigpic
                    M-B Vito -22
                    Transit Custom -18
                    Yamaha vx ho cruiser -22
                    Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
                    [email protected]

                    Comment

                    • mikron
                      Bimmer Enthusiast
                      • Sep 2005
                      • 2171
                      • Himas

                      Originally posted by Tonton View Post
                      mistä vanteesta voi koneistaa 18mm pois?
                      Ei niin mitään hajua, siksi kysyinkin.
                      F11 530dA xDrive M-sport -13
                      Ex:E39 525i Touring M-sport -03
                      Ex: E38 740iA -98
                      Ex: E39 525iA Touring M-sport -02
                      Ex: E39 523i -96
                      Ex: E34 520i -89

                      Comment

                      • Tonton
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2006
                        • 9101
                        • Raisio

                        Originally posted by mikron View Post
                        Ei niin mitään hajua, siksi kysyinkin.
                        sellainen järkevä määrä käyttämällä alkuperäistä pulttijakoa on siinä 3-4mm paikkeilla vähän tietenkin vanteista riippuen

                        jos uusii jaon voi ottaa vaikka 10mm
                        (mikä ei tietenkään ole kaikissa vanteissa mahdollista)
                        sigpic
                        M-B Vito -22
                        Transit Custom -18
                        Yamaha vx ho cruiser -22
                        Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
                        [email protected]

                        Comment

                        • Osku
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2005
                          • 3324
                          • Kouvola,Pilkanmaa

                          Originally posted by Tonton View Post
                          1. jos olisi hyvän näköisiä vanteita isolla et:llä ja tallissa ei olisi jo 3 sarjaa pienellä et:llä olevia vanteita niin tietenkin tilaisin ebaystä 323:n takakynkät täydellisenä 300€ pari

                          eli ei ole muuta ongelmaa kuin tuo raideleveyden leveneminen

                          2. ei ole kun se on käsittääkseni 10mm leveämpi

                          3. tähän kun joku viitsisi vastata mutta veikkaan että levenee hieman paljonko???
                          Paras setti tähän asti taitais olla E30 M3 taka-akseli kokonaan tai sitten tukivarret ja sitten eteen noi E36:n rojut kun joku vaan osaisi kertoa leveneekö edestä kuinka paljon raideväli että onko takana ja edessä sama tommosen muutoksen jälkeen :think

                          Käykö nuo E30 M3 navat,laakerit jarruosat tohon 325i tukivarteen sitten ? Eikös Balle ollut tämän muutoksen tehnyt ?
                          jos näin on, tuon ei pitäisi olla ainakaan paljoa leveämpi..

                          Ainakin E30 M3 vakiovanteen 7,5x16 ET oli jotain 24 tai 27 eli se hiukkasen saattaisi olla ulompana tuo napa..

                          Nyt olis jo mahollisuus päivittää E30 5x120 jakoseksi ja jarrut isommiksi alle tonnilla..
                          olis hyvä jos jollain ois varmaa tietoa noista raideleveyksien muutoksista.

                          Taakse 282mm levyt ja eteen 315mm... Satulat tulis samalla isommat.. ja seiskapätkän pääsylkkä

                          Jarrutasapaino menee persiilleen jos vaihtaa vaan etujarrut..
                          E30 M3 takasatulan mäntä 38mm ? E36 M3 3.2 Etusatulan mäntä 60mm ? meneekö balanssi kuinka mönkään ?
                          Last edited by Osku; 20-08-2011, 12:00.
                          E30 24V 5D "Vakio"

                          Originally posted by ///Make
                          1436 voittoa 1628 päivässä. 4,5 vuodessa voitto joka ikinen päivä, vaikka ei olisi ollut kilpailupäiväkään. Revi siitä. Siihen asti kun E34 tekee saman, E30 on kuningas.

                          Comment

                          • Osku
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2005
                            • 3324
                            • Kouvola,Pilkanmaa

                            Originally posted by Jasu View Post
                            Eikös tuo nyt ole helpointa, halvinta ja järkevintä tehä eteen holkilla ja E36-navalla.

                            Ja tuosta tikkarista, käsittääkseni se on juurikin samalla mitalla kuin alkuperäinen epäkeskopusla.
                            Olettaisin että se tuo sitä tukivartta vielä enemmän ulospäin kun ei ole se renkula niin iso kun vakio kiinnikkeessä. Helpottaisi samalla tota ongelmaa kun on ahdas väli ton pakosarjan ja lollipopin välillä.

                            Tossa suttunen kuva omasta konversiosta jossa on melko tiukka tuo sovitus pakosarjassa ettei ota lollipoppiin kiinni



                            Sentti sisempään tota "puslaa" on jo paljon siinä pyörän liikkeessä eteenpäin.. R3VLimited.com on monta konversiota tolla treehousen osalla tehty..
                            hitto kun olis kuva missä on orkkis ja toi teräsnailon osa vierekkäin

                            Niin ja jos haluaa vaan pulttijaon vaihtaa niin eihän siinä kannata koko tolppaa alkaa vaihtelee.. mutta jos jarrutkin haluaa isommiksi :think

                            EDIT: tässä muutama R3V:ltä löytyny juttu..
                            Kaikki E36 M3 osat edessä.

                            Last edited by Osku; 20-08-2011, 11:54.
                            E30 24V 5D "Vakio"

                            Originally posted by ///Make
                            1436 voittoa 1628 päivässä. 4,5 vuodessa voitto joka ikinen päivä, vaikka ei olisi ollut kilpailupäiväkään. Revi siitä. Siihen asti kun E34 tekee saman, E30 on kuningas.

                            Comment

                            • jannmann
                              Bimmer Enthusiast
                              • Feb 2003
                              • 5856
                              • Joccis City

                              Originally posted by Osku View Post
                              Paras setti tähän asti taitais olla E30 M3 taka-akseli kokonaan tai sitten tukivarret ja sitten eteen noi E36:n rojut kun joku vaan osaisi kertoa leveneekö edestä kuinka paljon raideväli että onko takana ja edessä sama tommosen muutoksen jälkeen :think

                              Käykö nuo E30 M3 navat,laakerit jarruosat tohon 325i tukivarteen sitten ? Eikös Balle ollut tämän muutoksen tehnyt ?
                              jos näin on, tuon ei pitäisi olla ainakaan paljoa leveämpi..

                              Ainakin E30 M3 vakiovanteen 7,5x16 ET oli jotain 24 tai 27 eli se hiukkasen saattaisi olla ulompana tuo napa..

                              Nyt olis jo mahollisuus päivittää E30 5x120 jakoseksi ja jarrut isommiksi alle tonnilla..
                              olis hyvä jos jollain ois varmaa tietoa noista raideleveyksien muutoksista.

                              Taakse 282mm levyt ja eteen 315mm... Satulat tulis samalla isommat.. ja seiskapätkän pääsylkkä
                              Mihin tarvitset koko e30 M3 taka-akselin (kynkät on samat jos ABS mallin.), kun ero on vain jarrukilvissä ja navassa. Jarrukilpeäkään ei tarvitse vaihtaa kun käsijarrukamat on samat, vähän reunoja taivuttaa jos ottaa levyyn kiinni.


                              e30 M3 napa tulee 5mm ulommas per puoli. (vakio ET on 27) Noiden lisäksi tarvitset ne M3:sen jarrucarrierit ja niille e32 satulat. M3 takalevytkin on edullisia, niin ei sekään ole ongelma.
                              Aprilia RSV4

                              Comment

                              • Osku
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2005
                                • 3324
                                • Kouvola,Pilkanmaa

                                Originally posted by jannmann View Post
                                Mihin tarvitset koko e30 M3 taka-akselin (kynkät on samat jos ABS mallin.), kun ero on vain jarrukilvissä ja navassa. Jarrukilpeäkään ei tarvitse vaihtaa kun käsijarrukamat on samat, vähän reunoja taivuttaa jos ottaa levyyn kiinni.


                                e30 M3 napa tulee 5mm ulommas per puoli. (vakio ET on 27) Noiden lisäksi tarvitset ne M3:sen jarrucarrierit ja niille e32 satulat. M3 takalevytkin on edullisia, niin ei sekään ole ongelma.
                                Okei hyvä tietää tämä.
                                Uudet Carrierit ja navat maksaa jo Mazalla myynnissä olevan/olleen taka-akselin verran.. joten toi koko akseli ois viksuin ratkaisu "tänään"

                                Jos olis oikeen hurja jätkä niin laittais Z3 M mallista takakynkät ja muuttais kiinnityksiä sisään päin ton 23mm..
                                Sais hyvänkokoset takajarrut ja saman ET:n vanteet kävis viel jatkossakin.. tosin 5x120 jakosena..
                                Hitsattuhan ne on alkuperäsetkin kiinnitykset siihen akselipalkkiin
                                Katsastuskelpoisuudesta/Muutoksen laillisuudesta sitten en osaa sanoa mitään..

                                Se etupään levittyminen vielä kun olis tiedossa niin sitten ton jarruswapin sais toimimaan niin että eteen M3 3.2 jarrut ja taakse Z3M jarrut, sais balanssiin ja olis hyvät :think
                                Last edited by Osku; 20-08-2011, 14:34.
                                E30 24V 5D "Vakio"

                                Originally posted by ///Make
                                1436 voittoa 1628 päivässä. 4,5 vuodessa voitto joka ikinen päivä, vaikka ei olisi ollut kilpailupäiväkään. Revi siitä. Siihen asti kun E34 tekee saman, E30 on kuningas.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎