Announcement

Collapse
No announcement yet.

Pakokaasupäästöt liian korkealla, katsastuspäätös: HYLÄTTY/HYVÄKSYTTY

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • manzak
    Bimmer Rookie
    • Nov 2005
    • 53
    • K-Suomi

    Originally posted by manzak View Post
    Tulipahan käytettyä tota vm.-96 e39 540 leimalla ja hylsyhän sieltä tuli päästöistä. Kaikki arvot ihan päin helv. Katsastusmies polki katit lämpimäksi mutta tätä parempia arvoja sieltä ei saatu:

    Joutokäynti yli 2000rpm
    CO 5,70/0,50 5.81/0,30
    HC 444/100 320/100
    Lambda 0,82/0,97-1,03
    CO2 12,60 11,20
    O2 0,17/5.00 0,19/5,00

    Vein auton paikalliselle pajalle piuhan päähän että ois katsonu mitä kaikkea koodia toi on pukannu mut AUTOCOM tms. testeri ei saanut yhteyttä koko autoon. Huoltomies meinasi että autosta joku purkki pimeenä jolloin koko väylä kupeena ja se sekoittais myös päästöt? Tarkistelin kaikki auton sulakkeet jotka oli ehjät. Autossa toimii kaikki laitteet, ainoa kysymerkki on jälkiasenteiset xenonit, voisko noi aiheuttaa et autoon ei pääse testeri sisään? Näytti kyl olevan can-bus vehkeeseen tarkoitettu valosarja mut mistä noista tietää... Katitkin on vaihdettu huoltokirjan mukaan n.vuosi sitten. Kaikki vinkit tervetulleita?
    Päästöt tuli kondikseen oikean puolen lambda-anturin vaihdolla.
    e39 M5
    e38 740

    Comment

    • E34M60
      BTCF Member
      • Mar 2012
      • 110
      • Tampere

      E34 540iA Touring 1995
      Kerrasta läpi, ei huomautuksia... Tosin puolitoista kuukautta etsin käyntivikaa... Laitteessa on nyt huolletut suuttimet, uudet tulpat, tiivisteitä ja letkua, molemmat lambdat (alkuperäisetkin olisivat vielä toimineet), tyhjäkäyntiventtiili (alkuperäinenkin osoittautui hyväksi). Varsinainen vika oli huohotinventiilissä (siis se imusarjan takalaippa). Että on se tietty kiva, että tuolla raha / työmäärällä menikin läpi. phenon livedata-ohjelmalla katsoin tietty itse ensin, että moottori käy suurin piirtein kunnolla.

      Arvot tyhjäkäynti (noin 600)
      CO 0,00% / 0,5
      CO2 15,4%
      HC 55 ppm / 100
      O2 0,14%
      -> lambda 1,004

      Kierroksilla (noin 2700)
      CO 0,05% / 0,3
      CO2 14,9%
      HC 13 ppm / 100
      O2 0,24% / 5
      -> lambda 1,008
      Last edited by E34M60; 11-07-2012, 18:38.
      E34 540i A Touring 1995, E34 540i Touring 1995, E34 535i 1988, E39 M5 2000

      Comment

      • Schutzstaffel
        Bimmer Fanatic
        • Mar 2006
        • 345
        • Lounais-Suomi

        Tänään käyty näyttämässä 520i e28 vm-85 leimalla ja hylsyhän sieltä tuli.

        CO 6.77%
        HC 141
        O2 1.22
        CO2 10.3

        Eli CO helvetisti yli sallitun, lyötiin jopa ajokielto. 4.5% on raja. Kaikki muut loistavia arvoja!
        Monta 80-luvun autoa

        Comment

        • kaol
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2003
          • 5007
          • Ilmajoki

          E39 523i -97 M52B25. Mittarissa 312tkm.

          Viime syksynä käytin toisen pakosarjan irti kytkinrempan / öljypohjan tiivisteen vaihdon yhteydessä ja huomasin venttiilivarsien olevan hieman kosteat öljystä. Tänä kesänä kun muija ajoi tällä autolla edellä ja minä tulin toisella perässä, niin huomasin tämän E39:n savuttavan hieman moottorijarrutuksessa. Taustapeilistä tuo savutus ei näy, eli mistään savupatsaasta ei ole kyse.

          Tänään tuli katsastuksessa seuraavanlaiset päästöarvot:




          Kysymys kuuluukin, että voiko venttiilivarsien tiivisteiden läpi vuotava öljy selittää nuo kummatkin korkeat arvot, vai onko jotain muutakin vialla?

          Vikakoodeja ei ole, moottori käy tasaisesti ja imuvuotoja ei ole. Mm. IMM, separaattori ja tulpat ovat uusia ja lisäilmaluistikin on puhdistettu viime syksynä. Katalysaattori oli katsastuksen aikana varmasti kuuma.

          Toivottavasti joku osaa ottaa tähän kantaa.


          EDIT: Edellisessä katsastuksessa 10/2011 päästöt olivat tällaiset. Jotain on siis muuttunut melko paljon. Lambdat?




          EDIT2: Katalysaattori oli täysin tyhjä. Uusin katalysaattorin ja vaihdoin venttiilivarsien tiivisteet, jonka jälkeen päästöt olivat hyvin samaa tasoa, kuin tuossa 10/2011 katsastuksessa. Venttiilivarsien kumit olivat etenkin pakopuolella yllättävän kovettuneet ja selvästi väljät.
          Attached Files
          Last edited by kaol; 23-12-2012, 13:41.
          Kokeilemalla se selviää...

          Comment

          • 316bemi
            BTCF Member
            • Oct 2010
            • 216
            • Joensuu

            Moi..e36 m50b20-vanos vm 1993 pomppas päästöistä..

            Co%: 0,25 0,7
            HC ppm: 214 109
            02: 0,74 0,93
            CO2: ~14 13,7
            lambda: 1,020


            Käy tyhjäkäyntiä nätisti niin kylmällä kuin kuumalla koneella..Kiihdytettäessä 1000rpm-3500rpm nykii. Tasakaasulla ei ongelmia. Lambda vaihdettu pari vuotta takaperin ja kulutus tasaisessa 100-110kmh vauhdissa 8l(kulutus viisari ei värähtele).

            Vaihdettu jo: -ilmanputsarin-kaasuläppäkotelon välinen kumiputki
            -Vuotavat venttiilikopan tiivisteet
            -tulpat
            -puolissa ei näkyny halkeamia
            -testattu toista ilmamassamittaria(ei muutosta kulkuun)

            Mikähän tuossa nyt mättää?? :think
            Vikakoodeja en oo päässy lukemaan,p-karjalan seudulta saa ilmotella jos diagnostiikkalaite löytyy.

            Comment

            • arska84
              Bimmer Enthusiast
              • Mar 2006
              • 1356
              • Seinäjoki

              Originally posted by arska84 View Post
              525 E34 M50 pomppas katsastuksesta lambda-arvon takia joka oli jotain 1.06 ja muut suht kohdallaan, O2 oli kyllä hieman koholla 4/4 tyhjä/kierroksilla. Auto käy tyhjäkäyntiä epätasaisesti mikä ei kierroslukumittarissa näy. automaatista kun pistää D:n päälle ja pitää jarrun pohjassa alkaa peräkin nytkymään

              Toimenpitetä mitä tehty:
              - Tyhjäkäyntimoottori puhdistettu
              - Letkut katsottu läpi (haitariletkussa murtumia jotka on ilmastointiteipillä paikattu)
              - Ilmamassamittari vaihdettu (uusi bosch) käy sillä vähän paremmin, mutta päästöt enemmän pielessä. Nyt vanha kiinni ja kun nyppää siitä johdon irti niin auto käy niinkuin pitää :think
              - Lambdan pistoke irroitettu tyhjäkäynnin aikana, ei vaikutusta
              - Kaasuläppäkotelu putsattu

              Nyt imusarja irroitettu ja vaihdetaan siihen tiivisteet ja haitariletku uusiksi. Mitä jos ei näillä toimenpiteilläkään ala toimimaan? Ideoita? Auto kyllä savuuttaa tavallista enemmän ja tyhjäkäynnillä välillä kuuluu suhahdus imusarjan alta ja siksi vaihdetaan sinne tiivisteet.

              Nyt oon ostamassa tämän auton itelle :P Voiko tuohon happiarvoon vaikuttaa myös imuvuoto? Putki ei mielestäni kyllä vuoda, toki pitäis päästä auton alle kattomaan tarkemmin. Haitarikumin kävin jo tilaamassa uuden koska on murtunut.
              BMW PREMIUM

              BMW E46 318

              Comment

              • arska84
                Bimmer Enthusiast
                • Mar 2006
                • 1356
                • Seinäjoki

                Originally posted by arska84 View Post
                525 E34 M50 pomppas katsastuksesta lambda-arvon takia joka oli jotain 1.06 ja muut suht kohdallaan, O2 oli kyllä hieman koholla 4/4 tyhjä/kierroksilla. Auto käy tyhjäkäyntiä epätasaisesti mikä ei kierroslukumittarissa näy. automaatista kun pistää D:n päälle ja pitää jarrun pohjassa alkaa peräkin nytkymään

                Toimenpitetä mitä tehty:
                - Tyhjäkäyntimoottori puhdistettu
                - Letkut katsottu läpi (haitariletkussa murtumia jotka on ilmastointiteipillä paikattu)
                - Ilmamassamittari vaihdettu (uusi bosch) käy sillä vähän paremmin, mutta päästöt enemmän pielessä. Nyt vanha kiinni ja kun nyppää siitä johdon irti niin auto käy niinkuin pitää :think
                - Lambdan pistoke irroitettu tyhjäkäynnin aikana, ei vaikutusta
                - Kaasuläppäkotelu putsattu

                Nyt imusarja irroitettu ja vaihdetaan siihen tiivisteet ja haitariletku uusiksi. Mitä jos ei näillä toimenpiteilläkään ala toimimaan? Ideoita? Auto kyllä savuuttaa tavallista enemmän ja tyhjäkäynnillä välillä kuuluu suhahdus imusarjan alta ja siksi vaihdetaan sinne tiivisteet.
                Korjausta pakokaasuarvoihin:

                Joutokäynti/ >2000 rpm


                CO 0,0/0,0
                HC 20/20
                CO2 12/12
                O2 4/4
                Lambda 1,20

                Uudella massamittarilla kokeiltu, mutta silloin kuulemma ollut enemmän päästöt pielessä. Pitääkö massamittarin vaihdon yhteydessä autolla ajaa jonkun matkaa että hakee oikeat säädöt kohdalleen?
                BMW PREMIUM

                BMW E46 318

                Comment

                • intfreak
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2003
                  • 2966
                  • Uusikaupunni

                  Originally posted by arska84 View Post
                  Korjausta pakokaasuarvoihin:

                  Joutokäynti/ >2000 rpm


                  CO 0,0/0,0
                  HC 20/20
                  CO2 12/12
                  O2 4/4
                  Lambda 1,20

                  Uudella massamittarilla kokeiltu, mutta silloin kuulemma ollut enemmän päästöt pielessä. Pitääkö massamittarin vaihdon yhteydessä autolla ajaa jonkun matkaa että hakee oikeat säädöt kohdalleen?
                  Mä tarkistaisin, että pakoputki on kunnossa, 4 happiarvo on aivan helvetisti. Ehjässä autossa jäännöshappi on yleensä max 0.5, käytännössä 0-0.2
                  N62 Money Spender Club

                  Comment

                  • arska84
                    Bimmer Enthusiast
                    • Mar 2006
                    • 1356
                    • Seinäjoki

                    Originally posted by intfreak View Post
                    Mä tarkistaisin, että pakoputki on kunnossa, 4 happiarvo on aivan helvetisti. Ehjässä autossa jäännöshappi on yleensä max 0.5, käytännössä 0-0.2
                    Joo se olis tarkotus tarkastaa kunhan pääsee nosturille. Auto käy tyhjäkäyntiä epätasaisesti, mutta uudella massamittarilla käy normaalisti..
                    BMW PREMIUM

                    BMW E46 318

                    Comment

                    • _Rontti
                      BTCF Member
                      • Sep 2008
                      • 1192
                      • Raahe

                      nonnii, käytinpä e34 535i:n konttuurilla, ja tuloksena nämä:

                      tyhjäkäynti 2000rmp
                      hc ppm 94 26
                      co 0,55 0,39 <---- mikäs mättää?
                      o2 1,41 0,93
                      co2 14 14,4
                      lambda 0 1, 02

                      auttasko jos antas helvetisti lenkkaria ennenku vie konttorille?
                      tulppien vaihto? mitäs muuta?:think
                      -Raahe connection-
                      E39 LeMans BlueM5
                      E60 530da M-spört mod. Black sapphire metallic
                      E39 523i Montrealblau
                      E34 DiamantSchwartz 535i
                      Vikakoodin lukua ja remontteja raahen seudulla

                      Comment

                      • Milko75
                        Bimmer Fanatic
                        • Jan 2007
                        • 853
                        • Kuopio

                        Auto 318i (N43B20) vm. 09/07, ajettu 45tkm.

                        HYLSY eli seuraava päästöongelma ilmeni katsastuksessa tänään, CO-pitoisuus ja HC-pitoisuus aivan perseellään (CO joutokäynnillä = 0,16, yli 2000 rpm = 3,11 ja HC joutokäynnillä = 42, yli 2000 rpm = 246 ) myös lambda poikkeaa sallituista arvoista kovemmilla kierroksilla? Kuulemma 80-luvun kaasariauton päästöarvot. Mikähän voisi olla pielessä, lambda, katti?

                        Auto on ostettu reilut 2 kk sitten liikkeestä – voisiko vaatia korjausta autoliikkeen piikkiin?
                        G05 | X5 45e M-Sport | Mineral White – 2020
                        Tesla Model S Long Range Raven | Pearl White – 2020

                        Comment

                        • jr66
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2006
                          • 16460
                          • Asikkala

                          Originally posted by Milko75 View Post
                          Auto 318i (N43B20) vm. 09/07, ajettu 45tkm.

                          HYLSY eli seuraava päästöongelma ilmeni katsastuksessa tänään, CO-pitoisuus ja HC-pitoisuus aivan perseellään (CO joutokäynnillä = 0,16, yli 2000 rpm = 3,11 ja HC joutokäynnillä = 42, yli 2000 rpm = 246 ) myös lambda poikkeaa sallituista arvoista kovemmilla kierroksilla? Kuulemma 80-luvun kaasariauton päästöarvot. Mikähän voisi olla pielessä, lambda, katti?

                          Auto on ostettu reilut 2 kk sitten liikkeestä – voisiko vaatia korjausta autoliikkeen piikkiin?
                          Oliko katti lämmin testihetkellä ? Vikakoodit lukuun nyt kuitenkin vaikka tuskin niistä mitään löytyy :think

                          Comment

                          • Milko75
                            Bimmer Fanatic
                            • Jan 2007
                            • 853
                            • Kuopio

                            Originally posted by jr66 View Post
                            Oliko katti lämmin testihetkellä ? Vikakoodit lukuun nyt kuitenkin vaikka tuskin niistä mitään löytyy :think
                            Kyllä ja katsuri vielä "lämmitti" kattia oikein kun mittauksia teki. Pitää viedä alkuviikosta piuhan päähän.
                            G05 | X5 45e M-Sport | Mineral White – 2020
                            Tesla Model S Long Range Raven | Pearl White – 2020

                            Comment

                            • +Jompp3-
                              Bimmer Rookie
                              • Jul 2011
                              • 47
                              • Mikkeli

                              Oma 523 e39 pomppas päästöjen takia. Lukemat olivat seuraavanlaiset:
                              joutok. Korotettu
                              CO 0,44 0,59
                              HC 187 51
                              CO2 13,6 13,6
                              O2 0,94 0,81
                              lambda 1,018

                              Elikkäs rikkaalla taitaapi olla. Tuo CO kierroksilla ja HC tyhjäkäynnillä heittää häränpyllyä. Mistäs lähteä apuja hakemaan. Tulpat vaihdettu keväällä ja 10tkm ajettu. Ketjua luettua huomasin että vikana vois olla huohotin? :think Ideoita otetaan vastaan.
                              -e39 523i
                              -Yamaha R1

                              Comment

                              • MR_piikki
                                BTCF Member
                                • Apr 2006
                                • 1318
                                • Pori

                                Omaa E34 540iA:ta käytin päästömittauksessa, ennen varsinaista leimaa. Tulokset ikävät:

                                Ilmoitettu (tyhjäkäynti/>2000r/min)

                                HC ppm (107/60)
                                CO % (0,35/0,85)
                                O2% (1,2/0,9)
                                CO2% (13,4/14,0)
                                Lambda ( /0,95)

                                Lambdat vaihtoon melko selkeästi, samalla vaihdan tulpat.
                                Gas or ass, no free rides

                                F10 520d lci
                                E36 325 ahdistettu.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎