Announcement

Collapse
No announcement yet.

M42B18/318 IS viritys ja siihen liittyvät ongelmat!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jochen
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2002
    • 1229
    • Valkeakoski & Trondheim

    Originally posted by Cell View Post
    Onko nuo wössnerit muuten ne jotka myytiin joitakin kuukausia tjsp sitten myyntipuolella? Olivat aika komiat
    Juu nehän ne on. Vaikuttavan näköiset ovat, imuventtiilin kolon halkaisija on 37 milliä ja syvyyttä varmaan riittävästi isommillekin nostoille

    86 mm takomännät ja tapit on noin 18.5% kevyemmät kuin 84 mm porauksella olevat vakio-osat.

    Wössner vs. Vakio M42:



    Hiukan putsattuna koko satsi:



    Tässä edellämainitulta lastumaakarilta saapuneet lutikat:


    No speakers - No bodykits - NO BULLSHIT
    Kesäautoprojekti: 2002 BMW E46 M3 Coupe Phoenixgelb
    Hinausautoprojekti: 2000 BMW E39 530D Touring Orientblau
    Käyttöautoprojekti: 1997 BMW E36 318i Touring Hellrot blogi
    Rata-autoprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan Alaskablau blogi
    Entisöintiprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan | Alaskablau blogi

    Comment

    • Jochen
      Bimmer Enthusiast
      • Dec 2002
      • 1229
      • Valkeakoski & Trondheim

      Nonii,

      2 settiä M42B18 vakionokkia viety tänään Kylmäkosken Erikoismoottorille hiottavaksi (yksi setti itselle ja toinen vaikka myyntiin). 256 asteinen 10,4 mm nostoinen Shrick kopio pitäisi kyllä onnistua. Hinta jää noin kolmasosaan aidoista kaupan nokista. Jonoa on tällä hetkellä noin 2 kk edestä joten kepit saa käteen joskus kesäkuun alussa.

      Nokat hiotaan ja lopuksi sitten fosfatointikäsittely. Karkaisu yltää tehtaan jäljiltä usean millin syvyyteen joten uutta karkaisua ei tarvitse tehdä.

      Pätevän oloinen kaveri oli. Opin taas monta asiaa... Hydraulisille nostimille ei nostoa voi vakionokasta paljoa kasvattaa (<1.5 mm) koska jos nokan perusympyrä pienenee liikaa niin hydraulisen nostimen noin 3 mm säätövara loppuu kesken. Lisäksi nostimen täyttyminen öljyllä voi häiriintyä kun nostimen kyljessä oleva ura/reikä ei osukaan enää nokkapukissa olevien reikien kohdalle kuin hetken ajan tahdin aikana. Enpä olisi tuotakaan itse tajunnut.

      Kiinteillä nostimilla tuota ongelmaa ei niinkään ole koska välykset säädetään paloilla (riippuu tietty palojen suurimmasta paksuudesta) joten kiinteitä nostajia varten tehdyssä nokassa voi olla enemmän nostoa kun pienemmän perusympyrän voi kompensoida paksummilla paloilla.

      Lisäksi sain ensikäden tietoa kuinka hydraulinen nostin kannattaa muuttaa kiinteäksi, hiukan helpompaa kuin ajattelin asian olevan ja pitäisi onnistua ihan itseltäkin

      No speakers - No bodykits - NO BULLSHIT
      Kesäautoprojekti: 2002 BMW E46 M3 Coupe Phoenixgelb
      Hinausautoprojekti: 2000 BMW E39 530D Touring Orientblau
      Käyttöautoprojekti: 1997 BMW E36 318i Touring Hellrot blogi
      Rata-autoprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan Alaskablau blogi
      Entisöintiprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan | Alaskablau blogi

      Comment

      • jalaakso
        BTCF Member
        • Feb 2004
        • 275
        • Kuopio

        Originally posted by Juh4 View Post
        Mielenkiintoista. Muistahan kertoa myös penkitystuloksia
        Ainakin tuolla www.m42club.com puolella ovat saanneet tämmösiä tuloksia:

        148,72bhp @ 5834 rpm ( std : 136bhp @ 6000 rpm )

        187,8Nm @ 5312 rpm ( std: 175Nm @ 4600 rpm )
        BMW E30 V8 project
        BMW E90 325D 08" (Zetor)
        BMW E36 "328" 99" Cabrio (KesäLelu)

        Comment

        • Jampsu87
          BTCF Member
          • Oct 2007
          • 1335
          • Rovaniemi

          Olen huomannut että oma IS:sä kiihtyy kaikista parhaiten/terävämmin reilulla pintakaasulla kuin kaasu pohjassa. Onkohan tuo M42 koneen ominaisuus vai pitäisiköhän tuolle koneelle tehdä jotain?
          Auto jotenkin vaan tuntuu toimivan paremmin pienellä kaasulla, reilusti kaasua antaessa kiihtyvyys ikään kuin puuroutuu (terävyys katoaa). Yleensä lujasti kiihdyttäessä meno vain paranee kaasua hiljaa nostaessa. Miten muiden Is:sät käyttäytyy kiihdyttäessä?

          Autossa on tällä hetkellä kiinni: Digi-tech lastu, Eisenmann "race" takavaimennin ja
          Bmc carbon airbox.

          Onko kukaan vaihtanut autoonsa alumiinista vauhtipyörää, ainakin ulkomaiden foorumeilla kertovat tämän vaikuttavan auton kiihtyvyyteen reilusti. Itseä kyllä kiinnostaisi tuon laittaminen jos vaan jostain semmoisen löytäisi järkevään hintaan.
          E91 lci 330xd.

          Comment

          • jr66
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2006
            • 16465
            • Asikkala

            Originally posted by Jampsu87 View Post
            Olen huomannut että oma IS:sä kiihtyy kaikista parhaiten/terävämmin reilulla pintakaasulla kuin kaasu pohjassa. Onkohan tuo M42 koneen ominaisuus vai pitäisiköhän tuolle koneelle tehdä jotain?
            Auto jotenkin vaan tuntuu toimivan paremmin pienellä kaasulla, reilusti kaasua antaessa kiihtyvyys ikään kuin puuroutuu (terävyys katoaa). Yleensä lujasti kiihdyttäessä meno vain paranee kaasua hiljaa nostaessa. Miten muiden Is:sät käyttäytyy kiihdyttäessä?

            Autossa on tällä hetkellä kiinni: Digi-tech lastu, Eisenmann "race" takavaimennin ja
            Bmc carbon airbox.

            Onko kukaan vaihtanut autoonsa alumiinista vauhtipyörää, ainakin ulkomaiden foorumeilla kertovat tämän vaikuttavan auton kiihtyvyyteen reilusti. Itseä kyllä kiinnostaisi tuon laittaminen jos vaan jostain semmoisen löytäisi järkevään hintaan.
            Sama auto, siis e36 ja käyttäytyy täysin samoin, vakiokone ja putkisto. Yksi syy voisi olla se että e36:n imusarjassa on ihmeellinen (älytön ?) pykälä t. valun muoto isomman kaasuläpän takana alareunassa, täydellä kaasulla virtaus sotkeentuu ja läppää suljettaessa virtaus osuu ko. kohtaan erilailla (paremmin) ja koneeseen menee enemmän ilmaa kuin luukut levällään. E30 imusarja odottaa asennusta, sittenhän sen tietää, tosin ko. sarja on huomattavasti lyhyempi eli alavääntö teoriassa huononee ja virtaus muuttuu muutenkin mutta kaasuläpän takana ei ole ylim. esteitä virtaukselle.
            Myös m20 5,4 kg uusi teräsvauhtipyörä odottaa hyllyssä, kytkin e30 323i 150hv versio, tasapainotettu ensin vauhtis yksin ja sitten asetelman kanssa. Jompikumpi vaihtuu ensin, ei molemmat yhtäaikaa jotta tietää mikä vaikuttaa mihin.

            Comment

            • Juh4
              Moderator
              • Oct 2004
              • 5450
              • Seinäjoki

              Originally posted by Jampsu87 View Post
              Olen huomannut että oma IS:sä kiihtyy kaikista parhaiten/terävämmin reilulla pintakaasulla kuin kaasu pohjassa. Onkohan tuo M42 koneen ominaisuus vai pitäisiköhän tuolle koneelle tehdä jotain?
              Auto jotenkin vaan tuntuu toimivan paremmin pienellä kaasulla, reilusti kaasua antaessa kiihtyvyys ikään kuin puuroutuu (terävyys katoaa). Yleensä lujasti kiihdyttäessä meno vain paranee kaasua hiljaa nostaessa. Miten muiden Is:sät käyttäytyy kiihdyttäessä?
              Olen huomannut saman ilmiön, eli kyseessä ei varmaan ole vika vaan ominaisuus Täytyy sanoa, että näillä bensan hinnoilla ei vituta yhtään vaikka tuo iS onki alla
              -Official member of BTCF-Sauna team-

              Comment

              • Jochen
                Bimmer Enthusiast
                • Dec 2002
                • 1229
                • Valkeakoski & Trondheim

                Se että auto tuntuu kiihtyvän osakaasulla paremmin on ihan yleinen ominaisuus joka johtuu tästä:



                Eli täyskaasulla kaasuläppä on jo menossa kiinni eli ne kääntyy yli 90 asteen optimaalisesta kulmasta ja alkaa taas rajoittaa virtausta. Tuon saa korjattua sillä että väsää pari milliä paksun rajoitinsysteemin kaasuvivuston ja stopparin väliin.

                Tässä muuten pari viikkao vanha dynotulos omasta E36 M42:sta jossa on vain lastu, korjattu tuo kaasuläpän yliaukeaminen ja ohitettu kaasuläpän lämmityselementti:



                Nyt on hiotut nokatkin tulleet, pitäisi vain saada ne kiinni ja asentaa niille tehty lastu

                No speakers - No bodykits - NO BULLSHIT
                Kesäautoprojekti: 2002 BMW E46 M3 Coupe Phoenixgelb
                Hinausautoprojekti: 2000 BMW E39 530D Touring Orientblau
                Käyttöautoprojekti: 1997 BMW E36 318i Touring Hellrot blogi
                Rata-autoprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan Alaskablau blogi
                Entisöintiprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan | Alaskablau blogi

                Comment

                • Jampsu87
                  BTCF Member
                  • Oct 2007
                  • 1335
                  • Rovaniemi

                  Originally posted by Jochen View Post
                  Se että auto tuntuu kiihtyvän osakaasulla paremmin on ihan yleinen ominaisuus joka johtuu tästä:



                  Eli täyskaasulla kaasuläppä on jo menossa kiinni eli ne kääntyy yli 90 asteen optimaalisesta kulmasta ja alkaa taas rajoittaa virtausta. Tuon saa korjattua sillä että väsää pari milliä paksun rajoitinsysteemin kaasuvivuston ja stopparin väliin.

                  Tässä muuten pari viikkao vanha dynotulos omasta E36 M42:sta jossa on vain lastu, korjattu tuo kaasuläpän yliaukeaminen ja ohitettu kaasuläpän lämmityselementti:



                  Nyt on hiotut nokatkin tulleet, pitäisi vain saada ne kiinni ja asentaa niille tehty lastu
                  Perhana, hyvin oot saanu tuosta otettua hepoja irti
                  Itselläkin kiinnostaisi kiinnostaisi niin perkuleesti tehdä kyseiset muutokset mutta vähän vierastaa alkaa yksin noita parkkipaikalla väköstämään

                  Onko tuo lämmitys elementin ohitus vaikea toteuttaa, että onnistuisi myös tämmöiseltä kaksi-vasenkätiseltäkin tehdä?

                  Et ole Jochen ajatellut tuota alumiini vauhtipyörää laittaa?
                  E91 lci 330xd.

                  Comment

                  • Jochen
                    Bimmer Enthusiast
                    • Dec 2002
                    • 1229
                    • Valkeakoski & Trondheim

                    Originally posted by Jampsu87 View Post
                    Perhana, hyvin oot saanu tuosta otettua hepoja irti
                    Itselläkin kiinnostaisi kiinnostaisi niin perkuleesti tehdä kyseiset muutokset mutta vähän vierastaa alkaa yksin noita parkkipaikalla väköstämään

                    Onko tuo lämmitys elementin ohitus vaikea toteuttaa, että onnistuisi myös tämmöiseltä kaksi-vasenkätiseltäkin tehdä?

                    Et ole Jochen ajatellut tuota alumiini vauhtipyörää laittaa?
                    Olisikin edes parkkipaikka... Tein tuon kaasuläppämodin niin että auto oli parkissa tampereen polisiilaitoksen takana kulkevalla kadulla! Nokat taidan vaihtaa sentään firman parkkihallissa.

                    Eipä juuri ole minullakaan mitään kokemusta autojen rassaamisesta ja ihan hyvin se meni silti. Tukin ne putket parilla M8 tai M10 pultilla ja vedin tiukalle kiristimillä. Parempi tapa jota on tarkoitus piakkoin soveltaa on asentaa putkien päiden väliin sopivan halkaisijallinen letkuliitin jolloin vesi pääsee edelleen kiertämään kannessa niinkuin ennenkin.

                    Ei ole köyhällä varaa alumiinisiin vauhtipyöriin... Jemmassa on kyllä kaksi M40 vauhtipyörää ja niistä on tarkoitus sorvata/koneistaa pois puolet eli painoa jäisi joku 5 kg.

                    Toinen setti noita hiottuja nokkia (vastaa erittäin hyvin Shrickin 256 ast / 10,4 mm mallia tosin kestoa ja nostoa saattaa olla karvan enemmän) olisi myynnissä, lisäksi myyntiin tullee aikanaan toinen kevennetyistä vauhtiksista.

                    No speakers - No bodykits - NO BULLSHIT
                    Kesäautoprojekti: 2002 BMW E46 M3 Coupe Phoenixgelb
                    Hinausautoprojekti: 2000 BMW E39 530D Touring Orientblau
                    Käyttöautoprojekti: 1997 BMW E36 318i Touring Hellrot blogi
                    Rata-autoprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan Alaskablau blogi
                    Entisöintiprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan | Alaskablau blogi

                    Comment

                    • Jampsu87
                      BTCF Member
                      • Oct 2007
                      • 1335
                      • Rovaniemi

                      Originally posted by Jochen View Post
                      Olisikin edes parkkipaikka... Tein tuon kaasuläppämodin niin että auto oli parkissa tampereen polisiilaitoksen takana kulkevalla kadulla! Nokat taidan vaihtaa sentään firman parkkihallissa.
                      No tuossa on jo asennetta!

                      Eipä juuri ole minullakaan mitään kokemusta autojen rassaamisesta ja ihan hyvin se meni silti. Tukin ne putket parilla M8 tai M10 pultilla ja vedin tiukalle kiristimillä. Parempi tapa jota on tarkoitus piakkoin soveltaa on asentaa putkien päiden väliin sopivan halkaisijallinen letkuliitin jolloin vesi pääsee edelleen kiertämään kannessa niinkuin ennenkin.

                      Toinen setti noita hiottuja nokkia (vastaa erittäin hyvin Shrickin 256 ast / 10,4 mm mallia tosin kestoa ja nostoa saattaa olla karvan enemmän) olisi myynnissä, lisäksi myyntiin tullee aikanaan toinen kevennetyistä vauhtiksista.
                      Meneekö tuo m40:sen vauhtipyörä tuohon m42:seen heittämällä paikoilleen vai vaatiiko jotain muita muutoksia? Paljon pitäisit osilla hintaa?

                      Onko tuohon lämpölevyjen kierron poistoon ohjeita netissä? Linkkiä..
                      E91 lci 330xd.

                      Comment

                      • Kiulu
                        Bimmer Rookie
                        • May 2007
                        • 84
                        • Seinäjoki

                        Originally posted by Jampsu87 View Post
                        Meneekö tuo m40:sen vauhtipyörä tuohon m42:seen heittämällä paikoilleen vai vaatiiko jotain muita muutoksia? Paljon pitäisit osilla hintaa?

                        Onko tuohon lämpölevyjen kierron poistoon ohjeita netissä? Linkkiä..

                        Se lämpölevyjen poisto on tosi helppo juttu ja sen huomaa/ymmärtää kun
                        oottaa kaasuläpän pois ja kattelee niitä lämpölevyjä ja vesiletkuja.
                        Mulla olis ylimääräisena m42 ja m40 vauhtipyörät jos olet kiinnostunut.
                        Last edited by Kiulu; 30-05-2008, 20:33.

                        Comment

                        • Jochen
                          Bimmer Enthusiast
                          • Dec 2002
                          • 1229
                          • Valkeakoski & Trondheim

                          Virinokat ja niille tehty lastu nyt kiinni autossa. Kyllä se hiukan äkäisempi on kulkemaan, etenkin korkeammilla kierroksilla, imuäänetkin muuttui hiukan kisahenkisemmiksi. Ehkä joku 10-15 konia tuli lisää persdynon mukaan, oikeaan dynoon mennään tässä lähiaikoina niin saa faktatietoakin.

                          Aikaa meni joku 6 tuntia ensikertalaiselta eikä ollut ongelmia. Ketju vähän whinettää kun kiristin on liian tiukalla mutta eiköhän senkin saa ojennukseen melko helposti.

                          No speakers - No bodykits - NO BULLSHIT
                          Kesäautoprojekti: 2002 BMW E46 M3 Coupe Phoenixgelb
                          Hinausautoprojekti: 2000 BMW E39 530D Touring Orientblau
                          Käyttöautoprojekti: 1997 BMW E36 318i Touring Hellrot blogi
                          Rata-autoprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan Alaskablau blogi
                          Entisöintiprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan | Alaskablau blogi

                          Comment

                          • Jampsu87
                            BTCF Member
                            • Oct 2007
                            • 1335
                            • Rovaniemi

                            Tuosta lämpölevyjen poistosta tutkailin noita realoemin kuvia ja huomasin että perkule, eihän minun autossa ole koko levyjä (autossa on ilmastointi) Letkun numero 11:stahan pitäisi mennä lämmityselementtiin. Mulla se menee tuohon imusarjan ylä-ja alaosan yhdistyskohtaan. Onko ilmastoidussa autossa lämpölevy juuri tuo imusarjan ylä- ja alaosan välinen laippa johon letku 11. menee ja 10. lähtee.

                            Olenkos nyt ihan hukassa?

                            RealOEM.com Home => Select another car => ENGINE => ENGINE COOLING
                            E91 lci 330xd.

                            Comment

                            • Jochen
                              Bimmer Enthusiast
                              • Dec 2002
                              • 1229
                              • Valkeakoski & Trondheim

                              Osa minkä ohitin on numero 3 tässä kuvassa:



                              Mutta näyttää sinun kaavion mukaan sille että imusarjassa on toinenkin lämmityselementti. Pitääpä tsekkailla seuraavan kerran kun on konepelti ylhäällä

                              No speakers - No bodykits - NO BULLSHIT
                              Kesäautoprojekti: 2002 BMW E46 M3 Coupe Phoenixgelb
                              Hinausautoprojekti: 2000 BMW E39 530D Touring Orientblau
                              Käyttöautoprojekti: 1997 BMW E36 318i Touring Hellrot blogi
                              Rata-autoprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan Alaskablau blogi
                              Entisöintiprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan | Alaskablau blogi

                              Comment

                              • Jampsu87
                                BTCF Member
                                • Oct 2007
                                • 1335
                                • Rovaniemi

                                Kyllä se vaan siltä näyttää että minun autossa ei ole elementtiä ollenkaan.

                                Tässä Realoemin kuva ja lista haettuna autoni vin koodilla:



                                Huomaa että osaa numero 3. ei ole mainittu listassa ollenkaan kun taas tässä Esim. vm 93. listassa osa on mainittu:



                                Jaa, tarkemmin katottuna tuossahan selvästi lukee osan 3. kohalla että UP TO 07/1994. Kävipä tuuri, bemuni on valmistettu juuri tuolloin 07/94
                                E91 lci 330xd.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎