memebuy23buy

M50-turbo keskustelua osista 2019

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Boomster
    replied
    Todella asiallista asiaa tulpista.
    Ymmärrän kyllä o-peksin kannan täysin ja toisaalta myös muidenkin kannan perus kuparitulpista. Kyllähän se toimii niilläkin ja on ns sulakkeena jos paska osuu tuulettimeen. Mutta toimisiko iridium enää näin?
    Ainakin kipinän laatu iridiumilla on ns kovempi koska johtaa paremmin. Tuli huomattua moottoripyörässä vaikutus, en olisi uskonut että ero olisi noin iso.
    Varsinkin nyt kun alkoholi alkaa olla vähän tutumpi polttoaine ja erillaisia kokeiluja on jo nähty.

    Leave a comment:


  • Urpo_rotta
    replied
    Originally posted by Juho_ View Post
    Nyt kun on sopiva aihe omalle kysymykselle->

    Onko noista perustulpista haljennu posliinit yleensä, jos ollut esim. liian kuuma tulppa?
    Pari kertaa käyny niin, että BCPR7ES haljennu posliiinit.. kiva sitte kun tulpan poterot täynnä posliinin palasia.

    Toki molemmilla kerroilla oli sama moottori kyseessä vaikkakin eri spekseillä, ja motonetistä hankitut tulpat.

    Omasta mielestä ei tietenkään liian tiukkaa kiristetyt, mut näppituntumalla tulee mentyä.. "muutamaan" autoon ja mp tulppia vaihdellu, ja nuo 2 kertaa on ainoot kerrat kun haljennu jossai vaiheessa.
    Ko. moottoriin kyllä mennyt useampi sarja tulppia.. vaihtoväli varmaan 1000km kun yleensä jonkun rempan/huollon/muutoksen yhteydessä vaihtuu tulpatkin (ei oo eka kerta, kun tulee epämääräistä missfirea tai tehohävikkiä ja lopulta syy onkin jossai sytytystulpassa).

    Toinen, todennäköisempi vaihtoehto on että tippuneet jossain vaiheessa lattialle ja ottaneet siinä vaiheessa itteensä.
    Äkillinen lämpötilanmuutos ne halkaisee, väittäisin. Eli esim. Väärin säädetty kone kyllä voi tuon tehdä, juurisyy lienee kuitenkin erittäin kuumana käynyt tulppa

    Leave a comment:


  • Juho_
    replied
    Nyt kun on sopiva aihe omalle kysymykselle->

    Onko noista perustulpista haljennu posliinit yleensä, jos ollut esim. liian kuuma tulppa?
    Pari kertaa käyny niin, että BCPR7ES haljennu posliiinit.. kiva sitte kun tulpan poterot täynnä posliinin palasia.

    Toki molemmilla kerroilla oli sama moottori kyseessä vaikkakin eri spekseillä, ja motonetistä hankitut tulpat.

    Omasta mielestä ei tietenkään liian tiukkaa kiristetyt, mut näppituntumalla tulee mentyä.. "muutamaan" autoon ja mp tulppia vaihdellu, ja nuo 2 kertaa on ainoot kerrat kun haljennu jossai vaiheessa.
    Ko. moottoriin kyllä mennyt useampi sarja tulppia.. vaihtoväli varmaan 1000km kun yleensä jonkun rempan/huollon/muutoksen yhteydessä vaihtuu tulpatkin (ei oo eka kerta, kun tulee epämääräistä missfirea tai tehohävikkiä ja lopulta syy onkin jossai sytytystulpassa).

    Toinen, todennäköisempi vaihtoehto on että tippuneet jossain vaiheessa lattialle ja ottaneet siinä vaiheessa itteensä.

    Leave a comment:


  • Juppe
    replied
    -----
    Last edited by Juppe; 28-10-2020, 15:47.

    Leave a comment:


  • Urpo_rotta
    replied
    Originally posted by Juppe View Post
    Voi olla, mä en oo niin kauhean syvällisesti tätä tutkinut, mutta VAG-softia varmaan toista kymmentä vuotta tehnyt ukkeli oli kovasti tätä mieltä. Mulla ei tosin tolla nykyisellä turbolla oo edes seiskan iridiumit sulaneet. Vanhassa setupissa suli RS2 tulpat ja bkr8eix tulpat kans.
    Toivotaan ettei sulakaan, koska sulamispiste 2466°C

    Wikipedia tietää kertoa että sitä on vain päällysteenä tulpan kärjissä

    Minusta sillä ei ole väliä hehkuuko palotilassa kupari vai platina vai iridium, vain sillä on väliä sulaako kärki vai ei esim silloin kun esim. yhden sylinterin suutin vikaantuu ja aiheuttaa pahan laihalla käymisen ja sen kautta kovan kuumuuden/nakutuksen/hehkusytytyksen

    Niin kauan kuin mun vehkeet toimii kuparitulpilla, ajan niillä, se on kaikkein turvallisin tulppa mielestäni
    Last edited by Urpo_rotta; 15-03-2020, 08:21.

    Leave a comment:


  • Juppe
    replied
    -----
    Last edited by Juppe; 28-10-2020, 15:48.

    Leave a comment:


  • Miuge
    replied
    Eikö se pieni terävä kärki sitten jäähdykin nopeammin imutahdin aikana

    Leave a comment:


  • Juppe
    replied
    .....
    Last edited by Juppe; 28-10-2020, 15:48.

    Leave a comment:


  • juxo
    replied
    Originally posted by Exami View Post
    Toki nyt mikä on vertailu arvo iridium kärkisen ja kupari kärkisen välillä? jääkö 1 terävä jalometallipiste helpommin hehkumaan vai ei? aiemasta kommentista päätellen sama ongelma toistuu myös 8 lämpöarvon tulpalla? Olettanen ettei monikaan meistä kesken dynovedon järrin ihmeellisiä ennakkomuutoksia tee, niin nyt ollut kyseessä tilanne jossa kone naulaa ja nakutus tunnistus poistaa ennakkoa ja sen poistama ennakko ei korjaa tilannetta? ja sitte sama tilanne iridium tulpalla korjaa? (ja tämä nyt onki sitte ihan validi pointti jos nakutus tunnistus on käytössä ja ajetaan ennakkoa nakutus rajaa vasten kokoajan)
    Tämä kiinnostaa kyllä kovasti jos jollain on käytännön kokemuksia, toki polttoaineena tällähetkellä bensa ei E85 ja Siemens MS45 ohjaus.

    Leave a comment:


  • Pazi88
    replied
    Originally posted by O-Peksi View Post
    Teillä on joku jarrullinen penkki käytössä ja vetojen pituus mitä?
    Jarrullinen penkki joo. Toki nyt mitään super pitkiä vetoja ei oo vedetty. Nyt toki on napadyno täällä oulussa millä pitäs pidemmätkin vedot onnistua, niin katsoo miten käy :think

    Leave a comment:


  • O-Peksi
    replied
    Originally posted by Pazi88 View Post
    12.5 bensa AFR on pidetty meillä targettina viinalla ahdetuissa ja hyvin on reagoinu ennakkoon penkissä :think Säädetty tosiaan niin että ennakon nosto lopetetaan siihen kun ennakon noston vaikutus tehon nousuun alkaa pienemään.
    Teillä on joku jarrullinen penkki käytössä ja vetojen pituus mitä?

    Leave a comment:


  • Pazi88
    replied
    12.5 bensa AFR on pidetty meillä targettina viinalla ahdetuissa ja hyvin on reagoinu ennakkoon penkissä :think Säädetty tosiaan niin että ennakon nosto lopetetaan siihen kun ennakon noston vaikutus tehon nousuun alkaa pienemään.

    Leave a comment:


  • O-Peksi
    replied
    Originally posted by Exami View Post
    Joo, viina on siitä mukava polttoaine, ettei se välttämättä nakuta vaikka veivi olisi mutkalla.. noh nettihän on pullollaan videoita ja dataa siitä miten etanoli käyttäytyy maksimi ennakon aikana ja yleensä 2-4astetta on se alue millä tulee maksimi voima, esim omassa autossa ~18 asteen ennakolla tuotti samanvoiman ja väännön kun 20 asteen ennakolla, ja taas 16 asteeseen kun mentiin niin selvästi tippui.

    12 ”bensa afr” on varmasti semmonen lukema millä voi alkaakkin tulpat sulamaan, hyvä muistaa että vapari ”katuautot” menee 12.5-12.8 afr korville, noh käyttäen universaalimpaa termiä lambda 0.86-0.87, turbo laitteet bensalla yleensä vedetään 0.7-0.78 välimaastoon riippuen kuinka rajupeli ja pitkiä rasituksia.. etanolilla 0.78-0.8 välimaasto, mitään kiveen hakattujahan nuo ei ole.. hyvä muistaa kuitenkin että jos pakoputkisto esim ahdistaa niin jo 0.2barin pakopaineella putkesta mistä lambdaa mitataan saattaa olla semmonen vaikutus että jotain hajoo..

    Tässä joku kohtalainen linkki aiheen tiimoilta...
    https://www.rbracing-rsr.com/l2h2_backpressure_04.html
    Selkeyden takia sanottakoon, että tuolla bensa-afr:llä tarkoitan 0.8 lambdaa viinalla.

    Leave a comment:


  • Exami
    replied
    Joo, viina on siitä mukava polttoaine, ettei se välttämättä nakuta vaikka veivi olisi mutkalla.. noh nettihän on pullollaan videoita ja dataa siitä miten etanoli käyttäytyy maksimi ennakon aikana ja yleensä 2-4astetta on se alue millä tulee maksimi voima, esim omassa autossa ~18 asteen ennakolla tuotti samanvoiman ja väännön kun 20 asteen ennakolla, ja taas 16 asteeseen kun mentiin niin selvästi tippui.

    12 ”bensa afr” on varmasti semmonen lukema millä voi alkaakkin tulpat sulamaan, hyvä muistaa että vapari ”katuautot” menee 12.5-12.8 afr korville, noh käyttäen universaalimpaa termiä lambda 0.86-0.87, turbo laitteet bensalla yleensä vedetään 0.7-0.78 välimaastoon riippuen kuinka rajupeli ja pitkiä rasituksia.. etanolilla 0.78-0.8 välimaasto, mitään kiveen hakattujahan nuo ei ole.. hyvä muistaa kuitenkin että jos pakoputkisto esim ahdistaa niin jo 0.2barin pakopaineella putkesta mistä lambdaa mitataan saattaa olla semmonen vaikutus että jotain hajoo..

    Tässä joku kohtalainen linkki aiheen tiimoilta...
    calculator, wideband, NTK L2H2, Bosch LSU4.2, Boscch LSU4.9, sensor, UEGO, oxygen, backpressure, turbo, rb racing, air fuel ratio, boost

    Leave a comment:


  • O-Peksi
    replied
    Viinalla kun sitä ei saa äänekkäästi heti nakuttamaan, vaan ennakon pitää olla jo rajusti pielessä, että nakua alkaa kuulumaan. Sen takia ainakin paikallisessa dynossa säädetään viimeiset hevoset tehon tuoton mukaan, ja nimenomaan tässä vaiheessa se tulppien liika kuumuus on havaittu, kun teho ei muutu loogisesti ennakkoa muutettaessa, vaikka nakutusta ei sähköisellä anturilla vielä kuulu. Bensalla saa rikkaalla seoksella jäähdytettyä palotapahtumaa, mutta vaikuttaa siltä, että viinalla kaikki 12:1(bensa afr) rikkaammat seokset nostaa palolämpöä.

    Leave a comment:

Working...
X