Announcement

Collapse
No announcement yet.

M52B28 Viritys ym Haaveilutopic

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Juho_
    replied
    Originally posted by jr66 View Post
    hä ??
    Lukemista turha välittää. Ei voi verrata ns. oikeiden dynojen antamiin lukemiin.
    Näyttää aika reippaasti alakanttiin.

    Eli pelkästään sen softan tuottamat tehokäppyrät keskenään verrattavissa.

    Ja käytännössä meinaa siis pyörätehoja.

    Leave a comment:


  • Freak
    replied
    Originally posted by mige95 View Post
    Ajattelin vaihtaa noi ahtaat s50b30 sarjat pois, luulen että niistä johtuu kuoppa kierrosalueessa ja matalille kierroksille jäänyt huipputeho. M3:sen putkisto ei taida yhdistyä missään vaiheessa kun mulla yhdistyy laatikontakana yhdeksi, tämän takia pakopulssit taitaa mennä väärin (törmätä toisiinsa) sillä tietyllä kierrosalueella.

    Joten vaihtoehdot on super sprint kopiot jenkeistä, varmaa ihan ok:t vakio s50 moottorissa missä on lyhyempi venttiilin aukioloaika kun mun moottorissa. Eli varmaa ne voi unohtaa jonka jälkee vaihtoehdoiksi jää pakosarjojen teettäminen tai itse valmistaminen (mitat ostamalla/laskemalla jostain)

    Olisiko kenelläkää mitää ajatusta/tuotetta kertoa :think
    Eikös ämmäläisessä pulssit kohtaa toisensa kattien takan olevassa vaimentimessa?

    Oli miten oli, niin mitä jos siirtäisit viimeistä kolektoria sieltä laatikon takaa lähemmäs moottoria? Huipputehoon ei välttämättä ole vaikutusta, mutta vääntökäyrän muotoon saadaan kyllä usein muutosta.

    Leave a comment:


  • makkis
    replied
    Originally posted by jr66 View Post
    hä ??
    Ettei oli pyörätehoja?

    Leave a comment:


  • jr66
    replied
    Originally posted by juho_ View Post

    145,8hp@5,800rpm / 194,4nm@4,300rpm - m50b25 vanos
    hä ??

    Leave a comment:


  • Pazi88
    replied
    M52:ssa se on "oikotie" ihan vakionakin. Ei oo termostaattia kuten m50:ssä ja kaasuläpän läpikin neste virtaa vapaasti.

    Leave a comment:


  • Remotion
    replied
    Originally posted by Juki Kukko View Post
    Oma m50b25 kone keitti heti kun oli tulpattu toi kierto. Kisa käytössä kylläkin. Löin kierron suoraan alavesiletkuun. Eli ohitin vaan kaasuläpän ja mikä hiton anturi onkaan ilmanputsarissa.
    Tottakai se huonontaa maalaisjärjellä ajateltuna koneen viilennystä jos sinne rakennetaan oikotie jäähdytysnesteelle, silloin kierto huononee merkittävästi tuolla taakse jäävällä pidemmällä reitillä. Itse ajattelin poistaa sen kokonaan niin ei lämmitä turha letku konehuonetta ja silloin ei vesi voi kiertää kuin yhtäkautta joten systeemi pitäisi toimia niin tehokkaasti kuin mahdollista.

    Leave a comment:


  • Juho_
    replied
    En oikein itse usko, että pakosarjoista johtuu tuo tehon puute noille kierroksilla.. varsinkin tuollaisella pakosarjalla

    Mitä on kannen imu ja pakokanaville tehty?
    Isot kanavatkaan ei oikein tykkää toimia pienellä männännopeudella.

    Kattelin jonkun m50b20 kannen virtauspenkissä saatuja lukemia, niin olihan se varsin riittävä oman arvion mukaan jopa +250hp koneeseen.
    Volvon kutoskoneessa (B6254-B6304, eli 2496cc ja 2922cc) 31/27mm venttiilit ja kanavien koko maltillinen verrattuna m50b25.

    Omien katudynottelujen mukaan m50b25nv m50b20nv pikaviilatulla hatulla olisi ollut noin 25hp tehokkaampi mitä m50b25 vanos moottori.
    Nyt toki verrataan turhan erilaisia moottoreita, ja erojakin näissä voi keskenään olla. Esim. vertailukohteessa nokkien ajoitus voi heittää ja aiheuttaa voiman puutetta... mutta mielestäni kyseisellä softalla (gsf dyno) ruudulle saadut lukemat oli varsin realistiset ja noin 140-150hp välille odotin huipputehon tulevan muutenkin.

    145,8hp@5,800rpm / 194,4nm@4,300rpm - M50B25 vanos (n. 65hp @ 2,500rpm)
    Vedon pituus 2. vaihteella noin 7s ; 1500-6500rpm (rajoitin)

    169,22hp@5,700rpm / 228nm@4,900rpm - M50B25 non vanos, m50b20nv pikaviilatulla hatulla ei muita muutoksia. (n. 70hp @ 2,500rpm)
    Vedon pituus 2. vaihteella (sama kokonaisvälitys) noin 6s ; 1500-6500rpm (rajoitin). Huippunopeus siis vedon lopussa noin 97km/h.

    Pidemmällä vedolla joo saisi vähän suurempia lukemia, mutta kun kyseessä "katudyno", niin ei viitsi kovin suuriin nopeuksiin asti testailla.
    Ja ite aina ennen mittauksia ajanu mm. pakolämmöt ylös ottamalla vetoja esim jarrua vasten tai 3 vaihteella 4000-6000rpm välillä lämmittänyt.

    Silläkin tulee vaikutusta jonkin verran.

    Kumpikaan ei lastutettu, eikä mitään lisävirityksiä ollut.
    Vakio putkisto pois lukien viimeinen pönttö molemmissa vaihdettu (vaikutus nolla oletettavasti).

    Ja ennen kuin tulee huuteluita ko. softan luotettavuudesta tehon mittauksissa, niin huipputehon mittaus ei ole pointtina siinä ollenkaan.
    Vertailu sen sijaan on, ja itsekkin suhtaudun aina skeptisesti eri koneiden vertailuun, ja sen vuoksi ilmoitankin myös vedon pituuden joka tukee lukemia.

    Sen takia tuollaista tarinoin, että mahdollisesti ymmärrette ettei aina suuremmat kanavat (ja venttiilit) toimi edes korkeammilla kierroksilla paljoa paremmin, ellei jopa päin vastoin.
    Muistaakseni nimimerkillä kirjoitteleva naukkis on täällä foorumilla kirjoitellut positiivisia kokemuksia b20 hatusta 2,5l koneen kanssa...?

    Toki koskemattomalla b20 hatulla ero lienee olematon korkeammilla kierroksilla.

    Linkin takaa löytyy kuvia m50b25/20 hatuista ja imukanavien muoteista.
    Discover the magic of the internet at Imgur, a community powered entertainment destination. Lift your spirits with funny jokes, trending memes, entertaining gifs, inspiring stories, viral videos, and so much more from users like juho172.

    Pakokanavat näissä kuitenkin on hyvin tehdyt, niin niihin en ite koskenut ollenkaan.

    Leave a comment:


  • Urpo_rotta
    replied
    Voin helposti olla väärässäkin mutta harvemmin syy pakopuolelta löytyy.

    Sinun moottorisi tosin on kohtuullisen korkeaviritteinen että asia saattaa olla hieman toisin.

    Tee pakosarjat itse tai tee nykyisiin tarvittavat muutokset. Ohjeita tähän löytyy esim. Eri kirjoista.
    A bellin kirjassa on jonkinlaiset ohjeet pakosarjantekoon mutta joku toinen opus voi olla vielä parempi. Toki aika yksinkertaiset lainalaisuudet siellä jyllää.

    Leave a comment:


  • mige95
    replied
    Pakosarjat

    Ajattelin vaihtaa noi ahtaat s50b30 sarjat pois, luulen että niistä johtuu kuoppa kierrosalueessa ja matalille kierroksille jäänyt huipputeho. M3:sen putkisto ei taida yhdistyä missään vaiheessa kun mulla yhdistyy laatikontakana yhdeksi, tämän takia pakopulssit taitaa mennä väärin (törmätä toisiinsa) sillä tietyllä kierrosalueella.

    Joten vaihtoehdot on super sprint kopiot jenkeistä, varmaa ihan ok:t vakio s50 moottorissa missä on lyhyempi venttiilin aukioloaika kun mun moottorissa. Eli varmaa ne voi unohtaa jonka jälkee vaihtoehdoiksi jää pakosarjojen teettäminen tai itse valmistaminen (mitat ostamalla/laskemalla jostain)

    Olisiko kenelläkää mitää ajatusta/tuotetta kertoa :think

    Leave a comment:


  • Vibex
    replied
    Originally posted by Juki Kukko View Post
    Oma m50b25 kone keitti heti kun oli tulpattu toi kierto. Kisa käytössä kylläkin. Löin kierron suoraan alavesiletkuun. Eli ohitin vaan kaasuläpän ja mikä hiton anturi onkaan ilmanputsarissa.
    Sulla varmaan jäänyt ilmaa järjestelmään poisto-operaatiossa.

    Leave a comment:


  • Juki Kukko
    replied
    Originally posted by Remotion View Post
    Millaisilla osilla tulppaus kannattaa tehdä?

    Kanteen luin että sopiva pultti ois M12x1.5.
    "Bolts aren't designed for sealing. Use a regular BMW oil pan drain plug with sealing ring instead. Same M12x1.5 thread"

    Alaletkun lähtöön varmaan pitää laittaa sit joku metalli? tulppa ja klemmari päälle?
    Oma m50b25 kone keitti heti kun oli tulpattu toi kierto. Kisa käytössä kylläkin. Löin kierron suoraan alavesiletkuun. Eli ohitin vaan kaasuläpän ja mikä hiton anturi onkaan ilmanputsarissa.

    Leave a comment:


  • Matuh
    replied
    Originally posted by Vibex View Post
    Letkuun mielummin metallinen , niin on klemmarilla mihin kiristyä
    Juu, vesikierron tulppaukseen käy ihan m10 pultti ja päälle klemmari.

    Leave a comment:


  • Vibex
    replied
    Originally posted by Remotion View Post
    Millaisilla osilla tulppaus kannattaa tehdä?

    Kanteen luin että sopiva pultti ois M12x1.5.
    "Bolts aren't designed for sealing. Use a regular BMW oil pan drain plug with sealing ring instead. Same M12x1.5 thread"

    Alaletkun lähtöön varmaan pitää laittaa sit joku kuminen tulppa ja klemmari päälle?
    Letkuun mielummin metallinen , niin on klemmarilla mihin kiristyä

    Leave a comment:


  • Remotion
    replied
    Originally posted by Pazi88 View Post
    Kyseinen letku on vain kaasuläppää varten. Vesi kiertää täysin normaalisti, vaikka sen poistaa kokonaan.
    Millaisilla osilla tulppaus kannattaa tehdä?

    Kanteen luin että sopiva pultti ois M12x1.5.
    "Bolts aren't designed for sealing. Use a regular BMW oil pan drain plug with sealing ring instead. Same M12x1.5 thread"

    Alaletkun lähtöön varmaan pitää laittaa sit joku metalli? tulppa ja klemmari päälle?
    Last edited by Remotion; 21-06-2018, 19:27.

    Leave a comment:


  • Pazi88
    replied
    Originally posted by aaape View Post
    Onko hyötyä vaihtaa m54b30 imusarjaa m52tub28:iin jostain olin lukevinani että virtaisi paremmin vai onko essonbaari juttuja:think
    Kyllähän se virtaa teoriassa enemmän, mut se et onko siitä mitään hyötyä onkin sit eri asia. Ainakaan mitään järkevää käppyrää ei oo tullu eteen mulla.

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎