Announcement

Collapse
No announcement yet.

M50-turbo keskustelua osista 2021

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • L P
    replied
    Originally posted by Matuh View Post
    Stokkipuola? Ja Jeesuksen vanhat? Mites tulpan Kärkiväli?

    Uudet Boschin vakiopuolat ja BCPR7ES vakio kärkivälillä.

    Leave a comment:


  • Matuh
    replied
    Originally posted by L P View Post
    Noh nyt tuntuu rokkaavan. Kävin läppärin kanssa ajamalla säätämässä ja nätisti vetää maltillisilla ennakoilla. Täyskaasukiihdytyksessä saattaa pätkästä jossain 4500rpm hujakoilla. Mistä tommonen saattaisi johtua?
    Stokkipuola? Ja Jeesuksen vanhat? Mites tulpan Kärkiväli?

    Leave a comment:


  • L P
    replied
    Noh nyt tuntuu rokkaavan. Kävin läppärin kanssa ajamalla säätämässä ja nätisti vetää maltillisilla ennakoilla. Täyskaasukiihdytyksessä saattaa pätkästä jossain 4500rpm hujakoilla. Mistä tommonen saattaisi johtua?

    Leave a comment:


  • L P
    replied
    Originally posted by Pazi88 View Post
    Niin ohjauksena speeduino? Siinä triggerikulma on ATDC ja megassa BTDC. Laskenallinen oikea triggerikulma on 276 m50 triggeripyörälle, mutta riippuen monesta tekijästä se voi siitä aavistuksen heittää kun kattoo lampulla tarkasti kohdalleen.

    Tuntuu kyllä mahdottomalta, että perusajoitus olisi ollut 60 astetta ennakkoa. Lähteekö tämmönen kone sellaisella ennakolla edes käyntiin? Tyhjäkäynnillä ennakkohan on ollut jotai. 60+20... 80 astetta??


    Mitä mä nyt en ymmärrä? Eikö tuon pitäisi pelata sekä tolla 264-asetuksella että 84:llä, kun hukkakipinä? Mun mielestä 84:lla ei edes startannut.
    Last edited by L P; 01-08-2022, 10:59.

    Leave a comment:


  • naikou
    replied
    Ei mitään hirveitä oo ero M50 vs. M52 vakio kangilla mutta selvästi paksummat M50 koneessa.

    Ja joo ehkä vähän suunnitelmissa olisi tehdä kierroskone kun tosiaan vakiota matalampi puristuskorkeus männässä ja pidempi veivi sekä korkeampi puristussuhde niin nuo kyllä tukisi sitä ajatusta että kiekkarajotin voisi olla 8000 mutta ei ole kyllä kokemusta miten venttiilikoneisto jaksaa noilla kierroksilla, vaparina ilmeisesti viel jotenkin mutta ylipaine moottorissa ainakin jouset vaihtoon?

    Leave a comment:


  • Freak
    replied
    Originally posted by naikou View Post
    Mulla on tällä hetkellä melko vakio m52b25 turbolla, m50tu kiertokanget on ainoat ”viriosat” koneen sisällä, se on nyt lokakuuhun asti ainakin ajossa ja talvella aattelin laittaa konetta, tarkoitus olisi vähän nostaa staattista puristussuhdetta noilla männillä, nokat hiontaan todennäköisesti ja tottakai kiertokangetkin jotkut oikeat viripalikat eikä mitään toisen koneen vakio-osia.
    Ok. Oliko m52b25 ja m50tub25 koneiden kangilla suurikin ero? Hyvä keino nostaa puristuksia on vaihtaa tietysti kampiakseli. 2,8 litrainen moottori 2,5 litraisen männillä nostaa kivasti puristussuhdetta. Vai oliko ideana nimenomaan tehdä tehot kierroksilla pienemmästä tilavuudesta?

    Leave a comment:


  • naikou
    replied
    Originally posted by Freak View Post
    Mitä sulla on siis ajatuksena rakentaa? Ilmeisesti kuitenkin m50 turboa, koska tässä topikissa nyt ollaan.

    Mulla on tällä hetkellä melko vakio m52b25 turbolla, m50tu kiertokanget on ainoat ”viriosat” koneen sisällä, se on nyt lokakuuhun asti ainakin ajossa ja talvella aattelin laittaa konetta, tarkoitus olisi vähän nostaa staattista puristussuhdetta noilla männillä, nokat hiontaan todennäköisesti ja tottakai kiertokangetkin jotkut oikeat viripalikat eikä mitään toisen koneen vakio-osia.

    Leave a comment:


  • Freak
    replied
    Mitä sulla on siis ajatuksena rakentaa? Ilmeisesti kuitenkin m50 turboa, koska tässä topikissa nyt ollaan.

    Pidempi kanki vähentää männän sivuttaisvoimia ja saattaa ehkä antaa pari heppaa lisää tehoa. Ei mikään merkittävä asia kuitenkaan niin kuin jotkut ehkä vielä nykyään ajattelevat. Bemarin s50 ja s54 koneet ovat erittäin lyhyillä kiertokangilla suhteessa iskunpituuteen ja silti ovat kohtuu ylävireisiä. Vireystila on enemmän riippuvainen nokka-akselista kuin kiertokankien pituudesta.

    Pitkä kiertokanki nurjahtaa helpommin mitä lyhyt kanki. Ainakin se Bemarin vakio 145mm pitkä kanki on melko hoikan näköinen.

    Leave a comment:


  • naikou
    replied
    Originally posted by Urpo_rotta View Post

    Katso ettei tule huono paljeraon paksuus jos mäntä nousee 0,6mm ylöspäin
    Ai niin tuo paljerako, jos se on oikeasti tuolla plusmiinus 1mm alueella hyvä niin ei se ole ollut kohdallaan tuossa vakio moottorissakaan, luulis että menee parempaan suuntaan vaan kun männänlaki nousee vähän ylöspäin lohkon dekkitasosta.

    Leave a comment:


  • Urpo_rotta
    replied
    Muutama milli kangen pituudessa ei ehkä tee kovin isoja muutoksia mihinkään.

    Katso ettei tule huono paljeraon paksuus jos mäntä nousee 0,6mm ylöspäin

    Leave a comment:


  • naikou
    replied
    Onko näissä ahdetuissa männän laen muodolla mitään merkitystä/vaikutusta mihinkään muuhun kuin puristussuhteeseen?

    Katoin että tuolla takomäntävalmistajien valikoimissa olis melkein vakion näköiset tasalakiset männät pienillä venttilitaskuilla ja 28.3mm puristuskorkeudella, b25 koneessa ne varmaan voisi toimia 145mm kiertokangella, omien laskelmien mukaan tulee 0,6mm korkeammalle kuin vakio mäntä.

    Mutta pidemmästä kiertokangesta mitä olen kuullut niin se laskee männän kiihtyvyyttä ja siten koneesta tulisi ylävireinen, onko näin?

    Leave a comment:


  • jmp2002
    replied
    S50 öljynsuodattimen jalka, missä asteessa aukiaa termostaatti öljyjäähylle?

    Leave a comment:


  • naukkis
    replied
    Originally posted by tero_v View Post
    M54b30 rakenteilla. Oletteko uusinu jakopäähän ketjujen, laahainten ja kiristimien lisäksi kaikki rattaat? Omalla rullattu 365tkm mutta laakerit ja sylinterit, kuin uudet.
    Mulla irtosi omia aikojaan vetopuolen ohjurin alempi kiinnistysnasta. Alublokissa kun oli niin porasi löystyessään noin peukalonpään kokoisen kolon lohkoon. Suosittelen vetämään nuo kiinnitysnastat locktitellä kiinni samalla ku on jakopää auki. Muuten oli kanssa samoilla kilsoilla B25:n jakopäänosat lähes uutta vastaavassa kunnossa, ketju ei eronnnut uudesta millään tavalla.

    Leave a comment:


  • naukkis
    replied
    Originally posted by L P View Post
    Tässä on tuollainen M20/M52/S54-tyylinen triggeripyörä, missä triggerasetus pitäisi olla 84 astetta. Osaakos joku sanoa, että miksi mulla osuu kohdalleen tuo vasta kun laittaa Megasquirtista 180 astetta enemmän?
    Toki. Eli syttyjärjestys on 180 astetta pielessä, moottorissa aina kaksi mäntää on YKK:ssa yhtäaikaa ja sulla kipinä menee sinne 180 astetta eri tahdissa olevaan sylinteriin.

    Leave a comment:


  • naikou
    replied
    Varmaankin on ihan asiallinen, nuo rosteriset tykkää vaan haljeta herkästi niin kannattaa tehdä vankka tuenta turbon laipalle, esim. kun kuitenkaan tolla sarjalla et saa ilmastoinnin rojuja mahtumaan niin lohkosta kompuran pultin paikkoihin saa ruuvattua tukirautaa kiinni

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎