Announcement

Collapse
No announcement yet.

M50-turbo keskustelua osista 2019

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Urpo_rotta
    BTCF Member
    • May 2012
    • 5258
    • Pirkkala

    Originally posted by Juppe View Post
    Voi olla, mä en oo niin kauhean syvällisesti tätä tutkinut, mutta VAG-softia varmaan toista kymmentä vuotta tehnyt ukkeli oli kovasti tätä mieltä. Mulla ei tosin tolla nykyisellä turbolla oo edes seiskan iridiumit sulaneet. Vanhassa setupissa suli RS2 tulpat ja bkr8eix tulpat kans.
    Toivotaan ettei sulakaan, koska sulamispiste 2466°C

    Wikipedia tietää kertoa että sitä on vain päällysteenä tulpan kärjissä

    Minusta sillä ei ole väliä hehkuuko palotilassa kupari vai platina vai iridium, vain sillä on väliä sulaako kärki vai ei esim silloin kun esim. yhden sylinterin suutin vikaantuu ja aiheuttaa pahan laihalla käymisen ja sen kautta kovan kuumuuden/nakutuksen/hehkusytytyksen

    Niin kauan kuin mun vehkeet toimii kuparitulpilla, ajan niillä, se on kaikkein turvallisin tulppa mielestäni
    Last edited by Urpo_rotta; 15-03-2020, 09:21.
    E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
    E34 525i -90 twinturbo 427/519

    N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
    VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
    Kysy jos tarvetta

    Comment

    • Juppe
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2002
      • 4541
      • TURKU

      -----
      Last edited by Juppe; 28-10-2020, 16:47.

      Comment

      • Juho_
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2016
        • 1064
        • Suomi

        Nyt kun on sopiva aihe omalle kysymykselle->

        Onko noista perustulpista haljennu posliinit yleensä, jos ollut esim. liian kuuma tulppa?
        Pari kertaa käyny niin, että BCPR7ES haljennu posliiinit.. kiva sitte kun tulpan poterot täynnä posliinin palasia.

        Toki molemmilla kerroilla oli sama moottori kyseessä vaikkakin eri spekseillä, ja motonetistä hankitut tulpat.

        Omasta mielestä ei tietenkään liian tiukkaa kiristetyt, mut näppituntumalla tulee mentyä.. "muutamaan" autoon ja mp tulppia vaihdellu, ja nuo 2 kertaa on ainoot kerrat kun haljennu jossai vaiheessa.
        Ko. moottoriin kyllä mennyt useampi sarja tulppia.. vaihtoväli varmaan 1000km kun yleensä jonkun rempan/huollon/muutoksen yhteydessä vaihtuu tulpatkin (ei oo eka kerta, kun tulee epämääräistä missfirea tai tehohävikkiä ja lopulta syy onkin jossai sytytystulpassa).

        Toinen, todennäköisempi vaihtoehto on että tippuneet jossain vaiheessa lattialle ja ottaneet siinä vaiheessa itteensä.
        YouTube
        Instagram // Juhon Moottoripaja

        Comment

        • Urpo_rotta
          BTCF Member
          • May 2012
          • 5258
          • Pirkkala

          Originally posted by Juho_ View Post
          Nyt kun on sopiva aihe omalle kysymykselle->

          Onko noista perustulpista haljennu posliinit yleensä, jos ollut esim. liian kuuma tulppa?
          Pari kertaa käyny niin, että BCPR7ES haljennu posliiinit.. kiva sitte kun tulpan poterot täynnä posliinin palasia.

          Toki molemmilla kerroilla oli sama moottori kyseessä vaikkakin eri spekseillä, ja motonetistä hankitut tulpat.

          Omasta mielestä ei tietenkään liian tiukkaa kiristetyt, mut näppituntumalla tulee mentyä.. "muutamaan" autoon ja mp tulppia vaihdellu, ja nuo 2 kertaa on ainoot kerrat kun haljennu jossai vaiheessa.
          Ko. moottoriin kyllä mennyt useampi sarja tulppia.. vaihtoväli varmaan 1000km kun yleensä jonkun rempan/huollon/muutoksen yhteydessä vaihtuu tulpatkin (ei oo eka kerta, kun tulee epämääräistä missfirea tai tehohävikkiä ja lopulta syy onkin jossai sytytystulpassa).

          Toinen, todennäköisempi vaihtoehto on että tippuneet jossain vaiheessa lattialle ja ottaneet siinä vaiheessa itteensä.
          Äkillinen lämpötilanmuutos ne halkaisee, väittäisin. Eli esim. Väärin säädetty kone kyllä voi tuon tehdä, juurisyy lienee kuitenkin erittäin kuumana käynyt tulppa
          E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
          E34 525i -90 twinturbo 427/519

          N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
          VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
          Kysy jos tarvetta

          Comment

          • Boomster
            Bimmer Fanatic
            • May 2011
            • 571
            • Lohja

            Todella asiallista asiaa tulpista.
            Ymmärrän kyllä o-peksin kannan täysin ja toisaalta myös muidenkin kannan perus kuparitulpista. Kyllähän se toimii niilläkin ja on ns sulakkeena jos paska osuu tuulettimeen. Mutta toimisiko iridium enää näin?
            Ainakin kipinän laatu iridiumilla on ns kovempi koska johtaa paremmin. Tuli huomattua moottoripyörässä vaikutus, en olisi uskonut että ero olisi noin iso.
            Varsinkin nyt kun alkoholi alkaa olla vähän tutumpi polttoaine ja erillaisia kokeiluja on jo nähty.

            Comment

            • Juho_
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2016
              • 1064
              • Suomi

              Originally posted by Urpo_rotta View Post
              Äkillinen lämpötilanmuutos ne halkaisee, väittäisin. Eli esim. Väärin säädetty kone kyllä voi tuon tehdä, juurisyy lienee kuitenkin erittäin kuumana käynyt tulppa
              Joo, pitää varmaan kokeilla pykälän verran kylmempää vielä tuosta. :think
              Näkeehän sen tulpan väristä sitte jos on liian kylmä.

              Tuokin vaan tuli viimesellä kerralla ilmi, kun kone tuli muusta syystä purettua ja "kas vain" kun puolat nosti pois.
              YouTube
              Instagram // Juhon Moottoripaja

              Comment

              • jokuuu
                Bimmer Fanatic
                • Jan 2009
                • 701
                • Oulu

                Liian tiukka kiristys suurin pahe oli tulppa mikä hyvänsä. Jollakin voi toimia 7 moitteetta ja jollakin 8 ei toimi mitenkää joska kiritty tiukkaan eikä jäähdy.
                Syy posliinin halkeamiseen mahdollisesti sama vika että kiritty liian tiukkaan = poslini irtoaa kannasta eikä siirrä lämpöä kantee = ala ja yläosan lämpöerot isoja.

                Liian tiukkaan kiritty tulppa aiheuttaa huomattavasti herkemmi pre ignitionia, joten kiriminen aina mielellään momenttiavaimella ja valmistajan suositukseen.

                Ja mitä tuohon tulppaan bcr8es ainakin toiminut yleisessä räppäilyssä ja vartilla aina yli 900hv moottoriin
                Ja mailillakin 850hp moottorissa. (M50peissä)

                Alla vielä linkki ngk videoon pre ignitionista ja tästä tulpan kiristyksestä.
                Ecumaster jälleenmyynti, asennukset ja säädöt 2wd napadynossa. Myös muiden moottoriohjainten säädöt.
                DP engine parts osat
                Turbosystems ahtimet

                E36 m50b28 Turbo 1/4mile 10.45/229 BP18

                Comment

                • ooopeee
                  BTCF Member
                  • Dec 2011
                  • 2109
                  • Kouvola

                  Täälläkin bcr8es käytössä
                  VW passat 1.9tdi 4motion
                  E36 "328" cabrio

                  Comment

                  • bumer3
                    Bimmer Rookie
                    • Feb 2007
                    • 186
                    • Riihimäki

                    seiska tulpassa kärkiväli 0,5mm entäs kasi? sama?
                    e36 325i BLACK TAXI
                    e39 525i välikelipitkäkatto
                    e34 540iA
                    ex e34 520i välikelipitkäkatto
                    ex sunny talviauto
                    ex e34 518i
                    ex carina II
                    ex civic

                    Comment

                    • peltju36
                      Bimmer Rookie
                      • Sep 2018
                      • 69
                      • Laihia

                      Mitäs dump-valveja porukka on käyttänyt?
                      Onko turha edes miettiä ”kiinan ihmeitä”?😄

                      Comment

                      • Supra^
                        BTCF Member
                        • Jul 2005
                        • 5150
                        • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

                        Originally posted by peltju36 View Post
                        Mitäs dump-valveja porukka on käyttänyt?
                        Onko turha edes miettiä ”kiinan ihmeitä”?��
                        On sen verran simppeli kapistus eikä lämpötilaerojakaan tule niin paljoa että olisi hankala valmistaa, että kiinalainenkin yleensä osaa tuollaisen valmistaa. Avainsana on että ei saa vuotaa.
                        Omassa joku halpis isoin mahdollinen kiinamalli kl-racingilta, ei vuoda ja suhinoista päätellen tulee tavarat pihalle eikä ahtimesta kuulu soraääniä.
                        Sitten on taas oma keskustelunsa tarviiko dumppia ollenkaan, sillekin vaihtoehdolle on koulukuntansa.
                        Musti 8HP
                        Nokivasara M47
                        TeiniCoupé DCT
                        E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

                        Ex:
                        E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

                        Comment

                        • Pazi88
                          Moderator
                          • Jan 2007
                          • 11089
                          • Oulu

                          Kiinan 50mm tial kopiot on toiminu aivan mainiosti. Toki joutunu monesti pistää sen mukana tulevan jäykemmän jousen, kun muuten suhisee jo pienimmästä kaasun nostosta

                          Instagram, YouTube kanava
                          ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                          Comment

                          • peltju36
                            Bimmer Rookie
                            • Sep 2018
                            • 69
                            • Laihia

                            No juuri noita ~33-40e tial kopioita oon eBayssa katellu.
                            Laitetaan sellanen tilaukseen.👍

                            Comment

                            • Juppe
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2002
                              • 4541
                              • TURKU

                              -----
                              Last edited by Juppe; 28-10-2020, 16:47.

                              Comment

                              • naikou
                                Bimmer Enthusiast
                                • Dec 2010
                                • 1684
                                • vihti

                                Forgen by-pass ollu hyvä, ei turhia suhise
                                E39 523i Turbo

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎