Announcement

Collapse
No announcement yet.

M60/M62 kysymyksiä ja vastauksia III

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Rockford
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 8028
    • Pinsiö

    Originally posted by peto2 View Post
    Mutua: Vanokst taitaa olla tyhjänä öljystä -> joku venajousi painaa nokkaa juuri sopivasti että kääntää nokkaa aikaisemmalle ja vanoksessa oleva ilma puristuu, toisin kuin öljy tekisi?
    Tämä on outo, kun tunkee oikealle päin ja vasemmalla ääriasennossa olisi nollassa.
    Tilanne oli sama myös kun laitoin nokkien lukitustyökaluja paikalleen, apukuskin imunokkaa ei saanut lukitustyökalun hahloon kuin kääntämällä vanoksen päästä.

    Otin kuvia hieman, niin tilanne hahmottuu paremmin eli:

    Kuskin puolella tilanne vaikuttaa normaalilta remontin jälkeen ja lukitustyökalujen poiston jälkeen eli nokat jäävät siihen asentoon, missä ovat lukittuinakin. Myös koneen pyörityksen jälkeen jäävät aina samaan kohtaan. Kuvassa punaisella ympyröidyt kohdat:




    Mutta apukuljettajan puolella tilanne on, että pakonokka on samassa asennossa vrt. aiempiin, mutta imunokka vinossa:




    Pystyn lenkillä vääntämään imunokkaa vanoksen päästä vasemmalle ääriasentoon ja silloin ollaan lähes linjassa muiden kanssa, mutta ei aivan:




    Jako on muuten kohdallaan ja juuri tehty, niin ei viitsisi alkaa pyöräyttämään nokkaa, jos asia ei ole aivan varma. Tämä vanos sekoittaa ikävästi, kun ei ole siitä täyttä tietotaitoa.

    Olisiko jollakin varmaa tietoa ja ratkaisuun johtavaa neuvoa?
    Last edited by Rockford; 04-01-2019, 18:37.
    -Dodge Charger -73
    -Mercedes-Benz GLK
    -VW Transporter

    Comment

    • gedu
      Bimmer Rookie
      • Aug 2011
      • 94
      • Helsinki

      siellä on tosiaan venajouset kääntämässä nokkaa... tärkeintä on lukita nokat, triggerilevy ja vääntää vanos vastapäivään. Silloin on oikein... kun nykäset nokkien lukituksen irti liikahtaa nokat, koska siellä ei ole kuin ilmaa tilalla

      Pitää ruman raklatuksen ekassa käynnistyksessä ku nokka heiluu ees ja taas ennen ku vanos täyttyy öljyullä.
      Most likely, you will end up agreeing with "Life's a Bitch, then you end up marrying one"

      -01 E39 540iA touring
      Ex -94 E34 540iA touring

      Comment

      • Rockford
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 8028
        • Pinsiö

        Originally posted by gedu View Post
        siellä on tosiaan venajouset kääntämässä nokkaa... tärkeintä on lukita nokat, triggerilevy ja vääntää vanos vastapäivään. Silloin on oikein... kun nykäset nokkien lukituksen irti liikahtaa nokat, koska siellä ei ole kuin ilmaa tilalla

        Pitää ruman raklatuksen ekassa käynnistyksessä ku nokka heiluu ees ja taas ennen ku vanos täyttyy öljyullä.
        Eli tuo olisi sinusta oikein, eikä imunokka yhtä hammasta pielessä? Kun mikään muu nokka ei liiku lukituksia poistaessa, niin se vähän ihmetyttää. Muistan kiinnittäneeni huomiota jo hommaa aloittaessa, että imunokat olisi ollut eri linjassa ja ainakin niitä joutui hieman vääntämään lukituksia sovittaessa.
        Jakopäässä oli muutakin vaivaa silloin, niin ajattelin menevän sen piikkiin, mutta tällaiseen en ole koskaan aiemmin törmännyt missään.

        Tämä projekti on muutenkin ollut yksi työmaa, jota tehty asiakastöiden ohessa ja edennyt todella hitaasti. Rangesta kun on kyse, niin esim. öljypohjan irroittaminen vaatii käytännössä koko etukelkan purkamista etuperineen ja niin edelleen. Moni ratkaisu on erilainen, vaikka tekniikka on tuttu ja kaikkiin muuten tavallisiin osa-alueisiin tämän kohdalla on mennyt aina tuplaten aikaa. Lisäksi tämä "perus jakopääremontti", joka tosin taitaa johtua tästä, että oma tietämys vanoksellisesta jakopäästä ei riitä :think
        -Dodge Charger -73
        -Mercedes-Benz GLK
        -VW Transporter

        Comment

        • Scitso
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2002
          • 2817
          • Kuusankoski

          Ota tulpat pois, jos pyörittelet tulpat asennettuna sylinteri paine kääntää konetta
          E34 525i Touring -96 "Iris"
          E39 540ia Touring individual -97 "Lara"
          E39 530da Touring -03 "Lisbeth"
          E46 328ia Sedan -98 "HOI"
          E61 530d Touring -04

          ex. E39 520ia Touring -98
          ex. E28 524td -86 "sponsored by... Oma"
          ex. E30 320i -82/86 "scitso edition"
          ex. E28 520i -82

          Comment

          • Rockford
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 8028
            • Pinsiö

            Originally posted by Scitso View Post
            Ota tulpat pois, jos pyörittelet tulpat asennettuna sylinteri paine kääntää konetta
            Ei ole nyt siitä kyse, moottori ei pääse pyörähtämään, vaan pelkkä vanos / imunokka yksinään.

            Luulen myös (aikani asiaa ihmeteltyäni ja lukuisia videoita zoomanneena), että tuo vääntäytyminen on ihan normaalia.
            (Kiitokset myös nimimerkki gedulle vastauksesta ja vinkistä )
            Monella muulla ulkomailla ainakin ollut sama juttu jo aloittaessa, että lukitustyökalut eivät sovi paikalleen ja pelkkää imunokkaa joudutaan vääntämään jo silloin.

            Laitoin vielä kertaalleen 1-syl nokat vastakkain, kaikki lukitustyökalut paikalleen joka paikkaan ja tarkistin jaon, sekä laitoin yleismittarin kiinni ja vanoksetkin näyttivät nollaa. Ilmeisesti toisen imunokan asento on tuossa kohdassa juuri niin herkillä, että pyörähtää heti vanoksen turvin, kun työkalut otetaan pois ja se on ilmeisesti ihan ok.

            Tämä on ollut kaikenkaikkiaan mielenkiintoinen projekti ja samalla tullut iso määrä opiskelua vanoksista M62B44 jakopäässä. Aina sitä oppii uutta
            -Dodge Charger -73
            -Mercedes-Benz GLK
            -VW Transporter

            Comment

            • juxo
              Bimmer Fanatic
              • Jan 2010
              • 301
              • Jyväskylä

              Onko kellään täältä pettänyt jakopäästä kampiakselin yläpuolella oleva väliratas jonka kautta ketju pyörähtää kannelta toiselle? Ostin syksyllä kaks m60b40 joista swappasin ensiksi tietojen mukaan vähemmän ajetun paikalleen. Se sitten kilkkas startatessa jumiin ja öpohjasta löytyi pieni alumiini palanen joka on tuon välirattaan alapuolelta ja siinä on selkeät ketjun jälet. Sen verran siinä konetta vaihdellessa tuli katseltua, että ei pitäis olla venttiilit männissä kiinni eikä alakerrastakaan löytynyt mitään rikkinäistä tai ongelman aiheuttajaa.

              Sen verran kovaan kuitenkin jämähtänyt, ettei inahdakkaan kumpaankaan suuntaan ja ketju on ihan pänningillä... Räjäytyskuvista sen verran katsoin, että tuo välipyörän "akseli" on ilmeisesti pulttikiinnityksellä lohkossa ja erikseen vaihdettava osa jos ratas leikannut akseliin kiinni.:think Tarkoitus kyllä nyt vklp purkaa jakokopat auki niin pääsee ihmettelemään.

              Onko kukaan mitannut vakio pahvien paksuutta puristettuna?
              G05 X5 45e Msport
              E70 X5 35d
              E36 Compact VR6T
              E60 M5 VR6T
              E92 VR6T Build

              Comment

              • Urpo_rotta
                BTCF Member
                • May 2012
                • 5273
                • Pirkkala

                Originally posted by juxo View Post
                Onko kellään täältä pettänyt jakopäästä kampiakselin yläpuolella oleva väliratas jonka kautta ketju pyörähtää kannelta toiselle? Ostin syksyllä kaks m60b40 joista swappasin ensiksi tietojen mukaan vähemmän ajetun paikalleen. Se sitten kilkkas startatessa jumiin ja öpohjasta löytyi pieni alumiini palanen joka on tuon välirattaan alapuolelta ja siinä on selkeät ketjun jälet. Sen verran siinä konetta vaihdellessa tuli katseltua, että ei pitäis olla venttiilit männissä kiinni eikä alakerrastakaan löytynyt mitään rikkinäistä tai ongelman aiheuttajaa.

                Sen verran kovaan kuitenkin jämähtänyt, ettei inahdakkaan kumpaankaan suuntaan ja ketju on ihan pänningillä... Räjäytyskuvista sen verran katsoin, että tuo välipyörän "akseli" on ilmeisesti pulttikiinnityksellä lohkossa ja erikseen vaihdettava osa jos ratas leikannut akseliin kiinni.:think Tarkoitus kyllä nyt vklp purkaa jakokopat auki niin pääsee ihmettelemään.

                Onko kukaan mitannut vakio pahvien paksuutta puristettuna?
                Todennäköisesti pettänyt jakopää jostakin muualta ja se taittopyörä saanut löysästä ketjusta iskuja sisään.
                E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                E34 525i -90 twinturbo 427/519

                N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                Kysy jos tarvetta

                Comment

                • juxo
                  Bimmer Fanatic
                  • Jan 2010
                  • 301
                  • Jyväskylä

                  Taisi viedä sen jakokopan roiskesuojan tms palanen tarinansa johonkin aikaisempaan remonttiin kun tuossa oli mälväilty reilulla liimalla jakokopat kiinni niin todennäköisesti joskus pettänyt ja tehty remonttia niin silloin jäänyt pyörimään öljypohjaan. Jakopää vaikutti kunnossa olevalta eikä männissä tai venttiileissä ollut minkäänlaisia kosketuksen jälkeä... Jumittelun syyksi paljastuikin roisi karstan määrä männissä ja palotiloissa joka oli sitten ajautunut osassa sylintereitä niin suureksi kerrokseksi, että efekti oli sama kun olis ollut laakeriliuskat päälleikkän ja mäntä kiinni kannessa Sen mitä vähän nitkuttelin mäntiä liikkeelle niin sylinterit kuitenkin näyttivät ihan siisteiltä, ei rappua ja hoonausjälet hienosti näkyvissä joten vallan hyvä aihio huoltaa varamoottoriksi.
                  G05 X5 45e Msport
                  E70 X5 35d
                  E36 Compact VR6T
                  E60 M5 VR6T
                  E92 VR6T Build

                  Comment

                  • Jax_KiBez
                    BTCF Member
                    • Jan 2010
                    • 2068
                    • Pirkanmaa

                    Tossa tuli pähkäiltyä sellaista ongelmaa E39 540iA:ssa vm. 6/98, kun Bank 2 Lambda ei pelitä, olen koittanut neljällä eri anturilla, mutta ei tee yhtään mitään, jännite INPAn mukaan 0.45V eikä muutu mihkään. Bank 1 lambda toimii ja säätyy normaalisti, mutta bank 2 sotkee päästöt ja kulutus on melko huima ja uskoisin kulutuksen liittyvän tähän lambdaan, koska muuten auto pelaa hyvin.

                    Kysymykseni siis onkin, että mikä voisi olla vikana? Lambdan johto ECUlta anturin liittimeen? Sitä ihailin tossa, että heti liittimestä ECUn suuntaan on kutistesukka jonka alla tuntuu jotain muhkuraista, ihankuin olisi joku liitos tai vastus. Onko kellään tullut vastaan?

                    Onko jollain ollut vastaavia ongelmia?, mietin jo että vedän johdot poikki ennen kutistesukkaa ja teen uudet johdot liittimelle, mutta lambdan kohdalla ei varmaan paras mahdollinen idea ja varsinkaan kun en tiedä mitä siellä kutistesukan sisällä on. :think

                    Osaisko joku heittää ideoita, ehdotuksia mikä olisi vikana?

                    Vikakoodeina antaa kolmea eri Lambda koodia Bank 2:sta, en nyt tietenkään muistanut ylös ottaa mitä olivat, mutta äkkiä viittaisi siihen että ei ole yhteyttä sinne suuntaan.
                    Last edited by Jax_KiBez; 05-02-2019, 04:17.
                    Instagram-galleriani (Jax_KiBez)
                    Youtube-kanavani (Jax_KiBez)

                    _____________________________________
                    Nykykalusto: E61 530xD / E39 528i Ratalelu
                    Tästä mun kaluston showroomiin
                    Entisiä Bemareita +30kpl mm. F20 M135iX, E60 M5, E92 335i, E65 740d, E39 540i yms.

                    Comment

                    • MH motorsport
                      BTCF Member
                      • Sep 2011
                      • 2301
                      • Turku

                      Originally posted by Jax_KiBez View Post
                      Tossa tuli pähkäiltyä sellaista ongelmaa E39 540iA:ssa vm. 6/98, kun Bank 2 Lambda ei pelitä, olen koittanut neljällä eri anturilla, mutta ei tee yhtään mitään, jännite INPAn mukaan 0.45V eikä muutu mihkään. Bank 1 lambda toimii ja säätyy normaalisti, mutta bank 2 sotkee päästöt ja kulutus on melko huima ja uskoisin kulutuksen liittyvän tähän lambdaan, koska muuten auto pelaa hyvin.

                      Kysymykseni siis onkin, että mikä voisi olla vikana?
                      Lambdan johto ECUlta anturin liittimeen? Sitä ihailin tossa, että heti liittimestä ECUn suuntaan on kutistesukka jonka alla tuntuu jotain muhkuraista, ihankuin olisi joku liitos tai vastus. Onko kellään tullut vastaan?

                      Onko jollain ollut vastaavia ongelmia?, mietin jo että vedän johdot poikki ennen kutistesukkaa ja teen uudet johdot liittimelle, mutta lambdan kohdalla ei varmaan paras mahdollinen idea ja varsinkaan kun en tiedä mitä siellä kutistesukan sisällä on. :think

                      Osaisko joku heittää ideoita, ehdotuksia mikä olisi vikana?

                      Vikakoodeina antaa kolmea eri Lambda koodia Bank 2:sta, en nyt tietenkään muistanut ylös ottaa mitä olivat, mutta äkkiä viittaisi siihen että ei ole yhteyttä sinne suuntaan.
                      Mittaa kulkeeko virta ecun liittimeltä lambdalle asti. Joku fiksumpi muistaa mitkä pinnit kyseessä.
                      Autopalvelu MH-motor
                      Huollot ja korjaukset niin uusiin kuin vanhoihin bemareihin, lukkoperäremontit ja alumiini/rst hitsaukset.
                      Maxxecu myynti ja asennus
                      www.mh-motor.fi
                      0503218217
                      Kulkineet:
                      E6 2000 touring
                      E6 2002 touring
                      E30 318is ///Mtechnic 2
                      E34 ///M5 nürburgring
                      E34 S62b50 turbo dct
                      E39 523i ///Msport
                      F30 320d

                      Comment

                      • KimmoK
                        Bimmer Fanatic
                        • Apr 2006
                        • 554
                        • Kontiolahti/Joensuu

                        Edellisen vian kun korjaa, niin eikös hetken päästä löydy uusi; seuraavana valley panin vaihto. Mitä muita osia ja tiivisteitä kannattaa hommata? Moottorina m62b44 nv.
                        ///M Power

                        @colehmaizel

                        Comment

                        • Scitso
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jul 2002
                          • 2817
                          • Kuusankoski

                          Originally posted by KimmoK View Post
                          Edellisen vian kun korjaa, niin eikös hetken päästä löydy uusi; seuraavana valley panin vaihto. Mitä muita osia ja tiivisteitä kannattaa hommata? Moottorina m62b44 nv.
                          Valleypan, sisältää tiivisteen sit taakse jäähdytys manifoldin tiivisteet ja niihin kahteen jäähytysputkeen uudet o-renkaat molempiin päihin. Noilla mie pärjäsin. Niin ja reilusti bräckleaneriä. Vesipumppua ei oo pakko irrottaa jos ottaa sen manifoldin takaa irti.
                          E34 525i Touring -96 "Iris"
                          E39 540ia Touring individual -97 "Lara"
                          E39 530da Touring -03 "Lisbeth"
                          E46 328ia Sedan -98 "HOI"
                          E61 530d Touring -04

                          ex. E39 520ia Touring -98
                          ex. E28 524td -86 "sponsored by... Oma"
                          ex. E30 320i -82/86 "scitso edition"
                          ex. E28 520i -82

                          Comment

                          • KimmoK
                            Bimmer Fanatic
                            • Apr 2006
                            • 554
                            • Kontiolahti/Joensuu

                            Originally posted by Scitso View Post
                            Valleypan, sisältää tiivisteen sit taakse jäähdytys manifoldin tiivisteet ja niihin kahteen jäähytysputkeen uudet o-renkaat molempiin päihin. Noilla mie pärjäsin. Niin ja reilusti bräckleaneriä. Vesipumppua ei oo pakko irrottaa jos ottaa sen manifoldin takaa irti.
                            Imusarjaan varmaan myös uudet tiivisteet, mutta tarviskos siihen muuta?
                            ///M Power

                            @colehmaizel

                            Comment

                            • Gemmi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Dec 2010
                              • 3355
                              • Espoo

                              Originally posted by KimmoK View Post
                              Imusarjaan varmaan myös uudet tiivisteet, mutta tarviskos siihen muuta?
                              Tarkistaa ne 0-renkaat mikkä ostaa, 3kertaa ostanu ja aina väärän kokoset tullu:think... joku tiivisteliima olis kans jees tohon lisäks, saa tiivisteet pysyyn paikallaan kun sen jäähdytys manifoldin laittaa.

                              Comment

                              • Scitso
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jul 2002
                                • 2817
                                • Kuusankoski

                                Originally posted by Gemmi View Post
                                Tarkistaa ne 0-renkaat mikkä ostaa, 3kertaa ostanu ja aina väärän kokoset tullu:think... joku tiivisteliima olis kans jees tohon lisäks, saa tiivisteet pysyyn paikallaan kun sen jäähdytys manifoldin laittaa.
                                Siellähän on pultit missä ne tiivisteet pysyy, ei ollu ongelmaa. ite hain marmorilta o renkaat ja aina tullu oikeen kokoset
                                E34 525i Touring -96 "Iris"
                                E39 540ia Touring individual -97 "Lara"
                                E39 530da Touring -03 "Lisbeth"
                                E46 328ia Sedan -98 "HOI"
                                E61 530d Touring -04

                                ex. E39 520ia Touring -98
                                ex. E28 524td -86 "sponsored by... Oma"
                                ex. E30 320i -82/86 "scitso edition"
                                ex. E28 520i -82

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎