Announcement

Collapse
No announcement yet.

M60/M62 kysymyksiä ja vastauksia III

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Gemmi
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2010
    • 3355
    • Espoo

    Mahtukos muuten kunkkupultti tuleen jakopäänkopan stefasta läpitte?, rikkomatta siis stefaa?:think

    Comment

    • Urpo_rotta
      BTCF Member
      • May 2012
      • 5273
      • Pirkkala

      Originally posted by Gemmi View Post
      Mahtukos muuten kunkkupultti tuleen jakopäänkopan stefasta läpitte?, rikkomatta siis stefaa?:think
      Se napahan sillä on kiinni. Ei se napa mahu siitä läpi.
      E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
      E34 525i -90 twinturbo 427/519

      N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
      VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
      Kysy jos tarvetta

      Comment

      • KimmoK
        Bimmer Fanatic
        • Apr 2006
        • 554
        • Kontiolahti/Joensuu

        M62B44 ei kestä kaasua kylmällä koneella, mutta käy hyvin tyhjäkäyntiä. Lämpimällä toimii hyvin. Imuvuoto?
        ///M Power

        @colehmaizel

        Comment

        • bemmeri
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2006
          • 4181

          Kuka tunnustaa keltä ostin aikoinaan nuo hihnapyörät (pienempi vesipumpulle ja isommat laturi/tehostin) ja vieläkö moisia löytyy?

          Laita YV:tä niin katellaan tarkemmin. Ainakin tuolle vesipumpun pyörälle voisi olla tarvetta, mutta menisihän samalla nuo muutkin.
          EVERYTHING | WORKS

          Comment

          • mrrk
            BTCF Member
            • Sep 2007
            • 515
            • Satakunta.

            Originally posted by bemmeri View Post
            Kuka tunnustaa keltä ostin aikoinaan nuo hihnapyörät (pienempi vesipumpulle ja isommat laturi/tehostin) ja vieläkö moisia löytyy?

            Laita YV:tä niin katellaan tarkemmin. Ainakin tuolle vesipumpun pyörälle voisi olla tarvetta, mutta menisihän samalla nuo muutkin.
            Löytyy ja @.

            Comment

            • Rockford
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2004
              • 8028
              • Pinsiö

              M62 jakopääremontti muuten tehty, mutta vanokset aiheuttaa päänvaivaa.

              Vaihdoin samalla molemmat vanos-/nokkaketjut + tensionerit, kun jakopää oli muutenkin auki. Tämä tietysti vaati vanospaketin irroittamista.

              Miten nuo vanokset ajoitetaan oikeaoppisesti?
              TISsistä yms. on katsottu, että yleismittari kiinni ja säätää kohdalleen. Mitä tämä käytännössä tarkoittaa? Olen vääntänyt mittari kiinni vanoksia suuntaan jos toiseen ja en ole tullut yhtään viisaammaksi.
              Toisaalla taas yleismittaria ei ole käytetty ja ilmeisesti jätetty herran haltuun tai se on tarpeeton.

              Imunokkaa siis pystyy vanosta kääntämällä säätämään keskivaiheilta kumpaankin reunaan. Nokkien lukitustyökalu lukitsee tuon samaan asentoon vrt. pakonokkaan, mutta tämä ei ilmeisesti riitä.

              Kuka tietäisi vanoksien sielunelämästä enemmän?
              -Dodge Charger -73
              -Mercedes-Benz GLK
              -VW Transporter

              Comment

              • bemmeri
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2006
                • 4181

                Nokat pitääkin olla lukittuna ja vain siitä vanoksesta kääntää ääriasentoon saakka kun ketjut vielä säädettävissä(pultit löysällä).
                Tuo pinnistä mittaminen on vain varmistus että vanos on ääriasennossaan. En muista miten jäykät nuo vanokset on jos siellä vanhat öljyt sisällä, mutta aukaistut ainakin menee kepeästi molempiin ääniasentoihin. Kyllä sen huomaa milloin stoppaa mekaanisesti ja kääntelee reilusti molempiin suuntaan niitä ennen ajoitusta. Kaikissa m62 vanoksissa ei edes ole noita pinnejä.
                EVERYTHING | WORKS

                Comment

                • Rockford
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2004
                  • 8028
                  • Pinsiö

                  Originally posted by bemmeri View Post
                  Nokat pitääkin olla lukittuna ja vain siitä vanoksesta kääntää ääriasentoon saakka kun ketjut vielä säädettävissä(pultit löysällä).
                  Tuo pinnistä mittaminen on vain varmistus että vanos on ääriasennossaan. En muista miten jäykät nuo vanokset on jos siellä vanhat öljyt sisällä, mutta aukaistut ainakin menee kepeästi molempiin ääniasentoihin. Kyllä sen huomaa milloin stoppaa mekaanisesti ja kääntelee reilusti molempiin suuntaan niitä ennen ajoitusta. Kaikissa m62 vanoksissa ei edes ole noita pinnejä.
                  Jaahas, tuo olikin hyvä tieto, että pinneistä mittaamista ei välttämättä tarvita.

                  Jakopää on muuten kasassa nyt ja lukitustyökalut on otettu pois vanoksien liikuttelun takia. Liikkuvat huokeasti ääriasennosta toiseen, mutta mikä on oikea asento? Eli miten ne käytännössä säädetään?
                  -Dodge Charger -73
                  -Mercedes-Benz GLK
                  -VW Transporter

                  Comment

                  • bemmeri
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2006
                    • 4181

                    Pikkukaljoissa muistelen että aina vastapäivään kirii m62:ssa. Kun nokkien jengat on vasenkäteiset, niin luonnostaan ketjua kiristää niitä tiukatessa.
                    Eli vanos on perusasennossa myöhäisellä(vastapäivään) johon pultit tiukataan. Kato ihmeessä joku beisanin tai muun ohje m62tu ajoituksesta. Löytyy ihan kuvallinen ohje, en puhelimella viiti ettiä ja linkitellä, mutta pitäis löytyä aika helposti netistä tai yuotubesta.

                    Edit. Tuossa ainakin yksi ohje.
                    Last edited by bemmeri; 29-12-2018, 18:02.
                    EVERYTHING | WORKS

                    Comment

                    • lj123
                      Bimmer Enthusiast
                      • Nov 2015
                      • 1215
                      • Lohja



                      TIS on usein aika hyvä myös.
                      E39 M5 -99
                      F11 530d Xdrive -14

                      Comment

                      • Rockford
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2004
                        • 8028
                        • Pinsiö

                        Originally posted by bemmeri View Post
                        Pikkukaljoissa muistelen että aina vastapäivään kirii m62:ssa. Kun nokkien jengat on vasenkäteiset, niin luonnostaan ketjua kiristää niitä tiukatessa.
                        Eli vanos on perusasennossa myöhäisellä(vastapäivään) johon pultit tiukataan. Kato ihmeessä joku beisanin tai muun ohje m62tu ajoituksesta. Löytyy ihan kuvallinen ohje, en puhelimella viiti ettiä ja linkitellä, mutta pitäis löytyä aika helposti netistä tai yuotubesta.

                        Edit. Tuossa ainakin yksi ohje.
                        https://www.germanautosolutions.com/..._tools_diy.php
                        Originally posted by lj123 View Post
                        TIS, Beisan, jenkkifoorumit jne. on luettu jo aiemmin ja yritetty ymmärtää.

                        Nyt kun tuon yleismittarilla tutkimisen voi skipata, joka varsinkin sekoitti turhaan (ilmeisesti) yksinkertaista asiaa, niin ymmärsinkö nyt oikein -> Eli rattaiden pultit löysälle, käännetään vanoksia vastapäivään kunnes tulee seinä vastaan ja pultit kiinni?

                        Nyt tarvitaan rautalangasta vääntöä ja selvää ohjetta
                        -Dodge Charger -73
                        -Mercedes-Benz GLK
                        -VW Transporter

                        Comment

                        • bemmeri
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jul 2006
                          • 4181

                          Käytännössähän se noin menee. Mutta onhan noissa ohjeissakin että ensin oikeassa järjestyksessä kevyeen momenttiin niitä pultteja ja sitten oikeessa vaiheessa kiristys lopulliseen.
                          En nyt noita ohjeita oon niin tarkaan tavannut, kun ite jouduin heittokellolla ajoittamaan, joka olikin aikaa vievä operaatio(että sai kaikki neljä nokkaa kohdalleen).


                          Noilla lukituspaloilla homma vaikuttaa ihan sippelille ja tärkein että se vanos on siellä perusasennossa. Ainakin tuossa 4.6l:ssa on imuventtiilit tosi lähellä mäntiä, kun vanos aikaisella, että jos pieleen vanoksen asento jää, niin ventiilit kyllä hipoo mäntiin.
                          EVERYTHING | WORKS

                          Comment

                          • Rockford
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2004
                            • 8028
                            • Pinsiö

                            Originally posted by bemmeri View Post
                            Käytännössähän se noin menee. Mutta onhan noissa ohjeissakin että ensin oikeassa järjestyksessä kevyeen momenttiin niitä pultteja ja sitten oikeessa vaiheessa kiristys lopulliseen.
                            En nyt noita ohjeita oon niin tarkaan tavannut, kun ite jouduin heittokellolla ajoittamaan, joka olikin aikaa vievä operaatio(että sai kaikki neljä nokkaa kohdalleen).


                            Noilla lukituspaloilla homma vaikuttaa ihan sippelille ja tärkein että se vanos on siellä perusasennossa. Ainakin tuossa 4.6l:ssa on imuventtiilit tosi lähellä mäntiä, kun vanos aikaisella, että jos pieleen vanoksen asento jää, niin ventiilit kyllä hipoo mäntiin.
                            Ok. Eli ei muuta kun lukitusvehkeet takaisin kiinni ja päätypultit auki, vanokset ääriasentoon vasemmalle ja pultit kiinni. Triggeripyörät kiinni ja kopat paikalleen.

                            Kiitos paljon vinkeistä!
                            -Dodge Charger -73
                            -Mercedes-Benz GLK
                            -VW Transporter

                            Comment

                            • Rockford
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2004
                              • 8028
                              • Pinsiö

                              Voi vanos

                              Kaikki lukitustyökalut paikalleen, pultit auki ja vanokset ääriasentoon. Lukitustyökalut pois ja nyt tuli huomattua, että apukuskin imunokka vääntäytyy heti sivuun, kun lukitukset ottaa pois. Muistelin lukeneeni jostakin jenkkifoorumilta, että vanos voi vääntää nokkaa eri asentoon, mutta vaikuttaa minusta hieman oudolle.

                              Eli kolme muuta nokkaa on identtisesti suorassa ja jää suoraan pistestanssit taivasta kohti, mutta toinen imunokka vääntää itsensä hieman vinoon, kun puran lukitukset ja ovat "lepotilassa".

                              Vanoksen toimintaperiaatetta on opiskeltu ja joudutaan vielä opiskelemaan, mutta en usko että tuon pitää noin jäädä? Ainoa mikä tulee mieleen, että pelkkä imunokka on yhden hampaan pielessä ja se nyt on tässä kohtaa vielä helppo korjata. Onko muilla ollut vastaavaa käytöstä?
                              -Dodge Charger -73
                              -Mercedes-Benz GLK
                              -VW Transporter

                              Comment

                              • peto2
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jan 2007
                                • 8267
                                • Järvikylä (Nakkila)

                                Originally posted by Rockford View Post
                                Voi vanos

                                Kaikki lukitustyökalut paikalleen, pultit auki ja vanokset ääriasentoon. Lukitustyökalut pois ja nyt tuli huomattua, että apukuskin imunokka vääntäytyy heti sivuun, kun lukitukset ottaa pois. Muistelin lukeneeni jostakin jenkkifoorumilta, että vanos voi vääntää nokkaa eri asentoon, mutta vaikuttaa minusta hieman oudolle.

                                Eli kolme muuta nokkaa on identtisesti suorassa ja jää suoraan pistestanssit taivasta kohti, mutta toinen imunokka vääntää itsensä hieman vinoon, kun puran lukitukset ja ovat "lepotilassa".

                                Vanoksen toimintaperiaatetta on opiskeltu ja joudutaan vielä opiskelemaan, mutta en usko että tuon pitää noin jäädä? Ainoa mikä tulee mieleen, että pelkkä imunokka on yhden hampaan pielessä ja se nyt on tässä kohtaa vielä helppo korjata. Onko muilla ollut vastaavaa käytöstä?
                                Mutua: Vanokst taitaa olla tyhjänä öljystä -> joku venajousi painaa nokkaa juuri sopivasti että kääntää nokkaa aikaisemmalle ja vanoksessa oleva ilma puristuu, toisin kuin öljy tekisi?
                                F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
                                ex:
                                E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
                                Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
                                Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
                                Nakkaa privaa jos tarvetta.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎