Originally posted by L P
View Post
M50-turbo keskustelua osista 2021
Collapse
X
-
Noh nyt tuntuu rokkaavan. Kävin läppärin kanssa ajamalla säätämässä ja nätisti vetää maltillisilla ennakoilla. Täyskaasukiihdytyksessä saattaa pätkästä jossain 4500rpm hujakoilla. Mistä tommonen saattaisi johtua?
Leave a comment:
-
Originally posted by Pazi88 View PostNiin ohjauksena speeduino? Siinä triggerikulma on ATDC ja megassa BTDC. Laskenallinen oikea triggerikulma on 276 m50 triggeripyörälle, mutta riippuen monesta tekijästä se voi siitä aavistuksen heittää kun kattoo lampulla tarkasti kohdalleen.
Tuntuu kyllä mahdottomalta, että perusajoitus olisi ollut 60 astetta ennakkoa. Lähteekö tämmönen kone sellaisella ennakolla edes käyntiin? Tyhjäkäynnillä ennakkohan on ollut jotai. 60+20... 80 astetta??
Mitä mä nyt en ymmärrä? Eikö tuon pitäisi pelata sekä tolla 264-asetuksella että 84:llä, kun hukkakipinä? Mun mielestä 84:lla ei edes startannut.Last edited by L P; 01-08-2022, 10:59.
Leave a comment:
-
Ei mitään hirveitä oo ero M50 vs. M52 vakio kangilla mutta selvästi paksummat M50 koneessa.
Ja joo ehkä vähän suunnitelmissa olisi tehdä kierroskone kun tosiaan vakiota matalampi puristuskorkeus männässä ja pidempi veivi sekä korkeampi puristussuhde niin nuo kyllä tukisi sitä ajatusta että kiekkarajotin voisi olla 8000 mutta ei ole kyllä kokemusta miten venttiilikoneisto jaksaa noilla kierroksilla, vaparina ilmeisesti viel jotenkin mutta ylipaine moottorissa ainakin jouset vaihtoon?
Leave a comment:
-
Ok. Oliko m52b25 ja m50tub25 koneiden kangilla suurikin ero? Hyvä keino nostaa puristuksia on vaihtaa tietysti kampiakseli. 2,8 litrainen moottori 2,5 litraisen männillä nostaa kivasti puristussuhdetta. Vai oliko ideana nimenomaan tehdä tehot kierroksilla pienemmästä tilavuudesta?Originally posted by naikou View PostMulla on tällä hetkellä melko vakio m52b25 turbolla, m50tu kiertokanget on ainoat ”viriosat” koneen sisällä, se on nyt lokakuuhun asti ainakin ajossa ja talvella aattelin laittaa konetta, tarkoitus olisi vähän nostaa staattista puristussuhdetta noilla männillä, nokat hiontaan todennäköisesti ja tottakai kiertokangetkin jotkut oikeat viripalikat eikä mitään toisen koneen vakio-osia.
Leave a comment:
-
Originally posted by Freak View PostMitä sulla on siis ajatuksena rakentaa? Ilmeisesti kuitenkin m50 turboa, koska tässä topikissa nyt ollaan.
Mulla on tällä hetkellä melko vakio m52b25 turbolla, m50tu kiertokanget on ainoat ”viriosat” koneen sisällä, se on nyt lokakuuhun asti ainakin ajossa ja talvella aattelin laittaa konetta, tarkoitus olisi vähän nostaa staattista puristussuhdetta noilla männillä, nokat hiontaan todennäköisesti ja tottakai kiertokangetkin jotkut oikeat viripalikat eikä mitään toisen koneen vakio-osia.
Leave a comment:
-
Mitä sulla on siis ajatuksena rakentaa? Ilmeisesti kuitenkin m50 turboa, koska tässä topikissa nyt ollaan.
Pidempi kanki vähentää männän sivuttaisvoimia ja saattaa ehkä antaa pari heppaa lisää tehoa. Ei mikään merkittävä asia kuitenkaan niin kuin jotkut ehkä vielä nykyään ajattelevat. Bemarin s50 ja s54 koneet ovat erittäin lyhyillä kiertokangilla suhteessa iskunpituuteen ja silti ovat kohtuu ylävireisiä. Vireystila on enemmän riippuvainen nokka-akselista kuin kiertokankien pituudesta.
Pitkä kiertokanki nurjahtaa helpommin mitä lyhyt kanki. Ainakin se Bemarin vakio 145mm pitkä kanki on melko hoikan näköinen.
Leave a comment:
-
Ai niin tuo paljerako, jos se on oikeasti tuolla plusmiinus 1mm alueella hyvä niin ei se ole ollut kohdallaan tuossa vakio moottorissakaan, luulis että menee parempaan suuntaan vaan kun männänlaki nousee vähän ylöspäin lohkon dekkitasosta.Originally posted by Urpo_rotta View Post
Katso ettei tule huono paljeraon paksuus jos mäntä nousee 0,6mm ylöspäin
Leave a comment:
-
Muutama milli kangen pituudessa ei ehkä tee kovin isoja muutoksia mihinkään.
Katso ettei tule huono paljeraon paksuus jos mäntä nousee 0,6mm ylöspäin
Leave a comment:
-
Onko näissä ahdetuissa männän laen muodolla mitään merkitystä/vaikutusta mihinkään muuhun kuin puristussuhteeseen?
Katoin että tuolla takomäntävalmistajien valikoimissa olis melkein vakion näköiset tasalakiset männät pienillä venttilitaskuilla ja 28.3mm puristuskorkeudella, b25 koneessa ne varmaan voisi toimia 145mm kiertokangella, omien laskelmien mukaan tulee 0,6mm korkeammalle kuin vakio mäntä.
Mutta pidemmästä kiertokangesta mitä olen kuullut niin se laskee männän kiihtyvyyttä ja siten koneesta tulisi ylävireinen, onko näin?
Leave a comment:
-
S50 öljynsuodattimen jalka, missä asteessa aukiaa termostaatti öljyjäähylle?
Leave a comment:
-
Mulla irtosi omia aikojaan vetopuolen ohjurin alempi kiinnistysnasta. Alublokissa kun oli niin porasi löystyessään noin peukalonpään kokoisen kolon lohkoon. Suosittelen vetämään nuo kiinnitysnastat locktitellä kiinni samalla ku on jakopää auki. Muuten oli kanssa samoilla kilsoilla B25:n jakopäänosat lähes uutta vastaavassa kunnossa, ketju ei eronnnut uudesta millään tavalla.Originally posted by tero_v View PostM54b30 rakenteilla. Oletteko uusinu jakopäähän ketjujen, laahainten ja kiristimien lisäksi kaikki rattaat? Omalla rullattu 365tkm mutta laakerit ja sylinterit, kuin uudet.
Leave a comment:
-
Toki. Eli syttyjärjestys on 180 astetta pielessä, moottorissa aina kaksi mäntää on YKK:ssa yhtäaikaa ja sulla kipinä menee sinne 180 astetta eri tahdissa olevaan sylinteriin.Originally posted by L P View PostTässä on tuollainen M20/M52/S54-tyylinen triggeripyörä, missä triggerasetus pitäisi olla 84 astetta. Osaakos joku sanoa, että miksi mulla osuu kohdalleen tuo vasta kun laittaa Megasquirtista 180 astetta enemmän?
Leave a comment:
-
Varmaankin on ihan asiallinen, nuo rosteriset tykkää vaan haljeta herkästi niin kannattaa tehdä vankka tuenta turbon laipalle, esim. kun kuitenkaan tolla sarjalla et saa ilmastoinnin rojuja mahtumaan niin lohkosta kompuran pultin paikkoihin saa ruuvattua tukirautaa kiinni
Leave a comment:
Leave a comment: