Announcement

Collapse
No announcement yet.

M50-turbo keskustelua osista 2021

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Urpo_rotta
    replied
    Arpissa on hienokierteinen mutteri, se lisää vetoa vaikka kiristysmomentti olisi sama.
    Lisäksi niissä on leveä tasainen pinta mutterin alareunassa ja välissä käytetään arp omaa erikoisrasvaa. Kitkojen voittamiseen menee 90% momentista, joten voitelulla materiaaleilla ja pinnanlaadulla on lopputulokseen iso vaikutus

    Kyllä todellisuus on se, että arp pultilla kannen puristusvoima kasvaa.

    Todettakoon että normi 12.9 pultti ja miksei 10.9 kestää monessa moottorissa, kunhan ne kiristetään tarpeeksi tiukalle.

    Esim. Vag 2.0tfsi moottorissa m10 kansipultti n.100mm pitkä 12.9 kiristetääm 45Nm+90°+90° ja on tietenkin kertakäyttökamaa se on jo palan matkaa toistasataa Nm varmastikin.

    Itse kirrasin vastaavat m50 kansinaulat 90Nm ja sanoisin että liian löysälle taisi jäädä

    Leave a comment:


  • naukkis
    replied
    Originally posted by harrastaja View Post
    Sulla on varmaan hyvä selitys, miksi pultit on kertakäyttökamaa, jos myötöraja ei ylity?
    No eihän ne olekaan, nykytyyli vain on määrätä ne uusittaviksi varmuuden vuoksi. Voisihan ne myös mitata ja pistää vaihtoon vasta tietyn pituudenmuutoksen jälkeen mutta on vähän hankalampaa ja ihan turhaa halpojen pulttien osalta.

    Näemmä ARP:llä 2000-sarjan studit vedetään kiinni samoilla asteilla kuin OEM-pultit, ja uudellenkäytettäessä pituus mitataan.

    Leave a comment:


  • harrastaja
    replied
    Originally posted by naukkis View Post
    Ei se ero ole pultissa vaan kiristysmomentissa. Eli jokainen pultti palautuu aikaisempaan mittaansa jos kiristysmomentti on riittävän alhainen - ja jokainen pultti venyy pysyvästi kun kiristysmomentti on riittävän suuri. Bemarin koneen tapauksessa ne vakiopultit eivät ole pehmeää tavaraa, näkee ku vetää asteet viisarimomentilla ja samalla näkee että varsinaisesti ei mennä myötörajan yli, kirrausmomentti on vain niin suuri että pultit on kertakäyttökamaa.
    Bemarin vakiopulteista en tiedä, onko venyviä vai "venähtäviä". Siis siihen en ota kantaa.

    Kuten kirjoitin... kaikki pultit venyy ja kaikki pultit jää pysyneesti venyneeksi, kun myötöraja ylitetään.
    Kaikki myötörajan yli venytetyt pultit on metallinkierrätystavaraa.

    Sulla on varmaan hyvä selitys, miksi pultit on kertakäyttökamaa, jos myötöraja ei ylity?

    Leave a comment:


  • naukkis
    replied
    Originally posted by harrastaja View Post
    Kaikki pultit venyy kiristettynä, mutta ne "venyvät pultit" jää pysyvästi venyneeksi. Siis rikotaan tarkoituksellisesti.

    Normaalin pultin taas pitää vapaassa tilassa palautua samaan mittaan, kuin ennen asennusta.
    Jos ei palaudu, niin pultti on pilalla.
    Ei se ero ole pultissa vaan kiristysmomentissa. Eli jokainen pultti palautuu aikaisempaan mittaansa jos kiristysmomentti on riittävän alhainen - ja jokainen pultti venyy pysyvästi kun kiristysmomentti on riittävän suuri. Bemarin koneen tapauksessa ne vakiopultit eivät ole pehmeää tavaraa, näkee ku vetää asteet viisarimomentilla ja samalla näkee että varsinaisesti ei mennä myötörajan yli, kirrausmomentti on vain niin suuri että pultit on kertakäyttökamaa.

    Koitin vähän kaivella mitä olisi puristusvoima noilla ARP:n studeilla vs. bemarin OEM:t ja nähtävästi ARP:n normi studit tarjoaa noin 20-25% vähemmän puristusvoimaa kuin OEM-pultit. ARP:han tätä tietoa ei mainosta mutta nähtävästi TRM Atlanta on M50-pultteja tutkinut. No itsekin toki on tullut todettua että ne vakiopultit vedetään kiinni reippaasti kovemmalla momentilla kuin 10 kiloa..... Eikä ARP pahemmin mainosta näiden tapauksessa puristusvoiman lisääntymistä.
    Last edited by naukkis; 19-10-2022, 18:57.

    Leave a comment:


  • naikou
    replied
    Joo eli venypultit kirrataan juuri ja juuri myötörajan yli jolloin tuloksena pitäisi olla lämpötilasta riippumatta lähes vakiona pysyvä pulttiliitoksen puristusvoima. ”Kovilla” pulteilla jos käytetään kylmänä liian kovaa momenttia niin joko pultti tai lohko antaa periksi kun tarpeeksi kuumaksi kone ajetaan

    Leave a comment:


  • cook
    replied
    Hyvää keskustelua tuli pulteista, allekirjoittaneen aivopierun takia. Ei pitäisi liian väsyneenä miettiä mitään😅

    Leave a comment:


  • ekkoo1
    replied
    Originally posted by harrastaja View Post
    Kaikki pultit venyy kiristettynä, mutta ne "venyvät pultit" jää pysyvästi venyneeksi. Siis rikotaan tarkoituksellisesti.

    Normaalin pultin taas pitää vapaassa tilassa palautua samaan mittaan, kuin ennen asennusta.
    Jos ei palaudu, niin pultti on pilalla.
    Niin, Torque To Yield on kai se termi mitä haetaan. ARPit eivät ole TTY.

    Leave a comment:


  • harrastaja
    replied
    Kaikki pultit venyy kiristettynä, mutta ne "venyvät pultit" jää pysyvästi venyneeksi. Siis rikotaan tarkoituksellisesti.

    Normaalin pultin taas pitää vapaassa tilassa palautua samaan mittaan, kuin ennen asennusta.
    Jos ei palaudu, niin pultti on pilalla.

    Leave a comment:


  • kimmon
    replied
    Originally posted by Pazi88 View Post
    Niin no itte miellän jo 10.9 pultin kovaksi pultiksi, mutta se kai on lähinnä mielipide kysymys. Tässä tapauksessa sillä kai tarkoitetaan pulttia mitä ei ole tarkoitus venyttää asennuksessa.
    Kyllähän kisakäytössä olevat ARP:t vedetään kiinni venymällä ainakin veiveissä. Siihen on ihan oma mittari millä venymä vielä mitataan. Näitä on aika paljon tullut drag race-puolella tehtyä ��

    Find ARP Rod Bolt Stretch Gauges and get Free Shipping on Orders Over $109 at Summit Racing! Check connecting rod bolt stretch accurately with ARP rod bolt stretch gauges. They are highly recommended when installing rod bolts and other fasteners where it is possible to measure the length of the bolt after tightening.

    Leave a comment:


  • Pazi88
    replied
    Niin no itte miellän jo 10.9 pultin kovaksi pultiksi, mutta se kai on lähinnä mielipide kysymys. Tässä tapauksessa sillä kai tarkoitetaan pulttia mitä ei ole tarkoitus venyttää asennuksessa.

    Leave a comment:


  • Miuge
    replied
    Eikös "kovalla" puhekielessä yleensä viitata juurikin 12.9 lujuuteen eli 12 = 1200MPa murtolujuus ja .9 = 90% myötöraja 1080MPa.
    Voihan se "kova" jonkun mielestä olla 10.9:kin ja jotkut puhuu vaan "mustista pulteista", tiedä sitten.. :think

    ARP 8740 on 180000psi = 1240MPa murtolujuus
    ARP2000 on 220000psi = 1520MPa murtolujuus

    Leave a comment:


  • naukkis
    replied
    Originally posted by Pazi88 View Post
    Ei oo joo ja vakiot on venyvät pultit. Kiristelee paikalleen ja sillä srlvä. ARP:t on kovat pinnapultit, jotka yleensä vaatii jälkikiristyksen. Tai vähintään tarkistuksen.
    No eivät muuten ole varsinaisesti kovat, jotain superkalliita saa kovina mutta normi arpit taitaa olla tavan 12.9 kovuudella ja vedetään normi 10mm kymmeneen kiloon. Voipi yllättää jos vetää alkuperäiset pultin asteet momenttiavaimella, ei ne vielä kymmenessä kilossa veny....

    Leave a comment:


  • Pazi88
    replied
    Ei oo joo ja vakiot on venyvät pultit. Kiristelee paikalleen ja sillä srlvä. ARP:t on kovat pinnapultit, jotka yleensä vaatii jälkikiristyksen. Tai vähintään tarkistuksen.

    Leave a comment:


  • Urpo_rotta
    replied
    Vakiot 14.9? Eikai sentään?

    Leave a comment:


  • cook
    replied
    Mietin tuota arp kansi pulttiasiaa. Vakiopultit onnkovuudelta 14.9 ja eikös arpit ole samaa lujuusluokkaa?

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎