Announcement

Collapse
No announcement yet.

M50-turbo keskustelua osista 2019

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Zulo-
    Bimmer Rookie
    • Dec 2013
    • 43
    • Jämsä

    Mulla kanssa B20 ahdettuna, 305hp 0.75bar paineilla bensalla. Cometicin kansinahkaa näyttäisi ainakin janicolracingitä löytyvän. Ei muuta kun virittämään

    Originally posted by Antzee View Post
    Tarkoitus alkaa ahtamaan oma e36. Vastoin kaikkia odotuksia mitä porukka mieltä m50b20 turbo moottorista. Mahdollisesti stroukata 2.3 m50b25 kampuralla seka 135mm veiveillä. Athenan pahvi, acl laakerit, ahdin hx35?, kdfi/megaruutta ohjaukseks. Ruotsin sekä norjanmaalla ottaneet yli 400whp vakio sisuskaluilla. Go or no go? Ensimmäinen turbo projekti olisi.

    Comment

    • peltju36
      Bimmer Rookie
      • Sep 2018
      • 69
      • Laihia

      Originally posted by EmH View Post
      0,5mm ylempään ja 0,6 alempaan on moni laittanu, samat laitoin itellekkin nyt.
      Itellä 0.5mm ja 0.6mm.

      Comment

      • Joni*
        BTCF Member
        • Nov 2005
        • 192
        • Vaasa

        Oli tänään ohjelmassa tuon e36 328i -95 muutoskatsastus turbolle. Kaikkihan meni siihen asti hyvin kunnes päästömittaukseen päästiin. Tyhjäkäynti ok, mutta CO kierroksilla liian korkea (0.7, raja 0.3) ja siitä innostuneena katsuri alkoi tutkimaan katalysaattoria että eihän tästä löydy E-hyväksyntää. Olen ollut siinä uskossa että tuon ikäisessä ei tarvisi olla e-hyväksyntää ja esitin kyllä kantani jolloin inssi soitti "johonkin" varmistaakseen asian. Lopputulema oli että katti pitää vaihtaa ja koska saattaa vaikuttaa tehoihin tulee tehomittauskin tehdä uudestaan.

        Joku vanha säädös löytyy jossa aihetta sivutaan (50 §) :
        http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1998/19980665

        Uudemmista ei oikeen löytynyt muuta kuin että kattia ei saa poistaa. Onko jotain muuta "kättä pidempää" jolla vois vielä vähä koittaa asiaa riitauttaa? Vai onko nämä taas niitä juttuja joita katsuri tulkitsee mielivaltaisesti?

        Saa myös arvata mikä päästöissä mättää? Setuppi: m50b25nv, siemens ms41.2, e85, m54b30 imunokka. M50 imunokka pakonokkana. 0/0.5mm ajoitus. Deka 875cc. Seokset sahas perus 14.5-14.8 väliä. Ennakkoa koitin säätää mutta ei juurikaan ollu vaikutusta.
        Last edited by Joni*; 01-11-2019, 19:24.
        Z3 Roadster 2.8 -00

        Comment

        • Matuh
          BTCF Member
          • Apr 2013
          • 3702
          • Kouvola

          Originally posted by Joni* View Post
          Oli tänään ohjelmassa tuon e36 328i -95 muutoskatsastus turbolle. Kaikkihan meni siihen asti hyvin kunnes päästömittaukseen päästiin. CO kierroksilla liian korkea (0.7, raja 0.3) ja siitä innostuneena katsuri alkoi tutkimaan katalysaattoria että eihän tästä löydy E-hyväksyntää. Olen ollut siinä uskossa että tuon ikäisessä ei tarvisi olla e-hyväksyntää ja esitin kyllä kantani jolloin inssi soitti "johonkin" varmistaakseen asian. Lopputulema oli että katti pitää vaihtaa ja koska saattaa vaikuttaa tehoihin tulee tehomittauskin tehdä uudestaan.

          Joku vanha säädös löytyy jossa aihetta sivutaan (50 §) :
          http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1998/19980665

          Uudemmista ei oikeen löytynyt muuta kuin että kattia ei saa poistaa. Onko jotain muuta "kättä pidempää" jolla vois vielä vähä koittaa asiaa riitauttaa? Vai onko nämä taas niitä juttuja joita katsuri tulkitsee mielivaltaisesti?
          Juu, kyllä se piisaa vaikka E-merkityt kuoret. Itsellä oli muutoskatsastuksessa ilman katylysaattoria ja päästöistä läpi. Mut sain merkinnän siitä että puuttuu... Kysyin minkälaisen vaatii nii E-merkityt kaikki kelepaa

          Eipä se noihin tehoihin vaikuta kuitenkaan

          Pyydät vaan uudestaan samanlapun eri päivämäärällä tehoista.
          E36 328i M50B30 turbo
          Skoda vRS
          Inpa löytyy vikakoodin lukuun, kyselyt privalla.
          Ncs expert, ja pienet koodauksetkin luonnistuu

          EX: E36, E34, 2xE39, 2xE46, E91

          Comment

          • pazq
            BTCF Member
            • Jan 2008
            • 3166
            • 47200

            Mikäs kissa siellä putkessa nyt on? Mulla oli magnaflow 3" ja lähti heti kaikki romut sisällä liikkeelle. Jouduin hakkaamaan vasaralla ja taltalla silpuksi parit kennot kun oli poikittain helisemässä siellä. Mullekin katsuri itki että ei lue mitään ja sanoin että ne lukee siellä päällä

            Comment

            • Joni*
              BTCF Member
              • Nov 2005
              • 192
              • Vaasa

              Originally posted by pazq View Post
              Mikäs kissa siellä putkessa nyt on? Mulla oli magnaflow 3" ja lähti heti kaikki romut sisällä liikkeelle. Jouduin hakkaamaan vasaralla ja taltalla silpuksi parit kennot kun oli poikittain helisemässä siellä. Mullekin katsuri itki että ei lue mitään ja sanoin että ne lukee siellä päällä
              Biltema katti ilman leimoja. Mulla meni oikein peilin kanssa yläpuolenkin läpi. Uskon kyllä että jotain muuta häikkää on kuin katti. Lambda tai sitten suuttimissa jotain. Tuohan on yhdellä vakio m52 lambdalla ohjattu. Ehkä aavistuksen rikkaan puolella seos pyöri mittauksen aikana mitä laajakaistasta katsoi.

              Voi pari minuuttia kestää startin jälkeen lämpöisellä koneella ennen kuin alkaa lambda säätö toimimaan. Onkohan normaalia vai viittaisko lambdavikaan?
              Z3 Roadster 2.8 -00

              Comment

              • Pazi88
                Moderator
                • Jan 2007
                • 11086
                • Oulu

                Originally posted by Joni* View Post
                Biltema katti ilman leimoja. Mulla meni oikein peilin kanssa yläpuolenkin läpi. Uskon kyllä että jotain muuta häikkää on kuin katti. Lambda tai sitten suuttimissa jotain. Tuohan on yhdellä vakio m52 lambdalla ohjattu. Ehkä aavistuksen rikkaan puolella seos pyöri mittauksen aikana mitä laajakaistasta katsoi.

                Voi pari minuuttia kestää startin jälkeen lämpöisellä koneella ennen kuin alkaa lambda säätö toimimaan. Onkohan normaalia vai viittaisko lambdavikaan?
                Ihan normaalia että kestää hetken. Vakio lambdojen toiminta alaa vanhemmiten hidastumaan, ja sen vuoksi saattaa päästöt heittää.

                Instagram, YouTube kanava
                ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                Comment

                • Juppe
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2002
                  • 4541
                  • TURKU

                  -----
                  Last edited by Juppe; 28-10-2020, 17:05.

                  Comment

                  • Pazi88
                    Moderator
                    • Jan 2007
                    • 11086
                    • Oulu

                    Tulipa ostettua vänäläiset AMP44 takomännät itselle. Ensivaikutelma on, että oikeen asiallisen tuntuiset ovat näpeissä pyöritellessä. Männäntappienkin sovitus on just eikä melkeen. Ehkä muutama reuna on turhan terävä, että saa pikkusen pyöristellä. Pitää tässä mikrometrillä mittailla kuinka tasakokoisia ovat.


                    Kolbenschmidin m50 männänrenkaat tuli mukana:


                    Kyseessä siis nämä: http://rover.ebay.com/rover/1/711-53...2F401778147807

                    Noita on myös matalapuristeinenkin versio olemassa ja käsittääkseni m52b28 männät ois ainakin tulossa valikoimiin :think

                    Instagram, YouTube kanava
                    ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                    Comment

                    • Bansku
                      Bimmer Enthusiast
                      • Nov 2011
                      • 1493
                      • Savo

                      M50 turbo männät 86 porauksella ja m52b28 turbomännät myös tulossa. M54b30 turbo männästä ehkä tarkkaoja mittauksia sun muita voidaan saada lähiaikoina

                      Comment

                      • Pazi88
                        Moderator
                        • Jan 2007
                        • 11086
                        • Oulu

                        Originally posted by Bansku View Post
                        M50 turbo männät 86 porauksella ja m52b28 turbomännät myös tulossa.
                        Jep näin ymmärsin minäkin.

                        Ja mittailin noita m54b30 vaparimäntiä (mitkä nyt tulee turbokoneeseen). Niin mikrometrillä mitattuna kaikki oli tasan saman kokoisia tommosella 0.01mm tarkkuuksisella vehkeellä mitattuna. Helman alalaita oli 84.25mm ja ylälaita 84.15mm. Ero vähän hämmensi ensin, mutta mittasin myös tehdasuudet bemarin omat männät (merkattu 83.996 kokoisiksi). Ja ne oli 83.99 helman alalaidasta ja 83.89 ylälaidasta. Eli Tommonen ero pitänee ollakkin lämpölaajenemisen vuoksi. Kaikissa myös männäntappien sovitus on käsin hiplattuna just eikä melkeen. En vielä kerennyt mittailla miten männänrenkaat sopii uriinsa, mutta ainakin tähän mennessä vaikuttaa varsin laadukkailta takomänniltä tommosiksi 500€ hintaisiksi kikkuroiksi.

                        Instagram, YouTube kanava
                        ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                        Comment

                        • Bansku
                          Bimmer Enthusiast
                          • Nov 2011
                          • 1493
                          • Savo

                          Jos nyt päästään yhteysymmärrykseen niin mulla menee yks mäntä suoraan vannesahaan ja palasiksi. Pääseepähän mittailemaan. Pitää heittää sitten jotain raporttia. Ja siksi se m54b30 mäntä kun näyttää nii metkalta on kun olisi sorvattu diiselin männästä

                          Comment

                          • Tikkunen85
                            BTCF Member
                            • Mar 2006
                            • 892
                            • Paltamo

                            Varmaan juttua ollut aiemminkin, mutten heti löytänyt niin kysellääs täällä. Eli mitenkä nuo kannet ja lohkot käy ristiin? Eli potilaana -97 328 ja siitä on kansi menossa roskiin niin mitkä kaikki kannet siihen sopii suoraan tilalle?

                            b25 ja b28 lienee samoilla kansilla, mutta mitenkäs b20? Tuplavanoksissa erilainen kansi?

                            -Aki

                            Comment

                            • Skarpa
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2007
                              • 3406
                              • Kotka

                              Originally posted by TeiniDX View Post
                              Varmaan juttua ollut aiemminkin, mutten heti löytänyt niin kysellääs täällä. Eli mitenkä nuo kannet ja lohkot käy ristiin? Eli potilaana -97 328 ja siitä on kansi menossa roskiin niin mitkä kaikki kannet siihen sopii suoraan tilalle?

                              b25 ja b28 lienee samoilla kansilla, mutta mitenkäs b20? Tuplavanoksissa erilainen kansi?

                              -Aki
                              M50B25 vanos, M52B25 ja M52B28 single vanos käyvät kaikki. Tuplavanoksissa on erilainen nestekierto. M50B25 Non-vanos käy käsittääkseni jonkunlaisella muokkauksella. B20 koneet pienemmällä porauksella, joten ei käy.
                              BMW E30 - Hitsaamisen iloa

                              E30 Armo "330i"

                              Comment

                              • Tikkunen85
                                BTCF Member
                                • Mar 2006
                                • 892
                                • Paltamo

                                Originally posted by Skarpa View Post
                                M50B25 vanos, M52B25 ja M52B28 single vanos käyvät kaikki. Tuplavanoksissa on erilainen nestekierto. M50B25 Non-vanos käy käsittääkseni jonkunlaisella muokkauksella. B20 koneet pienemmällä porauksella, joten ei käy.
                                Hei kiitos tästä, nyt tietää mitä ehtii.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎