Announcement

Collapse
No announcement yet.

M52B28 Viritys ym Haaveilutopic

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Vibex
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2014
    • 1996
    • Lohja

    Originally posted by Skarpa View Post
    Periaatteessa näin. Kyllähän yksi tuuletin kahten verrattuna tuo painonsäästöä, mutta tuo ilmastoinnin puhaltimen tuulitunnelin jäähdytystä heikentävä vaikutus ei ole aivan automaattinen, vaan riippuu auton keulan muotoiluista ja ilmanottoreikien sijsinnista. Flektiä poistaessa kannattaa varmistaa, ettei käy niin, että tuulitunnelin aiemmin jäähdyttimelle ohjaama ilma virtaisikin jäähdyttimen ohi.
    Mutta juurikin onko tuo ilmastoinnin tuuletin se oikea poistettava spallin sijasta? ehkä toisinpäin?
    Husqvarna Svartpilen
    BMW e36 318iA

    Ex:

    BMW e85 Z4 3,0
    BMW e36 316ti
    MINI Cooper S
    BMW Z3 Coupé
    BMW e46 325iA
    BMW Z3 Roadster
    BMW e46 328ci
    BMW e36 316ti

    Comment

    • Remotion
      Bimmer Enthusiast
      • Mar 2003
      • 15232
      • Ajamisen Iloa

      Eli visko on ollut vuosikausia jo roskissa.
      Z3:sissa ilmankierto konehuoneessa on massiivinen ongelma, autoissa on kauttalinjan konehuoneen lämpötilat parikymmentä astetta korkeammat kuin vastaavissa 3-sarjalaissa. Tämä on tiedetty fakta. Se että siitä jäähdyttimestä blokkautuu 50-60 prosenttia ilmavirralta 90% ajasta tekee todella huonoa, ensinnäkin se jäähdytin ei ole käytössä kunnolla ja konehuoneen lämpötilat on paljon korkeammat kuin mitä ne voisivat olla koska siellä liikkuu vähemmän ilmaa.

      Tästä PWM ohjatusta kuulis mielellään lisää, romikselta en sitä kyllä hanki vaan uutena niinku muutkin osat. Olen aivan varma että laadukas Spal on parempi kuin 23v vanha romisosa, kun haetaan pitkää luotettavaa käyttöikää eikä väliaikaista ratkaisua viimeistä leimaansa polttelevassa jääratarassissa.

      Tälläisestä ilmeisesti kyse?


      Originally posted by Skarpa View Post
      Flektiä poistaessa kannattaa varmistaa, ettei käy niin, että tuulitunnelin aiemmin jäähdyttimelle ohjaama ilma virtaisikin jäähdyttimen ohi.

      Ei ohjaudu ohi, se on syvällä puskurin sisällä siinä on neljään suuntaan puskurin muodostamat noin 15cm pitkät laidat, se ilma on sen kuulerin muotoisessa tilassa ansassa jokatapauksessa.
      Last edited by Remotion; 02-07-2018, 14:34.
      Z3 coupé individual

      F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
      E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

      Comment

      • Skarpa
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2007
        • 3406
        • Kotka

        Originally posted by Remotion View Post
        Tästä PWM ohjatusta kuulis mielellään lisää, romikselta en sitä kyllä hanki vaan uutena niinku muutkin osat. Olen aivan varma että laadukas Spal on parempi kuin 23v vanha romisosa, kun haetaan pitkää luotettavaa käyttöikää eikä väliaikaista ratkaisua viimeistä leimaansa polttelevassa jääratarassissa.

        Tälläisestä ilmeisesti kyse?


        Ei ohjaudu ohi, se on syvällä puskurin sisällä siinä on neljään suuntaan puskurin muodostamat noin 15cm pitkät laidat, se ilma on sen kuulerin muotoisessa tilassa ansassa jokatapauksessa.

        Oikea flekti, mutta sulla kun on alkuperäinen flektin ohjaus lämpökytkimellä, eikä pwm:nä, niin kannattanee valita single vanos E39 flekti, joka on perinteisellä portaallisella nopeusohjauksella (64548380780). Muuten tarviit pwm-signaalin jostain flektiä ohjaamaan.
        Last edited by Skarpa; 02-07-2018, 14:57.
        BMW E30 - Hitsaamisen iloa

        E30 Armo "330i"

        Comment

        • Pazi88
          Moderator
          • Jan 2007
          • 11098
          • Oulu

          Originally posted by Remotion View Post
          Tästä PWM ohjatusta kuulis mielellään lisää, romikselta en sitä kyllä hanki vaan uutena niinku muutkin osat. Olen aivan varma että laadukas Spal on parempi kuin 23v vanha romisosa, kun haetaan pitkää luotettavaa käyttöikää eikä väliaikaista ratkaisua viimeistä leimaansa polttelevassa jääratarassissa.

          Tälläisestä ilmeisesti kyse?
          Juurikin tuo. Toki kuvassa taitaa olla vanhempi etuvastuksilla oleva versio, mutta on rungoltaan samanlainen. Se peittää e36 isomman syylärin pinta-alan kokonaan. Itte länttäsin vaan nippareilla paikalleen ja vähän leikkelyä, niin se tiivistyy syylärin eteen nätisti:


          PWM ohjauksessa on sama periaate mitä noiden etuvastusten kanssa, mutta parin eri nopeuden sijasta tuuletinta saa ohjattua portaattomasti syylärin lämpötilaan perustuen. Etuna on että sen saa hiljokseen pyörimään jo hyvissä ajoin ennenkuin syylärin lämmöt alkaa nousemaan liikaa, niin lämmöt pysyy hyvin kurissa ilman turhaa pöhinää. Ei siis mikään pakollinen systeemi, mutta koska ecu:lta onnistuu moinen ohjaus, niin sama sitä on käyttää.
          Last edited by Pazi88; 02-07-2018, 14:48.

          Instagram, YouTube kanava
          ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

          Comment

          • Skarpa
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2007
            • 3406
            • Kotka

            Originally posted by Pazi88 View Post
            Juurikin tuo. Toki kuvassa taitaa olla vanhempi etuvastuksilla oleva versio, mikä on rungoltaan aika samanlainen. Se peittää e36 isomman syylärin pinta-alan kokonaan. Itte länttäsin vaan nippareilla paikalleen ja vähän leikkelyä, niin se tiivistyy syylärin eteen nätisti:


            PWM ohjauksessa on aikalailla sama periaate mitä noiden etuvastusten kanssa, mutta parin eri nopeuden sijasta tuuletinta saa ohjattua portaattomasti syylärin lämpötilaan perustuen. Etuna on että sen saa hiljokseen pyörimään jo hyvissä ajoin ennenkuin syylärin lämmöt alkaa nousemaan liikaa, niin lämmöt pysyy hyvin kurissa ilman turhaa pöhinää.

            Joo, tottahan se portaaton ohjaus parempi on, mutta jos autossa ei ole ohjelmoitavaa moottorinohjausta, joka osaisi ohjata pwm -flektiä, niin sille pitää askarrella joku oma purkki. (toki kaupallisia ratkaisuja todennäköisesti on, kun etsii, eikä homma ole vaikea diy:näkään pienellä elektroniikkaharrastuneisuudella.) Vai mitenkäs on? Löytyykö Single vanos Siemensistä pwm -lähtö?


            Last edited by Skarpa; 02-07-2018, 14:59.
            BMW E30 - Hitsaamisen iloa

            E30 Armo "330i"

            Comment

            • Pazi88
              Moderator
              • Jan 2007
              • 11098
              • Oulu

              Originally posted by Skarpa View Post
              Joo, tottahan se portaaton ohjaus parempi on, mutta jos autossa ei ole ohjelmoitavaa moottorinohjausta, joka osaisi ohjata pwm -flektiä, niin sille pitää askarrella joku oma purkki. (toki kaupallisia ratkaisuja todennäköisesti on, kun etsii, eikä homma ole vaikea diy:näkään pienellä elektroniikkaharrastuneisuudella.)


              https://www.youtube.com/watch?v=i6go2VTr5bY
              Ja ei oikeestaan tarvi noinkaan monimutkanen olla jos käyttää mikrokontrolleria. Arduino nanossa esim. on analogi inputteja ja PWM ulostuloja, niin Tuo lämpötila-anturin bias vastuksella inputtiin, ja pari riviä koodia ajamaan PWM ulostuloa lämpötilan mukaan. Tai vielä yksinkertaisempana joku ATtiny85 riittäs varmasti tohon, mut sen ohjelmointi yms. vaatii vähän normi arduinoa enemmän vaiheita.

              Instagram, YouTube kanava
              ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

              Comment

              • Urpo_rotta
                BTCF Member
                • May 2012
                • 5258
                • Pirkkala

                Huutelen sen verran että ei jäähdytin tarvitse toimiakseen koko etupinta-alansa verran esteetöntä tilaa vaan sille riittää joku karkeasti 2/3 mainiosti. Syylärikun ei virtaa esteettömästi eli on aika paljonkin eri asia kuin pelkkä vastaavan kokoinen kanava.

                Se ettei ilma kierrä ohi on paljon tärkeämpää. Jos saa syntymään jonkinlaisen patopaineen syylärin eteen on takuulla PALJON parempi tilanne kuin syyläri jonka ohi ilma pääsee kiertämään.
                E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                E34 525i -90 twinturbo 427/519

                N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                Kysy jos tarvetta

                Comment

                • pazq
                  BTCF Member
                  • Jan 2008
                  • 3166
                  • 47200

                  Ja onko remotionimla jotain lämpövaivoja kenties auton kanssa? Jos ei niin nilkkaa oikoseksi vaan. Mitä sitä ehjää muuttamaan mahdollisesti huonommaksi. Turha sieltä on ainakaan ilmastoinnin pöhellintä poistaa "painonsäästön" tekosyyllä jos kaikki muu jää silti paikalleen ja käyttöön.

                  Comment

                  • mige95
                    BTCF Member
                    • Mar 2014
                    • 1170
                    • lahti

                    Originally posted by jannmann View Post
                    S54 sarja toimii +400hv asti hyvin. Et ihan varmasti sopii sun "kireälle" pakonokalle. Jos ei riitä niin kättä taskuun syvemmälle ja p54 pakosarjat ostoskoriin.
                    Jos budjetti on heittämällä yli 2500€ niin sitten käytettyjä p54 sarjoja voi löytyä. Ja toki myös teettäminen onnistuu. Jos budjetissa 500e, niin ainut parempi vaihtoehto on noi s54 sarjat.
                    Jos olis laittaa 2500e pakosarjoihin ostaisin täältä saclamilta:


                    Eli käytännössä ostan joko s54 sarjat tai teen itse, tuolta sivulta löytyy aika paljon tietoa noista sarjoista ja miten on vaikuttanu kun primäärejä on lyhennetty jne.
                    -g20 330e
                    -e31 840ci sc
                    -e46 316i (m52tub25)

                    EX- f11 530d lci
                    Ex- f01 730d
                    Ex-94 e36 344i cabriolet harraste.
                    Ex: -06 e61 535d m-sport
                    Ex:-02 e39 530d manual
                    Ex -93 e34 520i

                    Vikakoodin lukua ja bimmercode koodauksia päijät-hämeessä.

                    M62tu ajoitustyökalut.
                    N47/n57 ajoitustyökalut.

                    Comment

                    • Remotion
                      Bimmer Enthusiast
                      • Mar 2003
                      • 15232
                      • Ajamisen Iloa

                      Originally posted by pazq View Post
                      Ja onko remotionimla jotain lämpövaivoja kenties auton kanssa? Jos ei niin nilkkaa oikoseksi vaan. Mitä sitä ehjää muuttamaan mahdollisesti huonommaksi. Turha sieltä on ainakaan ilmastoinnin pöhellintä poistaa "painonsäästön" tekosyyllä jos kaikki muu jää silti paikalleen ja käyttöön.
                      No ei mutta jos voisi toista olemassa olevaa sähköflektiä jo käyttää kahden kärpäsen hoitamiseen yhdellä iskulla. Tietysti tuollainen missä aukeava säleikkö olisi todella hieno. Silloin se ei blokkaisi turhaan silloin kun tuo tuuletin ei ole toiminnassa, eli yli 90% ajasta, joka hauskasti varmastikin olisi 95% ajasta jos se virtaisi koko alaltaan tuo jäähdytin.

                      Uusi jäähdytin on nyt odottamassa minulla ja hankin kanssa uudet putket ihan iän takia, varmasti myös tuo 20v ikää ja 195tkm taulussa vaikuttaa siihen että lämmöt noin millimetrin keskeltä oikealle...
                      Tehdään sitten samalla tuo blokkaus kaasuläpälle eli kokonaan se kanava pois keskeltä.
                      Z3 coupé individual

                      F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
                      E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

                      Comment

                      • Muurahainen
                        BTCF Member
                        • Dec 2006
                        • 9194
                        • Nurmijärvi

                        Originally posted by Remotion View Post
                        No ei mutta jos voisi toista olemassa olevaa sähköflektiä jo käyttää kahden kärpäsen hoitamiseen yhdellä iskulla. Tietysti tuollainen missä aukeava säleikkö olisi todella hieno. Silloin se ei blokkaisi turhaan silloin kun tuo tuuletin ei ole toiminnassa, eli yli 90% ajasta, joka hauskasti varmastikin olisi 95% ajasta jos se virtaisi koko alaltaan tuo jäähdytin.

                        Uusi jäähdytin on nyt odottamassa minulla ja hankin kanssa uudet putket ihan iän takia, varmasti myös tuo 20v ikää ja 195tkm taulussa vaikuttaa siihen että lämmöt noin millimetrin keskeltä oikealle...
                        Tehdään sitten samalla tuo blokkaus kaasuläpälle eli kokonaan se kanava pois keskeltä.
                        Tuo millimetri keskeltä oikealle on ominaisuus.
                        Mittari kun töröttää siinä keskellä aika laajalla skaalalla luokkaa 75-120 tms.

                        Comment

                        • petrolhead
                          Moderator
                          • Feb 2004
                          • 13793
                          • Hyvinkää

                          Originally posted by Muurahainen View Post
                          Tuo millimetri keskeltä oikealle on ominaisuus.
                          Mittari kun töröttää siinä keskellä aika laajalla skaalalla luokkaa 75-120 tms.
                          Toi on ihan totta. Viisarin asento ei kerro käykö se rahtusen kylmänä vai kuumana se kone.
                          2015 VW Crafter
                          1984 BMW 316
                          2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                          petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                          "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                          Comment

                          • Vibex
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jul 2014
                            • 1996
                            • Lohja

                            Originally posted by petrolhead View Post
                            Toi on ihan totta. Viisarin asento ei kerro käykö se rahtusen kylmänä vai kuumana se kone.
                            Miksi muistelen että viisarin paksuuden verran kun viisari näyttää ns. pieleen, että se kielisi termostaatin ongelmista, voiko pitää paikkansa? Kävisi järkeen kyllä jos jäähdytysjärjestelmä muuten pelaa oikein.

                            Kun tuolla aiemmin oli puhe, niin on muistettava ettei ->konehuoneen<- lämpötiloja voi mitata jäähdytinnesteestä. Ne ovat täysin eri asioita.

                            Tuo viskoflektin poistaminen kiinnostaisi itseänikin kyllä vakavissa mielin

                            Ja mahtoikos näissä tu- koneisissa olla säädettävissä tuo kaasupolkimen vaste? Ainakin tuohon kaupitellaan noita kolmepykäläisiä ajomodi bokseja, mihin mahtavat vaikuttaa, ilmeisesti jonkin vastuksen kautta toimivat (?). Tästä jo tehtiin tuo antijerkin poisto ja tuntuma parani jonkin verran

                            Sekä vielä yksi, osaako joku ottaa kantaa suurempien suuttimien tarpeelle, mihin asti mahtaa vakiot riittää? Tosiaan potilas on tuo m52b28tu, supersprintin pakosarjoilla sekä nyt tulee ne catcamsin 258/257 10mm/9.9mm nokat.
                            Last edited by Vibex; 03-07-2018, 12:13.
                            Husqvarna Svartpilen
                            BMW e36 318iA

                            Ex:

                            BMW e85 Z4 3,0
                            BMW e36 316ti
                            MINI Cooper S
                            BMW Z3 Coupé
                            BMW e46 325iA
                            BMW Z3 Roadster
                            BMW e46 328ci
                            BMW e36 316ti

                            Comment

                            • petrolhead
                              Moderator
                              • Feb 2004
                              • 13793
                              • Hyvinkää

                              Mittariston lämpömittarin toiminta on "vaimennettu" kuten Muurahainen kuvasi. Tarviitte ihan oikean lämpömittarin jos tahtoo selvitellä moottorin lämpötiloja.
                              2015 VW Crafter
                              1984 BMW 316
                              2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                              petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                              "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                              Comment

                              • Remotion
                                Bimmer Enthusiast
                                • Mar 2003
                                • 15232
                                • Ajamisen Iloa

                                Originally posted by Vibex View Post
                                Miksi muistelen että viisarin paksuuden verran kun viisari näyttää ns. pieleen, että se kielisi termostaatin ongelmista, voiko pitää paikkansa? Kävisi järkeen kyllä jos jäähdytysjärjestelmä muuten pelaa oikein.
                                Olen termarin vaihtanut 10 aikana laakkosella kahdesti, sillä ei ole ollut vaikutusta. Ei tässä ihan kädet taskussa ole oltu. Kyse ei kuitenkaan ole mittariviasta, sillä ennen kuin kaasuläpälle menevä letku petti, niin lämmöt oli noin 5mm pielessä, nyt kun sitä letkua lyhennettiin ja siitä poistettiin huono kohta niin lämmöt ovat tuon millin yli, eli kyse on todennäköisimminkin siitä kuinka hyvin auto on saatu ilmattua. Tuo lämpimänä käyminen kuitenkin Z3:sten ongelma koska konehuoneen alla oleva ilma on kuumempaa huomattavasti kuin 3-sarjalaisissa. Mutta menee ehkä aiheesta jo niin ohi että en tästä enempää nyt papata.

                                Mittariston toimintatapa on tiedossa.
                                Last edited by Remotion; 03-07-2018, 12:30.
                                Z3 coupé individual

                                F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
                                E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎