Mahtukos muuten kunkkupultti tuleen jakopäänkopan stefasta läpitte?, rikkomatta siis stefaa?:think
Announcement
Collapse
No announcement yet.
M60/M62 kysymyksiä ja vastauksia III
Collapse
X
-
Originally posted by Gemmi View PostMahtukos muuten kunkkupultti tuleen jakopäänkopan stefasta läpitte?, rikkomatta siis stefaa?:thinkE34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
E34 525i -90 twinturbo 427/519
N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
Kysy jos tarvetta
Comment
-
-
Originally posted by bemmeri View PostKuka tunnustaa keltä ostin aikoinaan nuo hihnapyörät (pienempi vesipumpulle ja isommat laturi/tehostin) ja vieläkö moisia löytyy?
Laita YV:tä niin katellaan tarkemmin. Ainakin tuolle vesipumpun pyörälle voisi olla tarvetta, mutta menisihän samalla nuo muutkin.
Comment
-
-
M62 jakopääremontti muuten tehty, mutta vanokset aiheuttaa päänvaivaa.
Vaihdoin samalla molemmat vanos-/nokkaketjut + tensionerit, kun jakopää oli muutenkin auki. Tämä tietysti vaati vanospaketin irroittamista.
Miten nuo vanokset ajoitetaan oikeaoppisesti?
TISsistä yms. on katsottu, että yleismittari kiinni ja säätää kohdalleen. Mitä tämä käytännössä tarkoittaa? Olen vääntänyt mittari kiinni vanoksia suuntaan jos toiseen ja en ole tullut yhtään viisaammaksi.
Toisaalla taas yleismittaria ei ole käytetty ja ilmeisesti jätetty herran haltuun tai se on tarpeeton.
Imunokkaa siis pystyy vanosta kääntämällä säätämään keskivaiheilta kumpaankin reunaan. Nokkien lukitustyökalu lukitsee tuon samaan asentoon vrt. pakonokkaan, mutta tämä ei ilmeisesti riitä.
Kuka tietäisi vanoksien sielunelämästä enemmän?-Dodge Charger -73
-Mercedes-Benz GLK
-VW Transporter
Comment
-
-
Nokat pitääkin olla lukittuna ja vain siitä vanoksesta kääntää ääriasentoon saakka kun ketjut vielä säädettävissä(pultit löysällä).
Tuo pinnistä mittaminen on vain varmistus että vanos on ääriasennossaan. En muista miten jäykät nuo vanokset on jos siellä vanhat öljyt sisällä, mutta aukaistut ainakin menee kepeästi molempiin ääniasentoihin. Kyllä sen huomaa milloin stoppaa mekaanisesti ja kääntelee reilusti molempiin suuntaan niitä ennen ajoitusta. Kaikissa m62 vanoksissa ei edes ole noita pinnejä.EVERYTHING | WORKS
Comment
-
-
Originally posted by bemmeri View PostNokat pitääkin olla lukittuna ja vain siitä vanoksesta kääntää ääriasentoon saakka kun ketjut vielä säädettävissä(pultit löysällä).
Tuo pinnistä mittaminen on vain varmistus että vanos on ääriasennossaan. En muista miten jäykät nuo vanokset on jos siellä vanhat öljyt sisällä, mutta aukaistut ainakin menee kepeästi molempiin ääniasentoihin. Kyllä sen huomaa milloin stoppaa mekaanisesti ja kääntelee reilusti molempiin suuntaan niitä ennen ajoitusta. Kaikissa m62 vanoksissa ei edes ole noita pinnejä.
Jakopää on muuten kasassa nyt ja lukitustyökalut on otettu pois vanoksien liikuttelun takia. Liikkuvat huokeasti ääriasennosta toiseen, mutta mikä on oikea asento? Eli miten ne käytännössä säädetään?-Dodge Charger -73
-Mercedes-Benz GLK
-VW Transporter
Comment
-
-
Pikkukaljoissa muistelen että aina vastapäivään kirii m62:ssa. Kun nokkien jengat on vasenkäteiset, niin luonnostaan ketjua kiristää niitä tiukatessa.
Eli vanos on perusasennossa myöhäisellä(vastapäivään) johon pultit tiukataan. Kato ihmeessä joku beisanin tai muun ohje m62tu ajoituksesta. Löytyy ihan kuvallinen ohje, en puhelimella viiti ettiä ja linkitellä, mutta pitäis löytyä aika helposti netistä tai yuotubesta.
Edit. Tuossa ainakin yksi ohje.
Last edited by bemmeri; 29-12-2018, 18:02.EVERYTHING | WORKS
Comment
-
-
Originally posted by bemmeri View PostPikkukaljoissa muistelen että aina vastapäivään kirii m62:ssa. Kun nokkien jengat on vasenkäteiset, niin luonnostaan ketjua kiristää niitä tiukatessa.
Eli vanos on perusasennossa myöhäisellä(vastapäivään) johon pultit tiukataan. Kato ihmeessä joku beisanin tai muun ohje m62tu ajoituksesta. Löytyy ihan kuvallinen ohje, en puhelimella viiti ettiä ja linkitellä, mutta pitäis löytyä aika helposti netistä tai yuotubesta.
Edit. Tuossa ainakin yksi ohje.
https://www.germanautosolutions.com/..._tools_diy.phpOriginally posted by lj123 View Post
Nyt kun tuon yleismittarilla tutkimisen voi skipata, joka varsinkin sekoitti turhaan (ilmeisesti) yksinkertaista asiaa, niin ymmärsinkö nyt oikein -> Eli rattaiden pultit löysälle, käännetään vanoksia vastapäivään kunnes tulee seinä vastaan ja pultit kiinni?
Nyt tarvitaan rautalangasta vääntöä ja selvää ohjetta-Dodge Charger -73
-Mercedes-Benz GLK
-VW Transporter
Comment
-
-
Käytännössähän se noin menee. Mutta onhan noissa ohjeissakin että ensin oikeassa järjestyksessä kevyeen momenttiin niitä pultteja ja sitten oikeessa vaiheessa kiristys lopulliseen.
En nyt noita ohjeita oon niin tarkaan tavannut, kun ite jouduin heittokellolla ajoittamaan, joka olikin aikaa vievä operaatio(että sai kaikki neljä nokkaa kohdalleen).
Noilla lukituspaloilla homma vaikuttaa ihan sippelille ja tärkein että se vanos on siellä perusasennossa. Ainakin tuossa 4.6l:ssa on imuventtiilit tosi lähellä mäntiä, kun vanos aikaisella, että jos pieleen vanoksen asento jää, niin ventiilit kyllä hipoo mäntiin.EVERYTHING | WORKS
Comment
-
-
Originally posted by bemmeri View PostKäytännössähän se noin menee. Mutta onhan noissa ohjeissakin että ensin oikeassa järjestyksessä kevyeen momenttiin niitä pultteja ja sitten oikeessa vaiheessa kiristys lopulliseen.
En nyt noita ohjeita oon niin tarkaan tavannut, kun ite jouduin heittokellolla ajoittamaan, joka olikin aikaa vievä operaatio(että sai kaikki neljä nokkaa kohdalleen).
Noilla lukituspaloilla homma vaikuttaa ihan sippelille ja tärkein että se vanos on siellä perusasennossa. Ainakin tuossa 4.6l:ssa on imuventtiilit tosi lähellä mäntiä, kun vanos aikaisella, että jos pieleen vanoksen asento jää, niin ventiilit kyllä hipoo mäntiin.
Kiitos paljon vinkeistä!-Dodge Charger -73
-Mercedes-Benz GLK
-VW Transporter
Comment
-
-
Voi vanos
Kaikki lukitustyökalut paikalleen, pultit auki ja vanokset ääriasentoon. Lukitustyökalut pois ja nyt tuli huomattua, että apukuskin imunokka vääntäytyy heti sivuun, kun lukitukset ottaa pois. Muistelin lukeneeni jostakin jenkkifoorumilta, että vanos voi vääntää nokkaa eri asentoon, mutta vaikuttaa minusta hieman oudolle.
Eli kolme muuta nokkaa on identtisesti suorassa ja jää suoraan pistestanssit taivasta kohti, mutta toinen imunokka vääntää itsensä hieman vinoon, kun puran lukitukset ja ovat "lepotilassa".
Vanoksen toimintaperiaatetta on opiskeltu ja joudutaan vielä opiskelemaan, mutta en usko että tuon pitää noin jäädä? Ainoa mikä tulee mieleen, että pelkkä imunokka on yhden hampaan pielessä ja se nyt on tässä kohtaa vielä helppo korjata. Onko muilla ollut vastaavaa käytöstä?-Dodge Charger -73
-Mercedes-Benz GLK
-VW Transporter
Comment
-
-
Originally posted by Rockford View PostVoi vanos
Kaikki lukitustyökalut paikalleen, pultit auki ja vanokset ääriasentoon. Lukitustyökalut pois ja nyt tuli huomattua, että apukuskin imunokka vääntäytyy heti sivuun, kun lukitukset ottaa pois. Muistelin lukeneeni jostakin jenkkifoorumilta, että vanos voi vääntää nokkaa eri asentoon, mutta vaikuttaa minusta hieman oudolle.
Eli kolme muuta nokkaa on identtisesti suorassa ja jää suoraan pistestanssit taivasta kohti, mutta toinen imunokka vääntää itsensä hieman vinoon, kun puran lukitukset ja ovat "lepotilassa".
Vanoksen toimintaperiaatetta on opiskeltu ja joudutaan vielä opiskelemaan, mutta en usko että tuon pitää noin jäädä? Ainoa mikä tulee mieleen, että pelkkä imunokka on yhden hampaan pielessä ja se nyt on tässä kohtaa vielä helppo korjata. Onko muilla ollut vastaavaa käytöstä?F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
ex: E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
Nakkaa privaa jos tarvetta.
Comment
-
Comment