Ne joilla on J-Spec plenumi, minkä imulämpöanturin ootte todennu toimivan oikeasti? Lämpöisellä koneella liikkeelle lähtiessä tahtoo näyttää liian isoa imulämpöä (heatsoak) sekä M50 vakio anturilla että M21 anturilla (jota Finjectorkin myy. Tuo anturin paikka vaatinee pitkän ja nopeasti reagoivan anturin, meinasin kokeilla seuraavaksi tätä.
Näyttäis myös phenolic spaceria löytyvän ainakin täältä, voisi tuokin helpottaa tilannetta.
Kysyn nyt tässä uusimmassa M50 turbo thredissä asiaa kun parinsadan sivun jälkeen tulin päätelmään että tyhmää olisi olla kysymättä, jos täältä sais tuoreinta infoa.
Eli kone on 1992 loppupuolella valmistettu M50 single vanos, (m50b25tu?) e36 korissa, ja tehotavoite 500hv rikki mahdollisimman halvalla mutta kuitenkin järkevästi, niin:
1) näyttäis siltä että suuri osa yli 500hv koneista on ollu non-vanos koneita, niin onko tuo vanos kone paljonkin huonompi tarkoitukseen?
2) Jos kaikki laakerit uusitaan, b28 kampi, alkuperäiset kanget ja männät tasapainoitetaan (tai uusitaan jos tarve), poraus ylikokoon ja/tai hoonaus, ja laitetaan arpin pultit alas, kankiin ja kanteen, lisäksi sopiva ohjaus, ehkä MS3, ja Athenan pahvi. Niin miltä kuulostaa, pitäisikö olla suht luotettava kompromissi jo? Vai pitääkö ehdottomasti jotain muuta, esim taottua tai H-profiilia?
Tuohon kakkoskohtaan sanoisin että laita kuitenkin H-profiilit niin ei tarvitse niitä vääntyneitä orkkiksia ihmetellä sitten keskellä kesää. Toki ne kyllä maksaa jonkun 400e joten jos budjetilla tekee niin jättää nekin pois.
tuo vanos konehan on parempi vs vanokseton. isompi tuottosempi öljy pumppu sekä kevyemmät rojut kannessa pyörimässä. vanoksesta pääsee helposti eroon tarvittaessa, jos siitä nyt jostain syystä eroon haluaa.
tuo vanos konehan on parempi vs vanokseton. isompi tuottosempi öljy pumppu sekä kevyemmät rojut kannessa pyörimässä. vanoksesta pääsee helposti eroon tarvittaessa, jos siitä nyt jostain syystä eroon haluaa.
Kiitoksia paljon kaikille ystävällisistä vastauksista 😊
Elikkäs taottuja tai H-profiili kiertokankia kannattaisi varmaankin sitten tosiaan harkita, varsinkin jos vanoksessa vieläkin heikommat kanget kuin non-vanoksessa. Ja eikös ne kanget tuppaa antautuun ennen vakio mäntiä näissä.. 🤔
Onko kellään muilla kokemuksia näistä mitä Pazi/Petri laittoi 3 vuotta sitten, Maxpeedingrods, ilmeisesti kiinasta ja ilmeisesti halvimmat (303£) mitä löytyy tällä hetkellä? Maineikkaammat veivit taitaa olla vähintään pari kertaa arvokkaammat?
Kyllähän mä alaväännöstä tykkään, ei siinä, niin siinä mielessä vanos on tervetullut mulle jos se ei pahoja komplikaatioita tuo tullessaan.
Mites noi vanoksen vakio männät sitten? Jos kanget on heikommat vanoksessa kuin non-vanoksessa, niin miten on mäntien laita? Vai onko identtiset kummassakin?
Matuh mainitsi 328/m3 vaihteiston, miten on vakio 325:n laatikon laita, onko kokemuksia?
Niin ja sitten varmaan tarvis sen ruottin poikien plenumin tasoittamaan seokset kaikkiin sylintereihin tasaisen turvallisiksi, vai tekeekö vakio imusarja sen kun ahdetaan?
Ennemmin vaihtaisin männät parempiin ku veivit, kaikissa M50 koneissa on ne samat veivit joilla moni ajelee ahdettuna mutta sitten mäntiä halkeilee kun tehonnälkä vie mennessään 😃 Vanha sanonta tässäkin pitää kutinsa: kilosta alkaa ilo ja toisesta koneremontti
Jep vakio mäntien rengasvälit sieltä halkeaa ensimmäisenä vakio pahvin jälkeen oli m50tu tai m50nv kone. Niissä kannattaa männät päivittää ennemmin kuin veivot. M52 ja uudemmat on vasta ohkasemmilla veiveillä, mitkä on aika herkkiä vääntymään ahdetussa.
Maxpeedingit on todettu ihan toimiviksi kapistuksiksi.
Instagram, YouTube kanava
ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva
oisko niin että vanos koneissa on ollut käytössä molempia veivejä, sekä paksumpia että ohkasempia. itekin siinä uskossa aiemmin olin että vasta m52 on ne ohkasemmat mutta varaosa numeroita kattelemalla sanoo että m50tu ja m52 koneissa olis samaa veiviä. törmäsin tälläseenkin https://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=275537 joten veiviä vaihtasin sen mukaan mitä sieltä löytyy jos budjetti kone rakenteilla. jos taasen rahaa löytyy niin sitten vaihtoon joka tapauksessa.
Jos vielä yhden postauksen(ainakin) jauhan tästä kannentiiviste asiasta. Elikkäs nyt olisi tuossa valmis kansi ja jokin tarvike tiiviste odottamassa. Rupesin kuitenkin vielä miettimään että josko sitä athenaa, mutta hyllyssä ei tuntunut olevan missään eli joulun pyhien kasailut saa unohtaa.
Kuitenkin paljon näitä ahtopelejä jotka ajelee vakiopahvilla eli olisiko nyt jotain oikeaa tietoa että mitä nää peruspahvit kestää ahtoja? Jos kilolla ajelee niin onko athena ihan turhaa, ja toisaalta kun vakio m52 alakerta niin särkyykö sekin sitten jos athenalla rajoja hakee?
Viime kesän menin avaamattomalla motilla ja ahdot siellä 0,8-1. Loppukesästä tuli sitten vettä palotilaan, mutta vakio tiiviste edelleen ehjä ja vuodon syy halkeama.. Voiko tästä siis vetää johtopäätöksen että kilon ahdoille ei ihmeitä tarvi tehä vaan vakio hiluilla kasaan ja kestää jos vaan on säädöissään?
Seuraavaksi sitten alakertaan, eli mikä on se yksinkertaisin resepti m52b28--->m52b30 stroukkiin? M54 kampuralla ilmeisesti?? Hyllyssä olisi myös m50 veivit jotka vahvemmat kuin m53 omansa, mutta nuo on 140mm eli voiko niitä käyttää isommissa kuin 2,5L koneissa??
Syy kaikelle kyselylle se että tarkoitus nyt kasata tuo motti 2.8L koossa ajoon ja niille n.kilon paineille ja sitten rinnalle mahdollinen 3.0L kone jolla sitten suuremmalla ahdolla tarkoitus ajaa joskus tulevaisuudessa. Perheellisen raha ja aika kun on hyvinkin rajallinen
Comment