Originally posted by manzak
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Pakokaasupäästöt liian korkealla, katsastuspäätös: HYLÄTTY/HYVÄKSYTTY
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
E34 540iA Touring 1995
Kerrasta läpi, ei huomautuksia... Tosin puolitoista kuukautta etsin käyntivikaa... Laitteessa on nyt huolletut suuttimet, uudet tulpat, tiivisteitä ja letkua, molemmat lambdat (alkuperäisetkin olisivat vielä toimineet), tyhjäkäyntiventtiili (alkuperäinenkin osoittautui hyväksi). Varsinainen vika oli huohotinventiilissä (siis se imusarjan takalaippa). Että on se tietty kiva, että tuolla raha / työmäärällä menikin läpi. phenon livedata-ohjelmalla katsoin tietty itse ensin, että moottori käy suurin piirtein kunnolla.
Arvot tyhjäkäynti (noin 600)
CO 0,00% / 0,5
CO2 15,4%
HC 55 ppm / 100
O2 0,14%
-> lambda 1,004
Kierroksilla (noin 2700)
CO 0,05% / 0,3
CO2 14,9%
HC 13 ppm / 100
O2 0,24% / 5
-> lambda 1,008Last edited by E34M60; 11-07-2012, 18:38.E34 540i A Touring 1995, E34 540i Touring 1995, E34 535i 1988, E39 M5 2000
Comment
-
-
E39 523i -97 M52B25. Mittarissa 312tkm.
Viime syksynä käytin toisen pakosarjan irti kytkinrempan / öljypohjan tiivisteen vaihdon yhteydessä ja huomasin venttiilivarsien olevan hieman kosteat öljystä. Tänä kesänä kun muija ajoi tällä autolla edellä ja minä tulin toisella perässä, niin huomasin tämän E39:n savuttavan hieman moottorijarrutuksessa. Taustapeilistä tuo savutus ei näy, eli mistään savupatsaasta ei ole kyse.
Tänään tuli katsastuksessa seuraavanlaiset päästöarvot:
Kysymys kuuluukin, että voiko venttiilivarsien tiivisteiden läpi vuotava öljy selittää nuo kummatkin korkeat arvot, vai onko jotain muutakin vialla?
Vikakoodeja ei ole, moottori käy tasaisesti ja imuvuotoja ei ole. Mm. IMM, separaattori ja tulpat ovat uusia ja lisäilmaluistikin on puhdistettu viime syksynä. Katalysaattori oli katsastuksen aikana varmasti kuuma.
Toivottavasti joku osaa ottaa tähän kantaa.
EDIT: Edellisessä katsastuksessa 10/2011 päästöt olivat tällaiset. Jotain on siis muuttunut melko paljon. Lambdat?
EDIT2: Katalysaattori oli täysin tyhjä. Uusin katalysaattorin ja vaihdoin venttiilivarsien tiivisteet, jonka jälkeen päästöt olivat hyvin samaa tasoa, kuin tuossa 10/2011 katsastuksessa. Venttiilivarsien kumit olivat etenkin pakopuolella yllättävän kovettuneet ja selvästi väljät.Last edited by kaol; 23-12-2012, 13:41.Kokeilemalla se selviää...
Comment
-
-
Moi..e36 m50b20-vanos vm 1993 pomppas päästöistä..
Co%: 0,25 0,7
HC ppm: 214 109
02: 0,74 0,93
CO2: ~14 13,7
lambda: 1,020
Käy tyhjäkäyntiä nätisti niin kylmällä kuin kuumalla koneella..Kiihdytettäessä 1000rpm-3500rpm nykii. Tasakaasulla ei ongelmia. Lambda vaihdettu pari vuotta takaperin ja kulutus tasaisessa 100-110kmh vauhdissa 8l(kulutus viisari ei värähtele).
Vaihdettu jo: -ilmanputsarin-kaasuläppäkotelon välinen kumiputki
-Vuotavat venttiilikopan tiivisteet
-tulpat
-puolissa ei näkyny halkeamia
-testattu toista ilmamassamittaria(ei muutosta kulkuun)
Mikähän tuossa nyt mättää?? :think
Vikakoodeja en oo päässy lukemaan,p-karjalan seudulta saa ilmotella jos diagnostiikkalaite löytyy.
Comment
-
-
Originally posted by arska84 View Post525 E34 M50 pomppas katsastuksesta lambda-arvon takia joka oli jotain 1.06 ja muut suht kohdallaan, O2 oli kyllä hieman koholla 4/4 tyhjä/kierroksilla. Auto käy tyhjäkäyntiä epätasaisesti mikä ei kierroslukumittarissa näy. automaatista kun pistää D:n päälle ja pitää jarrun pohjassa alkaa peräkin nytkymään
Toimenpitetä mitä tehty:
- Tyhjäkäyntimoottori puhdistettu
- Letkut katsottu läpi (haitariletkussa murtumia jotka on ilmastointiteipillä paikattu)
- Ilmamassamittari vaihdettu (uusi bosch) käy sillä vähän paremmin, mutta päästöt enemmän pielessä. Nyt vanha kiinni ja kun nyppää siitä johdon irti niin auto käy niinkuin pitää :think
- Lambdan pistoke irroitettu tyhjäkäynnin aikana, ei vaikutusta
- Kaasuläppäkotelu putsattu
Nyt imusarja irroitettu ja vaihdetaan siihen tiivisteet ja haitariletku uusiksi. Mitä jos ei näillä toimenpiteilläkään ala toimimaan? Ideoita? Auto kyllä savuuttaa tavallista enemmän ja tyhjäkäynnillä välillä kuuluu suhahdus imusarjan alta ja siksi vaihdetaan sinne tiivisteet.
Nyt oon ostamassa tämän auton itelle :P Voiko tuohon happiarvoon vaikuttaa myös imuvuoto? Putki ei mielestäni kyllä vuoda, toki pitäis päästä auton alle kattomaan tarkemmin. Haitarikumin kävin jo tilaamassa uuden koska on murtunut.BMW PREMIUM
BMW E46 318
Comment
-
-
Originally posted by arska84 View Post525 E34 M50 pomppas katsastuksesta lambda-arvon takia joka oli jotain 1.06 ja muut suht kohdallaan, O2 oli kyllä hieman koholla 4/4 tyhjä/kierroksilla. Auto käy tyhjäkäyntiä epätasaisesti mikä ei kierroslukumittarissa näy. automaatista kun pistää D:n päälle ja pitää jarrun pohjassa alkaa peräkin nytkymään
Toimenpitetä mitä tehty:
- Tyhjäkäyntimoottori puhdistettu
- Letkut katsottu läpi (haitariletkussa murtumia jotka on ilmastointiteipillä paikattu)
- Ilmamassamittari vaihdettu (uusi bosch) käy sillä vähän paremmin, mutta päästöt enemmän pielessä. Nyt vanha kiinni ja kun nyppää siitä johdon irti niin auto käy niinkuin pitää :think
- Lambdan pistoke irroitettu tyhjäkäynnin aikana, ei vaikutusta
- Kaasuläppäkotelu putsattu
Nyt imusarja irroitettu ja vaihdetaan siihen tiivisteet ja haitariletku uusiksi. Mitä jos ei näillä toimenpiteilläkään ala toimimaan? Ideoita? Auto kyllä savuuttaa tavallista enemmän ja tyhjäkäynnillä välillä kuuluu suhahdus imusarjan alta ja siksi vaihdetaan sinne tiivisteet.
Joutokäynti/ >2000 rpm
CO 0,0/0,0
HC 20/20
CO2 12/12
O2 4/4
Lambda 1,20
Uudella massamittarilla kokeiltu, mutta silloin kuulemma ollut enemmän päästöt pielessä. Pitääkö massamittarin vaihdon yhteydessä autolla ajaa jonkun matkaa että hakee oikeat säädöt kohdalleen?BMW PREMIUM
BMW E46 318
Comment
-
-
Originally posted by arska84 View PostKorjausta pakokaasuarvoihin:
Joutokäynti/ >2000 rpm
CO 0,0/0,0
HC 20/20
CO2 12/12
O2 4/4
Lambda 1,20
Uudella massamittarilla kokeiltu, mutta silloin kuulemma ollut enemmän päästöt pielessä. Pitääkö massamittarin vaihdon yhteydessä autolla ajaa jonkun matkaa että hakee oikeat säädöt kohdalleen?N62 Money Spender Club
Comment
-
-
Originally posted by intfreak View PostMä tarkistaisin, että pakoputki on kunnossa, 4 happiarvo on aivan helvetisti. Ehjässä autossa jäännöshappi on yleensä max 0.5, käytännössä 0-0.2BMW PREMIUM
BMW E46 318
Comment
-
-
nonnii, käytinpä e34 535i:n konttuurilla, ja tuloksena nämä:
tyhjäkäynti 2000rmp
hc ppm 94 26
co 0,55 0,39 <---- mikäs mättää?
o2 1,41 0,93
co2 14 14,4
lambda 0 1, 02
auttasko jos antas helvetisti lenkkaria ennenku vie konttorille?
tulppien vaihto? mitäs muuta?:think-Raahe connection-
E39 LeMans BlueM5
E60 530da M-spört mod. Black sapphire metallic
E39 523i Montrealblau
E34 DiamantSchwartz 535i
Vikakoodin lukua ja remontteja raahen seudulla
Comment
-
-
Auto 318i (N43B20) vm. 09/07, ajettu 45tkm.
HYLSY eli seuraava päästöongelma ilmeni katsastuksessa tänään, CO-pitoisuus ja HC-pitoisuus aivan perseellään (CO joutokäynnillä = 0,16, yli 2000 rpm = 3,11 ja HC joutokäynnillä = 42, yli 2000 rpm = 246 ) myös lambda poikkeaa sallituista arvoista kovemmilla kierroksilla? Kuulemma 80-luvun kaasariauton päästöarvot. Mikähän voisi olla pielessä, lambda, katti?
Auto on ostettu reilut 2 kk sitten liikkeestä – voisiko vaatia korjausta autoliikkeen piikkiin?G05 | X5 45e M-Sport | Mineral White – 2020
Tesla Model S Long Range Raven | Pearl White – 2020
Comment
-
-
Originally posted by Milko75 View PostAuto 318i (N43B20) vm. 09/07, ajettu 45tkm.
HYLSY eli seuraava päästöongelma ilmeni katsastuksessa tänään, CO-pitoisuus ja HC-pitoisuus aivan perseellään (CO joutokäynnillä = 0,16, yli 2000 rpm = 3,11 ja HC joutokäynnillä = 42, yli 2000 rpm = 246 ) myös lambda poikkeaa sallituista arvoista kovemmilla kierroksilla? Kuulemma 80-luvun kaasariauton päästöarvot. Mikähän voisi olla pielessä, lambda, katti?
Auto on ostettu reilut 2 kk sitten liikkeestä – voisiko vaatia korjausta autoliikkeen piikkiin?
Comment
-
-
Originally posted by jr66 View PostOliko katti lämmin testihetkellä ? Vikakoodit lukuun nyt kuitenkin vaikka tuskin niistä mitään löytyy :thinkG05 | X5 45e M-Sport | Mineral White – 2020
Tesla Model S Long Range Raven | Pearl White – 2020
Comment
-
-
Oma 523 e39 pomppas päästöjen takia. Lukemat olivat seuraavanlaiset:
joutok. Korotettu
CO 0,44 0,59
HC 187 51
CO2 13,6 13,6
O2 0,94 0,81
lambda 1,018
Elikkäs rikkaalla taitaapi olla. Tuo CO kierroksilla ja HC tyhjäkäynnillä heittää häränpyllyä. Mistäs lähteä apuja hakemaan. Tulpat vaihdettu keväällä ja 10tkm ajettu. Ketjua luettua huomasin että vikana vois olla huohotin? :think Ideoita otetaan vastaan.-e39 523i
-Yamaha R1
Comment
-
-
Omaa E34 540iA:ta käytin päästömittauksessa, ennen varsinaista leimaa. Tulokset ikävät:
Ilmoitettu (tyhjäkäynti/>2000r/min)
HC ppm (107/60)
CO % (0,35/0,85)
O2% (1,2/0,9)
CO2% (13,4/14,0)
Lambda ( /0,95)
Lambdat vaihtoon melko selkeästi, samalla vaihdan tulpat.Gas or ass, no free rides
F10 520d lci
E36 325 ahdistettu.
Comment
-
Comment