Announcement

Collapse
No announcement yet.

M60/M62 kysymyksiä ja vastauksia III

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Urpo_rotta
    BTCF Member
    • May 2012
    • 5273
    • Pirkkala

    #76
    Originally posted by bemmeri View Post
    Onko kukaan mitannu tai muuten todentanut lohkojen puolikkaiden erilaisia lämpöjä ja onko vaikutusta tuolla kuskin puoleisen aukon suurennuksella? Pakosarjakin vaikuttaa jonkin verran, sen verran erilainen on bank2 puolella.

    Vaikka lohkossa aukko on pienempi kuin toisella puolella, niin kansien nousureiät on molemmilla puolilla samanlaiset ja sehän sitä veden kiertoa kuristaa enemmän kuin nuo isommat reiät lohkon peräpäässä.
    Vertaa vaikka 18mm puutarhaletku jossa Y-haara, jonka toinen haara 12mm ja toinen 15mm. Y-haaran perästä jatkuu yhtäpitkällä 15mm letkulla ja molempien letkujen päässä 8mm "suutin". Veikkaan mututuntumalla että vesisuihku nousee molemmissa haaroissa yhtä korkealle.


    No, kyllä omastakin lohkosta tuosta kuskin puolta hieman työstin.
    Minulla on oma mittari molemmille puoliskoille. Avarrettu puolikas on 1-1,5 astetta kylmempi kuin toinen jatkuvasti ajotilanteesta riippumatta. Lämmöt näyttää käytännössä termarin lämpötilaa. Itsellä 85c käytössä.Minulla on käytössä se pienempi vesipumpun hihnapyörä.

    Tässä moottorissa ns. Lämpöshokki on mahdollinen jossa kuumaan koneeseen pääsee syyläristä kylmä vesi yhtäkkiä. Sen olen pari kertaa mittareista todistanut.

    Suosittelen esim ennen kuminpolttoa huolehtimaan että termari on varmasti auki ennenkuin konetta rääkätään, samaten kovan rasituksen jälkeen ei kannata heti heittää tyhjäkäynnille. Kannentiivistevaurioita on näissä sen verran että ajotyylissä huomioimalla voi säästää ison remontin.


    Minulla on vakio syyläri ja 16" ja 10" flektit syylärin takana asennettuna peltikoteloon jota kyllä suosittelen. Kaikki ilmanohjaimet syylärin etupuolella on alkuperäiset. Autossa on myös käytössä oleva ilmastointi. Ei kesähelteelläkään nouse lämmöt tosin en oo tuntikausia missään jonossa joutunu koskaan ryömimään. Olen myös pessyt syylärin huolella aina kun se on ollut irti.

    katse ilmanohjaimiin jotta sama kuuma ilma ei pyöri moneen kertaan syylärin läpi. Tämä on esim. Työkoneissa aivan olemassa oleva ongelma. Lisäksi auton alkuperäiset pohjamuovit yms kannattaa olla paikallaan. Bmw ingenjööri on käyttänyt jonkun hetken miettiäkseen miten ilma liikkuu keulalta taaksepäin.

    Edit. Olin kirjoittanut ajotilanteesta riippuen. Korjasin ajotilanteesta riippumatta.
    Last edited by Urpo_rotta; 08-01-2017, 22:13.
    E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
    E34 525i -90 twinturbo 427/519

    N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
    VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
    Kysy jos tarvetta

    Comment

    • mrrk
      BTCF Member
      • Sep 2007
      • 515
      • Satakunta.

      #77
      Tuohon lämpöhommaan vaikuttaa moni asia mutta se on ainakin tullut selväksi että lämpöä näistä koneista tulee paljon, jo vakionakin.
      Ajaako bensalla vai Re85?

      Vesikanavan suurentaminen on havaittu hyväksi keinoksi ja mikseipä niitä lohkon/kansien reikiä voisi muokata.

      Paremmat hihnapyörät paikoilleen ja vaikka termariin pieni reikä tai kaksi.
      5 kpl 6 mm reikää oli normaalissa ajossa turhan kylmä kokeilu.

      Omat pakosarjat ei ole parhaimmat mutta niilläkin pääsee 600 paikkeille, mutta tuskin vakiolla putkistolla.
      Kaverille tehtiin 4-1 sarjat 45 mm putkesta ja muutos oli huomattava, ottaa kierrokset kohtuu nopeasti.

      Comment

      • jönsse22
        BTCF Member
        • Feb 2013
        • 403
        • kouvola

        #78
        Tällästä vaivaa olisi omassa m62b44 moottorissa kuin nuo venakopan tiivisteet.. Vaihdoin siis vanhat vuotavat tiivisteet uusiin ja ajattelin että vuoto olisi nyt selätetty mutta eipähän ollut. No siinä sitten ajattelin käyttää kopat vielä auki uudemman kerran ja tällä kertaa lisäsin myös vähän tiivisteliimaa väliin mutta ei se vaan pidä. Edelleen valuttaa lämpöisenä pakosarjalle öljyä..
        Lämpöisellä koneella kun pysähtyy niin jättää myös pienet lammikot maahan.
        Molemmilla kerroilla vaihdoin myös mutterien alle kumitiivisteet. Onko kellään ollut vastaavaa?
        E28 520i "keke"
        E30 "325" turbo
        E38 käyttiksen romu
        R50 mini cooper🤣

        Comment

        • jannmann
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2003
          • 5856
          • Joccis City

          #79
          Originally posted by jönsse22 View Post
          Tällästä vaivaa olisi omassa m62b44 moottorissa kuin nuo venakopan tiivisteet.. Vaihdoin siis vanhat vuotavat tiivisteet uusiin ja ajattelin että vuoto olisi nyt selätetty mutta eipähän ollut. No siinä sitten ajattelin käyttää kopat vielä auki uudemman kerran ja tällä kertaa lisäsin myös vähän tiivisteliimaa väliin mutta ei se vaan pidä. Edelleen valuttaa lämpöisenä pakosarjalle öljyä..
          Lämpöisellä koneella kun pysähtyy niin jättää myös pienet lammikot maahan.
          Molemmilla kerroilla vaihdoin myös mutterien alle kumitiivisteet. Onko kellään ollut vastaavaa?
          Minkä merkkiset tiivisteet?
          Aprilia RSV4

          Comment

          • Urpo_rotta
            BTCF Member
            • May 2012
            • 5273
            • Pirkkala

            #80
            Originally posted by jönsse22 View Post
            Tällästä vaivaa olisi omassa m62b44 moottorissa kuin nuo venakopan tiivisteet.. Vaihdoin siis vanhat vuotavat tiivisteet uusiin ja ajattelin että vuoto olisi nyt selätetty mutta eipähän ollut. No siinä sitten ajattelin käyttää kopat vielä auki uudemman kerran ja tällä kertaa lisäsin myös vähän tiivisteliimaa väliin mutta ei se vaan pidä. Edelleen valuttaa lämpöisenä pakosarjalle öljyä..
            Lämpöisellä koneella kun pysähtyy niin jättää myös pienet lammikot maahan.
            Molemmilla kerroilla vaihdoin myös mutterien alle kumitiivisteet. Onko kellään ollut vastaavaa?
            Eipä ole ollut ongelmaa. Mutta kiristän itse mutterit pikkuhiljaa tasaisesti kaikkia. Oletan että siten tulee parempi puristus tiivisteeseen. Onhan sulla kumitiivisteen ja mutterin välissä prikat tallella?
            E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
            E34 525i -90 twinturbo 427/519

            N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
            VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
            Kysy jos tarvetta

            Comment

            • HTK12
              BTCF Member
              • Jul 2011
              • 10941
              • Joensuu

              #81
              Originally posted by jönsse22 View Post
              Tällästä vaivaa olisi omassa m62b44 moottorissa kuin nuo venakopan tiivisteet.. Vaihdoin siis vanhat vuotavat tiivisteet uusiin ja ajattelin että vuoto olisi nyt selätetty mutta eipähän ollut. No siinä sitten ajattelin käyttää kopat vielä auki uudemman kerran ja tällä kertaa lisäsin myös vähän tiivisteliimaa väliin mutta ei se vaan pidä. Edelleen valuttaa lämpöisenä pakosarjalle öljyä..
              Lämpöisellä koneella kun pysähtyy niin jättää myös pienet lammikot maahan.
              Molemmilla kerroilla vaihdoin myös mutterien alle kumitiivisteet. Onko kellään ollut vastaavaa?
              Vaihdoithan myös ne kumiprikat pulteista uusiin? Ellei niitä vaihda niin vuotaa edelleen. Tuossa sigun autossa oli edellinen omistaja vaihtadattanut liikkeessä venakopan tiivisteet, mutta prikkoja ei olleet älynneet vaihtaa -> vuoti edelleen.
              e39 540iA E85

              Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
              Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
              Retrofit ym. koodaukset (BMW)
              Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
              INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
              Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

              Comment

              • jönsse22
                BTCF Member
                • Feb 2013
                • 403
                • kouvola

                #82
                Originally posted by HTK12 View Post
                Vaihdoithan myös ne kumiprikat pulteista uusiin? Ellei niitä vaihda niin vuotaa edelleen. Tuossa sigun autossa oli edellinen omistaja vaihtadattanut liikkeessä venakopan tiivisteet, mutta prikkoja ei olleet älynneet vaihtaa -> vuoti edelleen.
                Kirjoitinkin tuohon jo että vaihdoin jopa molemmilla kerroilla vaikkakin toinen vaihtokerta nyt olikin aivan turha
                E28 520i "keke"
                E30 "325" turbo
                E38 käyttiksen romu
                R50 mini cooper🤣

                Comment

                • HTK12
                  BTCF Member
                  • Jul 2011
                  • 10941
                  • Joensuu

                  #83
                  Originally posted by jönsse22 View Post
                  Kirjoitinkin tuohon jo että vaihdoin jopa molemmilla kerroilla vaikkakin toinen vaihtokerta nyt olikin aivan turha
                  Niimpä olit kirjoittanut, olisi pitänyt lukea loppuun asti. Oliko tarvike (kenen valmistama) vai alkuperäiset tiivisteet?
                  e39 540iA E85

                  Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                  Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                  Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                  Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                  INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                  Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                  Comment

                  • jönsse22
                    BTCF Member
                    • Feb 2013
                    • 403
                    • kouvola

                    #84
                    Originally posted by HTK12 View Post
                    Niimpä olit kirjoittanut, olisi pitänyt lukea loppuun asti. Oliko tarvike (kenen valmistama) vai alkuperäiset tiivisteet?
                    Tarvike tiivarit mutta oli kuitenkin ihan elringin tekeleet.
                    E28 520i "keke"
                    E30 "325" turbo
                    E38 käyttiksen romu
                    R50 mini cooper🤣

                    Comment

                    • Roisto
                      BTCF Member
                      • Nov 2010
                      • 2542
                      • Kajaani

                      #85
                      Mulla oli niin horo korkki että vuoti siitä ja valu öölit taakse pakosarjan päälle. Taisinpa itsekin vaihtaa kahdesti turhaan kaikki
                      2001 E39 525iA
                      1992 E34 "540i/5"

                      Comment

                      • jönsse22
                        BTCF Member
                        • Feb 2013
                        • 403
                        • kouvola

                        #86
                        Originally posted by Roisto View Post
                        Mulla oli niin horo korkki että vuoti siitä ja valu öölit taakse pakosarjan päälle. Taisinpa itsekin vaihtaa kahdesti turhaan kaikki
                        Kyllä tämä valuttaa selvästi tiivisteiltä
                        Tuli tässä jopa sellaista mieleen että voisiko jopa olla huohotuksessa häikkää:think
                        E28 520i "keke"
                        E30 "325" turbo
                        E38 käyttiksen romu
                        R50 mini cooper🤣

                        Comment

                        • Golde
                          Bimmer Rookie
                          • Aug 2006
                          • 149
                          • nilsiä

                          #87
                          ei mittää
                          Last edited by Golde; 17-03-2017, 10:55.
                          E39 530d, E39 540ia.

                          Comment

                          • Morkai
                            BTCF Member
                            • Sep 2005
                            • 3197
                            • Saarijärvi

                            #88
                            Originally posted by jönsse22 View Post
                            Kyllä tämä valuttaa selvästi tiivisteiltä
                            Tuli tässä jopa sellaista mieleen että voisiko jopa olla huohotuksessa häikkää:think
                            Mä olen muutamaan otteeseen joutunut rassaamaan sieltä venakopan kannen puolelta tiivisteurasta kaikki vanhat maalit pois.. on vuotanut sitä kautta.
                            sigpic
                            E23 728iA V8-projekti
                            E38 730D -projekti
                            E39 540iA -projekti
                            I01 i3 -projekti

                            Vikakoodinlukua Saarijärvellä, myös vanhat ja vaikeat (1986-2006)

                            Comment

                            • JHo
                              Bimmer Fanatic
                              • May 2006
                              • 297
                              • Vihanti

                              #89
                              Kenelläkään irtaallaan m62 vauhtipyörää? Jos ois viihtiny laskea niitten anturin hampaiden lukumäärän ja leveyden ja sen katkoskohdan leveyden? Pitäisi jostain vauhtipyörä hommata tuohon m67:aan niin aattelin oisko se hammastus ollut samanlainen?
                              F87&E28

                              Comment

                              • bemmeri
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jul 2006
                                • 4181

                                #90
                                Originally posted by JHo View Post
                                Kenelläkään irtaallaan m62 vauhtipyörää? Jos ois viihtiny laskea niitten anturin hampaiden lukumäärän ja leveyden ja sen katkoskohdan leveyden? Pitäisi jostain vauhtipyörä hommata tuohon m67:aan niin aattelin oisko se hammastus ollut samanlainen?
                                Mulla on. Mutta oleellisempi kai se on, että kampuran pulttien jako passaa siihen triklerikehään, eli se katkos tulee oikeaan kohtaan.
                                Esim s62 ja M62 ei käy keskenään.
                                EVERYTHING | WORKS

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎