Announcement

Collapse
No announcement yet.

M50-turbo keskustelua osista 2019

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • O-Peksi
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2007
    • 2775
    • Joensuu

    Originally posted by Exami View Post
    Ilmeisesti nyt kyse kuitenkin lämpöarvosta enemmän kuin mistään muusta?
    Kyllä. Sen takia kiertäisin kaukaa noi 7- ja 8-lämpöarvolla olevat. Toki ne varmaan jossain katuajelussa moitteetta toimii, mutta meillä ollu tapana laittaa sellaiset tulpat, jotka varmasti kestää tilanteessa kuin tilanteessa. Tuntuu jotenki hullulta ajatusmaailmalta ladata eka useita tonneja muuhun tekniikkaan ja säästää sit tulppien kohdalla se satanen.

    Tulppien oikeasta/riittävästä kireydestä kannattaa sit pitää huolta myös. Löystymään päässyt tulppa ei jäähdy kunnolla ja ulkoelektrodi sulaa melko herkästi irti. Ja liian tiukkaan väännetty tulppa murtaa pahimmillaan keraamiset osat tulpasta.
    ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset

    Comment

    • Urpo_rotta
      BTCF Member
      • May 2012
      • 5257
      • Pirkkala

      Eikö se kuparitulpan "turvallisuus" nimenomaan perustu siihen, että kärki sulaa tarvittaessa ja estää pahimman tuhon. Lämpöarvohan kuuluu valita riittävän kylmä ja sehän on vähän eri keskustelu.

      Minun mopoviritetty m50 7 lämpöarvon kuparitulpalla ei ainakaan oo kärkiä sulattanu sen enempää ku mitään muutakaan vikaa ollu, ja voin sanoa että motarilla on vedetty läppä levällään se 10km vähintään.
      E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
      E34 525i -90 twinturbo 427/519

      N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
      VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
      Kysy jos tarvetta

      Comment

      • Supra^
        BTCF Member
        • Jul 2005
        • 5150
        • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

        Kyllä minäkin olen lämpöarvosta ihan samaa mieltä, että sinne pitää valita mahdollisimman kylmä joka kuitenkin vielä toimii ja saavuttaa itsepuhdistuslämpötilan.
        Kupari vs iridium onkin sitten taas oma keskustelunsa.
        Musti 8HP
        Nokivasara M47
        TeiniCoupé DCT
        E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

        Ex:
        E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

        Comment

        • Exami
          Bimmer Fanatic
          • Oct 2004
          • 986
          • Hyvinkää, Tuusula

          Minun käsitys noista on juurikin se, että kupari ydin on ns parempi virityskäytössä johtuen sen kyvystä siirtää lämpöä pois mahdollisesta kuumasta pisteestä sylinterissä.

          Toki nyt mikä on vertailu arvo iridium kärkisen ja kupari kärkisen välillä? jääkö 1 terävä jalometallipiste helpommin hehkumaan vai ei? aiemasta kommentista päätellen sama ongelma toistuu myös 8 lämpöarvon tulpalla? Olettanen ettei monikaan meistä kesken dynovedon järrin ihmeellisiä ennakkomuutoksia tee, niin nyt ollut kyseessä tilanne jossa kone naulaa ja nakutus tunnistus poistaa ennakkoa ja sen poistama ennakko ei korjaa tilannetta? ja sitte sama tilanne iridium tulpalla korjaa? (ja tämä nyt onki sitte ihan validi pointti jos nakutus tunnistus on käytössä ja ajetaan ennakkoa nakutus rajaa vasten kokoajan)

          EDIT: lähinnä ajatuksena, jos olisi saman lämpöarvon normaali ja iridium kuinka homma toimis, eli jos nyt sais oli se sitte Denson 27 lämpöarvolla tai NGK 9 lämpöarvon tulpan olisiko tilanne sama kuin sillä iridium tulpalla. vastaavasti että mikä olisi tilanne 24 lämpöarvon iridium tulpalla.

          Tulpan lämpöarvohan perustuu posliinin paksuuteen ytimen ympärillä, ei sen ytimeen itsessään.
          Last edited by Exami; 13-03-2020, 10:25.
          sigpic
          Now:Mercedes-Benz 280SE 6.8, Mercedes-Benz W204, Mercedes-Benz W201 M50T (1/4mile: 9.83 @ 239)

          Comment

          • Juppe
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2002
            • 4541
            • TURKU

            -----
            Last edited by Juppe; 28-10-2020, 16:48.

            Comment

            • O-Peksi
              Bimmer Enthusiast
              • Sep 2007
              • 2775
              • Joensuu

              Viinalla kun sitä ei saa äänekkäästi heti nakuttamaan, vaan ennakon pitää olla jo rajusti pielessä, että nakua alkaa kuulumaan. Sen takia ainakin paikallisessa dynossa säädetään viimeiset hevoset tehon tuoton mukaan, ja nimenomaan tässä vaiheessa se tulppien liika kuumuus on havaittu, kun teho ei muutu loogisesti ennakkoa muutettaessa, vaikka nakutusta ei sähköisellä anturilla vielä kuulu. Bensalla saa rikkaalla seoksella jäähdytettyä palotapahtumaa, mutta vaikuttaa siltä, että viinalla kaikki 12:1(bensa afr) rikkaammat seokset nostaa palolämpöä.
              ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset

              Comment

              • Exami
                Bimmer Fanatic
                • Oct 2004
                • 986
                • Hyvinkää, Tuusula

                Joo, viina on siitä mukava polttoaine, ettei se välttämättä nakuta vaikka veivi olisi mutkalla.. noh nettihän on pullollaan videoita ja dataa siitä miten etanoli käyttäytyy maksimi ennakon aikana ja yleensä 2-4astetta on se alue millä tulee maksimi voima, esim omassa autossa ~18 asteen ennakolla tuotti samanvoiman ja väännön kun 20 asteen ennakolla, ja taas 16 asteeseen kun mentiin niin selvästi tippui.

                12 ”bensa afr” on varmasti semmonen lukema millä voi alkaakkin tulpat sulamaan, hyvä muistaa että vapari ”katuautot” menee 12.5-12.8 afr korville, noh käyttäen universaalimpaa termiä lambda 0.86-0.87, turbo laitteet bensalla yleensä vedetään 0.7-0.78 välimaastoon riippuen kuinka rajupeli ja pitkiä rasituksia.. etanolilla 0.78-0.8 välimaasto, mitään kiveen hakattujahan nuo ei ole.. hyvä muistaa kuitenkin että jos pakoputkisto esim ahdistaa niin jo 0.2barin pakopaineella putkesta mistä lambdaa mitataan saattaa olla semmonen vaikutus että jotain hajoo..

                Tässä joku kohtalainen linkki aiheen tiimoilta...
                calculator, wideband, NTK L2H2, Bosch LSU4.2, Boscch LSU4.9, sensor, UEGO, oxygen, backpressure, turbo, rb racing, air fuel ratio, boost
                sigpic
                Now:Mercedes-Benz 280SE 6.8, Mercedes-Benz W204, Mercedes-Benz W201 M50T (1/4mile: 9.83 @ 239)

                Comment

                • O-Peksi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Sep 2007
                  • 2775
                  • Joensuu

                  Originally posted by Exami View Post
                  Joo, viina on siitä mukava polttoaine, ettei se välttämättä nakuta vaikka veivi olisi mutkalla.. noh nettihän on pullollaan videoita ja dataa siitä miten etanoli käyttäytyy maksimi ennakon aikana ja yleensä 2-4astetta on se alue millä tulee maksimi voima, esim omassa autossa ~18 asteen ennakolla tuotti samanvoiman ja väännön kun 20 asteen ennakolla, ja taas 16 asteeseen kun mentiin niin selvästi tippui.

                  12 ”bensa afr” on varmasti semmonen lukema millä voi alkaakkin tulpat sulamaan, hyvä muistaa että vapari ”katuautot” menee 12.5-12.8 afr korville, noh käyttäen universaalimpaa termiä lambda 0.86-0.87, turbo laitteet bensalla yleensä vedetään 0.7-0.78 välimaastoon riippuen kuinka rajupeli ja pitkiä rasituksia.. etanolilla 0.78-0.8 välimaasto, mitään kiveen hakattujahan nuo ei ole.. hyvä muistaa kuitenkin että jos pakoputkisto esim ahdistaa niin jo 0.2barin pakopaineella putkesta mistä lambdaa mitataan saattaa olla semmonen vaikutus että jotain hajoo..

                  Tässä joku kohtalainen linkki aiheen tiimoilta...
                  https://www.rbracing-rsr.com/l2h2_backpressure_04.html
                  Selkeyden takia sanottakoon, että tuolla bensa-afr:llä tarkoitan 0.8 lambdaa viinalla.
                  ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset

                  Comment

                  • Pazi88
                    Moderator
                    • Jan 2007
                    • 11086
                    • Oulu

                    12.5 bensa AFR on pidetty meillä targettina viinalla ahdetuissa ja hyvin on reagoinu ennakkoon penkissä :think Säädetty tosiaan niin että ennakon nosto lopetetaan siihen kun ennakon noston vaikutus tehon nousuun alkaa pienemään.

                    Instagram, YouTube kanava
                    ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                    Comment

                    • O-Peksi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Sep 2007
                      • 2775
                      • Joensuu

                      Originally posted by Pazi88 View Post
                      12.5 bensa AFR on pidetty meillä targettina viinalla ahdetuissa ja hyvin on reagoinu ennakkoon penkissä :think Säädetty tosiaan niin että ennakon nosto lopetetaan siihen kun ennakon noston vaikutus tehon nousuun alkaa pienemään.
                      Teillä on joku jarrullinen penkki käytössä ja vetojen pituus mitä?
                      ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset

                      Comment

                      • Pazi88
                        Moderator
                        • Jan 2007
                        • 11086
                        • Oulu

                        Originally posted by O-Peksi View Post
                        Teillä on joku jarrullinen penkki käytössä ja vetojen pituus mitä?
                        Jarrullinen penkki joo. Toki nyt mitään super pitkiä vetoja ei oo vedetty. Nyt toki on napadyno täällä oulussa millä pitäs pidemmätkin vedot onnistua, niin katsoo miten käy :think

                        Instagram, YouTube kanava
                        ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                        Comment

                        • juxo
                          Bimmer Fanatic
                          • Jan 2010
                          • 301
                          • Jyväskylä

                          Originally posted by Exami View Post
                          Toki nyt mikä on vertailu arvo iridium kärkisen ja kupari kärkisen välillä? jääkö 1 terävä jalometallipiste helpommin hehkumaan vai ei? aiemasta kommentista päätellen sama ongelma toistuu myös 8 lämpöarvon tulpalla? Olettanen ettei monikaan meistä kesken dynovedon järrin ihmeellisiä ennakkomuutoksia tee, niin nyt ollut kyseessä tilanne jossa kone naulaa ja nakutus tunnistus poistaa ennakkoa ja sen poistama ennakko ei korjaa tilannetta? ja sitte sama tilanne iridium tulpalla korjaa? (ja tämä nyt onki sitte ihan validi pointti jos nakutus tunnistus on käytössä ja ajetaan ennakkoa nakutus rajaa vasten kokoajan)
                          Tämä kiinnostaa kyllä kovasti jos jollain on käytännön kokemuksia, toki polttoaineena tällähetkellä bensa ei E85 ja Siemens MS45 ohjaus.
                          G05 X5 45e Msport
                          E70 X5 35d
                          E36 Compact VR6T
                          E60 M5 VR6T
                          E92 VR6T Build

                          Comment

                          • Juppe
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2002
                            • 4541
                            • TURKU

                            .....
                            Last edited by Juppe; 28-10-2020, 16:48.

                            Comment

                            • Miuge
                              Bimmer Fanatic
                              • Mar 2007
                              • 630
                              • Tampere

                              Eikö se pieni terävä kärki sitten jäähdykin nopeammin imutahdin aikana
                              Webshop - MRT Engineering
                              Facebook - MRT Engineering
                              Instagram - mrtengineering
                              YouTube - miugemrt

                              Comment

                              • Juppe
                                Bimmer Enthusiast
                                • Aug 2002
                                • 4541
                                • TURKU

                                -----
                                Last edited by Juppe; 28-10-2020, 16:48.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎