Announcement

Collapse
No announcement yet.

TDS - Tekniikkaa ja viritystä

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Mikkeri
    Bimmer Fanatic
    • Jun 2011
    • 805
    • Suomi

    Seelma, jos kerta "sähköisesti" on sama poislukien tuo liittimen erilaisuus niin sittenpä ongelma on huomenna ratkaistu.
    Vaihdan vanhasta sen kärjen siihen sähköosaan. Ainakin muuten pelaa mukavasti eikä sauhuttele noilla suuttimilla.
    TD/TDS pumppujen tiivistelyä.
    TDS osaa.

    Comment

    • Timppa[]
      BTCF Member
      • Feb 2011
      • 45
      • Ylivieska

      mitenhän toi on ku tuli ostettua e34 525tds niin siinä oli laitettu violetin johon väliin pelkkä potikka. tuntuu toimivan. oli myös varmaan testattu puna/keltainen ja ruskeaan laittaa ku oli tinailtu niitä. sitte oli ahtopaineen tunnistimeen laitettu potikka. onkohan siitä mitään hyötyä/haittaa?

      Comment

      • peto2
        BTCF Member
        • Jan 2007
        • 8257
        • Järvikylä (Nakkila)

        Originally posted by Timppa[] View Post
        mitenhän toi on ku tuli ostettua e34 525tds niin siinä oli laitettu violetin johon väliin pelkkä potikka. tuntuu toimivan. oli myös varmaan testattu puna/keltainen ja ruskeaan laittaa ku oli tinailtu niitä. sitte oli ahtopaineen tunnistimeen laitettu potikka. onkohan siitä mitään hyötyä/haittaa?
        saa niillä kannen halki kätevästi
        F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
        ex:
        E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
        Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
        Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
        Nakkaa privaa jos tarvetta.

        Comment

        • TanE30
          Newbiemmer
          • Feb 2012
          • 4
          • P-Savo

          325tds

          Tuli tuossa eilen ostettua -98 325tds ja siinä tuntus olevan jos jonkinlaista viritystä. Mukaan tuli tehoboksi ja pakoputki on vaihdettu 'virtaavampaan' - itse tehtyyn. Autoon on asennettu myös ahtopainemittari ja kun kaasun polkee Pohjaan niin paineet nousee mittarin mukaan 3000kierroksen kohdalla 1,4baariin. Se ei kuitenkaan varmaan vakiona ahda nuin paljoa joten mistä pitäis alkaa etsimään mahd. 'potikka' viritelmiä tms. sillä en tahdo halkaista kantta taikka paskoa automaattilootaa. :think

          Comment

          • joni_wt
            Bimmer Enthusiast
            • Dec 2004
            • 3627
            • Yka

            Originally posted by TanE30 View Post
            Tuli tuossa eilen ostettua -98 325tds ja siinä tuntus olevan jos jonkinlaista viritystä. Mukaan tuli tehoboksi ja pakoputki on vaihdettu 'virtaavampaan' - itse tehtyyn. Autoon on asennettu myös ahtopainemittari ja kun kaasun polkee Pohjaan niin paineet nousee mittarin mukaan 3000kierroksen kohdalla 1,4baariin. Se ei kuitenkaan varmaan vakiona ahda nuin paljoa joten mistä pitäis alkaa etsimään mahd. 'potikka' viritelmiä tms. sillä en tahdo halkaista kantta taikka paskoa automaattilootaa. :think
            Korjatkaa viisaammat, mutta eikös vielä noissa uudemmissakin TDS:sissä ahtopaineet säädetä vain hukkaportin kellon tankoa säätämällä?

            Eli sieltä vaan pyörittelet vähän pidemmäksi tankoa ja testilenkille. :think

            Mutta tietenkin, JOS siellä potikka on jossain, niin tämän jälkeen se alkaa savuamaan vaan lisää...
            e34 525 TTds - imolarot II & e30 318i - gazellenbeige

            Comment

            • Beemer94
              Newbiemmer
              • Feb 2011
              • 2
              • Haapajärvi

              Moro kaikille. Tässä on nyt aika paljo tullu ihmeteltyä tuon 525tds bemarin laiskuutta Tilanne on semmonen että tuo alkaa vetämään vasta 3000rpm jälkeen...ahtopaineet alkaa nousemaan jossain 2000rpm kohalla ja maksimi paineet on 0.9 mittarin mukaan.
              Niitä vääntöjä tarvittas sielä alakierroksillaki niin mitenhän tuota alkais säätämään? Niin ja tuossahan humppailee tyhjäkäynti melkeen aina....edellinen omistaja on laittanu tuohon jonku lastun ja vaihtanu pumpuntiivisteet ja tuon tiivisteenvaihdon jälkeen on kuulemma tyhjäkäynti ollu tuommonen

              Comment

              • joni_wt
                Bimmer Enthusiast
                • Dec 2004
                • 3627
                • Yka

                Originally posted by Beemer94 View Post
                Moro kaikille. Tässä on nyt aika paljo tullu ihmeteltyä tuon 525tds bemarin laiskuutta Tilanne on semmonen että tuo alkaa vetämään vasta 3000rpm jälkeen...ahtopaineet alkaa nousemaan jossain 2000rpm kohalla ja maksimi paineet on 0.9 mittarin mukaan.
                Niitä vääntöjä tarvittas sielä alakierroksillaki niin mitenhän tuota alkais säätämään? Niin ja tuossahan humppailee tyhjäkäynti melkeen aina....edellinen omistaja on laittanu tuohon jonku lastun ja vaihtanu pumpuntiivisteet ja tuon tiivisteenvaihdon jälkeen on kuulemma tyhjäkäynti ollu tuommonen
                Tulppaa EGR ja koita Hammermodia. Noilla yleensä tulee alhaalle vääntöjä.

                Tuo humppaaminen sitte... Pumppu vuotaa vieläkin jostain? Suutinvika? Määränsäädin ehtoopuolella..?
                e34 525 TTds - imolarot II & e30 318i - gazellenbeige

                Comment

                • Beemer94
                  Newbiemmer
                  • Feb 2011
                  • 2
                  • Haapajärvi

                  Originally posted by joni_wt View Post
                  Tulppaa EGR ja koita Hammermodia. Noilla yleensä tulee alhaalle vääntöjä.

                  Tuo humppaaminen sitte... Pumppu vuotaa vieläkin jostain? Suutinvika? Määränsäädin ehtoopuolella..?
                  EGR systeemi on poistettu kokonaan... Eipä näyttäs pumppu vuotavan mistään... suuttimien ja määränsäätimen kuntoa en tiiä. Pitääpä koittaa tuota hammermodia oisko mitään vinkkiä tuoho että miten saa sääjettyä varovasti ku sehän tais olla aika tarkkaa

                  EDIT: Tänään koitin tuota hammermodia ja kyllähän se autto! Alavääntöjä tuli jonkun verran lisää ja tyhjäkäyntiki parani pikkusen Vielä ois vara säätää ku ei savuta oikeastaan ollenkaa.
                  Last edited by Beemer94; 17-02-2012, 15:25.

                  Comment

                  • Stenkka
                    Bimmer Rookie
                    • Jan 2012
                    • 33
                    • finland

                    Tuollainen löytyi DIESEL:Boksin liitinkamman suojan alta,että jos dieselgurut nyt vois jeesiä,ja kertoa että mikä tuo on ja mitä tapahtuu jos menen ruuvaamaan...

                    Johdot "potikasta" kammalle:

                    VALK.-> VIOLETTI (ohut johto)
                    RUSK.-> RUSKEA (paksumpaan)
                    PUN.-> PUNAINEN/VALKOINEN (paksumpaan)
                    SIN.-> SININEN/KELTAINEN (ohut johto)
                    HARM.-> VIOLETTI (ohut johto)
                    KELT.-> VALKOINEN

                    Tuossa linkki kuvista: http://stenkka84.kuvat.fi/kuvat/POTIKKA/

                    Comment

                    • peto2
                      BTCF Member
                      • Jan 2007
                      • 8257
                      • Järvikylä (Nakkila)

                      Originally posted by Beemer94 View Post
                      EDIT: Tänään koitin tuota hammermodia ja kyllähän se autto! Alavääntöjä tuli jonkun verran lisää ja tyhjäkäyntiki parani pikkusen Vielä ois vara säätää ku ei savuta oikeastaan ollenkaa.
                      vasaraa näytettiin myös täällä ja voi luoja kuinka tuli aivan eri auto pienellä vaivalla.. suosittelen kaikille joilla kulutusviisari näyttää yli 5l 100km/h vauhdissa tasaisella.

                      mutta sitten kysymys. joku venttiili nakutta aika voimakkaasti. kannen kun vaihdoin niin minulla oli käytössä 2 sarjaa nostimia laitoin koneeseen paikalleen vanhan sarjan jotka kaikki tuntuivat puristaessa koville. kun toisessa (pitkään seisseen koneen) sarjassa osa nostimista oli kovia ja osa löysiä.

                      nyt kun auto tuntuu ensi kertaa miellyttävälle niin tekisi mieli laittaa ylimääräiset nakutukset pois mutta mistä tiedän mitkä noista nostimista on hyviä? :think
                      F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
                      ex:
                      E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
                      Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
                      Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
                      Nakkaa privaa jos tarvetta.

                      Comment

                      • Sharedoc
                        Bimmer Rookie
                        • Jul 2011
                        • 122
                        • Oulu

                        Mustaa savua pukkaa...

                        Säikeessä olleet ohjeet ovat toimineet hyvin E34 525td touring vm 93. Sekä potikka että ahtopainevahdin rajan nosto pelaavat hyvin.

                        Vaikuttaa siltä että vakioturbon saa bleed-venttiilillä puhaltaamaan 1.4bar kierroslukualueen alapäässä mutta yläpäässä jaksaa ahtaa vain 1.2 bar. Tämän vuoksi jos säätää potikan savutusrajalle kierrosalueen alapäässä niin savuttaa aika rankasti yläpäässä. Käytännössä joutuu säätämään potikan yläkierrosten mukaan savutusrajalle.
                        Last edited by Sharedoc; 24-02-2012, 21:37.
                        Ex: BMW E34 525 td autom touring -93 (meni lunastukseen kolarin vuoksi)
                        MB W123 300D -76 , MB W124 260E - 88 autom.
                        Volvo 245SE B200F AW70 -91, Volvo 945 B230FK AW71L -98

                        Comment

                        • peto2
                          BTCF Member
                          • Jan 2007
                          • 8257
                          • Järvikylä (Nakkila)

                          Originally posted by peto2 View Post
                          vasaraa näytettiin myös täällä ja voi luoja kuinka tuli aivan eri auto pienellä vaivalla.. suosittelen kaikille joilla kulutusviisari näyttää yli 5l 100km/h vauhdissa tasaisella.

                          mutta sitten kysymys. joku venttiili nakutta aika voimakkaasti. kannen kun vaihdoin niin minulla oli käytössä 2 sarjaa nostimia laitoin koneeseen paikalleen vanhan sarjan jotka kaikki tuntuivat puristaessa koville. kun toisessa (pitkään seisseen koneen) sarjassa osa nostimista oli kovia ja osa löysiä.

                          nyt kun auto tuntuu ensi kertaa miellyttävälle niin tekisi mieli laittaa ylimääräiset nakutukset pois mutta mistä tiedän mitkä noista nostimista on hyviä? :think
                          ei taida olla tietämystä hydraulisista nostimista tällä foorumilla
                          F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
                          ex:
                          E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
                          Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
                          Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
                          Nakkaa privaa jos tarvetta.

                          Comment

                          • muuris
                            BTCF Member
                            • Aug 2002
                            • 3501
                            • Jyväskylä

                            Originally posted by Sharedoc View Post
                            Vaikuttaa siltä että vakioturbon saa bleed-venttiilillä puhaltaamaan 1.4bar kierroslukualueen alapäässä mutta yläpäässä jaksaa ahtaa vain 1.2 bar. Tämän vuoksi jos säätää potikan savutusrajalle kierrosalueen alapäässä niin savuttaa aika rankasti yläpäässä. Käytännössä joutuu säätämään potikan yläkierrosten mukaan savutusrajalle.
                            Olis syytä miettiä, mistä tuo johtuu, ennenko on kone paskana.

                            Onko ahtopaineen nostolle vakio ahtimella mitään edellytyksiä?

                            Mikä on ahtimen hyötysuhde tuolla ilmamäärällä ja painesuhteella, vai tippuiko jo kartalta?
                            Paljonko on pakopaine ja -lämpö?
                            Onko ahto/pako suhde edullisempi, kuin vakio autossa?
                            Meneekö koneeseen enemmän vai vähemmän ilmaa, kuin vakiona?

                            Eri juttu olis ahtaa maltillisesti enemmän pikkukierroksilla, muttei näissä autotallivirityksissä ole yleensä nähty semmoista ahtopainesäätöä, joka toimis kierrostenkin funktiona. Säästäis sekä turboa että moottoria.
                            E30 325iX '86
                            Instagram

                            Comment

                            • Antti-
                              Bimmer Rookie
                              • Oct 2011
                              • 163
                              • Suomi

                              Eilen tehtiin tämä vasara moodi ja tehoa tuli todella paljon! ja mustaahan tuli enemmän kuin tarpeeks! kytkintään ei luuistanut ollenkaan vaikka vakio luulis olevan? autohan on 325tds farkku -98 käyttöönotto -97. ajettu 250 tkm.

                              Comment

                              • JJwawoo
                                Bimmer Fanatic
                                • Sep 2009
                                • 226
                                • Iisalmi

                                Ohjeita

                                Tmmösen bongasin joltain engelsmannien kysymys foorumilta:

                                http://tis.spaghetticoder.org/e34/52...28M51%29_TOUR/

                                On tämä jo tänne joskus linkitetty mutta...
                                Hyödyllisiä oppaita jokatapauksessa

                                Ja oma kommenttini nuihin vakio turbolla virittämisiin: Unohtakaa ne heti kättelyssä. Minun järki ei ainakaan käsitä miks niin pienellä ahistimella pittää yrittää kuuta taivaalta kun tiedetään jo ennalta miten siinä käy... vielä kun lisätään vituilleen säädetty potikka niin bomb is ready. Saattaa se toimiakkin mutta eri asia miten kauan ja mitenkä.

                                Itelle meni jo pellin alle Garrett TB03 ja kuhan ehin nii sähkönen pumppu lentää lentää lepikkoon ja tulee tuolta kolaroidusta romusta mekaaninen tilalle >
                                Last edited by JJwawoo; 03-03-2012, 11:12. Reason: typoja typoja
                                KTM 1090 Adventure R

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎