memebuy23buy

M50-turbo keskustelua osista 2019

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Juppe
    replied
    -----
    Last edited by Juppe; 28-10-2020, 15:32.

    Leave a comment:


  • Urpo_rotta
    replied
    Originally posted by Juppe View Post
    No hemmetti miten tän nyt selittäis. Kaikki muut pultit oli tiukasti kii niin kuin pitikin, eivätkä kääntyneet mihinkään, mutta yks pultti lähti helposti kääntymään kiristyksen jälkeen. Eihän se nyt ole millään muotoa tavallista, että hetki sitten kirrattu pultti alkaa kääntyä jo kauan ennen sitä pistettä, mihin se kirrattiin. Lähti pyörimään ihan liian heposti ja oli venähtänyt pahasti. Paljon enemmän kun vanhat jo paikalla olleet pultit, enkä mä sitä paljoa siitä kiristänyt, kun totesin sen pyörivän liian helposti. Ruuvasin vaan pois ja laitoin ehjän tilalle. Mulle riitti tieto, että ainakaan 75Nm voimalla ei pultin kuulu kääntyä. Se missä kireydessäne sitten lopulta ovat, on ihan yks lysti, pääasia oli varmistua siitä, ettei seassa ole viallista pulttia. Ei mulla ollut aikomustakaan noita alkaa kääntämään mometilla. Se tieto riitti, että ovat tietyn kireyden yläpuolella. Kun kaksi astekääntöä on tehty, ei mikään ehjä kannenpultti oo kovin löysässä, jos ovat ehjät.
    Voi tosiaan olla valmistusvirheellinen pultti. Onko kyseessä m10 koko?

    Leave a comment:


  • Juppe
    replied
    -----
    Last edited by Juppe; 28-10-2020, 15:32.

    Leave a comment:


  • Urpo_rotta
    replied
    Originally posted by Juppe View Post
    No sitä just. Se myötöraja oli syystä tai toisesta tullut vastaan jo ihan ohjeen mukaisessa kiristyksessä. Ei ollut nesteitä pultinrei'issä, vaan jotain siinä pultissa oli päin persettä. Muut olivat kiristyneet ihan normaalisti. Myös uusi tilalle vaihdettu pultti kiristyi normaalisti. Halusin vain varmistua, että kaikki olis kunnossa, kun pultit oli tiukassa. Tää venynyt pultti olis jäänyt löytymättä, ellei niitä olis käynyt jotenkin läpi. Mä oon kahdesti törmännyt tämmöseen pulttiin. Momentti tietty semmoseen asentoon, että pulttia ei pitäisi saada liikkeelle, mikäli se on kiristynyt eds suurinpiirtein oikein.
    Sen kuuluukin ylittyä normaalissa kiristyksessä, venyvän pultin tapauksessa.

    Leave a comment:


  • Juppe
    replied
    -----
    Last edited by Juppe; 28-10-2020, 15:32.

    Leave a comment:


  • kimmon
    replied
    Originally posted by Juppe View Post
    Olen tehnyt niin, että laitan avaimeen esim. 75Nm ja käännän avainta kunnes se vinkuu merkiksi saavutetusta momentista. Pultti ei tietenkään käänny mihinkään, mikäli se on ehjä. On kuitenkin osunut kohdalle pari tapausta, missä yksittäinen pultti on lähtenyt kääntymään tuolla momentilla ja muut ovat olleet tiukassa. Lisäksi se pultti ei ole kiristynyt vaan momentti on pysynyt samana käännöstä huolimatta. Irroitukseen jälkeen on todettu, että pultti on selvästi pidempi kuin asentamaton. Ilmeisesti ollut paskaa tavaraa ja ns. nyrjähtänyt jo kiristysvaiheessa. Yks tämmönen pultti riittää helposti siihen, että paineet karkaa vesitilaan. Eihän tämmöstä missään oo neuvottu, mutta jotenkin olen halunnut varmistaa, että pultit ovat ainakin sinnepäin asteiden käännön jälkeen. Vakiokoneessa tommonen yksittäinen pultti menis varmaan ihan huomaamatta ties kuinka kauan.
    Jokainen normaaliautoissa käytettävä venypultti venyy kiristyksessä eikä se lyhene vanhaan mittaan irrotettaessa. Tämän voit havaita, kun mittaat sen pultin ennen asennusta, vedät asteet päälle (ikinä en ole ohjetta nähnyt missä kiinnitys tehtäisiin momenttiarvolla) ja irrotat. Pultista riippuen mittaeroa voi olla millejäkin.

    Venypultissa tuo kokeilumomentti ei minusta suoraan kerro mitään sen kyseisen pultit tuottamasta clamping forcesta (mikähän tälle olisi hyvä kotimainen termi ) Kun lähdet momentilla sitten kokeilemaan tälläistä kiinniolevaa pulttia ja jollain momentilla kanta lähtee liikkeelle mutta momentti ei kasva niin olet mennyt myötörajan yli ja lähestyt pultin katkeamista ainostaan ja clamping force on pienenemässä tämän takia.

    Leave a comment:


  • Juppe
    replied
    -----
    Last edited by Juppe; 28-10-2020, 15:34.

    Leave a comment:


  • kimmon
    replied
    Originally posted by Urpo_rotta View Post
    Venyvät pultit ovat lopulta täsmälleen yhtä "kireällä" (clamping force)
    Ei momenttiavain tiedä pultin venyttämisestä paljon "mitään"
    On hyvä tietää että voimasta jolla käännät avaimen varresta, vain n. 10% muuttuu pulttia venyttäväksi voimaksi kun puhutaan siitä kireysluokasta mihin kansinaulat väännetään. Loput menevät kitkojen voittamiseen.
    Tästä on helppo tajuta, että pinnanlaadut ja voitelu aiheuttavat suuria heittoja pulttien lopulliseen clamping forceen.
    Oikeastaan tämän takia venyvä pultti on keksitty.
    Suosittelen tutustumaan käsitteisiin: murtolujuus, myötölujuus, venymä.
    Kyllä ja siksi esim ARP:t tarvitsevat oman rasvansa jotta heidän ohjeensa ovat pätevät.

    Leave a comment:


  • Urpo_rotta
    replied
    Venyvät pultit ovat lopulta täsmälleen yhtä "kireällä" (clamping force)
    Ei momenttiavain tiedä pultin venyttämisestä paljon "mitään"
    On hyvä tietää että voimasta jolla käännät avaimen varresta, vain n. 10% muuttuu pulttia venyttäväksi voimaksi kun puhutaan siitä kireysluokasta mihin kansinaulat väännetään. Loput menevät kitkojen voittamiseen.
    Tästä on helppo tajuta, että pinnanlaadut ja voitelu aiheuttavat suuria heittoja pulttien lopulliseen clamping forceen.
    Oikeastaan tämän takia venyvä pultti on keksitty.
    Suosittelen tutustumaan käsitteisiin: murtolujuus, myötölujuus, venymä.

    Leave a comment:


  • kimmon
    replied
    Originally posted by Juppe View Post
    Venypultitkin oon silleen tsekannut momenttiavaimella, että löytää vialisen pultin, jos semmonen sattuu pakettiin. Näitäkin on ollut, esim motonetista haetuissa Reinzin pulteissa.
    Kerros tästä tavasta lisää? Olen ollut siinä uskossa, että venyvää pulttia et voi luotettavasti kokeilla momenttiavaimella, kun se on kiristetty asteilla ja on kireällä.

    Minulla on itselläni digitaalinen momentti missä saat vaihdettua asteikkoja ja olen joskus huvikseen kokeillut mitä arvoja tulee Nm-puolelta, kun pultit on vedetty kiinni esim. 20Nm+90+90+90astetta. Yksikään pultti ei näyttänyt samaa arvoa keskenään siinä vaiheessa, kun pieni liike pultissa tuntui. Esim ARP:n kiertokankien pultit, kun kiristetään niin oikea kiristys tarkistetaan mittaamalla pultin venymä tälläisellä https://www.amazon.com/ARP-100-9942-.../dp/B001T6F78Y Venymän mittaaminen on minusta se ainoa luotettava tapa mutta eihän sen mittaaminen mitenkään helppoa ole

    Nuo normiautoissa olevat venypultit kiristetään "sinne päin", niissä on tarvittava clamping force mutta eivät ne keskenään ole samassa kireydessä todellisuudessa.

    Leave a comment:


  • Juppe
    replied
    -----
    Last edited by Juppe; 28-10-2020, 15:34.

    Leave a comment:


  • ike24
    replied
    Originally posted by Urpo_rotta View Post
    M6x arpit, on siinä teräksellä kilohinta.

    Mulla on m62:ssa 12.9 kilopultit. Uskon että aivan hyvä valinta sekin.

    Eli kuka haluaa köyhäillä niin voi 1/20 hinnalla hakea kovat kilopultit alulohkoon
    Juu on niitä mullaki ollu. Mutta vähenpi rasitusta kierteille pinnapultilla tulee. Toki laittaahan osa motekkia ja osa speeduino. Vai mikä lie

    Leave a comment:


  • Urpo_rotta
    replied
    Originally posted by ike24 View Post
    M62 ainaki kestänyt kirrailla arp pultilla. Eikä oo kierteet noussu.
    M6x arpit, on siinä teräksellä kilohinta.

    Mulla on m62:ssa 12.9 kilopultit. Uskon että aivan hyvä valinta sekin.

    Eli kuka haluaa köyhäillä niin voi 1/20 hinnalla hakea kovat kilopultit alulohkoon

    Leave a comment:


  • ike24
    replied
    M62 ainaki kestänyt kirrailla arp pultilla. Eikä oo kierteet noussu.

    Leave a comment:


  • Yrkesman
    replied
    Kyselin PPF:ltä ARP vs Raceware asiasta ja sain alla olevan vastauksen:

    Raceware sucks really. Torque is only 55Nm. They have finer threads than ARP but still clamp pressure get too low.

    ARP is cheaper and better so obvious choice. This kit is custom and only avaliable from us and our dealers.

    Leave a comment:

Working...
X