Announcement

Collapse
No announcement yet.

Pakokaasupäästöt liian korkealla, katsastuspäätös: HYLÄTTY/HYVÄKSYTTY

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • markok
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2002
    • 3018
    • Kuopio

    Originally posted by Juliet^ View Post
    Auton hain tänää pois pärnäsenkorjaamolta.. Ei mitää tulosta.. arvot pielessä epäili vaa et jos olis nokkavika tai venttiilinohjureissa tai jossai.. no varmaan jossain on.. Meinasin teille viisaammille ilmottaa nuo katastusmiehen mittaamat lukemat..

    Tyhjäkäynti/kierroksilla
    CO% 0,12/0,05
    CO2 14/14,6
    HC 590/37
    O2 1,8/0,3
    Lambda 1,01

    Mistäs sitä tyhjäkäyntii pystyy säätämään?

    Nii ja ilmavuodosta sen verran että ite en ole mitään löytänyt eikä löytäny remppa äijäkään ja sanos että sit jos vuotais olis happiarvot korkeemmat.. En sit tiiä hankalaa ku pitäs leimalle päästä... Ei kai sitä viitteis muute hyväkuntost bemarii paaliinkaa laittaa.. :((
    Jos kiire saada leima niin eikös se tässäkin topicissa mainittu Masinoli kikka toimi. Tosin oikeaa vikaahan tällä ei korjata ja kannattaahan sekin etsiä ja korjata.
    BMW 530iA Touring -05

    Comment

    • Hemi
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2004
      • 18880
      • Pirkanmaa

      Originally posted by Juliet^ View Post
      Auton hain tänää pois pärnäsenkorjaamolta.. Ei mitää tulosta.. arvot pielessä epäili vaa et jos olis nokkavika tai venttiilinohjureissa tai jossai.. no varmaan jossain on.. Meinasin teille viisaammille ilmottaa nuo katastusmiehen mittaamat lukemat..

      Tyhjäkäynti/kierroksilla
      CO% 0,12/0,05
      CO2 14/14,6
      HC 590/37
      O2 1,8/0,3
      Lambda 1,01

      Mistäs sitä tyhjäkäyntii pystyy säätämään?

      Nii ja ilmavuodosta sen verran että ite en ole mitään löytänyt eikä löytäny remppa äijäkään ja sanos että sit jos vuotais olis happiarvot korkeemmat.. En sit tiiä hankalaa ku pitäs leimalle päästä... Ei kai sitä viitteis muute hyväkuntost bemarii paaliinkaa laittaa.. :((
      Voit ihan heti unohtaa nuo ohjuri+nokkavikakommentit. Siitä ei 100% varmuudella ole kysymys.
      Ilmamäärämittari auki ja potentiometrin esijännitystä muutama naksu kireämmälle. Melko varmasti homma on siinä mikäli niitä ilmavuotoja ei oikeasti ole (brake cleanerilla käyty läpi joka letku+liitos ja tarkistettu erityisen huolellisesti imusarjan ja ilmamäärämittarin välinen haitariletku IRROITETTUNA).

      Comment

      • Juliet^
        Newbiemmer
        • Jan 2005
        • 14
        • Turku

        Originally posted by Hemi View Post
        Voit ihan heti unohtaa nuo ohjuri+nokkavikakommentit. Siitä ei 100% varmuudella ole kysymys.
        Ilmamäärämittari auki ja potentiometrin esijännitystä muutama naksu kireämmälle. Melko varmasti homma on siinä mikäli niitä ilmavuotoja ei oikeasti ole (brake cleanerilla käyty läpi joka letku+liitos ja tarkistettu erityisen huolellisesti imusarjan ja ilmamäärämittarin välinen haitariletku IRROITETTUNA).
        Taidan alkaa ensviikolla tutkii asiaa itse kun ei korjaamo sitä kuntoon saanut.. Onko tietoa turunsuunnalla missä vois noit pakokaasuja mittailla ilmaseks tai suht edullisesti, sit ku otan sen ilmamäärämittarin auki ja samal katon ite viäl uudestaa ne vuodot..

        Onko jollai muute arvoja mitä lamdan pitäis antaa jos sitä mitterilla mittaa?

        Kiitos näistä..
        Last edited by Juliet^; 15-11-2006, 14:09.
        320i Touring E30 -90
        Cadillac Fleetwood -60

        Comment

        • Juho_P
          Bimmer Fanatic
          • Dec 2005
          • 313
          • p-pohjanmaa

          Lambda voi hidastua huomattavasti vanhuuttaa joka aiheuttaa ongelmia vaikka yleismittarilla katsottuna olisikin kunnossa. Senhän voi skoopilla tarkistaa jos haluaa tehdä sen oikein. Näkee jos on hidastunut.

          Ja reipas venttiilivuotohan voi aiheuttaa myös kohonneita HC arvoja mutta vuotavat venttiilit huomaa kyllä käynnistä/vedoista.
          Last edited by Juho_P; 15-11-2006, 15:09.
          pistetään vehkeet paskaksi ja katotaan sitte miten se homma ois Pitäny tehdä..

          Comment

          • 3B
            Newbiemmer
            • Sep 2004
            • 11
            • Rauma

            Toimiikos Julietin autossa lampaan lämmitys? On tullut pari tapausta vastaan että anturin lämmityspiiri on lopettanut toimintansa ja tuloksena kylmästä anturista johtununeet lievästi sanottuna rikkaat tyhjäkayntiseokset ja ontuva tyhjäkäynti. Ja sitten kun kierroksia on ollut tarpeeksi yli tyhjäkäynnin että pakokaasut pitää anturin lämpimänä niin ei mitään ongelmia.

            Tuo anturin hidastuminen yleensä näkyy vasta tyhjäkäynnin yläpuolella esim autoa paikallaan kierrätettäessä kierrosten humppaamisena vaikka kaasuläpän avaus pysyy vakiona.

            Comment

            • Juliet^
              Newbiemmer
              • Jan 2005
              • 14
              • Turku

              Originally posted by 3B View Post
              Toimiikos Julietin autossa lampaan lämmitys? On tullut pari tapausta vastaan että anturin lämmityspiiri on lopettanut toimintansa ja tuloksena kylmästä anturista johtununeet lievästi sanottuna rikkaat tyhjäkayntiseokset ja ontuva tyhjäkäynti. Ja sitten kun kierroksia on ollut tarpeeksi yli tyhjäkäynnin että pakokaasut pitää anturin lämpimänä niin ei mitään ongelmia.

              Tuo anturin hidastuminen yleensä näkyy vasta tyhjäkäynnin yläpuolella esim autoa paikallaan kierrätettäessä kierrosten humppaamisena vaikka kaasuläpän avaus pysyy vakiona.
              Mites ton "lampaan" lämmittimen voi testata, että toimiiko vai ei?

              No ni nyt oli ilmamäärämittari auki eikä siin heti kyl näkyny mitää sellast ruuvi mitä kiristämällä jotai oleellist olis tapahtunu.. pyörivää luistia liikuttelemalla auton käynti kyllä muuttui mutta aina huonompaanpäin. ja auto kun nyt käy römpsöttävää tyhjäkäyntiä niin luisti seilaa siinä parimilliä edestakaisin..? Ja oli se haitariputki kädessä ja on vaihdettu jossainvaihees kun valmistusvalussa oli merkintä vuodesta 00 eikä halkeemia näkynyt missään..? tyhjäkäyntiä ei taida millään saada säädettyä hiukan korkeemmalle kun silloin arvot laskevat huomattavasti..?
              Last edited by Juliet^; 20-11-2006, 21:32.
              320i Touring E30 -90
              Cadillac Fleetwood -60

              Comment

              • Hemi
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2004
                • 18880
                • Pirkanmaa

                Siinä potikan ulkokehällä on hammastus johon esijännitystä lukitsevan langan pää kohtaa. Lukitus-sakaraa vain hieman sivuun, ja esijännitystä potikan spiraalilta kireämmälle tai mahdollisesti löysemmälle, riippuen siitä kummasta suunnasto oikeat arvot löytyvät. Korvakuulolla tässä hommassa ei voi päätellä mitään.

                Comment

                • Juliet^
                  Newbiemmer
                  • Jan 2005
                  • 14
                  • Turku

                  Originally posted by Hemi View Post
                  Siinä potikan ulkokehällä on hammastus johon esijännitystä lukitsevan langan pää kohtaa. Lukitus-sakaraa vain hieman sivuun, ja esijännitystä potikan spiraalilta kireämmälle tai mahdollisesti löysemmälle, riippuen siitä kummasta suunnasto oikeat arvot löytyvät. Korvakuulolla tässä hommassa ei voi päätellä mitään.
                  Eipä nyt oikeen taho pyyhkii.. Kävin mittarilla ja säädeltii sitä ilmamassamittarin kiekkoa ni kyllä sain HC arvon jopa laskemaanki ainaki väliaiaksesti mut sit taas muut arvot meniki yli rajojen... :((( Taitaa olla kansiremontti edessä... :(( ja monta vi.....sta perään..
                  320i Touring E30 -90
                  Cadillac Fleetwood -60

                  Comment

                  • Juliet^
                    Newbiemmer
                    • Jan 2005
                    • 14
                    • Turku

                    No ni äsken hain auton rempasta.. Kaveri tutki syytä koko päivän ja sanoi syyksi että jako oli pielessä.. Paljon työtä.. ja kalliiksi tuli mutta nyt auto on aivan erillainen ajettavakin että kyllä siellä jotai muutosta on tapahtunu..
                    320i Touring E30 -90
                    Cadillac Fleetwood -60

                    Comment

                    • markok
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2002
                      • 3018
                      • Kuopio

                      Kertokaas joku kun en ymmärrä, että miten jako voi mennä itsestään pieleen? Kyseisessä autossa on ilmeisesti M20 moottori ja nokkahihna niin onko hihna sitten asennettu hampaan pieleen? Joskus aikaisemmin muistelen kuulleen, että M50 moottorissa olisi jollakin ollut sama vika. Miten tällainen ketjulla toimiva jakopää voi kadottaa ajoituksen ja voiko sitä mitenkään säätää?
                      BMW 530iA Touring -05

                      Comment

                      • Neutrone
                        Bimmer Enthusiast
                        • Sep 2002
                        • 1320
                        • Tampere

                        Jaha, lisätääs tähän jatkoksi uus hylsyn saanut M50B25.

                        tyhjäkynti/2000rpm

                        HC: 308/135
                        CO: 0.68/2.06
                        O2: 0.32/0.17
                        Co2: 14.2/13.5
                        Lambda -/0.941

                        Pitäsköhän tässä nyt hommailla uutta lambdaa vai mikä neuvoks?
                        F10 530d semiVOLL
                        ex. E90 320d M-Sport '06
                        ex. E39 523i M-Sport '00
                        ex. E36 325i Coupe '92
                        ex. E30 316i '89



                        Comment

                        • tumppu86
                          Bimmer Fanatic
                          • Aug 2003
                          • 900
                          • E-pohjanmaa

                          Originally posted by Neutrone View Post
                          Jaha, lisätääs tähän jatkoksi uus hylsyn saanut M50B25.

                          tyhjäkynti/2000rpm

                          HC: 308/135
                          CO: 0.68/2.06
                          O2: 0.32/0.17
                          Co2: 14.2/13.5
                          Lambda -/0.941

                          Pitäsköhän tässä nyt hommailla uutta lambdaa vai mikä neuvoks?
                          Sellainen vinkki, että seuraavan kerran, kun menet päästöt mittauttamaan niin käy ajamassa 5km lenkki reiluilla kierroksilla.

                          Paljonko tyhjäkäynti kierrosten pitäisi olla päästöjä mitatessa? Kun korjaamon setä laittoi lappuun 1000rpm ja en tiedä, että käykö tuo lukema konttorilla.

                          Comment

                          • M325i
                            Bimmer Enthusiast
                            • May 2005
                            • 1529
                            • Etelä-pohjanmaa

                            Originally posted by tumppu86 View Post
                            Sellainen vinkki, että seuraavan kerran, kun menet päästöt mittauttamaan niin käy ajamassa 5km lenkki reiluilla kierroksilla.

                            Paljonko tyhjäkäynti kierrosten pitäisi olla päästöjä mitatessa? Kun korjaamon setä laittoi lappuun 1000rpm ja en tiedä, että käykö tuo lukema konttorilla.
                            Tyhjäkäynti alle 1000rpm
                            E30 ja E46 ///M

                            Comment

                            • Neutrone
                              Bimmer Enthusiast
                              • Sep 2002
                              • 1320
                              • Tampere

                              Originally posted by tumppu86 View Post
                              Sellainen vinkki, että seuraavan kerran, kun menet päästöt mittauttamaan niin käy ajamassa 5km lenkki reiluilla kierroksilla.
                              Eipä auttanu, edelleen HC korkeella kun tänään mitattiin uudestaan. Laskee kyllä tottakai kun kierroksia nostaa, mutta yli sadan on silti lähes koko ajan. Nyt olis vinkit paikallaan mitä tehdä seuraavaksi?
                              F10 530d semiVOLL
                              ex. E90 320d M-Sport '06
                              ex. E39 523i M-Sport '00
                              ex. E36 325i Coupe '92
                              ex. E30 316i '89



                              Comment

                              • markok
                                Bimmer Enthusiast
                                • Oct 2002
                                • 3018
                                • Kuopio

                                Laitetaan nyt tähän oman ongelman ratkaisu. Kuten jollakin muullakin tässä topicissa myös omassa e36 325:ssä oli lambdan lämmitys pois pelistä. Jostain syystä boksi ei antanut lämmitysreleelle maata. Nyt on lambdan lämmitys jälleen toiminnassa ja edellisessä mittauksessa arvot olivat:
                                Tyhjäkäynti / 2000 rpm
                                CO% 0 / 0,05
                                CO2 15,1 / 15,2
                                HC 18 / 9
                                O2 0 / 0
                                Lambda 1,00

                                Arvot olivat suoraan kohdallaan kun anturin työnsi putkeen. Tosin mittaukseen tullessa oli ajettu hieman reippaammin. Ennen arvojen saanti rajoihin oli hirvittävän polettamisen takana ja silloinkin juuri ja juuri rajoissa.
                                BMW 530iA Touring -05

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎