Vaihda se moottorinohjaus heti ja hanki vaikka halpa nokkasatsi niin muuttuu aivan eri moottoriksi, eikä katsastusmieskään huomaa mitään. Ei tarvitse ylipaineesta haaveilla kun kone kiekuu kierroksilla kuin Klaus Meine ja rahaa jää vielä vaikka Skorppareiden vinyyleihin.
OT: Aivan loistava kommentti. Piristi lauantai aamua merkittävästi . vähemmän OT m42 pitää olla vapari se kiertää kauniisti kunhan sinne laittaa nokkaa ja peltisatsia + kunnon putkisto ei mitään itse tehtyjä 3" röörejä
Jos ei vähäpäästöisen '90 318iS ahtaa. Pystyykö vertailumallina käyttämään vanhempaa eli absitonta 325i? kun ei viitsisi semmosia turhuuksia alkaa laittamaan saatika sitten leimaamaan ahdettua autoa ilman tehonlisäystä. Ei sitäkään 20% ylitystä sallita kuin mallisarjan tehokkaimpaan...
Jarbi tule käymään tuossa minun tallilla niin tehdään tuosta siun autosta firman esittely auto
Onkos kukaan kokeillut noita dbilaksen läppärunkosatseja m42 moottoriin? entä onko kellään omakohtaisia kokemuksia jyrkemmistä nokista ja minkälaisia tehonlisäyksiä saatu? olisi kiva kuulla joltain hieman tarinaa? että miten moottorin luonne muuttuu ja saako näillä mitään muuta kuin rahan palamaan?
Mulla on Dbilaksen täydellinen läppärunkosatsi tuolla makkarin nurkassa oottelemassa asennusta. Varmaan tuossa 2-3vk päästä asennan tuon paikoilleen kun olen saanut auton katsastettua ja laajakaista-lambdan asennettua.
Nyt autossa on paikoillaan hiotut Shrickin kopio nokat. Noilla jyrkemmillä nokilla tuo m42:nen kiertää paljon paremmin korkeilla kierroksilla. Kohtuu hyvin vetää sinne 7000rpm ja ylikin. Päästötestiin nuitten kanssa on vaan turha mennä kun hc-päästöt oli tyhjäkäynnillä 16-kertaiset yli sallitun.
Mitä tuolla m42.clubissa parilla tyypillä on nuo dbilaksen läppärungot paikoillaan niin kertovat että moottori kiertää kuin vähäjärkinen korkeilla kierroksilla.
Sekventiaali + ruiskun ajankohdan säätö ja menee varmasti läpi, ainakin läppärungoilla kun ei overlappi enää sekota mutta luultavasti vakiollakin.
Joo, kyllähän tuon varmaan megalla ja säätämällä saapi katsastuskelpoiseksi. Alkaisi olemaan itselläki aika ajankohtaista tuo megan laitto kun nuo läppärungot laitan paikoilleen. Ajattelin nyt aluksi kokeilla tämmöistä settiä että laitan pakonokaksi vakion ja imupuolelle hiotun nokan.:think Jos alkaisi tuo tyhjäkäynti pelaamaan vähän paremmin.
Joo, kyllähän tuon varmaan megalla ja säätämällä saapi katsastuskelpoiseksi. Alkaisi olemaan itselläki aika ajankohtaista tuo megan laitto kun nuo läppärungot laitan paikoilleen. Ajattelin nyt aluksi kokeilla tämmöistä settiä että laitan pakonokaksi vakion ja imupuolelle hiotun nokan.:think Jos alkaisi tuo tyhjäkäynti pelaamaan vähän paremmin.
Minkälaiset nokat siellä nyt on? Jos tyhjäkäynti ei oo enää hyvä?
Itsellä odottaa moottori vielä pukissa kasaamista. 270 asteiset nokat 10mm nostolla pöydällä. Vakio motronicilla mennään.
TIG hitsaukset. Alumiini, RST, musta yms. + koneistukset, sorvaus, jyrsintä.
Pakoputkisto osat RST, Hitsattavat kierreholkit, Vanteiden korjaukset yms.
Minkälaiset nokat siellä nyt on? Jos tyhjäkäynti ei oo enää hyvä?
Itsellä odottaa moottori vielä pukissa kasaamista. 270 asteiset nokat 10mm nostolla pöydällä. Vakio motronicilla mennään.
Imu ja pako 256 / 10,4 mm Shrick kopiot. Noilla tosiaan tyhjäkäyntipäästöt päin persettä. Osaava varmaan imunokan ajoitusta muuttamalla saisi nuo hc-päästöt kuriin:think
No mitä jos säätäisi imunokan niin myöhäiselle ja pakonokan niin aikaiselle kuin pystyy? Saisi ainakin overlapin pieneksi.
Työkaverilla on 90-luvun 1,8 litrainen Astra, jossa on vaihdettu nokat, itsetehty imusarja ja muuta pientä. Karalalla säädettynä, tehoa vähän yli 180 hv ja menee päästöistä läpi, kikkailemalla tosin, mutta menee kuitenkin. Eli uskon ettei tämänkään kanssa pitäisi olla ongelmia.
Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.
Kyllä menee käynti ihan sekaisin jos vielä menee päästöjen takia kelaamaan imunokan niin myöhäiselle ettei overlap enää haittaa. Määrämittarin läppä hakkaa edestakaisin kuin ladon ovi ja bensaa tulee joka välistä.
Säädettävät ruiskut on nykyään niin edullisia, ettei tuollaisia 80-luvun kikkailuja kannattaisi tehdä, kun jo säätämättömän ruiskun aiheuttamat teho- ja toimintahäviötkin syö sitä muuta panostusta jolla tehoja on haeskeltu. Menee nokkien vaihdot ym. ihan hukkaan kun jätetään se oleellisin osa huomiotta. Tekijöitäkin löytyy jos itselle ei sähköhommat ole tuttuja.
Mulla on Dbilaksen täydellinen läppärunkosatsi tuolla makkarin nurkassa oottelemassa asennusta. Varmaan tuossa 2-3vk päästä asennan tuon paikoilleen kun olen saanut auton katsastettua ja laajakaista-lambdan asennettua.
Nyt autossa on paikoillaan hiotut Shrickin kopio nokat. Noilla jyrkemmillä nokilla tuo m42:nen kiertää paljon paremmin korkeilla kierroksilla. Kohtuu hyvin vetää sinne 7000rpm ja ylikin. Päästötestiin nuitten kanssa on vaan turha mennä kun hc-päästöt oli tyhjäkäynnillä 16-kertaiset yli sallitun.
Mitä tuolla m42.clubissa parilla tyypillä on nuo dbilaksen läppärungot paikoillaan niin kertovat että moottori kiertää kuin vähäjärkinen korkeilla kierroksilla.
saaneen kysyä oliko tyyris sarja? ja löytyisikö keneltäkään näitä hiottuja nokkia? :think tai kuka valmistaa?
Originally posted by Flart
Team Lehtinen ajaa basaltblau e21:llä auringon laskuun
Imu ja pako 256 / 10,4 mm Shrick kopiot. Noilla tosiaan tyhjäkäyntipäästöt päin persettä. Osaava varmaan imunokan ajoitusta muuttamalla saisi nuo hc-päästöt kuriin:think
Ei kyllä pitäisi noilla nokilla hc vielä karata juuri mihinkään. Vai sotkeekohan se nyt sitten sen ilmamäärämittarin jo noinkin laimeilla kepeillä....
Eikös toi 256 / 10,4 ollut shrickin kopio e36 m3 vakio nokasta.
TIG hitsaukset. Alumiini, RST, musta yms. + koneistukset, sorvaus, jyrsintä.
Pakoputkisto osat RST, Hitsattavat kierreholkit, Vanteiden korjaukset yms.
Ei kyllä pitäisi noilla nokilla hc vielä karata juuri mihinkään. Vai sotkeekohan se nyt sitten sen ilmamäärämittarin jo noinkin laimeilla kepeillä....
Eikös toi 256 / 10,4 ollut shrickin kopio e36 m3 vakio nokasta.
Kyllä se vaan oli noin 1600 kun sallitun raja oli muistaakseni 100. Laitoin vakio nokat paikoilleen ja päästöt meni heittämällä läpi, kyseinen operaatio olisi taas viikonloppuna edessä jos sää sen sallii Pääsee sitten katsastuksen jälkeen asentelemaan noita läppärunkoja paikoilleen.
Joo kyllä se taitaa olla kopio tuosta vakio M3 nokasta. Toisin sanottuna nuo hiotut nokat ovat kopion kopiota
Mitä mahtaa muuten tapahtua vakiolla moottorinohjauksella läppärunkojen tai erilaisen imusarjan kanssa? Disa luonnollisesti poistuu käytöstä, mutta liittyykö disan toimimiseen ehkä jotain muutakin, kuin pelkkä läpän kääntäminen? Tuleeko esim toinen sytkä ja bensakartta käyttöön, kun läppäventtiili vaihtaa asentoa? Tässä on pikku modailut mielessä, mutta tommonen juttu tuli ekana mieleen Sitten tarttis jostain löytää M42 e30 iS imusarjan alaosa. Mieluiten vielä halvalla Mahtaako muuten PnP megaa tai vemsiä saada jo M44 tai M42 koneeseen? Tarttis edullisesti päivitellä tuo ohjauspuolikin uuteen uskoon.
Sitten vielä toinen juttu. Oliko se 320d kampura ja veivit, mitkä oli plug and play tyyppisesti asennettavissa tuohon M42/M44 alakertaan? Pikkasen sitä kampuraa piti oneistella siivapyörän päästä, mutta meneekö männät oikeaan korkeuteen dieselin kangilla? Tekis mieli hankkia projektikuntoinen alakerta työn alle. Meneekö M42 ja M44 alakerrat päittäin koneesta toiseen? ja lopuksi: tekeekö näillä mitään?
Tuota läppärunkoasiaa järkeiltyäni olen tulut siihen lopputulokseen, että kokeilen tehdä e30 imusarjan alaosaan plenumin itse. Mielestäni sitä kannattaa ainakin kokeilla. Jokatapauksessa olisin laittanut plenumin läppärunkojen jatkeeksi, niin kuinka paljon siitä nyt sitten on hyötyä, että läpät sijaitsevat primääriputkissa verrattuna siihen, että mulla on yksi tai kaksi läppää plenumin päässä. Kaasun vaste olis varmaan vähän parempi läppiksillä, mutta sitä en tässä kohtaa aio jäädä murehtimaan. Sen sijaan seos saattaa mennä jopa nätimmin sylintereihin, kun primääreissä ei ole läppiä häiritsemässä ilman virtausta osakaasulla.
Sitten plenumin sisustasta; pitäisikö sinne laittaa kiihdytyssuppilot vai pelkät pyöreät reiät, joista primäärit lähtevät? Mahtaisko sopivan plenumin saada esim. M50 koneen imusarjasta silpomalla vai kannattaisiko mielummin tehdä sellainen malli joka kapenee tulipeltiä kohden? Tilavuutta karkean laskukaavan mukaan pitäisi olla 1,5x enemmän kuin koneen tilavuus...
Comment