Announcement

Collapse
No announcement yet.

Yleinen korityö/hitsausketju

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • petrolhead
    Moderator
    • Feb 2004
    • 13793
    • Hyvinkää

    Originally posted by janituz View Post
    Mikä on hyvä liima korin saumojen läpikäyntiin? Onko 2k siinäkin ehdoton vai onko todettu joku 1k hyväksi. :think
    Liima?
    Oletko tekemässä saumaan liitosta (joka kestää kuormaa) vai tiivistämässä sitä? Ite vedin E30:n saumatiivisteeksi jotain 3M:n seamsealeriä, yksikomponenttista.
    Jos on koriliimalla tehty liitos niin niihin en oo laittanu mitään koska oletettavasti koriliima JO tiivistää sen.
    2015 VW Crafter
    1984 BMW 316
    2009 Kawasaki Ninja 250RRR
    petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
    "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

    Comment

    • jannmann
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2003
      • 5856
      • Joccis City

      Originally posted by petrolhead View Post
      Tyhmä kysymys, miksipä ei hankkisi messinkipuikkoa ja pohjustetta/happoa, ja juottaisi?
      Oon ymmärtänyt että oikea messinki kovajuotos vaatii happi/asetelyyni vehkeet.
      Eri asia sitten noi fosfori/kupari jutut jotka onnistuu ilmeisesti nestekaasulla/butaanilla.
      Aprilia RSV4

      Comment

      • Heguli 31
        BTCF Member
        • Oct 2004
        • 10043
        • KVLA

        Kaveri rakenteli F-ryhmän mk1 Escortin levikkeet tuolla "kusiliimalla" kiinni. Pellit siis pitää hieman limittää,kuten aina yleensä juottaessa. Ja pellit pitää kiiltää ennen juottamista. Ruosteen päälle ei tartu,kuten normaali mic-liima. Palaa tosi pienellä virralla vs. mic-hitsaus. Joten "hitsattava" pelti ei oikeastaan edes lämpene,eikä siis vetele. Ohjeessa oli käyttää seos kaasua,mutta hienosti paloi ja suli ihan häkäkaasullakin. Ja hiottavaa tuosta ei hirveästi jää. Kallistahan se on kuin per...le.

        Ps. Omakohtaista kokemusta ei ole,vain vierestä seurannut...
        Last edited by Heguli 31; 17-12-2017, 19:22.

        Comment

        • JJT
          Bimmer Enthusiast
          • May 2005
          • 6694
          • .......

          Originally posted by jannmann View Post
          Onkos porukka kaarijuottanut (CuSi3) migillä näitä vanhempia laitteita ?
          Löytyy hitosti täysin ristiriitaista tietoa netistä.
          Osa kehuu ja osan mielestä ihan perseestä.
          Pystyykö tolla esim korvaamaan tehtaan tekemät messinki juotokset ympäri koria?
          Tuota pitäis kokeilla jos raskis ostaa kaarijuottolankaa.. lämmöntuontihan tuossa on pillillä juottamiseen verrattuna vähäistä.
          Myyn:
          M10/20/52 E30-E36 osia

          Comment

          • janituz
            Bimmer Fanatic
            • Jul 2008
            • 858
            • nummi-pusula

            Originally posted by petrolhead View Post
            Liima?
            Oletko tekemässä saumaan liitosta (joka kestää kuormaa) vai tiivistämässä sitä? Ite vedin E30:n saumatiivisteeksi jotain 3M:n seamsealeriä, yksikomponenttista.
            Jos on koriliimalla tehty liitos niin niihin en oo laittanu mitään koska oletettavasti koriliima JO tiivistää sen.
            Niin, tarkotin toki tuota tiivistämistä. Taitaa ollakkin tota 3M tavaraa hyllyssä, vedetään sillä.
            e46 330da -01
            E46 320d -00
            E30 323i -85 "pommikone"
            Projekti: E30 325i -86
            Projekti: E21 315 -83
            Ex: E30 318i mit m10i -89

            Comment

            • -kiki-
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2004
              • 1160
              • Hämeenkyrö

              Täytys vw tiguanin pohjasta hiukan hiekkapuhallella alkavia ruosteita pois ja maalailla/massailla mistä Tampereen alueelta ostella hyvät pohjamaalit yms jos jossain joku tietäisi hyvät aineet?
              F11 535xd, Vw tiguan 2.0tdi 4 motion

              Comment

              • pazq
                BTCF Member
                • Jan 2008
                • 3167
                • 47200

                Onks kukaan (varmaan on) ostanu kerää messinkilankaa mikkiin? Argonia tohon tarvis kaveriks ja sitä saan kyllä lainaan. Omiin lukemis tutkimuksiin perustuen ei tarvis olla mitään juoksutetta/muutakaan lisäainetta? Puhda pinta aika ehdoton. Tekis mieli kokeilla nuo rekordin uudet takakaaret/kyljet vetää messingillä. Mahdollisesti vähemmän pakkeloitavaa ja hiottavaa, eikä jäis mitään palanutta paskaa sinne väliin eikä taakse mikä ruostuu sitte varmasti muutamassa vuodessa.

                Comment

                • kimmon
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2006
                  • 1461
                  • Tuusulantien päässä...

                  Originally posted by pazq View Post
                  Onks kukaan (varmaan on) ostanu kerää messinkilankaa mikkiin? Argonia tohon tarvis kaveriks ja sitä saan kyllä lainaan. Omiin lukemis tutkimuksiin perustuen ei tarvis olla mitään juoksutetta/muutakaan lisäainetta? Puhda pinta aika ehdoton. Tekis mieli kokeilla nuo rekordin uudet takakaaret/kyljet vetää messingillä. Mahdollisesti vähemmän pakkeloitavaa ja hiottavaa, eikä jäis mitään palanutta paskaa sinne väliin eikä taakse mikä ruostuu sitte varmasti muutamassa vuodessa.
                  Se lanka on pii-kuparia jos kaarijuottoa meinaat eli CuSi3. http://www.ionix.fi/fi/teknologiat/k...s/kaarijuotto/ tuolla on väljästi selitetty prosessi. En ole itse ikinä kokeillut kaarijuottoa normi-migillä, ainostaan Kempin pulssikoneella. Kannattaa harjoitella hieman ensin ennen kuin alkaa töihin, poikkeaa normilangalla hitsaamisesta hieman.
                  Vain vieraita merkkejä ja mopoja tällä hetkellä

                  Comment

                  • pazq
                    BTCF Member
                    • Jan 2008
                    • 3167
                    • 47200

                    Juurikin tuota tarkoitin. Kunhan nyt käytin "messinkiä" kun sillä nimellä tulee vastaan sen mitä tulee. Pulssikonetta ei ole nyt tyrkyllä omassa tallissa joten tolla vanhalla kempillä saa luvan tulla priimaa lainaksi saisin kyllä "uusinta uutta" eli muutaman vuoden takaista "hifi" kemppiä lankakoneena tai tigginä. Se kokeileminen on nyt se juttu ja jos lähtee skulaamaan, niin kynnys leikata yleensäkin kylkeä auki pienenee kun ei tarvi vanhanaikaisesti hitsata perunapellolle sitä. Aina nuo vähän vetää vaikka kuinka varovasti täppäilee sieltä täältä. Joskus oli märkä rätti millä jäähdytin niin meni vaan enemmän vituiks kun kutistu niin paljon sen jäähdytyksen ansiosta. Parempi tullu jos toholla pitää lämpimänä sitä ja hiljaksii antaa jäähtyä. Lämmittämällä ja nopealla jäähdyttämisellä ollaan isoja palkkejakin käännetty mutkalle/suoristettu töissä..

                    Comment

                    • kimmon
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2006
                      • 1461
                      • Tuusulantien päässä...

                      CuSi3-lanka on sit melko tyyristä ihan kokeilemiseen jos ei tavan migillä onnistukaan, muistaakseni siinä 200e rulla.
                      Vain vieraita merkkejä ja mopoja tällä hetkellä

                      Comment

                      • pazq
                        BTCF Member
                        • Jan 2008
                        • 3167
                        • 47200

                        150€/5kg joten ei koidu konkurssiksi vielä kokeilu. Jos ei tolla pelaa niin lainaan uuempaa konetta.

                        Comment

                        • MikeDry
                          BTCF Member
                          • May 2006
                          • 6200
                          • Helsinki

                          Vielä pähkäilen tuon takanaamapellin kanssa e30:sessä. Eli piste hitsaa niin kuin tehtalla on tehty ja sitten liimaa muut saumat yhteen, sama mietin tuon takakaaren kanssa. Eli molemmat takakaaret menee vaihtoon, voi olla että joutuu hitsaa uutta peltiä sinne ulomman sisä kaivoon, jos sitä nyt sanotaan sillä nimellä, mut se kohta mikä tulee takakaaren kanssa yhteen, niin se väli vaikka liimaisi yhteen, sitten pokkaa kaaren yhteen ja siinä välissä liimaa, tälläinen liima käy, kun pitäisi saada kivijalkaliikkeestä https://carpaintcenter.omaverkkokaup...-2-K-koriliima

                          Edit, kun ei ole tuollaisten liimojen kanssa ollut tekemisissä, niin onko paljaalle pellille vai maalatulle
                          Last edited by MikeDry; 25-01-2018, 22:24.
                          Ex:Bmw 325ix turbo, Bmw 316, Bmw 325ixA.
                          Current:Bmw 325ix, is in street use, but getting more and more better

                          Comment

                          • jannmann
                            Bimmer Enthusiast
                            • Feb 2003
                            • 5856
                            • Joccis City

                            Toi sikapower 4720 käy hyvin.
                            Vastaava kuin 3m 8115.
                            Aprilia RSV4

                            Comment

                            • L.H
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2003
                              • 2481
                              • Lohja

                              Tota Sikaa löytyy kaikista IKH:n myymälöistä ainakin tilaustavarana, jos ei hyllystä. Kätevä esim. 3M:n verrattuna, että sopii normaaliin puristimeen.
                              “Good people drink good beer.” - Hunter S. Thompson

                              Comment

                              • Heguli 31
                                BTCF Member
                                • Oct 2004
                                • 10043
                                • KVLA

                                Originally posted by kimmon View Post
                                CuSi3-lanka on sit melko tyyristä ihan kokeilemiseen jos ei tavan migillä onnistukaan, muistaakseni siinä 200e rulla.
                                Kaveri teki tuolla vanhaan historic-luokan Escort ralliautoonsa levikkeet kiinni. Sentin limitys pelteihin. Ei siis puskusaumaa,koska "juotteelle" tarvitaan riittävästi tartuntapintaa. Ihan tavallisella Kemppiläisen voimavirta mic:illä ja tavallisella "häkäkaasulla". Vaikka suositus tuolle on ilmeisesti seoskaasu. Ja tuli ihan he.....in siistit. Ei jäänyt paljoa hiottavaa. Eikä pellit vedellyt yhtään pienestä virrasta johtuen.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎