Announcement

Collapse
No announcement yet.

Pakokaasupäästöt liian korkealla, katsastuspäätös: HYLÄTTY/HYVÄKSYTTY

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • antti79
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2003
    • 2499
    • Littoinen

    Originally posted by HC-Tuning View Post
    Joo elikkä hylsyhän se napsahti päästöistä. Osaatteko sanoa mistä alkaa vikaa etsimään ku co on korkea luokkaa yli 7% ja 4.5% sallittu. Hc oli jotain 500 pintaan. Autohan on siis 325i -86 vuosimallia oleva bemu joka on turbotettu. Bensanpaineita on nostettu reilusti. Pari kertaa on tulpat pimentyneet aivan yhtä äkkiä kaikki. Voiko venttiili välykset vaikuttaa ku rallattelee venat aika paljon? Välykset oli jotain 0.30 paikkeilla mitä tuossa niitä mittailin.
    Nokka-akseli loppu jos rallattaa vaikka välykset kohdillaan. Tulppien lämpöarvot varmaan myös pielessä jos tommottis pimenevät yhtäkkiä. Toi korkea Co vois kanssa viitata siihen. CO (hiilimonoksidi eli häkä), kertoo kuinka täydellistä palaminen on. Pelkkä tulppien vaihto auttaa usein tähän jos CO on korkea. Toi korkea HC johtuu tod.näk siitä että seos on persiillään. Noi nyt on tollaista mutu juttua mutta kannatta noista varmaan lähteä liikkeelle, viisaammat korjatkoon...:think

    sigpic
    Originally Posted by jari kihlman
    "BMW:n E39 on laadukkaimpia BMW:n malleja, joita tehtaalta on koskaan ulos rullannut", se pitää kyllä paikkaansa.

    Comment

    • HC-Tuning
      Bimmer Fanatic
      • Nov 2004
      • 267
      • Itärajalla

      Originally posted by antti79 View Post
      Nokka-akseli loppu jos rallattaa vaikka välykset kohdillaan. Tulppien lämpöarvot varmaan myös pielessä jos tommottis pimenevät yhtäkkiä. Toi korkea Co vois kanssa viitata siihen. CO (hiilimonoksidi eli häkä), kertoo kuinka täydellistä palaminen on. Pelkkä tulppien vaihto auttaa usein tähän jos CO on korkea. Toi korkea HC johtuu tod.näk siitä että seos on persiillään. Noi nyt on tollaista mutu juttua mutta kannatta noista varmaan lähteä liikkeelle, viisaammat korjatkoon...:think

      Tänään käytin autoa testerissä ja CO% saatiin pienemään 6% paikkeille mutta siitä ei saanut enää alemmas vaikka säädeltiin kaasuläpältä olevaa ruuvia. Tulpat vaihdoin viimeksi hieman kuumempiin boschin 6 arvoset oli ja laitoin nyt 7 mutta ei tuntunut vaikuttavan. Vieläkö kuumemmat pitäis laittaa? Tyhjäkäyntimoottori ilmeisesti heitti toimimasta koska johdon irroitus ei muuttanut tyhjäkäyntiä mihinkään suuntaan. Voiko tuo vaikuttaa päästöihin? Täytynee tarkastella kaikki alipaineletkut koska imusarjan alta kuuluu tyhjäkäynnillä suhinaa, niinku vuotais jostain.. Korjaaja meinas että jonnekkin vikadiagnosiikan lukuun kannattais viedä, mutta onko tuossa sellaisia hienouksia millä sais johonki testeriin kiinni?



      Dodii vika ratkaistu ja leima paperissa. Ilmamäärämittarista seoksen säätö ja arvot kohilleen.
      Last edited by HC-Tuning; 08-08-2009, 22:20.

      Comment

      • Pera_89
        Newbiemmer
        • Oct 2008
        • 2

        ite käytin tänää leimalla m50b20 kaikki muut päästöt paitti happi arvo 100 kertasia ja lamda 0.72.Ois lamban vaihto paikallaa

        Comment

        • norton86
          Newbiemmer
          • Mar 2009
          • 14
          • Kuopio

          320i -96 ja päästöt oli seuraavanlaiset:

          Tyhj. / 2000rpm
          CO 0,01/0,47
          HC 107/95
          Lambda 1,03
          CO2 14,54/14,60
          O2 1,01/0,82

          eli CO liian liian korkea korotetulla pyörimisnopeudella ja HC liian korkea tyhjäkäynnillä. mistähän lähtisi vikaa etsimään?

          Comment

          • dippaaja
            Bimmer Rookie
            • Feb 2009
            • 107
            • -

            eli on ongelmia päästöjen kanssa, korjaamolla mitattiin ja korjaaja epäili että joko putki vuotaa tai sitten lambda anturi paskana, epäilen ite tosissaan tuota lambdaa kun välillä nykii tasakaasulla. korjaaja sanoi että tuossa mallissa on 2 lambdaa? pitääkö paikkansa, auto on e36 325 -91

            Comment

            • Jürgen_
              Bimmer Enthusiast
              • May 2008
              • 2707
              • Mylsä

              Originally posted by dippaaja View Post
              eli on ongelmia päästöjen kanssa, korjaamolla mitattiin ja korjaaja epäili että joko putki vuotaa tai sitten lambda anturi paskana, epäilen ite tosissaan tuota lambdaa kun välillä nykii tasakaasulla. korjaaja sanoi että tuossa mallissa on 2 lambdaa? pitääkö paikkansa, auto on e36 325 -91
              Kyllä siellä mielestäni vain yksi pitäisi olla
              Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

              Comment

              • vilsku
                Bimmer Fanatic
                • Mar 2003
                • 729
                • Tampere

                Jepjep, pitihän se tämäkin päivä nähdä että päästöistä pomppaa (joutokäynti HC), aiemmin ei ole ollut mitään ongelmia, edes lähelläkään rajoja. BMW 328i -96 211tkm.

                CO: 0,03 (0,50) / 0,07 (0,30)
                HC: 186 (100) / 37 (100)
                Lambda: 1,00 (0,97 - 1,03)
                CO2: 15,56 / 15,53
                O2: 0,15 (5,00) / 0,16 (5,00)

                Kattelin vanhoja katsastuskortteja niin huonoin HC-arvo viiteen vuoteen on ollut luokkaa 40...Maallikon silmään näyttäisi muuten aika helkkarin hyviltä nuo, joten oliskohan ollut tuosta katin kuumentamisesta kiinni kun menin katsastukseen suoraan kotoa lähdettyä n.7km matkan 50km/h alueella :( ??? Katsastusäijä yritti kyllä jokusen minuutin polkea konetta mutta aina nousi tuonne 140 tietämiin.

                Kai sitä voisi varmuuden vuoksi tulpat ja ilmansuodattimen vaihdella kun sattuu noi osat valmiiksi tallista löytyyn.

                Jos on visioita missä Tampereella on pakokaasumittaus niin saa vinkata. Lieneekö se eräs pulju Hatanpäällä vielä pystyssä?
                Last edited by vilsku; 11-08-2009, 17:41.
                e61 525d (2006)
                ex: e36 328i M-Sport (1996)
                ex: e30 316i (1988)

                Comment

                • Juggie
                  Bimmer Rookie
                  • Jun 2007
                  • 199
                  • Pohjois-Pohjanmaa

                  Itsellä oli sama ongelma tänään kun kävin katsastamassa, eli HC oli joutokäynnillä yli sallitun (121) + CO oli molemmilla ~0.85. Kävin motarilla ajelemassa kolmonen silmässä 20km ennen katsastusta ja mittauksessakin inssi kaasutteli hyvän aikaa. Voisiko rikkinäinen nokka-akselin asentotunnistin aiheuttaa moisen? Alavääntöäkin kun tuntuu puuttuvan. Tulpat ja imupuolen letkut pitää käydä läpi viikonloppuna, haitariputken olen uusinut kuukausi sitten. Separaattori ja letkut pitää myös vaihtaa huohottimeen. Vikakoodeja ei ole onnistunut lukea vielä missään ja merkkiliikkeeseen ei ole vielä kehdannut viedä operaation hinnan (85€) takia.


                  Originally posted by vilsku View Post
                  Jepjep, pitihän se tämäkin päivä nähdä että päästöistä pomppaa (joutokäynti HC), aiemmin ei ole ollut mitään ongelmia, edes lähelläkään rajoja. BMW 328i -96 211tkm.

                  CO: 0,03 (0,50) / 0,07 (0,30)
                  HC: 186 (100) / 37 (100)
                  Lambda: 1,00 (0,97 - 1,03)
                  CO2: 15,56 / 15,53
                  O2: 0,15 (5,00) / 0,16 (5,00)

                  Kattelin vanhoja katsastuskortteja niin huonoin HC-arvo viiteen vuoteen on ollut luokkaa 40...Maallikon silmään näyttäisi muuten aika helkkarin hyviltä nuo, joten oliskohan ollut tuosta katin kuumentamisesta kiinni kun menin katsastukseen suoraan kotoa lähdettyä n.7km matkan 50km/h alueella :( ??? Katsastusäijä yritti kyllä jokusen minuutin polkea konetta mutta aina nousi tuonne 140 tietämiin.

                  Kai sitä voisi varmuuden vuoksi tulpat ja ilmansuodattimen vaihdella kun sattuu noi osat valmiiksi tallista löytyyn.

                  Jos on visioita missä Tampereella on pakokaasumittaus niin saa vinkata. Lieneekö se eräs pulju Hatanpäällä vielä pystyssä?

                  Comment

                  • vilsku
                    Bimmer Fanatic
                    • Mar 2003
                    • 729
                    • Tampere

                    Joo-o, ehdin/jaksoin vihdoin kattella vähän konepellin alle, ja ilmamassamittarilta lähtevä haitariputki muuten ehjä MUTTA se sivuhaara mikä siitä alaspäin lähtee (ties minne?) on murtunut melkein ylös asti...Vähän jesseteippiä nakkasin siihen mutta tarvii mettästää uus putkenpätkä kun kerkiää.
                    e61 525d (2006)
                    ex: e36 328i M-Sport (1996)
                    ex: e30 316i (1988)

                    Comment

                    • pete81
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2004
                      • 2056
                      • .........

                      Originally posted by vilsku View Post
                      Jepjep, pitihän se tämäkin päivä nähdä että päästöistä pomppaa (joutokäynti HC), aiemmin ei ole ollut mitään ongelmia, edes lähelläkään rajoja. BMW 328i -96 211tkm.

                      CO: 0,03 (0,50) / 0,07 (0,30)
                      HC: 186 (100) / 37 (100)
                      Lambda: 1,00 (0,97 - 1,03)
                      CO2: 15,56 / 15,53
                      O2: 0,15 (5,00) / 0,16 (5,00)

                      Kattelin vanhoja katsastuskortteja niin huonoin HC-arvo viiteen vuoteen on ollut luokkaa 40...Maallikon silmään näyttäisi muuten aika helkkarin hyviltä nuo, joten oliskohan ollut tuosta katin kuumentamisesta kiinni kun menin katsastukseen suoraan kotoa lähdettyä n.7km matkan 50km/h alueella :( ??? Katsastusäijä yritti kyllä jokusen minuutin polkea konetta mutta aina nousi tuonne 140 tietämiin.

                      Kai sitä voisi varmuuden vuoksi tulpat ja ilmansuodattimen vaihdella kun sattuu noi osat valmiiksi tallista löytyyn.

                      Jos on visioita missä Tampereella on pakokaasumittaus niin saa vinkata. Lieneekö se eräs pulju Hatanpäällä vielä pystyssä?

                      Jos pakokaasuanalyysia meinaat niin on vielä hatanpään valtatiellä.

                      Comment

                      • tepi_
                        Bimmer Enthusiast
                        • Sep 2003
                        • 2185
                        • TKu

                        Originally posted by vilsku View Post
                        Jepjep, pitihän se tämäkin päivä nähdä että päästöistä pomppaa (joutokäynti HC), aiemmin ei ole ollut mitään ongelmia, edes lähelläkään rajoja. BMW 328i -96 211tkm.

                        CO: 0,03 (0,50) / 0,07 (0,30)
                        HC: 186 (100) / 37 (100)
                        Lambda: 1,00 (0,97 - 1,03)
                        CO2: 15,56 / 15,53
                        O2: 0,15 (5,00) / 0,16 (5,00)

                        Kattelin vanhoja katsastuskortteja niin huonoin HC-arvo viiteen vuoteen on ollut luokkaa 40...Maallikon silmään näyttäisi muuten aika helkkarin hyviltä nuo, joten oliskohan ollut tuosta katin kuumentamisesta kiinni kun menin katsastukseen suoraan kotoa lähdettyä n.7km matkan 50km/h alueella :( ??? Katsastusäijä yritti kyllä jokusen minuutin polkea konetta mutta aina nousi tuonne 140 tietämiin.

                        Kai sitä voisi varmuuden vuoksi tulpat ja ilmansuodattimen vaihdella kun sattuu noi osat valmiiksi tallista löytyyn.

                        Jos on visioita missä Tampereella on pakokaasumittaus niin saa vinkata. Lieneekö se eräs pulju Hatanpäällä vielä pystyssä?
                        Kertokaas mikä mättäs ku saatte vian paikallistettua,itellä tänään täysin samanlaisia arvoja leimalla. Hc oli tyhjäkäynnillä joku 150 luokkaa ja heijasi muutenkin melko laajalla alueella...

                        Comment

                        • kmn
                          Moderator
                          • May 2009
                          • 6022
                          • Sipoo

                          Originally posted by tepi_ View Post
                          Kertokaas mikä mättäs ku saatte vian paikallistettua,itellä tänään täysin samanlaisia arvoja leimalla. Hc oli tyhjäkäynnillä joku 150 luokkaa ja heijasi muutenkin melko laajalla alueella...
                          nippaas koneesta huohotinletku irti ja tökkäse sitten pilli putkeen! itellä rauhottu HC sillä arvoihin.. --> separaattorissa vika..? :think

                          EDIT: ei oo muuten puhettakaan, että seuraavalla kerralla menis päästöistä läpi mitenkään nätisti, ku tupruttelee senverran mukavasti vaalean harmaata savua.. tänään juuri huomasin....

                          Käyttis: G08 iX3 M-Sport -22
                          Avokin kesälelu: E93 M3 -09 Alpineweiss
                          --
                          Ex: E90 LCI M3 -11, F31 330d M-Sport -13, F15 X5 35i M-Sport -15, F31 330d M-Sport -12, F30 330d M-Sport -12, E93 325i -09, E91 335d M-Sport -07, F31 330d M-Sport, E46 M3 -02, E91 330d M-Sport -06, E87 118d -06, E46 320dA -04, E46 328i -99, E36 328i -92 M-Sport, E91 320d -06, E36 328i -96 M-Sport, E36 325i -93, E39 528iA -97, E39 535iA -98, E36 320i -95

                          Comment

                          • Juggie
                            Bimmer Rookie
                            • Jun 2007
                            • 199
                            • Pohjois-Pohjanmaa

                            Vastausta tähän ei ole tullut ja alkaa epätoivo iskeä

                            Vuosi sittenkin oli vaikeuksia saada päästöistä läpi ja nyt olen kahdesti käynyt mittauttamassa. Ensimmäisessä mittauksessa näytti tältä:

                            CO = 0,84/0,86
                            CO2 = 14.9/15.2
                            HC = 121/68
                            O2 = 0.01/ 0.05
                            lambda = 0.972

                            Toisella kerralla kävin kokeilemassa tulpanvaihdon jälkeen ja muuta muutosta ei ollut, kuin CO pysyi tyhjäkäynnillä rajojen sisässä.
                            Kävin molemmilla kerroilla ajamassa 20-30min "yritteliäästi", eli kattien olisi kyllä pitänyt olla lämpimänä.

                            Tulppien lisäksi olen vaihtanut haitariputken kaasuläpän etupuolelta.
                            Voiko tuo olla lambdavika? Kaveri meinasi, että ei, koska lambda-arvo kohdallaan.
                            Voisiko huohotuspuolen ongelmat aiheuttaa noita, eli kannattaako tuo separaattori vaihtaa letkuineen tuon takia?
                            Entäpä, jos pakoputkessa olisi vuoto? Reikiä ei ole, mutta yhtä liitosta ei voi satavarmasti sanoa ehjäksi.

                            Vikakoodien lukua on turha ehdottaa, koska tuosta autosta ei yksinkertaisesti olla saatu luettua koodeja, vaikka moneen otteeseen, monessa eri paikassa ja monella eri laitteella on yritetty. (tähänkin jos joku poppakonsti, niin ehdotuksia voi laittaa )

                            Parhaat vaihtoehdothan olisi viedä auto huoltamolle ja käskeä laittaa kuntoon, tai vaihtaa autoa. Molemmat vaihtoehdot rajaa budjetti pois, eli hyvät neuvot ovat tarpeen
                            Last edited by Juggie; 03-09-2009, 16:02.

                            Comment

                            • antti79
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2003
                              • 2499
                              • Littoinen

                              Originally posted by Juggie View Post
                              Vastausta tähän ei ole tullut ja alkaa epätoivo iskeä

                              Vuosi sittenkin oli vaikeuksia saada päästöistä läpi ja nyt olen kahdesti käynyt mittauttamassa. Ensimmäisessä mittauksessa näytti tältä:

                              CO = 0,84/0,86
                              CO2 = 14.9/15.2
                              HC = 121/68
                              O2 = 0.01/ 0.05
                              lambda = 0.972

                              Toisella kerralla kävin kokeilemassa tulpanvaihdon jälkeen ja muuta muutosta ei ollut, kuin CO pysyi tyhjäkäynnillä rajojen sisässä.
                              Kävin molemmilla kerroilla ajamassa 20-30min "yritteliäästi", eli kattien olisi kyllä pitänyt olla lämpimänä.

                              Tulppien lisäksi olen vaihtanut haitariputken kaasuläpän etupuolelta.
                              Voiko tuo olla lambdavika? Kaveri meinasi, että ei, koska lambda-arvo kohdallaan.
                              Voisiko huohotuspuolen ongelmat aiheuttaa noita, eli kannattaako tuo separaattori vaihtaa letkuineen tuon takia?
                              Entäpä, jos pakoputkessa olisi vuoto? Reikiä ei ole, mutta yhtä liitosta ei voi satavarmasti sanoa ehjäksi.

                              Vikakoodien lukua on turha ehdottaa, koska tuosta autosta ei yksinkertaisesti olla saatu luettua koodeja, vaikka moneen otteeseen, monessa eri paikassa ja monella eri laitteella on yritetty. (tähänkin jos joku poppakonsti, niin ehdotuksia voi laittaa )

                              Parhaat vaihtoehdothan olisi viedä auto huoltamolle ja käskeä laittaa kuntoon, tai vaihtaa autoa. Molemmat vaihtoehdot rajaa budjetti pois, eli hyvät neuvot ovat tarpeen
                              Tuo katsastuskonttorin antama lambda-arvo on laskennallinen arvo eli se ei periaatteessa kerro mitään lambdan ehjyydestä. Uskoisin että lambdan vaihdolla päästöt korjaantuu.
                              sigpic
                              Originally Posted by jari kihlman
                              "BMW:n E39 on laadukkaimpia BMW:n malleja, joita tehtaalta on koskaan ulos rullannut", se pitää kyllä paikkaansa.

                              Comment

                              • Juggie
                                Bimmer Rookie
                                • Jun 2007
                                • 199
                                • Pohjois-Pohjanmaa

                                Vaihdoin viikonloppuna separaattorin letkuineen ja summassa etummaisen lambdan. Tänä aamuna leimalle ja päästöt oli vimosen päälle, eli leima tuli
                                Purin vanhan separaattorin mielenkiinnosta ja sieltähän oli kalvo rikki. En tiedä sitten oliko se kuitenkin lambdan ansiota, että meni läpi.
                                Nyt ei kuitenkaan kiinnosta, palataan asiaan vuoden päästä

                                Originally posted by Juggie View Post
                                Vastausta tähän ei ole tullut ja alkaa epätoivo iskeä

                                Vuosi sittenkin oli vaikeuksia saada päästöistä läpi ja nyt olen kahdesti käynyt mittauttamassa. Ensimmäisessä mittauksessa näytti tältä:

                                CO = 0,84/0,86
                                CO2 = 14.9/15.2
                                HC = 121/68
                                O2 = 0.01/ 0.05
                                lambda = 0.972

                                Toisella kerralla kävin kokeilemassa tulpanvaihdon jälkeen ja muuta muutosta ei ollut, kuin CO pysyi tyhjäkäynnillä rajojen sisässä.
                                Kävin molemmilla kerroilla ajamassa 20-30min "yritteliäästi", eli kattien olisi kyllä pitänyt olla lämpimänä.

                                Tulppien lisäksi olen vaihtanut haitariputken kaasuläpän etupuolelta.
                                Voiko tuo olla lambdavika? Kaveri meinasi, että ei, koska lambda-arvo kohdallaan.
                                Voisiko huohotuspuolen ongelmat aiheuttaa noita, eli kannattaako tuo separaattori vaihtaa letkuineen tuon takia?
                                Entäpä, jos pakoputkessa olisi vuoto? Reikiä ei ole, mutta yhtä liitosta ei voi satavarmasti sanoa ehjäksi.

                                Vikakoodien lukua on turha ehdottaa, koska tuosta autosta ei yksinkertaisesti olla saatu luettua koodeja, vaikka moneen otteeseen, monessa eri paikassa ja monella eri laitteella on yritetty. (tähänkin jos joku poppakonsti, niin ehdotuksia voi laittaa )

                                Parhaat vaihtoehdothan olisi viedä auto huoltamolle ja käskeä laittaa kuntoon, tai vaihtaa autoa. Molemmat vaihtoehdot rajaa budjetti pois, eli hyvät neuvot ovat tarpeen

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎