Announcement

Collapse
No announcement yet.

Pakokaasupäästöt liian korkealla, katsastuspäätös: HYLÄTTY/HYVÄKSYTTY

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Elheebo
    Newbiemmer
    • Jul 2013
    • 8
    • Espoo

    Miten lambda mitataan?

    Comment

    • Scitso
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2002
      • 2816
      • Kuusankoski

      Omat testailut M50B25 koneella Zirkoni lambdalla

      Zirkonin ja titania lamdban tunnistaa johtojen väristä
      Zirkonissa mustaa ja valkeeta, voi olla myös harmaita johtoja.
      Titania Punaista, mustaa, valkeeta ja keltasta.

      Zirkoni
      Irtaallaan lamdban toimivuuden voi mitata propaani polttimella,Yleismittari kiinni jännite on kylmänä jotain 0.45V luokkaa. Lämmitetään punahehkuun niin jännite alkaa nousemaan lähelle 1V ja se saa pysyä maksimissaan 5 sekunttia 1v tietämillä ja sen jälkeen sen pitää alkaa seilaamaan 0-1 välillä. Tämä on toki karkea mittaus eikä täysin takaa että lamdba on 100% kunnossa.

      Paikallaan autossa voi suorittaa saman mittauksen.
      Tarvitaan johtosarja lambdan anturin väliin johon saadaan kytkettyä yleismittari. Taas kylmänä jännite on noin 0.45V luokkaa ja kun lambda lämpenee alkaa se oskiloimaan ja jännite vaihtelee. Omassa kestin noin 2minuuttia kun lamdba alkoi oskiloimaan.

      Jos vaihtelu alkaa kovin myöhään voi vika olla myös lamdban lämmityksessä.

      Tietty helpompi tapa on laittaa inpa kiinni ja tarkastella sieltä arvot, mutta kun ei ole ads adapteria niin tästä vanhuksesta en saa livedataa ulos. E39 olikin helpompi senku katto inpasta livedatan.

      Lämmityksen testaus.
      Anturin vastuksen voi mitata OHM alueella pitäis olla muutaman ohmin luokkaa. auto käydessä voi mitata tuleeko lambdan valkoisiin johtoihin 12V. Lämmityssignaali ei ole jatkuva.

      Olihan täällä foorumillakin tästä juttua aikaisemmin
      Last edited by Scitso; 22-08-2016, 21:34.
      E34 525i Touring -96 "Iris"
      E39 540ia Touring individual -97 "Lara"
      E39 530da Touring -03 "Lisbeth"
      E46 328ia Sedan -98 "HOI"
      E61 530d Touring -04

      ex. E39 520ia Touring -98
      ex. E28 524td -86 "sponsored by... Oma"
      ex. E30 320i -82/86 "scitso edition"
      ex. E28 520i -82

      Comment

      • hurvana
        Newbiemmer
        • Jul 2014
        • 23
        • Kainuu

        Leima tuli taasen. Huoltamon setä sanoi että alipaineletku oli särki, ei mitää ihmeempää draamaa siis ilmeisesti. Itellä tuppaa vaa rasauttamaan nämä autohuolto hämmingit aina (ja lähinnä se pitkittyminen, epävarmuus ja maksamisen ilo mitä potentiaalisesti on taas tiedossa ) Mutta kiitti teille jotka olette vastaillu mun viesteihin, nyt vaan paljon ja sitten kohtuudella

        Comment

        • jani73
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2004
          • 4328
          • Turku

          Olen tällä E34 M50b20 aina sen noin 12 vuotta mitä se on ollut mulla, mennyt suoraan konttorille hakemaan vikalistaa. Aina on mennyt päästöistä läpi, paitsi eilen. Lämmittelyt korkeilla kierroksilla aina tehty, mutta eilenkin katastukseen pääsyä piti odotella sen aikaa, että katti ehti jäähtyä ja katsastaja ei käyttänyt lämmitykseen kuin 2000rpm. Toki kerran käytti vähän korkeammalla, mutta eihän se pari sekuntia riitä. CO liian korkea, pitäisi olla korkeintaan 0,30.

          Tyhjäkäynti / kierroksilla
          CO% 0,05 / 0,41
          CO2 14,50/ 14,30
          HC. 55 / 92
          O2 0,45 / 0,05
          Lambda. 1,010

          Tänään sitten töiden jälkeen katti kuumana Kaarilahdelle ja sieltä laput

          Tyhjäkäynti / kierroksilla
          CO% 0,051 / 0,013
          CO2 14,91 / 14,91
          HC 36 / 16
          O2 0,07 / 0,06
          Lambda
          1,000 / 1,002

          Tänään kävin konttorilla näyttämässä ja lappu kelpasi, eivät edes mitanneet.

          Comment

          • Tuppe
            Newbiemmer
            • Apr 2011
            • 7
            • Espoo

            Hemmetin päästöpainajaista. Korkeat CO ja HC päästöt. Käynnissä ei mitään ongelmaa, kierrokset tasaiset jne.
            e36, 323i 1998, m52b25

            HC 195/170
            CO% 0,20/0,50
            CO2 14,4/13,8
            O2 0,39/0,71
            Lambda 1,01

            Vaihdettu:
            Tulpat, ilmanputsari

            Tarkistettu:
            MAF antaa jännitettä siihen puhaltamalla, käynti höröttää kun irrottaa
            O2 sensorit antaa vaihtelevaa 0-5V jännitettä, lämmitysvastukset ehjät (pitää vielä katsoa antaako auto niille jännitettä)
            Imuvuoto topicin letkut tarkistettu imusarjan lähettyviltä
            Kone höröttää kun öljykorkin/tarkistustikun irrottaa

            Testaus siis tehty alkeellisesti multimittarilla, joten noissa voi silti olla ongelmaa. Kysymys kuuluu vaan että mitä kannattaa vaihtaa
            Puolia en ole sen kummemin testannut, jos siihen on edes keinoa. Tulppien vaihdon yhteydessä kaikki on silmämääräisesti ehjiä, tulpanrei'issä ei ole öljyä ja tulppien kulutus tasainen.

            Nyt 3 kertaa tullut hylsy, aluksi oli HC:t tyhjäkäynnillä ja nyt pahenee tulokset vaan joka kerta.
            Olisi hemmetin helppo korjata jos olisi pakokaasuanalysaattori tai kokeluosia, mutta kun sensorit maksaa 100€/kpl ja mittaus 20€ kerta niin jotain pitäisi keksiä...
            Last edited by Tuppe; 02-11-2016, 20:02.

            Comment

            • Scitso
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2002
              • 2816
              • Kuusankoski

              Originally posted by Tuppe View Post
              Hemmetin päästöpainajaista. Korkeat CO ja HC päästöt. Käynnissä ei mitään ongelmaa, kierrokset tasaiset jne.
              e36, 323i 1998, m52b25

              HC 195/170
              CO% 0,20/0,50
              CO2 14,4/13,8
              O2 0,39/0,71
              Lambda 1,01

              Vaihdettu:
              Tulpat, ilmanputsari

              Tarkistettu:
              MAF antaa jännitettä siihen puhaltamalla, käynti höröttää kun irrottaa
              O2 sensorit antaa vaihtelevaa 0-5V jännitettä, lämmitysvastukset ehjät (pitää vielä katsoa antaako auto niille jännitettä)
              Imuvuoto topicin letkut tarkistettu imusarjan lähettyviltä
              Kone höröttää kun öljykorkin/tarkistustikun irrottaa

              Testaus siis tehty alkeellisesti multimittarilla, joten noissa voi silti olla ongelmaa. Kysymys kuuluu vaan että mitä kannattaa vaihtaa
              Puolia en ole sen kummemin testannut, jos siihen on edes keinoa. Tulppien vaihdon yhteydessä kaikki on silmämääräisesti ehjiä, tulpanrei'issä ei ole öljyä ja tulppien kulutus tasainen.

              Nyt 3 kertaa tullut hylsy, aluksi oli HC:t tyhjäkäynnillä ja nyt pahenee tulokset vaan joka kerta.
              Olisi hemmetin helppo korjata jos olisi pakokaasuanalysaattori tai kokeluosia, mutta kun sensorit maksaa 100€/kpl ja mittaus 20€ kerta niin jotain pitäisi keksiä...
              Aika vastaavat oli itsellä ja syynä oli toisen katalysaattorin tuhoutuminen, Toisen putken katti oli täysin tyhjä. Kun vaihtoi katit niin taas pelaa. Esim Magnaflown tupla katti maksaa n200e ni sillä pelaa taas.

              Niin ja kun käyt jollain korjaamolla mittauttamassa niin yleensä eivät ota maksua jos ei saa lappua. Itse kävin 5 kertaa eri hommien jälkeen mittaamassa ja sit viimesellä kerralla ku saatiin tulos niin maksoi sen 15€
              Katastuskonttorilla en ikinä ota pakokaasumittausta.
              E34 525i Touring -96 "Iris"
              E39 540ia Touring individual -97 "Lara"
              E39 530da Touring -03 "Lisbeth"
              E46 328ia Sedan -98 "HOI"
              E61 530d Touring -04

              ex. E39 520ia Touring -98
              ex. E28 524td -86 "sponsored by... Oma"
              ex. E30 320i -82/86 "scitso edition"
              ex. E28 520i -82

              Comment

              • Tuppe
                Newbiemmer
                • Apr 2011
                • 7
                • Espoo

                Originally posted by Scitso View Post
                Aika vastaavat oli itsellä ja syynä oli toisen katalysaattorin tuhoutuminen, Toisen putken katti oli täysin tyhjä. Kun vaihtoi katit niin taas pelaa. Esim Magnaflown tupla katti maksaa n200e ni sillä pelaa taas.
                Mahdollista se on tämäkin. Kyllä tuolla päästöt saa varmasti läpi, mutta mietityttää että jos koneessa onkin vikaa niin paskaksi menee ajan mittaan.
                Tietenkin koska käynnissä ei ole mitään ongelmaa, bensankulutus ei ole poikkeava(matka-ajoalla menee ~7-7,5l/100km vaikka 323i:n 5-laatikko pyörittää kokoajan melkeen 3000 rpm) vikakoodeja ei näy eikä sensoreista löydä pikaisesti mittaamalla (ainkaan erityisen selvää) vikaa.
                Voiko tuota kattivikaa jotenkin diagnosoida muuta kuin purkamisen jälkeen silmämääräisesti tutkimalla?

                Mitä nyt pikaisesti katselin niin nuo katit tuohon autoon on siinä 500€ tienoilla?
                18301740837


                Originally posted by Scitso View Post
                Niin ja kun käyt jollain korjaamolla mittauttamassa niin yleensä eivät ota maksua jos ei saa lappua.
                Loistovinkki. Pitäisi löytää tuollainen korjaamo pk-seudulta, ei muuta kun s-posteja menemään.

                Kiitoksia vinkeistä.
                Last edited by Tuppe; 03-11-2016, 13:18.

                Comment

                • jr66
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2006
                  • 16460
                  • Asikkala

                  Originally posted by Tuppe View Post
                  Mahdollista se on tämäkin. Kyllä tuolla päästöt saa varmasti läpi, mutta mietityttää että jos koneessa onkin vikaa niin paskaksi menee ajan mittaan.
                  Tietenkin koska käynnissä ei ole mitään ongelmaa, bensankulutus ei ole poikkeava(matka-ajoalla menee ~7-7,5l/100km vaikka 323i:n 5-laatikko pyörittää kokoajan melkeen 3000 rpm) vikakoodeja ei näy eikä sensoreista löydä pikaisesti mittaamalla (ainkaan erityisen selvää) vikaa.
                  Voiko tuota kattivikaa jotenkin diagnosoida muuta kuin purkamisen jälkeen silmämääräisesti tutkimalla?

                  Mitä nyt pikaisesti katselin niin nuo katit tuohon autoon on siinä 500€ tienoilla?
                  18301740837



                  Loistovinkki. Pitäisi löytää tuollainen korjaamo pk-seudulta, ei muuta kun s-posteja menemään.

                  Kiitoksia vinkeistä.
                  Mikä siitä koneesta hajoaa jos se kerran toimii hyvin päästöjä lukuun ottamatta ?

                  Comment

                  • truibeli
                    BTCF Member
                    • Feb 2014
                    • 188
                    • btcf

                    Originally posted by jr66 View Post
                    Mikä siitä koneesta hajoaa jos se kerran toimii hyvin päästöjä lukuun ottamatta ?
                    Uus katti ainaki on entinen pitemmän päälle jos palamatonta bensaa sinne joutuu, niinku tässä varmaan meinattiinkin.
                    Pojat on poikia mutta tytöistä tulee mummoja

                    Comment

                    • Scitso
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jul 2002
                      • 2816
                      • Kuusankoski

                      Originally posted by truibeli View Post
                      Uus katti ainaki on entinen pitemmän päälle jos palamatonta bensaa sinne joutuu, niinku tässä varmaan meinattiinkin.
                      Juurikin näin, itselläni pääsyy oli lambdan hajoaminen varmaan talvella ja kesään mennessä poltti katin kennot paskaksi.
                      E34 525i Touring -96 "Iris"
                      E39 540ia Touring individual -97 "Lara"
                      E39 530da Touring -03 "Lisbeth"
                      E46 328ia Sedan -98 "HOI"
                      E61 530d Touring -04

                      ex. E39 520ia Touring -98
                      ex. E28 524td -86 "sponsored by... Oma"
                      ex. E30 320i -82/86 "scitso edition"
                      ex. E28 520i -82

                      Comment

                      • Labomba
                        Newbiemmer
                        • May 2014
                        • 16
                        • Naantali, Suomi

                        Eli M50B20 päästövaivaa. HC ja CO koholla. Vaihdettu on katalysaattori simmonssin tarvikekattiin, lambda uuteen boschiin sekä letkut ja putket kaasuläpän ja putsarin väliltä. Myöskin venttiilikopan tiiviste vaihdettu ja tulpat uusittu. Alkaa omat ideat loppumaan niin koetetaan internetin viisailla olisi vinkkejä
                        Attached Files

                        Comment

                        • Juho_
                          BTCF Member
                          • Jul 2016
                          • 1069
                          • Suomi

                          Putkisto vuotaa.

                          O2 arvo (happi) reilusti koholla.
                          Se nostaa silloin CO/HC/LAMBDA arvoja..

                          Ja katti kuumaksi!

                          Eli lyhyesti, ensin pakoputki mahdollisimman tiiviiksi jotta happiarvo mielellään alle 0,4% ja sitten paikallaan kierrokset n. 4,000rpm tuntumassa 'jokusen minuutin' > päästöt.
                          Tämä siis korjaamolla hoidettava, katsastuksessa eivät suostu moiseen kikkailuun.
                          YouTube
                          Instagram // Juhon Moottoripaja

                          Comment

                          • ThemeJ
                            Bimmer Fanatic
                            • Aug 2005
                            • 997
                            • Turku/Raahe

                            Originally posted by Juho_ View Post
                            Putkisto vuotaa.

                            O2 arvo (happi) reilusti koholla.
                            Se nostaa silloin CO/HC/LAMBDA arvoja..

                            Ja katti kuumaksi!

                            Eli lyhyesti, ensin pakoputki mahdollisimman tiiviiksi jotta happiarvo mielellään alle 0,4% ja sitten paikallaan kierrokset n. 4,000rpm tuntumassa 'jokusen minuutin' > päästöt.
                            Tämä siis korjaamolla hoidettava, katsastuksessa eivät suostu moiseen kikkailuun.
                            Miksi putken vuotaminen nostaa hc tai co arvoa?
                            Bmw E30
                            Bmw 2000Touring Scrap
                            Ex. Bmw E30 316
                            Ex. Bmw E36

                            Comment

                            • Juho_
                              BTCF Member
                              • Jul 2016
                              • 1069
                              • Suomi

                              Omalla kohdalla on näin ollut aina, että kaikki arvot silloin pielessä kun happiarvokin koholla.

                              Putkiston vuodot poistamalla romahtanut arvot.

                              Ilmeisesti sotkee päästölaitteen toimintaa se suurempi happiarvo..
                              Toki voi halutessaan kokeilla pelkästään katalysaattorin kuumentamista aiemmassa viestissäni mainitulla tavalla, niin saattaa mennä läpi.

                              Toki voi siellä moottorissakin olla vikaa..
                              Ohivuotomittauksella selviäisi, vuotaako venttiilit (merkittävästi) esimerkiksi.

                              Mut happiarvon takia lähtisin yksinkertaisimmasta asiasta liikkeelle.
                              YouTube
                              Instagram // Juhon Moottoripaja

                              Comment

                              • ThemeJ
                                Bimmer Fanatic
                                • Aug 2005
                                • 997
                                • Turku/Raahe

                                Originally posted by Juho_ View Post
                                Omalla kohdalla on näin ollut aina, että kaikki arvot silloin pielessä kun happiarvokin koholla.

                                Putkiston vuodot poistamalla romahtanut arvot.

                                Ilmeisesti sotkee päästölaitteen toimintaa se suurempi happiarvo..
                                Toki voi halutessaan kokeilla pelkästään katalysaattorin kuumentamista aiemmassa viestissäni mainitulla tavalla, niin saattaa mennä läpi.

                                Toki voi siellä moottorissakin olla vikaa..
                                Ohivuotomittauksella selviäisi, vuotaako venttiilit (merkittävästi) esimerkiksi.

                                Mut happiarvon takia lähtisin yksinkertaisimmasta asiasta liikkeelle.
                                Tietty jos putki vuotaa ennen lambdaa tai sen juuresta, mutta muuten ei kyllä ole pätkääkään vaikutusta palamattomiin hiilivetyihin tai häkään oli putkessa reikiä tai ei.
                                Bmw E30
                                Bmw 2000Touring Scrap
                                Ex. Bmw E30 316
                                Ex. Bmw E36

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎