Automaattilaatikon öljynvaihdosta-riskit ja hyödyt? (Öljyt vaihdettu 9.10.06, KUVIA)

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hemi
    replied
    Originally posted by r.w. View Post
    Miten pihalla voi olla. Kerro ihmeessä mitä tekemistä esim. laatikon softalla on tämän asian kanssa? Entä mistä ZF:n peruslaatikosta sinä oikein puhut?

    ZF kaikkien laitevalmistajien tavoin julkaisee valmistamiaan tuotteita koskevat huolto- ja korjausohjeet sekä varaosakatalogit. ZF:n ohjeistuksessa ei tehdä eroa eri automerkkien kesken vaan se koskee kaikkia saman tyypin vaihteistoja, automerkistä riippumatta. Tämä käy äärimmäisen yksiselitteisesti ilmi yhdestä tännekin postatusta dokumentista. Ja miksi ei koskisi, perusrakenne on kaikissa saman tyypin vaihteistoissa sama. ZF suosittaa vaihtamaan lifetime-öljyt käytöstä riippuen eri intervallein, mutta joka tapauksessa kahdeksan vuoden välein.

    BMW ajoneuvovalmistajana on vapaa antamaan autoilleen millaiset huoltosuositukset tahansa, jopa täysin komponenttien valmistajien omien suositusten vastaiset.
    Ei, se vain ei mene näin.
    BMW on se joka tilaa alihankkijalta Long Life vaihdelaatikon, eli vaatimuksena on se että systeemissä kestää LL-öljyt vähintään sen mitä laatikon muukin mekaniikka.
    BMW maksaa siitä ZF:lle että se saa laatikon/kokonaisuuden jossa nämä LL-edellytykset toteutuvat.
    ZF ei missään tapauksessa voi sen jälkeen kävellä BMW:n yli ja ilmoittaakkin "kaikelle kansalle" takavasemmalta että: "ähäkutti, näihin pitääkin öljyjä vaihdella"....ja että BMW:n antama huoltosuositus on väärä ja heidän omansa se oikea???

    Eli, poikkeappa nyt heti huomenna virallisen BMW huollon huoltotiskillä ja käy kysäisemässä pitääkö sinun noudattaa BMW:n vai ZF:n huoltosuositusta tai pistä vaikka sähköpostia itse ZF:lle ja kysäise pitääkö sinun BMW:n omistajana noudattaa BMW:n vai ZF:n huoltosuositusta?

    Tämä kaikki on kuitenkin edelleen toisarvoista, koska edelleenkin ne aukottomat todisteet puuttuvat räjähtelevistä ZF laatikoista, jos/kun omistaja noudattaa BMW:n huoltosuositusta?
    Vai onko oikeasti niin, että nämä pikku hiljaa sekoavat ja muuttuvat käytöökseltään sietämättömiksi ilman jatkuvaa öljynvaihtoa(missä kohtaa uudet öljyt muuttuu muuten "käytetyiksi"?).
    Kuten todettua, meilläpäin sen laatikon käytöksen muutokseen EI tarvita öljynvaihtoa, vaan usein riittää ihan akunkengän irroitus joksikin aikaa.
    Itse en ole koskaan saanut yhdelläkään öljynvaihdolla minkäänlaista pysyvää käytöksenmuutosta vaihtamalla sen öljyjä, vaan aina ne jossain kohtaa tarvitsee uudelleen "resetoinnin" jos haluaa pitää toiminnan skarppina.

    Leave a comment:


  • r.w.
    replied
    Originally posted by Hemi View Post
    Eli sinulla on tieto että ZF peruslaatikko on kaikilta osiltaan, softaltaan ja öljyiltään identtinen BMW:n alla olevan laatikon kanssa?

    Sekään että ZF antaa suosituksia omilla speksellään valmistetulle ja täytetylle ZF:lle ei poista sitä tosiasiaa että BMW määrittelee kaiken huolto-ohjeistuksen.
    Miten pihalla voi olla. Kerro ihmeessä mitä tekemistä esim. laatikon softalla on tämän asian kanssa? Entä mistä ZF:n peruslaatikosta sinä oikein puhut?

    ZF kaikkien laitevalmistajien tavoin julkaisee valmistamiaan tuotteita koskevat huolto- ja korjausohjeet sekä varaosakatalogit. ZF:n ohjeistuksessa ei tehdä eroa eri automerkkien kesken vaan se koskee kaikkia saman tyypin vaihteistoja, automerkistä riippumatta. Tämä käy äärimmäisen yksiselitteisesti ilmi yhdestä tännekin postatusta dokumentista. Ja miksi ei koskisi, perusrakenne on kaikissa saman tyypin vaihteistoissa sama. ZF suosittaa vaihtamaan lifetime-öljyt käytöstä riippuen eri intervallein, mutta joka tapauksessa kahdeksan vuoden välein.

    BMW ajoneuvovalmistajana on vapaa antamaan autoilleen millaiset huoltosuositukset tahansa, jopa täysin komponenttien valmistajien omien suositusten vastaiset.
    Last edited by r.w.; 10-06-2014, 20:39.

    Leave a comment:


  • TJJ
    replied
    Originally posted by Supa View Post
    Onko se turhaa että vaihteisto toimii jouhevasti? Mielestäni ei.
    Tässä on nyt vastakkain omia autojaan ylihuoltavat ja sitten jonkinlainen autokauppias(?) joka tietysti laittaa myytäviin autoihin mahdollisimman vähän rahaa jotta katteet säilyy. Turha siis väitellä, eihän näkökannat ikinä tule samoiksi. Ihan sama väittely saadaan myös moottoriöljyjen tai alustan puslien/nivelien vaihdosta.

    Leave a comment:


  • Supa
    replied
    Originally posted by Hemi View Post
    Jos tällaista FAKTAA ei ole olemassakaan, on jokainen käytetty euro näihin ihan turhiin öljynvaihtoihin vastatuuleen kusemista.
    Onko se turhaa että vaihteisto toimii jouhevasti? Mielestäni ei.
    Ja miksi laatikkoja huoltavat firmat sitten kehoittavat öljyjen vaihtoon? Onko ne niin ahneita?
    Last edited by Supa; 10-06-2014, 19:55.

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by r.w. View Post
    Kerro lisää näistä "BMW:n kanssa sovituista spekseistä." Sinulla on varmaan jotain sisäpiiritietoa asiasta. Nyt on kuitenkin puhe usean automerkin jakamasta standardista tuotesarjasta ja mekaanisesti identtisistä vaihteistoista. ZF:n omat huolto-ohjeet eivät tee mitään eroa sen välille onko esim. 5HP24 Jaguarin vai BMW:n keulalla, niitä koskevat samat ohjeistukset ja niiden kovat osat tilataan samasta katalogista.
    Eli sinulla on tieto että ZF peruslaatikko on kaikilta osiltaan, softaltaan ja öljyiltään identtnen BMW:n alla olevan laatikon kanssa?

    Sekään että ZF antaa suosituksia omilla speksellään valmistetulle ja täytetylle ZF:lle ei poista sitä tosiasiaa että BMW määrittelee kaiken huolto-ohjeistuksen.
    Jos tästä pitää poiketa, pitää olla kiistatonta näyttöä syistä miksi näin kannattaa/pitää tehdä, kuten esim.läppien suhteen.
    Eli tällaiselle ZF:n omalle suositukselle ei joka tapauksessa ole mitään perusteita, koska ei ole olemassa mitään näyttöä siitä että näiden öljyjen kanssa kanattaa läträtä ja vieläpä maksaa siitä "ilosta".

    Eli, sen ainoan ja oikean huoltosuosituksen voi lukea huoltokirjasta ja/tai käydä kysymässä BMW:n viralliselta huoltoneuvojalta.
    Jos on oikeasti olemassa näyttöä että nämä huoltosuositukset eivät ole riittäviä, eli niitä loppuun kuluneita ZF askeja alkaa ilmestymään googlettamalla kuin sieniä sateella, niin siinä tapauksessa BMW:n omat huolto-ohjeet on syytä tottakai ohittaa ja vaihdella niitä öljyjä.
    Siinäkin vaiheessa toki pitää olla tiedossa se tosiasia että koska näihin huoltoihin käytetyt eurot maksavat itsensä takaisin ja maksavatko?
    Jos tällaista FAKTAA ei ole olemassakaan, on jokainen käytetty euro näihin ihan turhiin öljynvaihtoihin vastatuuleen kusemista.

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by Supa View Post
    Vaihdetaanko niihin aina turbiinit ja vanhat öljyt sisään?
    Ei tietenkään.
    Näissä LL laatikoissa öljynvaihto on tarkoitettukin vaihdettavaksi vasta remonttien+pesujen jälkeen.

    Leave a comment:


  • r.w.
    replied
    Originally posted by Hemi View Post
    Ei kyse ole siitä kuka tietää mitäkin, koska silloin kun se ZF:n laatikko on valmistettu BMW:n kanssa sovituin speksein, täytetty LL öljyillä ja päälle lätkäisty ZF.n vihreä lätkä, ei vaihtovälisuositusta ole myöskään ZF:ltä.
    Eli tämä ZF:n suositus ei liity mitenkään....siis EI MITENKÄÄN BMW:n alla oleviin vihreälätkäisiin ZF:iin joihin nimenomaan ihan itse ZF on tuon Long Life järjestelmän BMW:lle speksannut/rakentanut.
    Tämänkin asian voinee varmistaa ihan ZF:ltä itseltään jos oikeasti vaihtohurmokseltaan haluaa.
    Kerro lisää näistä "BMW:n kanssa sovituista spekseistä." Sinulla on varmaan jotain sisäpiiritietoa asiasta. Nyt on kuitenkin puhe usean automerkin jakamasta standardista tuotesarjasta ja mekaanisesti identtisistä vaihteistoista. ZF:n omat huolto-ohjeet eivät tee mitään eroa sen välille onko esim. 5HP24 Jaguarin vai BMW:n keulalla, niitä koskevat samat ohjeistukset ja niiden kovat osat tilataan samasta katalogista.

    ...

    GM:n laatikot eivät muuten ole ollenkaan huonon maineensa veroisia - ja helvetin suurena plussana voitaneen mainita, että osat ovat hinnaltaan aivan jotain muuta kuin ZF:n laatikoihin.
    Last edited by r.w.; 10-06-2014, 16:19.

    Leave a comment:


  • Vibaa
    replied
    Niin, ehkei voitelu ole se ongelma vaan öljyn ominaisuudet monimutkaisessa hydraulisessa askissa. Kun askit valmistetaan testataanko sekä speksataanko ne niin että kaadetaan tuoretta öljyä askiin, perään hiukan vettä sekä likaa/kuonaa mitä käytössä syntyy?

    Miksi tuo ZF:n pdf sitten sisällyttää bmw:n merkinnät mikäli vaihtosuositus ei koske niitä? Tulee mieleen se parodisesti kirjoitettu teksti suomiautoista jotka valmistetaan erillisissä tehtaissa
    Edit: vastaus edelliselle sivulle, puusilmä ei huomannut uutta sivua
    Last edited by Vibaa; 10-06-2014, 15:36.

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by Thuppu View Post
    Niin ja vielä sen verran noista GM:n laatikoista, et täytyy kyllä todeta miten nappivalinnan BMW:n täydelliset inssit tekivät valitessaan sen.
    Se taisi tuolloin olla ainoita henkilöautoaskeja joka kesti ko.tehot ja väännöt ja loppujen lopuksi sekään ei ole ollenkaan niin huono laatikko kuin "nettipepet" kuvittelee.
    Ok, niitä valikoitui todella paljon Suomeen parhaimman tuotiautobuumin myötä kun kaikki Saksassa kerran ratasvalon sytyttäneet sai "export" leiman ja päätyivät vaihtoautorivien halvimpina tänne pohjan perille.
    Nythän ne ovat jo kestäneet melko hyvinkin vaikka ajosuoritetta on tässä välissä tullut satoja tuhansia lisää.
    Eli ne takeltavat venttiilikoneiston solenoidit tuhosivat laatikoita jo melko alkutaipaleilla, eikä tähän ongelmaan ollut mitään vaikutusta öljyjen vaihdoilla.
    Lastutetuista taas turbiinit ovat saaneet usein kipeää, mutta toisaalta, näitäkin löytyy jo puoli miljoonaa ajettuina ilman yhtäkään öljynvaihtoa.

    Leave a comment:


  • Supa
    replied
    Originally posted by Hemi View Post
    Meillä kaikki BMW automaattiaskiset myyntiautot myydään AINA hienosti toimivilla laatikoilla, mutta sen vuoksi ei ole tarvinnut turvautua vielä koskaan yhteenkään täysin turhaan öljynvaihtoon.

    Eli kukin toki tavallaan.
    Vaihdetaanko niihin aina turbiinit ja vanhat öljyt sisään?

    Leave a comment:


  • Supa
    replied
    XJ XJ6 / XJ8 / XJR ( X350 & X358 ) - Must read - Response from ZF regarding the 6HP26 maintenance & more. - Straight from the horse's mouth: May 31, 2011 Thank you for contacting ZF Service North America in regards to your 2005 Jaguar. Oil service questions are by far the most common inquiry received since the start...


    ZF:ltä vastausta jossa seisovat autonvalmistajan takana (tottakai kun sopimukset näin sanoo) mutta kehoittavat silti rankemmassa ajossa olevissa autoissa öljynvaihtoon. Onko tämä täysin puppua taas?

    ZF has promoted lifetime service for many 5HP and 6HP factory filled transmissions. Lifetime is not clearly defined and each OEM manufacture has there own philosophy. ZF stands behind lifetime recommendation where listed in the vehicle operator’s manual. ZF engineered and tested our fluids to retain its characteristics through normal lifetime operating conditions. However, a spirited driving style, special environmental considerations and other individual driving factors may place higher than normal loads on transmission fluids. To assure proper operation it is advisable to perform a drain and fill at 100,000km/62,000 miles or eight years.

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by Supa View Post
    Missä sitten on vika tällöin?
    Väärin mitoitetusta turbiinista.

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by Supa View Post
    EDIT: Kyllä varmasti autolla pääsee eteenpäin alkuperäisillä öljyillä mutta pointti oli että toiminnanlaatu ei todellakaan ole enään samalla tasolla kuin uusilla öljyillä. Kyllä itse ainakin ajan mieluummin vaikka 300tkm hienosti vaihtavalla laatikolla kuin 600tkm nykien, mutta jokainen tavallaan.
    Meillä kaikki BMW automaattiaskiset myyntiautot myydään AINA hienosti toimivilla laatikoilla, mutta sen vuoksi ei ole tarvinnut turvautua vielä koskaan yhteenkään täysin turhaan öljynvaihtoon.

    Eli kukin toki tavallaan.

    Leave a comment:


  • Supa
    replied
    Originally posted by Hemi View Post
    Nykimisongelmia toki joissain laatikoissa on ja näistä toki juttua löytyy, mutta tämäkään ei mitenkään liity öljyihin tai niiden vaihtotiheyteen, vaan vika juontaa ihan muualle, eikä koskaan lopullisesti korjaannu öljyjen vaihdolla.
    Missä sitten on vika tällöin?

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by Thuppu View Post
    Ei kait ne GM:nkään laatikot varsinaisesti voitelun puutteeseen yleensä kuolleet. Nykimisongelmaa onkis sit sitäkin enemmän näiden kanssa, eli vaihteisto ei pelaa kuten ZF tai BMW on tarkoittanut...
    Ei, eivät todellakaan kuolleet edes GM laatikot öljyjen vaihtamattomuuteen, mutta se nyt on hyvä esimerkki siitä paljonko netistä löytyy juttua, mikäli ongelmia oikeasti on.
    Samoin kuin tästä läppäongelmasta, joka on todellisuutta myös Googlettamalla.
    Nämä täysin kuvitteelliset ZF laatikoiden öljyjen vaihtamattomuudesta johtuneet hajoamiset taasen ovat Googlenkin ulottumattomissa ja vielä vähemmän euroopan purkuautotoiminnassa (jossa oikeasti tiedetään jokaisen merkin/mallin vika-alttiit kohdat todella helposti ja ZF laatikot ei sitä todellakaan ole, vaan päinvastoin).
    Nykimisongelmia toki joissain laatikoissa on ja näistä toki juttua löytyy, mutta tämäkään ei mitenkään liity öljyihin tai niiden vaihtotiheyteen, vaan vika juontaa ihan muualle, eikä koskaan lopullisesti korjaannu öljyjen vaihdolla.

    Leave a comment:

Working...
X