Announcement

Collapse
No announcement yet.

Maalaustopic 2

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TJJ
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2003
    • 7591
    • Jyväskylä

    Originally posted by Hemi View Post
    Eli ota pikkuerä ja tee koeveto jollekkin levylle ja vertaa sitä autosi nykyiselle maalattavalle alueelle(sävy voi nimittäin vaihtua jopa eri puolilla autoa).
    Saat näin aika hyvän käsityksen siitä mihin suuntaan sävykartalla pitäisi mennä(lisää/vähemmän sinistä kylmää tai lämmintä okraa ja onko kidekoko oikea).
    Vain näin näet oikean lopputuloksen mitä sinun tapasi tehdä ja sinun välineesi tuottavat, kun kyse nimenomaan siitä hankalimmasta, eli on hopean sävystä.
    Samalla saat pientä treeniä jos homma muuten ei ole kovin rutinoitunutta, eikä tarvitse siis harjoitella auton kylkeen.
    Joo, otinkin 1 desin kokeeksi tuon sävyn perusversiota, ilmeisesti 7 eri variaatiota löytyy tuolta valmistajalta (Mipa) tuosta titan silveristä. Olisi varmaankin pitänyt ottaa hiukan enemmän, mutta jospa tuolla edes jotain selviää. Jos tuo on ihan pielessä, niin täytyy seuraavaksi vertailun vuoksi hakea paikallisista kaupoista kaikista pikkuannos tuota perussävyä, taitaa täällä ainakin kolmen eri firman maaleja olla tarjolla.

    Mutta miten paljon pohjamaali vaikuttaa sävyyn? Vai vaikuttaako se mitään jos värimassaa on tarpeeksi? Harmaa pohjamaali varmaankin, en taida maalata suoraa valkoisen Teknodurin päälle.

    (homma ei tosiaan ole rutinoitunutta vaan täyttä kaaosta ja pysyttelen kyllä maaliruiskun kanssa hyvin kaukana autoni kyljistä, jos joskus saisi edes tuon takaluukun alareunan ja vaikka peilien kuoret siististi maalattua...)
    E39 528iA

    Comment

    • teemu.k
      Bimmer Fanatic
      • Jan 2010
      • 489
      • raahe

      Originally posted by TJJ View Post
      Saako liuotinpohjaista värimassaa vielä jostain metallivärinä? Ostin kyllä Mipan ohenninta jonka pitäisi nopeuttaa vesimaalin kuivumista.

      Tarttis myös alkaa arpomaan miten saan tuon hopean sävyn kohdalleen, maalin variaatioita on monta, sekoituslaitteetkin taitaa olla epätarkkoja pienissä erissä ja lisäksi vielä se suurin syy eli osaamaton maalari (siis minä). Sama vaikka vetäisi mattamustalla...
      Oulun automaalista saa ainakin metallihohto liuotinmaaleja Monesti olen ottanut perus/vakio värivariaation, jos eroista ei ole selvää saanut ja aina on oikee sävy sattunut kohdalleen. Hopeassa autossa se vaan on tuuri peliä, että sattuuko kohdalleen. Maalaus tekniikalla saa myös sävyyn vaikutettua ja pohjamaalin värillä, tummaan sävyyn tumma ja vaaleeseen vaalea pohjamaali. Lakan sekoituksen saa kodilleen esim. mittakupilla mitä saa maalikaupoista jos sitä tarkoitit? ja värimassa on maalaus valmista tavaraa.
      Last edited by teemu.k; 11-10-2013, 20:18.

      Comment

      • TJJ
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2003
        • 7591
        • Jyväskylä

        Originally posted by teemu.k View Post
        Hopeassa autossa se vaan on tuuri peliä, että sattuuko kohdalleen. Maalaus tekniikalla saa myös sävyyn vaikutettua ja pohjamaalin värillä, tummaan sävyyn tumma ja vaaleeseen vaalea pohjamaali. Lakan sekoituksen saa kodilleen esim. mittakupilla mitä saa maalikaupoista jos sitä tarkoitit? ja värimassa on maalaus valmista tavaraa.
        Tarkoitin sekoituksen epätarkkuudella sitä kun ostin spray-pulloon tuota maalia, niin joitain sävyjä tuli niin pieni määrä (yksi pieni tippa), että epätarkkuuden mahdollisuus oli aika suuri vs. jos ottaisin litran samaa maalia.

        Ei siis ollut tietokoneella varustettua automaattisysteemiä vaan kannut ja vaaka (en yhtään tiedä miten yleisiä mitkäkin systeemit ovat). Ei se sävy osunut kohdalleen kahdellakaan yrityksellä, Sikkensin spray on ollut lähimpänä oikeaa.

        Kaikissa on kuitenkin tehty samaa perussävyä, menisi tosi vaikeaksi jos jo saman maalin maalierienkin kesken voi olla selviä eroja. Eli jos haen kokeeksi 0,2l maalia ja löydän sieltä tuurilla juuri sen oikean ja ostan sitten 1l purkin ja se onkin taas eri sävyä...
        E39 528iA

        Comment

        • ockelbo4500
          Bimmer Fanatic
          • Mar 2007
          • 923
          • Sotkamo--Oulu

          Maalaa pintakerros väriä harsona eli ei märkää kerrosta niin tulee vaaleampi lopputulos ja luultavasti on lähellä alkuperäistä

          Jos taas uusi näyttää liian vaalealta niin paksu pintakerros tummentaa.

          Alle 3dl maalimääriä voi olla hankala sotkea tarkasti jos on vain tippoja jotain sävyjä siinä sekoituksessa mukana.
          BMW E84 X1 18dXdrive -14

          Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
          Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
          Ex, E46 320 d Touring -01
          Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

          Comment

          • Hemi
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 18880
            • Pirkanmaa

            Originally posted by TJJ View Post
            Joo, otinkin 1 desin kokeeksi tuon sävyn perusversiota, ilmeisesti 7 eri variaatiota löytyy tuolta valmistajalta (Mipa) tuosta titan silveristä. Olisi varmaankin pitänyt ottaa hiukan enemmän, mutta jospa tuolla edes jotain selviää. Jos tuo on ihan pielessä, niin täytyy seuraavaksi vertailun vuoksi hakea paikallisista kaupoista kaikista pikkuannos tuota perussävyä, taitaa täällä ainakin kolmen eri firman maaleja olla tarjolla.

            Mutta miten paljon pohjamaali vaikuttaa sävyyn? Vai vaikuttaako se mitään jos värimassaa on tarpeeksi? Harmaa pohjamaali varmaankin, en taida maalata suoraa valkoisen Teknodurin päälle.

            (homma ei tosiaan ole rutinoitunutta vaan täyttä kaaosta ja pysyttelen kyllä maaliruiskun kanssa hyvin kaukana autoni kyljistä, jos joskus saisi edes tuon takaluukun alareunan ja vaikka peilien kuoret siististi maalattua...)
            Periaatteessa niitä variaatioita on ihan loputtoman paljon, koska ne ovat lisäksi jokaisella maalin valmistajalla erilaiset ja eri määrät.
            Eli oikeastaan vain koeveto selvittää kuinka lähelle päästään ensimmäisellä versiolla(huom. sama pohjan sävy kuin mitä tulee olemaan autossakin).
            Tuossa ockelmo jo totesikin, mutta vedä tosiaan testilevylle ensin yksi puolimärkä rundi, kuivaa tukankuivaajalla, vedä yksi märkä kierros. kuivaa ja vedä lopuksi selvästi kauempaa tasainen kuiva harso päälle.
            Mitä karheamman ja kuivemman pölyn saat pintaan asettumaan, sitä parempi(eli yksikin vähänkin kiiltävämpi=märempi alue ja väri pilveilee ja muuttaa sävyä tällä alueella.
            Eli lakka kyllä tasoittaa pinnan peiliksi(siinä ensiksi yksi puolimärkä/=tartunta joka ei kaada kiteitä,10min kuivattelu ja yksi märkä ja jätä siihen=anna rauhassa tasoittua/vetäytyä).

            Comment

            • TJJ
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2003
              • 7591
              • Jyväskylä

              Originally posted by Hemi View Post
              Mitä karheamman ja kuivemman pölyn saat pintaan asettumaan, sitä parempi(eli yksikin vähänkin kiiltävämpi=märempi alue ja väri pilveilee ja muuttaa sävyä tällä alueella.
              Kiitokset vinkeistä.

              Miten paljon noissa vaikuttaa ruiskun suuttimen koko? Siis jos kokoina on tuo pikkuruiskun 0,8mm (tai 1,0mm) vs. isomman 1,4mm ja ruiskua käyttää osaava maalari, niin saako hän kuitenkin tehtyä molemmilla samanlaista hopean sävyä?

              Värimassan valmistaja kun kertoo suutinkooksi 1,3-1,4mm, niin ostinko turhaan tuon pikkuruiskun? Ja mitä sillä sitten on tarkoitus tehdä, levittää keinorusketusta...?
              E39 528iA

              Comment

              • Hemi
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2004
                • 18880
                • Pirkanmaa

                Originally posted by TJJ View Post
                Kiitokset vinkeistä.

                Miten paljon noissa vaikuttaa ruiskun suuttimen koko? Siis jos kokoina on tuo pikkuruiskun 0,8mm (tai 1,0mm) vs. isomman 1,4mm ja ruiskua käyttää osaava maalari, niin saako hän kuitenkin tehtyä molemmilla samanlaista hopean sävyä?

                Värimassan valmistaja kun kertoo suutinkooksi 1,3-1,4mm, niin ostinko turhaan tuon pikkuruiskun? Ja mitä sillä sitten on tarkoitus tehdä, levittää keinorusketusta...?
                Ei sillä suutinkoolla oikeastaan ole merkitystä, koska oleellisinta on tuo viimeinen peittävä kuiva harsotus ennen lakkaa.
                Eli toki siinä tapauksessa on jos yrität sillä pikkuruiskulla saada kokoanisen lokasuojan tai puskurin alaa tasaiseksi/pilveilemättömäksi, mutta jos ala on muutaman kämmenen kokoinen, niin käytetyllä suuttimella ei ole sävyyn merkitystä.
                Tai jos nyt "hifistellään" niin sillä on lähinnä teoreettinen merkitys, johon tässä kohtaa ei kannata takertua, monet muut asiat vaikuttavat paljon enemmän.
                Tuo massan valmistajan antama suutinkoko tarkoittaa nyt pääasiassa optimi ruiskutushyötysuhdetta, kun väriä aletaan vetämään urakkatahdilla.
                Se värimassan isoinkin kide tulee kyllä tasaisesti ihan 0.4mm suuttimestakin.

                Eli mitä tarkemmin se maalattu osa näyttää juuri tältä ennen lakkausta, sitä parempi, pilveilettömämpi ja tarkempi väritarkkuudesta tulee(siinä ei siis saa olla vähääkään kiiltävempiä alueita, vaan pinta pitää pystyä sumuttamaan absoluuttisen tasaisen mataksi):



                Pinta saa näyttää kutakuinkin tältä vielä sen ensimmäisen lakkakerroksenkin jälkeen, joka annetaan rauhassa hieman kuivahtaa ja vetäytyä kunnolla alustaan kiinni, sekä pitämään ruiskutetut kiteet massassa paikallaan(estää myös valumien syntymisen).
                Liian märkänä tai liian pienellä vetäytymisajalla vedetty eka lakkakerros saa kiteet lakoamaan ja värin muuttumaan muuksi kuin on tarkoitettu. Eli sen ekan ohuen lakkarundin voi päästää lähes kosketuskuivaksi tai ainakin selvästi "nihkeäksi", ennen varsinaista kerrosvetoa.
                Last edited by Hemi; 12-10-2013, 00:26.

                Comment

                • TJJ
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2003
                  • 7591
                  • Jyväskylä

                  Originally posted by Hemi View Post
                  mutta vedä tosiaan testilevylle ensin yksi puolimärkä rundi, kuivaa tukankuivaajalla, vedä yksi märkä kierros. kuivaa ja vedä lopuksi selvästi kauempaa tasainen kuiva harso päälle.
                  Miten kaukaa nuo normaalit kerrokset pitäisi maalata ja miten kaukaa tuo selvästi kauempaa maalattava harso?

                  Kokeilin tuolla Bilteman ruiskulla ja kyllä sillä ainakin maalia tulee reippaasti, siis lähinnä valumia... Toinen yritys paljon kevyemmällä liipasimen käytöllä oli jo parempi, mutta onko pinta silloin taas erilaista kuin pitäisi?

                  Maali oli toissa kesänä ostettua vesipohjaista titan silveriä, siitä on tainnut kiteet hävitä, näyttää pelkältä hopealta (ja liian siniseltä). Saatoin tosin ohentaa liikaa, ehkä sitä ei edes pitäisi ohentaa?
                  E39 528iA

                  Comment

                  • riuska
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2008
                    • 1160
                    • Lahti

                    Originally posted by TJJ View Post

                    Kokeilin tuolla Bilteman ruiskulla ja kyllä sillä ainakin maalia tulee reippaasti, siis lähinnä valumia... Toinen yritys paljon kevyemmällä liipasimen käytöllä oli jo parempi, mutta onko pinta silloin taas erilaista kuin pitäisi?
                    Paljon sulla on paineet kompurassa?
                    F30 320d
                    F30 320i
                    E46 320i
                    E36 325i
                    E30 316

                    Comment

                    • TJJ
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2003
                      • 7591
                      • Jyväskylä

                      Originally posted by riuska View Post
                      Paljon sulla on paineet kompurassa?
                      Kompurassa 6-7bar, erillinen paineensäädin ruiskun letkussa ja siinä oli n. 2bar (ruiskun liipasin pohjassa).

                      Se ruiskussa oleva oma paineensäätöruuvi on arvoitus, siitä oli varmaankin hiukan alennettu painetta. En tiedä mihin se pitäisi säätää, vai kannattaako se jättää täysille ja säätää painetta muualta?

                      Aika paljon muuttujia on tässä hommassa vs. spray-pullo...
                      E39 528iA

                      Comment

                      • Hemi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2004
                        • 18880
                        • Pirkanmaa

                        Originally posted by TJJ View Post
                        Kompurassa 6-7bar, erillinen paineensäädin ruiskun letkussa ja siinä oli n. 2bar (ruiskun liipasin pohjassa).

                        Se ruiskussa oleva oma paineensäätöruuvi on arvoitus, siitä oli varmaankin hiukan alennettu painetta. En tiedä mihin se pitäisi säätää, vai kannattaako se jättää täysille ja säätää painetta muualta?

                        Aika paljon muuttujia on tässä hommassa vs. spray-pullo...
                        Säädä siitä alhaalla olevasta ruuvista ruiskutuspaine sellaiseksi, että hallitset ruiskuttamisen ilman valumia.
                        Eli lähde mielummin liikkeelle siitä spraypullon tuotosta+määrästä ja lisää tavaraa sitä mukaa kun homma alkaa onnistua.
                        Eli melkoisen rajusti tulee tekniikkaan nähden liikaa tavaraa jos saat värimassan valumaan.
                        Se lakka muuttaa sen kuivuneen värimassapinnan täydellisesti, myös sävyltään, eli pelkkää mattaa värimassapintaa tarkastellen et vielä lainkaan tiedä missä mennään.

                        Comment

                        • TJJ
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2003
                          • 7591
                          • Jyväskylä

                          Originally posted by Hemi View Post
                          Eli melkoisen rajusti tulee tekniikkaan nähden liikaa tavaraa jos saat värimassan valumaan.
                          Mutta entä liipasin ja sen säätö/rajoitin? Sehän vaikuttaa myös maalin määrään. Ja samoin maalausetäisyys, paljon se pitää olla?

                          Värimassaa oli ehkä ohennettu liikaa, joten tuosta testistä ei voi vielä mitään päätellä.
                          E39 528iA

                          Comment

                          • TJJ
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jun 2003
                            • 7591
                            • Jyväskylä

                            Tuosta videosta alkoi asiat selviämään eli minullahan oli säädetty kuvio pisteeksi ja silloin pitää säätää muutakin (ilmamäärää ja liipasinta) tai muuten tulee liikaa maalia: http://www.youtube.com/watch?v=QLH83B0Q2qE
                            E39 528iA

                            Comment

                            • Hemi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2004
                              • 18880
                              • Pirkanmaa

                              Originally posted by TJJ View Post
                              Tuosta videosta alkoi asiat selviämään eli minullahan oli säädetty kuvio pisteeksi ja silloin pitää säätää muutakin (ilmamäärää ja liipasinta) tai muuten tulee liikaa maalia: http://www.youtube.com/watch?v=QLH83B0Q2qE
                              Joo siis tokihan maali/lakkaviuhkassa pitää olla leveyttä ja oikea leveys pitää aina tapauskohtaisesti hakea se viuhkan leveys sitä vasemmalla kyljellä olevasta peukaloruuvista.
                              Se ei sitten mene ihan noin kotioloissa kuin tuossa videossa, jossa Satan ruiskujen mahdollistamat ruiskutusnopeus ja sitä kautta määrät ovat kotioloihin aivan liian suuret.
                              Eli ei missään tapauksessa kannata yrittääkkään tuollaista ruiskutustekniikkaa, vaan lähteä ihan minimimääristä ja lisätä tavaraa ja tahtia sitä mukaa kun homma alkaa sujumaan.
                              Muussa tapauksessa on tiedossa mm.niin älyttömiä valumia, että hommasta ei vain tule mitään.
                              Aloittelijan viuhkanleveys voi olla tuossa honkkaribiltema pikkuruiskussa 50mm ja isossa 10-12cm noin ihan aluksi.
                              Suhteellisen pienellä maalimäärällä ja paineella lähdetään(määrä siitä taakseppäin näyttävästä/liipasinsäätö ja paine siitä alaspäin osottavasta ruuvista).
                              Eli kannattaa tässä tapauksessa säätää ensin viuhka johonkin 10cm tietämille, vetää määrä kiinni ja lähteä avaamaan pikku hiljaa kunnes homma vielä tuntuu olevan ilman valumia selkeästi hanskassa.
                              Sen jälkeen painetta voi kokeilla ylös ja alas, millä nyt tuntuu että homma onnistuu ilman säheltämistä.
                              Pikkuisen kun homman alkaa saaman hallintaan, voi sen maalin määrän, eli liipasinsäädön avata kokonaan ja kesittyä vain paineen säätöön ja "handalata" ihan liipasimella määrää.Aina mielummin vähän vähemmän, kuin hiemankaan liikaa8ok, kaikilla on oma tekniikkansa, joten tämä on vain ehdotus).
                              Kuitenkin se oma ruiskutustekniikka on niin kaukana optimista, että "sanomista tulee", mikäli vähänkään yrittää "vetää urakalla".
                              Eli aluksi "pientä ja kuivaa", jolloin lisää saa kyllä rapattua tarvittaessa, kun taas liikaa vedetty on valumana tallin lattialla ja hermot riekaleina.
                              Last edited by Hemi; 12-10-2013, 22:03.

                              Comment

                              • harossi
                                Bimmer Fanatic
                                • Oct 2004
                                • 619
                                • Haukipudas

                                Olisi tarkoitus maalata maasturin lasikuituiset AMG kaarilevikkeet.

                                Mikähän se on oikea tapa maalata lasikuituosia? Jos tulisi kerralla tehtyä oikein.

                                Pinnassa on nyt siis musta gelgoat. Seuraavaksi rasvanpoisto ja karhennus karhunkielellä. Onko hiontaväri pakollinen seuraavaksi? Sitten tulisi värimassa (valkoinen). Entäs sitten lakka, kannataako laittaa joustoaine sekaan että kestää paremmin kivisuihkua mitä tulee renkaista?

                                Nämä tulevat liimalla ja popniiteillä kiinni, mikä on hyvä nopeasti kuivuva liima tähän käyttöön?
                                e39 M5

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎