Announcement

Collapse
No announcement yet.

Maalaustopic 2

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Osku
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2005
    • 3324
    • Kouvola,Pilkanmaa

    Originally posted by GOOFY View Post
    Eiköstä hieman kostean hapon tai epoksin päälle voi vetää hinkkavärin suoraan niin jää yks hionta ja putsaus välistä pois ja ei ole sit sitä vaaraa että hioo hapon tai epoksin puhki kun sitä tulee muutenkin niin ohkasesti???
    Eikö sen vois,en näe mitään estettä happovärin kanssa.
    Epoksin kanssa voi tulla joku kuivumishaihtumis ongelma mahdollisesti.

    Tietyst jos vetää samalla ruiskulla tot happoväriä ja sitte sekottelee hiontavärin sen jälkee ku putsaa hapon jämät ruiskusta niin se happo on jo kerenny miltei kuivumaan.

    Hiontaväriä ei pitäs sit hioo puhki happomaaliin asti ainakaa isommalta alueelta,saattaa aiheuttaa ongelmia pintavärin kanssa.

    Epoksia jos laittaisin ni odottaisin kyllä et se on kova,ei märkää märälle menetelmällä kuivuvat kuitenkin eri tavalla ja eri aikaan :think
    E30 24V 5D "Vakio"

    Originally posted by ///Make
    1436 voittoa 1628 päivässä. 4,5 vuodessa voitto joka ikinen päivä, vaikka ei olisi ollut kilpailupäiväkään. Revi siitä. Siihen asti kun E34 tekee saman, E30 on kuningas.

    Comment

    • grab_
      BTCF Member
      • Aug 2009
      • 2839
      • Uusimaa

      Originally posted by makkis View Post
      Sen verta olen katsonut että mattana on värimassa ennen lakan vetoa, kun siitä on minua peloteltu että jos kuivahtaa liikaa esim. Yön yli niin voi ruveta myöhemmin kuoriutumaan lakka irti.
      Pitääkö tämä muuten paikkansa?meinaa joskus kun ton oman kopin saan siihen kuosiin että väriä sais laittaa ni olis kiva tietää pitääkö se lakka samointein laittaa päälle?
      Ei mitään kerrottavaa

      Comment

      • Rockford
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 8028
        • Pinsiö

        Originally posted by GOOFY View Post
        Eiköstä hieman kostean hapon tai epoksin päälle voi vetää hinkkavärin suoraan niin jää yks hionta ja putsaus välistä pois ja ei ole sit sitä vaaraa että hioo hapon tai epoksin puhki kun sitä tulee muutenkin niin ohkasesti???
        Eipä tuo paha rasti ole esim. happoväri-kohtia karhunkielellä kevyesti pyyhästä. Muussa tapauksessa nihkeänä voi vetää hinkkavärit ylikin.

        Originally posted by Osku View Post

        Hiontaväriä ei pitäs sit hioo puhki happomaaliin asti ainakaa isommalta alueelta,saattaa aiheuttaa ongelmia pintavärin kanssa.
        Hiontaväriä ei saa hioa puhki mistään, edes pienistä kohdista. Vähän enemmän jos kuultaa pohjat hiontavärin hionnan jälkeen, niin ei kummoista ihmettä tarvitse, että värimassa kiehahtaa - varsinkin, jos alla on esim. 1K happoväriä.
        Muussa tapauksessa, jos kiehumista ei tapahdu, niin muutaman kuukauden päästä puhkihiotut kohdat ainakin "imppaavat" itsensä esiin sammalta muistuttavine kuvioineen.

        Edelleenkin: hiontaväri pidetään hionnan jälkeenkin tasaisena pitävänä kerroksena, jota ei ole "rikottu" eli idea on antaa puhdas kiehumaton betonoitu pinta pintavärille. Ei taulujakaan maalata revenneille kankaille.



        Originally posted by grab_ View Post
        Pitääkö tämä muuten paikkansa?meinaa joskus kun ton oman kopin saan siihen kuosiin että väriä sais laittaa ni olis kiva tietää pitääkö se lakka samointein laittaa päälle?
        Värimassan ja lakkauksen väli on yhtä kuin kahvilla käynti tai lakkasatsin sekoitukseen menevä aika. Riippuu kohteesta ja lämpötilasta.
        -Dodge Charger -73
        -Mercedes-Benz GLK
        -VW Transporter

        Comment

        • Joba
          BTCF Member
          • Sep 2007
          • 556

          Originally posted by Osku View Post
          Epoksia jos laittaisin ni odottaisin kyllä et se on kova,ei märkää märälle menetelmällä kuivuvat kuitenkin eri tavalla ja eri aikaan :think
          Epoksin päälle pakko vetää märkää märälle-tyyliin tai sitten antaa kuivua kuivaksi ja hioa välissä. Muuten filleri ei pysy.

          Ja tuohon grab_:in kommenttiin niin noin 12h sisään pitäisi laskee lakka päälle. Muuten hilseilee irti. Ja muutenkin pölyjen pyyhintä yms. kaataa kiteitä ja näkyy raitoja kun sitä seisottaa. Se on kauheen näköistä se.

          Ja ennen filleriä olen itse hionut 320:llä, tupannu muuten hopeissa autoissa muuten ½ vuoden jälkeen näkymään hiomanaarmuja. Ja filleri mieluiten 400-600-800 asti. Märkää märälle tai akryyli niin 600 ja vesivärit/liukkarit 800. Itse hionut vielä 800:sen päälle tummanharmaalla villalla ja hiomatahnalla vesissä jos hopea/grafiitinharmaa. Toki tyylejä varmaankin saman verran mitä duunaajia.

          Comment

          • Hemi
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 18880
            • Pirkanmaa

            Originally posted by makkis View Post
            Sen verta olen katsonut että mattana on värimassa ennen lakan vetoa, kun siitä on minua peloteltu että jos kuivahtaa liikaa esim. Yön yli niin voi ruveta myöhemmin kuoriutumaan lakka irti.
            Se vesimassa voi kuitenkin olla vielä pinnan alta ihan märkää vaikka pinta jo vetäisikin mataksi.
            Eli kyllä se pitää todella huolella kuivata ennen lakan laskua, tai muuten on hetken päästä kuplaa lakan alla(liuotinpohjaisissa sen ei ollutkaan niin väliä, kunhan oli pinnasta kuiva ennen lakkaa).
            Ei sen lakan suhteen ole kyllä mitään tartuntaongelmaa vaikka sen laskisi massan päälle vasta 12-tunninkin kuluttua.

            Comment

            • GOOFY
              Bimmer Enthusiast
              • Sep 2005
              • 4139
              • .

              Originally posted by Osku View Post
              Eikö sen vois,en näe mitään estettä happovärin kanssa.
              Epoksin kanssa voi tulla joku kuivumishaihtumis ongelma mahdollisesti.

              Tietyst jos vetää samalla ruiskulla tot happoväriä ja sitte sekottelee hiontavärin sen jälkee ku putsaa hapon jämät ruiskusta niin se happo on jo kerenny miltei kuivumaan.

              Hiontaväriä ei pitäs sit hioo puhki happomaaliin asti ainakaa isommalta alueelta,saattaa aiheuttaa ongelmia pintavärin kanssa.

              Epoksia jos laittaisin ni odottaisin kyllä et se on kova,ei märkää märälle menetelmällä kuivuvat kuitenkin eri tavalla ja eri aikaan :think
              Mä laitoin neljään kohtaan 1k epoksia ja sätkän käärinnän jälkeen kentin filleriä päälle. Koppa hiottu mataksi 400:lla aijemmin. Filleri kohtien hionta ja sit koko kopan päälle 2k filleri. Halusin varmistaa näin sen että pellillä olevien ja pakkeloitujen kohtien päällä olisi hieman reilummin tavaraa. Pinnan taidan maalata joskus myöhemmin niin mahdolliset painumiset tulee esille jos tulevat.
              E30 316 -85. (OO==[][]==OO) E30 316 -87.

              Comment

              • Osku
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2005
                • 3324
                • Kouvola,Pilkanmaa

                Joo sori mun moka

                Siis hiontaväriä ei sais hioo puhki ellei alla ole vanhaa 2k pintaa,siinäkin vähän riskiä et raja jää näkyviin jos hioo "rouheesti"

                Tänään just seurailin kun pikkuveikka vetäs E21:n konehuoneesen pintavärit,viel ennen pintaväriä vetäs "betonoinnin" tosi ohkasella hinkalla varmistukseksi.

                Tota epoksia en oo koskaan ruiskuttanut mihinkään niin ei ole käytännön kokemusta ollenkaan.

                Milläs tota vesivärimassaa voi ohentaa ?
                Ja millä suhteella yleensä on ohennettu ?
                Onko mitään muuta mainittavaa verrattuna perusliukkariin.

                Olis yks etuhiekkapelti ja värinä Du pont cromax massa,reilusti pitää antaa kuivua ennen lakkaa ettei näy sitte kesällä.
                E30 24V 5D "Vakio"

                Originally posted by ///Make
                1436 voittoa 1628 päivässä. 4,5 vuodessa voitto joka ikinen päivä, vaikka ei olisi ollut kilpailupäiväkään. Revi siitä. Siihen asti kun E34 tekee saman, E30 on kuningas.

                Comment

                • grab_
                  BTCF Member
                  • Aug 2009
                  • 2839
                  • Uusimaa

                  Originally posted by Rockford View Post
                  Värimassan ja lakkauksen väli on yhtä kuin kahvilla käynti tai lakkasatsin sekoitukseen menevä aika. Riippuu kohteesta ja lämpötilasta.
                  no mellä hallissa noin 15c ni värimassan vedon jälkeen jos kahvit keittelee ja sit alkaa lakkaa sekottelee ni rittänee?ite meinasin alkuun jostain ihmeen syystä odotella seuraavaan aamuun kuivumista ennen lakkaa..
                  Ei mitään kerrottavaa

                  Comment

                  • KmO
                    Bimmer Rookie
                    • May 2011
                    • 147
                    • Joensuu, Kuopio

                    Originally posted by grab_ View Post
                    no mellä hallissa noin 15c ni värimassan vedon jälkeen jos kahvit keittelee ja sit alkaa lakkaa sekottelee ni rittänee?ite meinasin alkuun jostain ihmeen syystä odotella seuraavaan aamuun kuivumista ennen lakkaa..
                    Ainakin vesiväreillä, riippuu tietty valmistajasta, on maksimiaika 24 tuntia minkä sisään pitää lakka vetää. Mut se millon voi ruveta lakkaamaan päälle, on sillon kun pinta on mennyt mataks. Yleesä joku 10-20min riittää, että pinta on matta.

                    EX:e46 320d touring, 2X e36 320i Touring-95, Vw Polo 6N-96.
                    Myynnissä:
                    Maaliruiskuja!!

                    Comment

                    • Hemi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2004
                      • 18880
                      • Pirkanmaa

                      Originally posted by KmO View Post
                      Ainakin vesiväreillä, riippuu tietty valmistajasta, on maksimiaika 24 tuntia minkä sisään pitää lakka vetää. Mut se millon voi ruveta lakkaamaan päälle, on sillon kun pinta on mennyt mataks. Yleesä joku 10-20min riittää, että pinta on matta.
                      Niin, tuo 10-20min on ihan ok kun sinulla on uunikuivaus+tuuletus, mutta ei helposti riitä "nihkeässä" +15-20C seisovan ilman tallikuivauksessa jos nimenomaan haluaa varmuudella välttää nuo lakan alta puskevat kaasukuplat seuraavana kesänä.
                      Sitä kosteutta jää todella helposti alustan ja massan rajapintaan, vaikka 2/3 kerrosvahvuudesta olisi muuten kuiva.
                      Eli "tallimaalarin" kannattaa antaa kuivua oikeasti vaikka tunti/kaksi ennen lakan vetoa, kuin jättää yhtään vettä lakan alle?
                      Liukkarilla riittää että pelkkä pinta on kuiva.

                      Comment

                      • LyyraN
                        Bimmer Fanatic
                        • Dec 2011
                        • 386
                        • Kouvola/Kotka

                        Tai sit ostaa tuommosen ja puhaltelee kuivaks, nii ei tarvii niin pitkään ootella.


                        Ja jos tallissa on vähä viilee, nii voiha tuohon taakse laittaa vaikka föönin puhaltamaan lämmintä ilmaa. Vesivärin kuivuminen nopeutuu, ku ilma virtaa.

                        Töissä tosi harvoin käytän tuota dry jetiä, ku on aina kerralla enemmän osia uunissa nii on helpompi laittaa uuni välihaihdutukselle. Nostaa lämmöt kymmeneks minuutiks 40 asteeseen ja samalla ilma virtaa.

                        Comment

                        • Osku
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2005
                          • 3324
                          • Kouvola,Pilkanmaa

                          Ja se ohenne tolle vesivärille ??
                          E30 24V 5D "Vakio"

                          Originally posted by ///Make
                          1436 voittoa 1628 päivässä. 4,5 vuodessa voitto joka ikinen päivä, vaikka ei olisi ollut kilpailupäiväkään. Revi siitä. Siihen asti kun E34 tekee saman, E30 on kuningas.

                          Comment

                          • LyyraN
                            Bimmer Fanatic
                            • Dec 2011
                            • 386
                            • Kouvola/Kotka

                            Originally posted by Osku View Post
                            Ja se ohenne tolle vesivärille ??
                            Jos siulla dupontin värii on, nii se ohennetaan sen omalla vesiohenteella. Ohennus suhteesta en osaa sanoo. PPG:llä solid värit 15% ja metallit ja helmiäiset 20%

                            Comment

                            • MikkoJII
                              BTCF Member
                              • Oct 2003
                              • 1807
                              • Lapua

                              Hop!

                              Tiedän, että mattaus maalipinnalle suoritetaan harmaalla karhunkielellä tai 800 paperilla, mutta miltä sen pinnan pitää näyttää? Kiilto ihan kokonaan pois siis ihan kokonaan ettei kiillä mistään, edes vähää? Eilen vetelin jo repsikan puolen kylkiä, mutta käsin tehdessä sinne jää niitä kiiltopaikkoja

                              Pitää vissiin hommailla epäkesko kun käsin on MELKOSEN hidasta
                              E32 750i 11/89

                              Comment

                              • LyyraN
                                Bimmer Fanatic
                                • Dec 2011
                                • 386
                                • Kouvola/Kotka

                                Kannattaa hommata se epäkesko nii ei mee kauaa siinä mattauksessa. Hiot pinnat tasaseks, et ei oo enää aplarii. Kulmat sit sillä villalla, et ei mee puhki.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎