Originally posted by zakspeed
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
N57 dieseleiden sisuskaluista
Collapse
X
-
Originally posted by zakspeed View PostNäitä korjaavat saksassa suht edulliseen hintaankin. Esim N57 josta runko ja kankilaakeri mennyt ja akselista vastaavat pinnat niin 2 - 3K€ koko remontti. Ketjut ja tiivisteet ym osat uutta loput ottavat käytettyinä osina ja tarkastavat / koneistavat mm kampuran tarvittaessa ennen kasausta.
Tuossa aikaisemmin kampi taisi olla niin kulunut että 0,5mm ylikoon laakeri ei enää piisannut. Onko moottorin/auton omistajalla heittää mitään arviota kauanka tuolla moottorilla ehdittiin ajamaan ennekuin tajuttiin että nyt on pakko laittaa koneet seis? Toki alkuun ei varmaan arvaa että jotain katastrofaalista on tapahtumassa ennenkuin ääni sitten lopulta paljastaa sen.
Tässä suuttimen korjausarvot taisivat käydä myös jossain +12 huitteilla.F11 535dX LCI
Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...
Comment
-
-
Originally posted by Janzki View PostHeeetkonen, milläs ne sen lohkon korjaa jos runkolaakru pyörähtänyt?
Kai ne korjaa sen hiomalla jos on hiottavisa.
Comment
-
-
Originally posted by fraatti View PostKampihan tuossa se yksittäinen kallein osa taitaa olla jos käytetyt kelpaa. Samoin uutenakin. Samalla tietysti menee uusiksi öljypumppu ja jakopää jotka myös maksavat jotain.
Tuossa aikaisemmin kampi taisi olla niin kulunut että 0,5mm ylikoon laakeri ei enää piisannut. Onko moottorin/auton omistajalla heittää mitään arviota kauanka tuolla moottorilla ehdittiin ajamaan ennekuin tajuttiin että nyt on pakko laittaa koneet seis? Toki alkuun ei varmaan arvaa että jotain katastrofaalista on tapahtumassa ennenkuin ääni sitten lopulta paljastaa sen.
Tässä suuttimen korjausarvot taisivat käydä myös jossain +12 huitteilla.Eli siis joo, kampiakseli oli kulunut jo 3syl kammen kohdalta niin paljon, ettei laakereita ollut enään saatavilla. eli 0.5mm asti.
Koneella en ajanut, kun yhden täyskaasupolkasun sportti asennossa ja klak.. ei antanut aihetta aikaisemmin pyshätyä. Olin ennen sitä yli 5min liikennevaloissakin ja kone kävi aivan täysin normaalisti ja suutin arvot oli normaalit. Koneella ei ajettu metriäkään sen jälkeen kun kolahti, jonka jälkeen 3 pytyn suutin arvo nousi samantien yli +12 ja alkoi savuttaan.
Juuri kun sanoit tuossa, että aluksi ei huomannut mitään ennenkun alkoi kilikatus. Toki, suutin varmasti vikonut melko pitkään, kertomatta siitä, koska öljyn seasta tuli myös dieseliä aika reilusti. ja paikallisessa diesel liikkeessä mittasivat suuttimen ja kyllä se oli rikki, ja sanoivat että ollut salakavalasti jo pitemmän aikaa, ja sanoi että näiden pieskosuuttiminen ikä on noin 150-250tkm jonka jälkeen suositellaan vaihtamaan kaikki. Toki voi toimia pitempäänkin, mutta vaarana on sitten tämä.. :thinkLast edited by mx3r; 04-07-2019, 14:53.
Comment
-
-
Originally posted by mx3r View PostJuuri kun sanoit tuossa, että aluksi ei huomannut mitään ennenkun alkoi kilikatus. Toki, suutin varmasti vikonut melko pitkään, kertomatta siitä, koska öljyn seasta tuli myös dieseliä aika reilusti. ja paikallisessa diesel liikkeessä mittasivat suuttimen ja kyllä se oli rikki, ja sanoivat että ollut salakavalasti jo pitemmän aikaa, ja sanoi että näiden pieskosuuttiminen ikä on noin 150-250tkm jonka jälkeen suositellaan vaihtamaan kaikki. Toki voi toimia pitempäänkin, mutta vaarana on sitten tämä.. :think
Kuitenkin ajatuksessa on se että miksi saman sylkyn vierestä pamahtaa laakeri jonka suutin vuotaa? Kuitenkin ensin taisi mennä runkolaakeri ja sitten vasta kiertokangen laakeri.
Korjausarvo mennee mettään luonnostaan jos puritukset muuttuvat sen verran että palamista ei enää tapahdu ja moottorin ohjain koittaa kompensoida asiaa lisäämällä polttoainetta sylinteriin.
DPF-polttojen aikana on riski että polttoainetta päätyy myös moottoriöljyjen joukkoon. Poltteliko auto DPF:ää normaalia useammin? Muistelisin että mainitsit että DPF-poltto oli hiljattain tapahtunut?
Monessa M57:ssa ainakin kului hiukan öljyä jos DPF oli tyhjätty. Tämä varmaan hiukan riippuu myös monesta muusta asiasta kuten öljylaadusta. Jotkut väittävät että jos auto missä on DPF paikallaan ei kuluta öljyä niin öljy on korvaantunut diiselillä. Paikkansapitävyydestä en mene väittämään mitään mutta kyllähän jonnekin tänne linkittämässä öljytutkimuksessa oli todettu että öljynvaihtovälit olivat olleet liian pitkiä öljyn sekaan kertyneen polttoaineen vuoksi. Tätä hommaa tietysti vielä pahentaa se että jos autolla ajetaan lyhyitä siivuja. Kuluttaako kenenkään N57 öljyä ja oliko DPF paikallaan vai poistettu?
Öljytutkimuksesta taisi olla juttua täällä: https://www.btcf.fi/forum/showthread...48#post4079248F11 535dX LCI
Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...
Comment
-
-
Joo kyllä tässä ensimmäisenä tulee mieleen lyhentää öljynvaihtoväliä M57 öljynvaihtoväliin verrattuna reippaasti. Siinä kuitenkin kesti koneen laakerointi 685tkm keskimääräisellä öljynvaihtovälillä 30tkm. Noillakin kilsoilla jakopää oli se joka petti. Pietsot oli myöskin alkuperäiset noilla kilsoilla kaikkien niiden korjausarvojen pyörien alle +-0,5.
Hienoa, että näiden uudempien koneiden asioita raportoidaan ja pyritään jotain punaista lankaa keksimään näiden vikojen syntymekanismien välille. Isäukolla nyt 250tkm N57 kanssa takana niin hieman mietityttää noilla uusien kampuran osien hinnoilla että olisiko tehtävä ennakoitavasti rempat laakereihin sekä jakopäähän. Start-stopin käytöstä poistaminen on toki tehtävä niin eliminoi ainakin sen vaikutuksen.
Jos start-stopia voi syyttää niin toi 5% polttoainesäästö ei paljoa lämmitä jos se on kestosta pois. Ennemmin tankkaa kuin remppaa ennenaikaisesti.Koomista sinänsä, että oma E39 on ollut käyttövarmempi kuin mitä tuo 15-mallinen X5. Se siitä huolettomasta autoilusta uusien vehkeiden kanssa kun on meinannut kertaalleen jo palaa koko auto. Vakuutusyhtiökään ei varmaan kohta enää usko hinausturvaan liittyviä hakemuksia
Jaguar XF Sportbrake R-sport.
E39 523iA Oxfordgreen
Comment
-
-
Mx3r, tuleekos sulla nyt tähän kokonaan uusi kampiakseli? Jos tulee niin vertaapa uutta ja vanhaa ja laita vaikka foto.
Sattui tuossa silmiin että kampurasta on höylätty pois 1,3kg N57tu versiossa, neljä vastapainoa on saanut lähteä kävelemään. Molemmissa on sama varaosanumero 11217809375 eikä vanhaa kampuraa ole edes enää saatavilla.
Tässä alkuperäisen dokkarin kuvat sekä teksti, siitä saa valita kumman haluaa tankata. Toinen on kiskaistu google kääntäjällä. Kuitenkin tuossa taitaa lukea että kampirautaa on kevennetty 1,3kg, vesikanavia on vahvistettu kuormitetuilta alueilta sekä parannettu veden virtausta kanteen. Samoin lohkon laakerialuetta on vahvistettu sekä "esijännitystä" runkolaakereille kasvatettu.
Jotenkin mulla on sellanen kutina että tää uudempi lohko saattaa olla lujempaa tekoa ja ehkä myös näinollen laakereille hellempi... Näköjään näissä koneissa on enemmän eroa keskenään mitä luulinkaan... :think
Samassa dokkarissa on myös maininta että suuttimet ovat muuttuneet 7 reikäsistä 8 reikäsiin. Samoin syöttypumppua on vahvistettu ainakin tuplaturbomallissa..
Toisaalla luki vielä että pyörivät massat ovat laskeneet 20% kammen höyläksen vuoksi.
"In the case of the crankshaft, it was possible to reduce the weight by 1 kg compared to earlier applications by means of detailed optimization, while retaining the 20 % compensation of the rotating mass forces."
Tuplaturbon pakosarja on myös mallinnettu uudestaan ja nyt kaikkiin kiinnityspultteihin pääsee suoraan käsiksi.
Tuplaturbossa pienempi on vaihtunut myös Honeywelliin. Samoin turbojen laakeroinnit ovat kokeneet uudistuksen. VNT systeemi lienee myös joku uudempi versio. Samoin tuonne on ilmaantunut äänenvaimennin.
Imukanavistosta on höpötetty jotain sen suuntaista että EGR ei pyörteile(?) enää niin paljoa ja että se on suunniteltu niin ettei se ahdista vaikka putsari alkaisi olemaan tukossa.
EGR:n jäähdytyskapasiteetti on ilmeisesti myös kasvanut niin että jossain tietyllä alueella se on 120 astetta viileämpää.
Uudempi moottori myös kalkattaa sisälle ja ulos vähemmän..
Koko lappua voi ihmetellä täällä: https://x3.xbimmers.com/forums/attac...5&d=1322472727
edit. https://docplayer.org/42130026-Der-n...eselmotor.htmlLast edited by fraatti; 19-09-2019, 11:34.F11 535dX LCI
Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...
Comment
-
-
Vahtasin tuossa huvikseen että löytyykö mistään mitään yleistä selitystä miksi keskimmäinen runkolaakeri ottaisi yleensä itseensä. Kammen tai lohkon nitkatamiseen liittyviä juttuja näyttää tulevan vastaan... :think
Suurin osa mitä noita on tullut vastaan on ollut 3. sylkystä korkannut ja tuntuu että riivaa vielä enemmän noita tuplaturbomalleja. :think
Mahtaakohan tuo N57tu mallin "esijännityksen" kasvatus liittyä tähän jotenkin?
F11 535dX LCI
Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...
Comment
-
-
Last edited by fraatti; 06-07-2019, 03:40.F11 535dX LCI
Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...
Comment
-
-
Originally posted by kp21121 View PostOnko kaikki N57-moottorit tuhoon tuomittuja ennen 300000 kilometriä? Koskeeko ongelmat myös N57T -moottoria vuodelta 2012 (184hv)?
Ja ei ne kaikki oo tuhoon tuomittuja.E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
E34 525i -90 twinturbo 427/519
N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
Kysy jos tarvetta
Comment
-
-
Originally posted by Urpo_rotta View PostNoin vähätehoista n57:aa ei taida olla olemassakaan. Se on n47
Ja ei ne kaikki oo tuhoon tuomittuja.
E34 2.5 litrasella bensakoneellakin saa surutta päästellä puoli miljoonaa kilometriä, mutta kaikkea ei voi saada.
Comment
-
-
Originally posted by kp21121 View PostSori, sekosin moottoreissa eli väärään ketjuun tuli. Joo, on vaan käynyt arveluttamaan BMW-moottorien laatu N47-keskusteluiden myötä. Mutta onhan se haastavaa kun pienistä moottoreista revitään suuria tehoja ja täytellään yhä tiukentuvia päästörajoituksia.
E34 2.5 litrasella bensakoneellakin saa surutta päästellä puoli miljoonaa kilometriä, mutta kaikkea ei voi saada.e39 540iA E85
Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
Retrofit ym. koodaukset (BMW)
Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle
Comment
-
Comment