Originally posted by HC-Tuning
					
						
						
							
							
							
							
								
								
								
								
								
									View Post
								
							
						
					
				
				
			
		Pakokaasupäästöt liian korkealla, katsastuspäätös: HYLÄTTY/HYVÄKSYTTY
				
					Collapse
				
			
		
	This topic is closed.
				
				
				
				
				X
X
- 
	
	
	
	
		
	
	
	
		
	
		
			
				
	
	
	
	
	
	
	
	
	
 Nokka-akseli loppu jos rallattaa vaikka välykset kohdillaan. Tulppien lämpöarvot varmaan myös pielessä jos tommottis pimenevät yhtäkkiä. Toi korkea Co vois kanssa viitata siihen. CO (hiilimonoksidi eli häkä), kertoo kuinka täydellistä palaminen on. Pelkkä tulppien vaihto auttaa usein tähän jos CO on korkea. Toi korkea HC johtuu tod.näk siitä että seos on persiillään. Noi nyt on tollaista mutu juttua mutta kannatta noista varmaan lähteä liikkeelle, viisaammat korjatkoon...:think
 
 
 
- 
	
	
	
	
		
	
	
	
		
	
		
			
				
	
	
	
	
	
	
	
	
	
 Tänään käytin autoa testerissä ja CO% saatiin pienemään 6% paikkeille mutta siitä ei saanut enää alemmas vaikka säädeltiin kaasuläpältä olevaa ruuvia. Tulpat vaihdoin viimeksi hieman kuumempiin boschin 6 arvoset oli ja laitoin nyt 7 mutta ei tuntunut vaikuttavan. Vieläkö kuumemmat pitäis laittaa? Tyhjäkäyntimoottori ilmeisesti heitti toimimasta koska johdon irroitus ei muuttanut tyhjäkäyntiä mihinkään suuntaan. Voiko tuo vaikuttaa päästöihin? Täytynee tarkastella kaikki alipaineletkut koska imusarjan alta kuuluu tyhjäkäynnillä suhinaa, niinku vuotais jostain.. Korjaaja meinas että jonnekkin vikadiagnosiikan lukuun kannattais viedä, mutta onko tuossa sellaisia hienouksia millä sais johonki testeriin kiinni?Originally posted by antti79 View PostNokka-akseli loppu jos rallattaa vaikka välykset kohdillaan. Tulppien lämpöarvot varmaan myös pielessä jos tommottis pimenevät yhtäkkiä. Toi korkea Co vois kanssa viitata siihen. CO (hiilimonoksidi eli häkä), kertoo kuinka täydellistä palaminen on. Pelkkä tulppien vaihto auttaa usein tähän jos CO on korkea. Toi korkea HC johtuu tod.näk siitä että seos on persiillään. Noi nyt on tollaista mutu juttua mutta kannatta noista varmaan lähteä liikkeelle, viisaammat korjatkoon...:think
 
 
 
 
 
 Dodii vika ratkaistu ja leima paperissa. Ilmamäärämittarista seoksen säätö ja arvot kohilleen.Last edited by HC-Tuning; 08-08-2009, 22:20.
 Comment
- 
	
	
	
	
		
	
	
	
		
	
		
			
				
	
	
	
	
	
	
	
	
	
 eli on ongelmia päästöjen kanssa, korjaamolla mitattiin ja korjaaja epäili että joko putki vuotaa tai sitten lambda anturi paskana, epäilen ite tosissaan tuota lambdaa kun välillä nykii tasakaasulla. korjaaja sanoi että tuossa mallissa on 2 lambdaa? pitääkö paikkansa, auto on e36 325 -91
 Comment
- 
	
	
	
	
		
	
	
	
		
	
		
			
				
	
	
	
	
	
	
	
	
	
 Kyllä siellä mielestäni vain yksi pitäisi ollaOriginally posted by dippaaja View Posteli on ongelmia päästöjen kanssa, korjaamolla mitattiin ja korjaaja epäili että joko putki vuotaa tai sitten lambda anturi paskana, epäilen ite tosissaan tuota lambdaa kun välillä nykii tasakaasulla. korjaaja sanoi että tuossa mallissa on 2 lambdaa? pitääkö paikkansa, auto on e36 325 -91 Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa... Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...
 Comment
- 
	
	
	
	
		
	
	
	
		
	
		
			
				
	
	
	
	
	
	
	
	
	
 Jepjep, pitihän se tämäkin päivä nähdä että päästöistä pomppaa (joutokäynti HC), aiemmin ei ole ollut mitään ongelmia, edes lähelläkään rajoja. BMW 328i -96 211tkm.
 
 CO: 0,03 (0,50) / 0,07 (0,30)
 HC: 186 (100) / 37 (100)
 Lambda: 1,00 (0,97 - 1,03)
 CO2: 15,56 / 15,53
 O2: 0,15 (5,00) / 0,16 (5,00)
 
 Kattelin vanhoja katsastuskortteja niin huonoin HC-arvo viiteen vuoteen on ollut luokkaa 40...Maallikon silmään näyttäisi muuten aika helkkarin hyviltä nuo, joten oliskohan ollut tuosta katin kuumentamisesta kiinni kun menin katsastukseen suoraan kotoa lähdettyä n.7km matkan 50km/h alueella :( ??? Katsastusäijä yritti kyllä jokusen minuutin polkea konetta mutta aina nousi tuonne 140 tietämiin.
 
 Kai sitä voisi varmuuden vuoksi tulpat ja ilmansuodattimen vaihdella kun sattuu noi osat valmiiksi tallista löytyyn.
 
 Jos on visioita missä Tampereella on pakokaasumittaus niin saa vinkata. Lieneekö se eräs pulju Hatanpäällä vielä pystyssä?Last edited by vilsku; 11-08-2009, 17:41.e61 525d (2006)
 ex: e36 328i M-Sport (1996)
 ex: e30 316i (1988)
 Comment
- 
	
	
	
	
		
	
	
	
		
	
		
			
				
	
	
	
	
	
	
	
	
	
 Itsellä oli sama ongelma tänään kun kävin katsastamassa, eli HC oli joutokäynnillä yli sallitun (121) + CO oli molemmilla ~0.85. Kävin motarilla ajelemassa kolmonen silmässä 20km ennen katsastusta ja mittauksessakin inssi kaasutteli hyvän aikaa. Voisiko rikkinäinen nokka-akselin asentotunnistin aiheuttaa moisen? Alavääntöäkin kun tuntuu puuttuvan. Tulpat ja imupuolen letkut pitää käydä läpi viikonloppuna, haitariputken olen uusinut kuukausi sitten. Separaattori ja letkut pitää myös vaihtaa huohottimeen. Vikakoodeja ei ole onnistunut lukea vielä missään ja merkkiliikkeeseen ei ole vielä kehdannut viedä operaation hinnan (85€) takia.
 
 
 Originally posted by vilsku View PostJepjep, pitihän se tämäkin päivä nähdä että päästöistä pomppaa (joutokäynti HC), aiemmin ei ole ollut mitään ongelmia, edes lähelläkään rajoja. BMW 328i -96 211tkm.
 
 CO: 0,03 (0,50) / 0,07 (0,30)
 HC: 186 (100) / 37 (100)
 Lambda: 1,00 (0,97 - 1,03)
 CO2: 15,56 / 15,53
 O2: 0,15 (5,00) / 0,16 (5,00)
 
 Kattelin vanhoja katsastuskortteja niin huonoin HC-arvo viiteen vuoteen on ollut luokkaa 40...Maallikon silmään näyttäisi muuten aika helkkarin hyviltä nuo, joten oliskohan ollut tuosta katin kuumentamisesta kiinni kun menin katsastukseen suoraan kotoa lähdettyä n.7km matkan 50km/h alueella :( ??? Katsastusäijä yritti kyllä jokusen minuutin polkea konetta mutta aina nousi tuonne 140 tietämiin.
 
 Kai sitä voisi varmuuden vuoksi tulpat ja ilmansuodattimen vaihdella kun sattuu noi osat valmiiksi tallista löytyyn.
 
 Jos on visioita missä Tampereella on pakokaasumittaus niin saa vinkata. Lieneekö se eräs pulju Hatanpäällä vielä pystyssä?
 Comment
- 
	
	
	
	
		
	
	
	
		
	
		
			
				
	
	
	
	
	
	
	
	
	
 Joo-o, ehdin/jaksoin vihdoin kattella vähän konepellin alle, ja ilmamassamittarilta lähtevä haitariputki muuten ehjä MUTTA se sivuhaara mikä siitä alaspäin lähtee (ties minne?) on murtunut melkein ylös asti...Vähän jesseteippiä nakkasin siihen mutta tarvii mettästää uus putkenpätkä kun kerkiää.e61 525d (2006)
 ex: e36 328i M-Sport (1996)
 ex: e30 316i (1988)
 Comment
- 
	
	
	
	
		
	
	
	
		
	
		
			
				
	
	
	
	
	
	
	
	
	
 Originally posted by vilsku View PostJepjep, pitihän se tämäkin päivä nähdä että päästöistä pomppaa (joutokäynti HC), aiemmin ei ole ollut mitään ongelmia, edes lähelläkään rajoja. BMW 328i -96 211tkm.
 
 CO: 0,03 (0,50) / 0,07 (0,30)
 HC: 186 (100) / 37 (100)
 Lambda: 1,00 (0,97 - 1,03)
 CO2: 15,56 / 15,53
 O2: 0,15 (5,00) / 0,16 (5,00)
 
 Kattelin vanhoja katsastuskortteja niin huonoin HC-arvo viiteen vuoteen on ollut luokkaa 40...Maallikon silmään näyttäisi muuten aika helkkarin hyviltä nuo, joten oliskohan ollut tuosta katin kuumentamisesta kiinni kun menin katsastukseen suoraan kotoa lähdettyä n.7km matkan 50km/h alueella :( ??? Katsastusäijä yritti kyllä jokusen minuutin polkea konetta mutta aina nousi tuonne 140 tietämiin.
 
 Kai sitä voisi varmuuden vuoksi tulpat ja ilmansuodattimen vaihdella kun sattuu noi osat valmiiksi tallista löytyyn.
 
 Jos on visioita missä Tampereella on pakokaasumittaus niin saa vinkata. Lieneekö se eräs pulju Hatanpäällä vielä pystyssä?
 Jos pakokaasuanalyysia meinaat niin on vielä hatanpään valtatiellä.
 Comment
- 
	
	
	
	
		
	
	
	
		
	
		
			
				
	
	
	
	
	
	
	
	
	
 Kertokaas mikä mättäs ku saatte vian paikallistettua,itellä tänään täysin samanlaisia arvoja leimalla. Hc oli tyhjäkäynnillä joku 150 luokkaa ja heijasi muutenkin melko laajalla alueella...Originally posted by vilsku View PostJepjep, pitihän se tämäkin päivä nähdä että päästöistä pomppaa (joutokäynti HC), aiemmin ei ole ollut mitään ongelmia, edes lähelläkään rajoja. BMW 328i -96 211tkm.
 
 CO: 0,03 (0,50) / 0,07 (0,30)
 HC: 186 (100) / 37 (100)
 Lambda: 1,00 (0,97 - 1,03)
 CO2: 15,56 / 15,53
 O2: 0,15 (5,00) / 0,16 (5,00)
 
 Kattelin vanhoja katsastuskortteja niin huonoin HC-arvo viiteen vuoteen on ollut luokkaa 40...Maallikon silmään näyttäisi muuten aika helkkarin hyviltä nuo, joten oliskohan ollut tuosta katin kuumentamisesta kiinni kun menin katsastukseen suoraan kotoa lähdettyä n.7km matkan 50km/h alueella :( ??? Katsastusäijä yritti kyllä jokusen minuutin polkea konetta mutta aina nousi tuonne 140 tietämiin.
 
 Kai sitä voisi varmuuden vuoksi tulpat ja ilmansuodattimen vaihdella kun sattuu noi osat valmiiksi tallista löytyyn.
 
 Jos on visioita missä Tampereella on pakokaasumittaus niin saa vinkata. Lieneekö se eräs pulju Hatanpäällä vielä pystyssä?
 Comment
- 
	
	
	
	
		
	
	
	
		
	
		
			
				
	
	
	
	
	
	
	
	
	
 nippaas koneesta huohotinletku irti ja tökkäse sitten pilli putkeen! itellä rauhottu HC sillä arvoihin.. --> separaattorissa vika..? :thinkOriginally posted by tepi_ View PostKertokaas mikä mättäs ku saatte vian paikallistettua,itellä tänään täysin samanlaisia arvoja leimalla. Hc oli tyhjäkäynnillä joku 150 luokkaa ja heijasi muutenkin melko laajalla alueella...
 
 EDIT: ei oo muuten puhettakaan, että seuraavalla kerralla menis päästöistä läpi mitenkään nätisti, ku tupruttelee senverran mukavasti vaalean harmaata savua.. tänään juuri huomasin....
 Käyttis: G08 iX3 M-Sport -22
 Avokin kesälelu: E93 M3 -09 Alpineweiss
 --
 Ex: E90 LCI M3 -11, F31 330d M-Sport -13, F15 X5 35i M-Sport -15, F31 330d M-Sport -12, F30 330d M-Sport -12, E93 325i -09, E91 335d M-Sport -07, F31 330d M-Sport, E46 M3 -02, E91 330d M-Sport -06, E87 118d -06, E46 320dA -04, E46 328i -99, E36 328i -92 M-Sport, E91 320d -06, E36 328i -96 M-Sport, E36 325i -93, E39 528iA -97, E39 535iA -98, E36 320i -95
 Comment
- 
	
	
	
	
		
	
	
	
		
	
		
			
				
	
	
	
	
	
	
	
	
	
 Vastausta tähän ei ole tullut ja alkaa epätoivo iskeä 
 
 Vuosi sittenkin oli vaikeuksia saada päästöistä läpi ja nyt olen kahdesti käynyt mittauttamassa. Ensimmäisessä mittauksessa näytti tältä:
 
 CO = 0,84/0,86
 CO2 = 14.9/15.2
 HC = 121/68
 O2 = 0.01/ 0.05
 lambda = 0.972
 
 Toisella kerralla kävin kokeilemassa tulpanvaihdon jälkeen ja muuta muutosta ei ollut, kuin CO pysyi tyhjäkäynnillä rajojen sisässä.
 Kävin molemmilla kerroilla ajamassa 20-30min "yritteliäästi", eli kattien olisi kyllä pitänyt olla lämpimänä. 
 
 Tulppien lisäksi olen vaihtanut haitariputken kaasuläpän etupuolelta.
 Voiko tuo olla lambdavika? Kaveri meinasi, että ei, koska lambda-arvo kohdallaan.  
 Voisiko huohotuspuolen ongelmat aiheuttaa noita, eli kannattaako tuo separaattori vaihtaa letkuineen tuon takia?
 Entäpä, jos pakoputkessa olisi vuoto? Reikiä ei ole, mutta yhtä liitosta ei voi satavarmasti sanoa ehjäksi.
 
 Vikakoodien lukua on turha ehdottaa, koska tuosta autosta ei yksinkertaisesti olla saatu luettua koodeja, vaikka moneen otteeseen, monessa eri paikassa ja monella eri laitteella on yritetty. (tähänkin jos joku poppakonsti, niin ehdotuksia voi laittaa ) )
 
 Parhaat vaihtoehdothan olisi viedä auto huoltamolle ja käskeä laittaa kuntoon, tai vaihtaa autoa. Molemmat vaihtoehdot rajaa budjetti pois, eli hyvät neuvot ovat tarpeen Last edited by Juggie; 03-09-2009, 16:02. Last edited by Juggie; 03-09-2009, 16:02.
 Comment
- 
	
	
	
	
		
	
	
	
		
	
		
			
				
	
	
	
	
	
	
	
	
	
 Tuo katsastuskonttorin antama lambda-arvo on laskennallinen arvo eli se ei periaatteessa kerro mitään lambdan ehjyydestä. Uskoisin että lambdan vaihdolla päästöt korjaantuu.Originally posted by Juggie View PostVastausta tähän ei ole tullut ja alkaa epätoivo iskeä 
 
 Vuosi sittenkin oli vaikeuksia saada päästöistä läpi ja nyt olen kahdesti käynyt mittauttamassa. Ensimmäisessä mittauksessa näytti tältä:
 
 CO = 0,84/0,86
 CO2 = 14.9/15.2
 HC = 121/68
 O2 = 0.01/ 0.05
 lambda = 0.972
 
 Toisella kerralla kävin kokeilemassa tulpanvaihdon jälkeen ja muuta muutosta ei ollut, kuin CO pysyi tyhjäkäynnillä rajojen sisässä.
 Kävin molemmilla kerroilla ajamassa 20-30min "yritteliäästi", eli kattien olisi kyllä pitänyt olla lämpimänä. 
 
 Tulppien lisäksi olen vaihtanut haitariputken kaasuläpän etupuolelta.
 Voiko tuo olla lambdavika? Kaveri meinasi, että ei, koska lambda-arvo kohdallaan.  
 Voisiko huohotuspuolen ongelmat aiheuttaa noita, eli kannattaako tuo separaattori vaihtaa letkuineen tuon takia?
 Entäpä, jos pakoputkessa olisi vuoto? Reikiä ei ole, mutta yhtä liitosta ei voi satavarmasti sanoa ehjäksi.
 
 Vikakoodien lukua on turha ehdottaa, koska tuosta autosta ei yksinkertaisesti olla saatu luettua koodeja, vaikka moneen otteeseen, monessa eri paikassa ja monella eri laitteella on yritetty. (tähänkin jos joku poppakonsti, niin ehdotuksia voi laittaa ) )
 
 Parhaat vaihtoehdothan olisi viedä auto huoltamolle ja käskeä laittaa kuntoon, tai vaihtaa autoa. Molemmat vaihtoehdot rajaa budjetti pois, eli hyvät neuvot ovat tarpeen   
 Comment
- 
	
	
	
	
		
	
	
	
		
	
		
			
				
	
	
	
	
	
	
	
	
	
 Vaihdoin viikonloppuna separaattorin letkuineen ja summassa etummaisen lambdan. Tänä aamuna leimalle ja päästöt oli vimosen päälle, eli leima tuli 
 Purin vanhan separaattorin mielenkiinnosta ja sieltähän oli kalvo rikki. En tiedä sitten oliko se kuitenkin lambdan ansiota, että meni läpi.
 Nyt ei kuitenkaan kiinnosta, palataan asiaan vuoden päästä 
 
 Originally posted by Juggie View PostVastausta tähän ei ole tullut ja alkaa epätoivo iskeä 
 
 Vuosi sittenkin oli vaikeuksia saada päästöistä läpi ja nyt olen kahdesti käynyt mittauttamassa. Ensimmäisessä mittauksessa näytti tältä:
 
 CO = 0,84/0,86
 CO2 = 14.9/15.2
 HC = 121/68
 O2 = 0.01/ 0.05
 lambda = 0.972
 
 Toisella kerralla kävin kokeilemassa tulpanvaihdon jälkeen ja muuta muutosta ei ollut, kuin CO pysyi tyhjäkäynnillä rajojen sisässä.
 Kävin molemmilla kerroilla ajamassa 20-30min "yritteliäästi", eli kattien olisi kyllä pitänyt olla lämpimänä. 
 
 Tulppien lisäksi olen vaihtanut haitariputken kaasuläpän etupuolelta.
 Voiko tuo olla lambdavika? Kaveri meinasi, että ei, koska lambda-arvo kohdallaan.  
 Voisiko huohotuspuolen ongelmat aiheuttaa noita, eli kannattaako tuo separaattori vaihtaa letkuineen tuon takia?
 Entäpä, jos pakoputkessa olisi vuoto? Reikiä ei ole, mutta yhtä liitosta ei voi satavarmasti sanoa ehjäksi.
 
 Vikakoodien lukua on turha ehdottaa, koska tuosta autosta ei yksinkertaisesti olla saatu luettua koodeja, vaikka moneen otteeseen, monessa eri paikassa ja monella eri laitteella on yritetty. (tähänkin jos joku poppakonsti, niin ehdotuksia voi laittaa ) )
 
 Parhaat vaihtoehdothan olisi viedä auto huoltamolle ja käskeä laittaa kuntoon, tai vaihtaa autoa. Molemmat vaihtoehdot rajaa budjetti pois, eli hyvät neuvot ovat tarpeen 
 Comment

Comment