Eli tästä on nyt kohta 10-vuotta väännetty BTCF:llä ja joko nyt alkaisi joltakin löytymään niitä kuvia/faktaa missä voi tutustua ennen aikojaan loppuun kuluneesta ZF automaattilaatikosta joka kiistatta on syntynyt riittämättömästä voitelusta?
Maailmanhan pitää olla jo täynnä juttuja ja kuvia hajonneista=loppuun kuluneista ZF laatikoista, koska maailmalla on jo iät ja ajat pyörinyt miljoonia bemareita näillä laatikoilla joihin ei koskaan ole öljyjä vaihdeltu?
Missä kohtaa ko.laatikoiden elinkaarta laukeamiset alkavat ja missä kohtaa öljynvaihtoihin hukatut pääomat saadaan ulosmitattua pidentyneenä elinkaarena?
Missä niitä ZF askeja on tuhansia päreinä....minä kun en vieläkään googlettamalla löydä yhtäkään joka olisi pettänyt selvästi puutteelliseen voiteluun? Miten tämä on mahdollista???
Automaattilaatikon öljynvaihdosta-riskit ja hyödyt? (Öljyt vaihdettu 9.10.06, KUVIA)
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Taas väärin.Originally posted by TheRipper View PostEdelleenkin sehän on BMW joka tuon ikiöljyterminologian on keksinyt ei ZF joka siis edelleenkin kehoittaa vaihtamaan öljyjä.
Ei sitä ”ikiöljyterminologiaa” ole suinkaan BMW keksinyt vaan se taas tulee ihan jostain muualta.
ZF EI myöskään kehota vaihtamaan BMW:n laatikoihin öljyjä...siis BMW:n spekseillä BMW:hen valmisettuihin laatikoihin, vaan omalla merkillä/mallilla/öljyillä valmistettuihin laatikoihin.
Nyt tuli sellaista tuubaa, että huhhuhhh....Originally posted by TheRipper View PostMutta totuushan toki on että juurikin tämä 6HP laatikko tuntuu olevan aikas susi jokatapauksessa kun niitä hajoilee milloin missäkin...tosin öljyjä vaihtamalla on päästy kiitettäviinkin kilometrisuoritteisiin, vaihtamatta taas laatikoita on hajoillut jo alle 150tkm.
Jos näin tosiaan on niin ilmeisesti löydän tuhansia keissejä Googlettamalla ja samalla löydän syyt ja selvät seuraukset siitä että vaihtamattomat öljyt syövät ko.laatikot.
Kerrotko edes yhden linkin missä voin tutustua kiistattomaan aineistoon johon sinä tämän täydin absurdin väitteesi perustat?
Eli mikä konkreettisesti sieltä 6HP laatikosta hajoaa ja siis kuluu 150tkm:n ajolla loppuun ilman öljynvaihtoja?
Sinulla on siis siitäkin selkeästi tietoa minkälaisella öljyn laatuluokalla se on suunniteltu toimivan ja että oikeasti jo 150tkm:ssä mennään suunnitellun äljylaadun alapuolelle? Missä voin tutustua tähän aineistoon?Originally posted by TheRipper View PostMutta eihän se nyt rakettitiedettä ole ymmärtää että öljykin vanhenee. Eihän moottorissakaan öljy 20 vuotta ja 400tkm kestä priimana vaan takuulla kyllä moottori sanoo sopimuksen irti aikaisemmin. Samalla lailla kuluvia ja liikkuvia osia on vaihteistoissakin ja kokoajan irtoaa materiaalia joka heikentää öljyn laatua....ja sitten kun suodatinkin on jo tiensä päässä niin hommahan on sitä myöden selvä.
Pointti on kuitenkin se että näitä laatikoita ei ole todellakaan suunniteltu toimivan vain uusilla öljyillä, vaan laatikon on ihan suunniteltu toimivan sen laatuisilla öljyillä kuin mitä ne koko laatikon eliniän ovat.
Sen laatikon kytkinlevyt/pakat loppuu ennen kuin ko.öljyjen laatu olisi huonompi kuin mitä on vaadittu.
No, ei kai astraali ja kristalliparantamisestakaan ”tarvitse vääntää” sen enempää, vaan kukin tulee autuaaksi omassa uskossaan.Originally posted by TheRipper View PostMutta turhahan tästä nyt on vääntää sen enempää. Jos haluaa olla vaihtamatta öljyjä ei kukaan pakota, ja jos haluaa pelata varman päälle ja pidentää laatikon käyttöikää niin vaihtaa öljyjä. Yksinkertaista. Ei tarvitse taistella. Kukin tyylillään.
Se mikä tässä tietenkin minua korpeaa että uskomalla ja jakamalla tätä vertaistukihuuhaata netissä Pentti Perusautoilijoille, saadaan BMW:kin ylläpidosta paljon kalliimpaa kuin mikä on tarkoitus ja tätä kautta se selvästi näkyy mm.vaihtoautomarkkinoilla kun kaikessa muussa oikeassa huoltamisessa on sitten säästelty.
Näin saadaan tehokkaasti ko.merkin jällleenmyyntiarvon putoamista kiihdytettyä...."kun sen vanhan bemarin pitäminen on niin kallista”...
Toisaalta, tässä autokaupassa on nähnyt senkin että loppujen lopuksi nämä täysin turhat öljynvaihdot aiheuttavat itsessään paljon enennän ongelmia, kuin vaihtamatta jättäminen.
Väitän että joka 3-4:s öljynvaihto epäonnistuu Suomessa joko määrän tai laadun suhteen ja näin tapahtuu ihan huoltoliikkeissäkin, ei vain ”kotisepillä”.
Jos tällä öljynvaihdolla oikeasti olisi minkäänlaista merkitystä ko.laatikoiden kestoikään, pitäisi tässäkin maassa jo purkuautoista revityt vaihtolaatikot olla loppunut jo aikoja sitten.
Kun kuitenkaan suureen osaan näistä ei kuitenkaan niitä öljyjä vaihdella, pitäisi jo näillä kilometrisuoritteilla olla ns.”kahden kerroksen väkeä”.
Eli ne öljyjä vaihtamattomat paljon ajetut askit pitäisi kaikki olla jo korkannut ja ne mihin on öljyjen kanssa läträtty, pitäisi selvästi erottua edelisistä.
Näin ei kuitenkaan ole, vaan niistä korkeiden ajosuoritteiden autoista löytyy aivan tasaisesti kumpiakin, niitä joihin on ja niitä joihin ei ole öljyjä vielä koskaan vaihdettu.
Näin ei voi olla mikäli näillä vaihdoilla ihan oikeasti on jotakin merkitystä.
Huuhaaseen saa toki tykönään uskoa ihan kuka tahansa, mutta tarvitseeko sitä jakaa kaikelle kansalle ”faktana” joka on ihan puhdasta mutua ja suoraan sanottuna paskapuhetta.
Leave a comment:
-
Edelleenkin sehän on BMW joka tuon ikiöljyterminologian on keksinyt ei ZF joka siis edelleenkin kehoittaa vaihtamaan öljyjä.Originally posted by Hemi View PostOnko tämä tieto? Missä voin tämän tiedon varmistaa todeksi, kun BMW:n huoltotiskillä väitetään ihan muuta?
Onko siis niin että ZF valmistaa BMW:lle sen vaatimin speksein long life laatikoita ja samalla bemarin selän takana kertoo että ilman öljynvaihtoja ko.laatikot kuitenkin korkkaa?
Mitäpä luulet kuinka kauan ZF tällä politiikalla valmistasi laatikoita BMW:lle?
Lisäksi, mitä ja missä kohtaa sieltä ZF:n askista kuluu loppuun/hajoaa jos öljyjä ei vaihdeta, eli toimitaan BMW:n oman huoto-ohjelman mukaan?
Missä voin tutustua ko.hajonneisiin laatikoihin?
Mutta totuushan toki on että juurikin tämä 6HP laatikko tuntuu olevan aikas susi jokatapauksessa kun niitä hajoilee milloin missäkin...tosin öljyjä vaihtamalla on päästy kiitettäviinkin kilometrisuoritteisiin, vaihtamatta taas laatikoita on hajoillut jo alle 150tkm.
Ja onhan ZF tästä opiksi ottanutkin ja kuulemma tehnyt huomattavia laatuparannuksia tuohon uuten 8HP versioon...Mutta tosin vasta aika näyttää miten todellisuudessa kestävät.
Mutta eihän se nyt rakettitiedettä ole ymmärtää että öljykin vanhenee. Eihän moottorissakaan öljy 20 vuotta ja 400tkm kestä priimana vaan takuulla kyllä moottori sanoo sopimuksen irti aikaisemmin. Samalla lailla kuluvia ja liikkuvia osia on vaihteistoissakin ja kokoajan irtoaa materiaalia joka heikentää öljyn laatua....ja sitten kun suodatinkin on jo tiensä päässä niin hommahan on sitä myöden selvä.
Mutta turhahan tästä nyt on vääntää sen enempää. Jos haluaa olla vaihtamatta öljyjä ei kukaan pakota, ja jos haluaa pelata varman päälle ja pidentää laatikon käyttöikää niin vaihtaa öljyjä. Yksinkertaista. Ei tarvitse taistella. Kukin tyylillään.
Leave a comment:
-
Onko tämä tieto? Missä voin tämän tiedon varmistaa todeksi, kun BMW:n huoltotiskillä väitetään ihan muuta?Originally posted by TheRipper View PostEiköhän kyse kuitenkin ole tismalleen samasta tuotteesta. Toki ohjelmoinnissa voi olla merkkikohtaisia eroja, mutta kyllä itse laatikko on sama ZF:n tehtaan portilta tullessaan kuin BMW:n tehtaaltakin tullessa. Ei BMW sinne mitään mekaanisia muutoksia ole tehnyt. Laatikko tulee yhtenä osana ja se naitetaan moottoriin sellaisenaan.
Ei yksi vihreä kyltti nyt laatikkoa kestävämmäksi tee...tai jos tekee niin tuommoisiahan kannattaisi lätkiä vähän joka paikkaan.
Onko siis niin että ZF valmistaa BMW:lle sen vaatimin speksein long life laatikoita ja samalla bemarin selän takana kertoo että ilman öljynvaihtoja ko.laatikot kuitenkin korkkaa?
Mitäpä luulet kuinka kauan ZF tällä politiikalla valmistasi laatikoita BMW:lle?
Lisäksi, mitä ja missä kohtaa sieltä ZF:n askista kuluu loppuun/hajoaa jos öljyjä ei vaihdeta, eli toimitaan BMW:n oman huoto-ohjelman mukaan?
Missä voin tutustua ko.hajonneisiin laatikoihin?
Leave a comment:
-
Nyt tarvii popcorneja. Jatkakaa pojat ihmeessä! En valita vaikka menis kuin oftopikkiin.
Leave a comment:
-
Eiköhän kyse kuitenkin ole tismalleen samasta tuotteesta. Toki ohjelmoinnissa voi olla merkkikohtaisia eroja, mutta kyllä itse laatikko on sama ZF:n tehtaan portilta tullessaan kuin BMW:n tehtaaltakin tullessa. Ei BMW sinne mitään mekaanisia muutoksia ole tehnyt. Laatikko tulee yhtenä osana ja se naitetaan moottoriin sellaisenaan.Originally posted by Hemi View PostEli nyt nämä öljynvaihtouskovaiset niin kovin ahkerasti haluavat sekoittaa ZF:n omat tuotteet, BMW:n tuotteisiin vaikka näillä ei todellakaan ole mitään tekemistä keskenään.
Ei yksi vihreä kyltti nyt laatikkoa kestävämmäksi tee...tai jos tekee niin tuommoisiahan kannattaisi lätkiä vähän joka paikkaan.
Leave a comment:
-
Väärin....taas kerran.Originally posted by böntti View PostJos et osaa lukea muuten kuin valikoivasti niin tuo on ZF:n suositus kaikille niiden valmistamille laatikoille. Niin kuin sanoin, BMW on päättänyt toisin mutta ZF on laatikon suunnitellut ja valmistanut. BMW:n tiskiltä tuota ohjetta ei löydy. Se on jokaisen itse mietittävä että kumpi tuntee laatikon paremmin, valmistaja vai käyttäjä. Se on sitten toki toinen juttu että vaikuttaako käytännön elämässä öljynvaihto laatikon kestoon sen elinkaaren aikana. GM:n laatikoihin en ottanut kantaa enkä ota nytkään.
Silloin kun ZF valmistaa laatikon BMW:lle, se valmistetaan BMW:n speksein ja BMW:n öljyä ja huolto-ohjetta silmälläpitäen.
Se mitä ZF antaa omina suosituksinaan ZF speksein valmistetuille laatikoille ja öljyille, ei liity mitenkään BMW:stä löytyvään laatikkoon.
BMW:ssä on satoja muitakin osia/osakokonaisuuksia joiden valmistajat/alihankkijat antavat omia huoltosuosituksiaan silloin kun myyvät ko.osia tarvikevaraosina, eikä se liity mitenkään itse auton valmistajaan ja sen antamaan huolto-ohjelmaan.
Eli vaikka se osa/osakokonaisuus päällisin puolin saattaa näyttää samalta kuin vastaava BMW:n merkillä/”lätkällä” varustettu osa, se ei välttämättä ole materiaaleiltaan tai mm.voitelultaan sama kuin vastaava autonvalmistajan merkillä oleva orggisosa.
ZF:n suositukset ovat ZF:n omia suosituksia, eikä ZF:llä ole mitään sanomista niihin laatikoihin mistä löytyy BMW:n vihreä speksikyltti ja näihin laatikoihin ZF EI ANNA HUOLTOSUOSITUKSIA, vaan ainoastaan niihin omiinsa mistä se BMW lätkä puuttuu (tämän voi kukin varmistaa ihan BMW:n maahantuojan tiskiltä tai/ja kysymällä asiaa suoraan ZF:ltä).
Eli nyt nämä öljynvaihtouskovaiset niin kovin ahkerasti haluavat sekoittaa ZF:n omat tuotteet, BMW:n tuotteisiin vaikka näillä ei todellakaan ole mitään tekemistä keskenään.
Leave a comment:
-
Jos et osaa lukea muuten kuin valikoivasti niin tuo on ZF:n suositus kaikille niiden valmistamille laatikoille. Niin kuin sanoin, BMW on päättänyt toisin mutta ZF on laatikon suunnitellut ja valmistanut. BMW:n tiskiltä tuota ohjetta ei löydy. Se on jokaisen itse mietittävä että kumpi tuntee laatikon paremmin, valmistaja vai käyttäjä. Se on sitten toki toinen juttu että vaikuttaako käytännön elämässä öljynvaihto laatikon kestoon sen elinkaaren aikana. GM:n laatikoihin en ottanut kantaa enkä ota nytkään.Originally posted by Hemi View PostLöytyykö tämä ”huoltosuositus” Suomen BMW:ltä ja mitä malleja tämä tarkalleen ottaen tarkoittaa? Entä GM laatikot?
Ja se nyt on päivän selvää että öljynvaihto ei korjaa hajonnutta lootaa. Ja tuossa ZF:n ohjeessa vaihdetaan vain öljypohjan irroituksella irtoava öljy, ilman huuhtelua.Last edited by böntti; 05-02-2015, 14:53.
Leave a comment:
-
Anna nyt hemi poikain vaihdella liemiä laatikkoon. Ei se ole keltään pois, paitsi heidän rahoistaan
Väitän, että huuhteluvaihto on pääsääntöisesti turhaa työtä. niitä lisäkilometrejä ei sinne laatikkoon tule.
Muuten säännöllisesti esim. 60tkm välein suodattimen ja sen ~ 4l vaihtamien laatikkoon ei liene hukattuja euroja
Ne paikat jotka steppilaatikosta voi hajota ei öljynvaihdolla korjaannu.
Leave a comment:
-
Löytyykö tämä ”huoltosuositus” Suomen BMW:ltä ja mitä malleja tämä tarkalleen ottaen tarkoittaa? Entä GM laatikot?Originally posted by böntti View PostSuomeksi:
ZF:n automaattivaihteistot on täytetty tarkoitukseen suunnitelluilla erikoisöljyillä. Erittäin korkeilla käyttölämpötiloilla öljy vanhenee nopeammin kuin tavallisissa olosuhteissa. Ajotyylistä riippuen (esim. monia suuren nopeuden ajosuoritteita ja urheilullinen ajotyyli), ZF suosittelee vaihteistoöljyn vaihtamista 80tkm-120tkm välein, tai viimeistään kahdeksan vuoden jälkeen.
Leave a comment:
-
On noita adaptaatioita tullut nollattua ja humppaus yms on korjaantunut hetkeksi, mutta lopulta tullut takaisin. Joskus tuo nollaus voi johonkin auttaa pysyvästikkin mutta monesti se on tuo hetkellisen "korjauksen" ja on lopulta tyhjä arpa.
Ja ZF:n vaihdelaatikot ei ole suunniteltu toimimaan ilman öljynvaihtoa, BMW on vain päättänyt näin. http://www.zf.com/brands/content/en/...hange-oil.html
ZF automatic transmissions are filled with specially developed oils. At very high operating temperatures, the oil ages faster than under normal conditions. Depending on the driving style (e.g., many trips at high speeds or sporty driving), ZF recommends a transmission oil change every 80 000 to 120 000 km, or after 8 years at the latest.
Suomeksi:
ZF:n automaattivaihteistot on täytetty tarkoitukseen suunnitelluilla erikoisöljyillä. Erittäin korkeilla käyttölämpötiloilla öljy vanhenee nopeammin kuin tavallisissa olosuhteissa. Ajotyylistä riippuen (esim. monia suuren nopeuden ajosuoritteita ja urheilullinen ajotyyli), ZF suosittelee vaihteistoöljyn vaihtamista 80tkm-120tkm välein, tai viimeistään kahdeksan vuoden jälkeen.Last edited by böntti; 05-02-2015, 00:51.
Leave a comment:
-
Meillä kaikki vaihdokit nollataan ja aina ne ovat tähän päivään mennessä muuttuneet enemmän tai vähemmän paremmaksi, mutta en toki kiistä sinunkaan kokemuksia.Originally posted by TJJ View PostEn minä ainakaan saanut, pelkällä adaptioiden nollauksella saa nykivät vaihdot ja huonosti toimivan laatikon (kunnes arvot asettuu ennalleen ja laatikko on taas samanlainen kuin aikaisemmin). Öljyjen vaihdolla saa pehmeät vaihdot ja nopeammin toimivan/vähemmän luistavan laatikon.
Toisaalta, ne mihin ollaan mm.kolarivaurioiden takia jousduttu öljyt vaihtamaan, ei todellakaan vaihda sen paremmin/erilailla kuin ihan nollattujen laatikoiden autotkaan.
Sanotaan kuitenkin niin että joo, muuttaahan se uusi öljy laatikon käytöstä jonkin verran, mutta ei se hirveästi tarvitse ajoa kun toiminta palaa siltä osin alkuperäiseen ”moodiin”.
Aika paskat laatikot ZF:n ja GM:n inssit ovat bemarille kuitenkin suunnitelleet ja valmistaneet jos vaativat koko ajan muutaman tuhatta ajetut öljyt sisälle jotta laatikko toimii niinkuin sen on suunniteltu toimivan?
Ottaen huomioon sen että nämä kuitenkin on ihan suunniteltu toimivan ilman öljynvaihtoja?
Leave a comment:
-
En minä ainakaan saanut, pelkällä adaptioiden nollauksella saa nykivät vaihdot ja huonosti toimivan laatikon (kunnes arvot asettuu ennalleen ja laatikko on taas samanlainen kuin aikaisemmin). Öljyjen vaihdolla saa pehmeät vaihdot ja nopeammin toimivan/vähemmän luistavan laatikon.Originally posted by Hemi View PostNollaa laatikon softa ja saat ihan saman vaikutuksen kuin öljynvaihdolla.
Leave a comment:
-
Nollaa laatikon softa ja saat ihan saman vaikutuksen kuin öljynvaihdolla.Originally posted by Kissvesala View PostYhen tapauksen tiiän missä auton omistaja ei huomannut minkäänlaista eroa laatikon käytökseen öljynvaihdon jälkeen ja se oli alle 100tkm ajettu pirssi. Eli siellä oli vielä hyvät ja puhtaat öljyt ennen vaihtoakin.
”Uudethan” ne öljyt ovat vain hetken, kunnes tilanne viskositeetin osalta vakioituu.
Leave a comment:
-
Jovain. Nyt ehkä paremmin ymmärrän.Originally posted by 1031 View PostEhkä kerroin epäselvästi, huuhtelin naftalla sen lämmönvaihtimen ja sen jälkeen laatikon täyttö huuhtelemalla uudella öljyllä (jolloin naftan jäänteet lauhduttimesta poistui öljyn mukana)
Mihin sinä Hemiä olisit tässä tarvinnut?
Vedin tuon hemin nimen mukaan ku se on yleensä melko lujana vastaan tätä laatikoiden öljynvaihtoa kautta linjan.
Saati tässä kun on naftalla huuhdeltu, mutta hyvä ettei sentään laatikkoa ja turbiinia
Kyllähän ne yleensä puhtailla öljyillä paremmin toimii nämä lodjut. Yhen tapauksen tiiän missä auton omistaja ei huomannut minkäänlaista eroa laatikon käytökseen öljynvaihdon jälkeen ja se oli alle 100tkm ajettu pirssi. Eli siellä oli vielä hyvät ja puhtaat öljyt ennen vaihtoakin.
Leave a comment:
Leave a comment: