Announcement

Collapse
No announcement yet.

Automaattilaatikon öljynvaihdosta-riskit ja hyödyt? (Öljyt vaihdettu 9.10.06, KUVIA)

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • TheRipper
    replied
    Originally posted by Hemi View Post
    BMW ei tosiaan itse rakenna laatikoita, niitä rakentaa BMW:lle sen alihankkijat BMW:ltä annetuin vaatimuksin, joista tämä Long Life on yksi.
    Paradoksihan tässä olisikin se että ZF valmistaisi ja BMW maksaisi
    LL-laatikoista ja kuitenkin BMW:n selän takan ZF kaikelle kansalle ilmoittaa että BMW:lle toimitetut laatikot ei ihan oikeasti olekkaan Long Life ja vielä ”kaupan päälle” antaa omat huoltosuositukset ohi BMW:n....
    Uskotko ihan oikeasti että näin tapahtuu ja että samalla ZF kusetetaa BMW:n osakkeenomistajia ottamalla LL-laatikoista hinnan, mutta toimittaen laatikoita mitkä kestävät 150tkm ilman öljynvaihtoja?
    No, kukin tykönään saa toki uskoa tässäkin asiassa salaliittoteorioihin, mutta kyllä totuus on se että BMW on niin iso ja vakavasti otettava asiakas BMW.lle että ihan aikuisten oikeasti homma vain ei toimi näin.
    Nyt en ihan ymmärrä mikä tässä se "salaliittoteoria" oikein on.

    ZF valmistaa vaihteistoja jotka BMW sitten ostaa itselleen.

    Eihän mikään taso tässä mitään tee toisen selän takana, eikä nyt ainakaan ZF ole ketään kusettanut.

    Myöskään tuossa LongLife öljyn käytössä ei ole mitään sekavaa. ZF on takuulla kertonut BMW:lle millaisia öljyjä sinne laitetaan.

    ZF on oman suosituksensa öljynvaihdoista tehnyt ja BMW omansa, ei siinäkään ole mitään ihmeellistä. Tämmöistä nyt tapahtuu monilla valmistajilla ja monilla merkeillä.

    Täälläkin foorumilla on linkitetty juttua siitä mikä on sekä ZF:n että BMW:n arvoima laatikon kestoikä ja muistaakseni se ei kummankaan tapauksessa ylittänyt paljoakaan 200tkm vai oliko 250tkm? En nyt muista joku viisaampi voisi sen tässä kaivaa esiin.
    Eli jos laatikko tuon jälkeen hajoaa se on heidän mukaansa ookoo ja näin ollen öljyt ovat kestäneet sen minkä lupaavat, eli laatikon eliniän.
    Ei taaskaan mitään ihmeellistä.
    ZF suosittaa öljyjen vaihtamista jos haluaa pidentää tuota arvioitua elinikää.
    Ei taaskaan mitään ihmeellistä.
    Tokihan laatikko voi kestää öljyjä vaihtamatta huomattavasti pidempäänkin ja vaihtoehtoisesti laatikko johon öljyt on vaihdettu voi hajota. Kaikki on mahdollista...siinäpä kait se pointti mikä kaikkien pitäisi sisäistää.

    Originally posted by Hemi View Post

    Toisaalta, noudattamalla BMW:n antamaa huolto-ohjetta, ollaan jo 20-vuotta oikeasti nähty että tämä Long Life systeemi toimii myös käytännössä ja jokainen turhaan tehty kallis öljynvaihto on oikeasti täysin turha..
    Todistapa tämä väite.
    Last edited by TheRipper; 06-02-2015, 18:09.

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by markok View Post

    Itse tehtynä tuo on niin halpa operaatio, että ei vaikuta auton käyttökuluihin mitenkään. Vaivaa hieman on, mutta jos tykkää harrastella niin jättää vaikka yhden vahauksen väliin ja vaihtaa sillä vaivalla laatikkoon öljyt.
    Eli huuhaan ja itsepetoksen voi perustella noinkin, ”kun ei maksa paljon mitään”????
    Ostatko minulta pakoputken kannatinlaakerihuoltoja 150+ALV...hoidan homman täältä etänä, ”eikä maksa paljon mitään”?
    Tasan yhtä paljon hyötyä kuin niistä laatikon öljynvaihdoista ja annan siitä takuun?

    Originally posted by markok View Post
    ... sinkityt autot kun ei vahaa tarvitse.
    Kuka sellaista on väittänyt? Sinä?

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by TheRipper View Post
    Herranlettas mies..ymmärrähän nyt että BMW EI RAKENNA LAATIKOITA vaan sen tekee ZF. Kuka niihin öljyt laittaa sitä en varmaksi tiedä, mutta ainakin jossain dokumentissa olen nähnyt että (ainakin jonkun valmistajan) laatikot toimitetaan autotehtaalle kuivina ja öljyt lisätään autotehtaalla kasauksen yhteydessä...toimitaanko näin BMW:llä sitä en tiedä.
    BMW ei tosiaan itse rakenna laatikoita, niitä rakentaa BMW:lle sen alihankkijat BMW:ltä annetuin vaatimuksin, joista tämä Long Life on yksi.
    Paradoksihan tässä olisikin se että ZF valmistaisi ja BMW maksaisi
    LL-laatikoista ja kuitenkin BMW:n selän takan ZF kaikelle kansalle ilmoittaa että BMW:lle toimitetut laatikot ei ihan oikeasti olekkaan Long Life ja vielä ”kaupan päälle” antaa omat huoltosuositukset ohi BMW:n....
    Uskotko ihan oikeasti että näin tapahtuu ja että samalla ZF kusetetaa BMW:n osakkeenomistajia ottamalla LL-laatikoista hinnan, mutta toimittaen laatikoita mitkä kestävät 150tkm ilman öljynvaihtoja?
    No, kukin tykönään saa toki uskoa tässäkin asiassa salaliittoteorioihin, mutta kyllä totuus on se että BMW on niin iso ja vakavasti otettava asiakas ZF:lle että ihan aikuisten oikeasti homma vain ei toimi näin, suurta asiakasta kusettamalla...vuosikymmeniä.

    Toisaalta, noudattamalla BMW:n antamaa huolto-ohjetta, ollaan jo 20-vuotta oikeasti nähty että tämä Long Life systeemi toimii myös käytännössä ja jokainen turhaan tehty kallis öljynvaihto on oikeasti täysin turha.

    Tämän allekirjoitan edelleen myös itse tasan niin kauan kunnes maailmalta alkaa kantautumaan tietoja ja näyttöä siitä että BMW:n oma huolto-ohje on väärä tai edes kyseenalainen.
    Nyt 20-vuoden vihreiden kylttien jälkeen mikään....EI MIKÄÄN osoita että näihin kalliisiin ja kuitenkin isossa mittakaavassa riskialttiisiin öljynvaihtoihin olisi pienintäkään aihetta.

    Tulemme näkemään muutaman vuoden sisällä ”julkisesti” muitakin miljoonan sahattuja bemareita laatikoilla joihin ei milloinkaan ole öljyjä vaihdettu, samalla kun edelleenkään päinvastaisesta ei ole eds nimeksi viitteitä.


    Originally posted by TheRipper View Post
    En vain ymmärrä mitä se Hemille kuuluu jos joku haluaa autoaan huoltaa hieman enemmänkin kuin "virallisessa" huolto-ohjelmassa kehoitetaan...eihän se nyt häneltä pois ole!
    Se ei minulle suoranaisesti kuulukkaan, mutta tässä kun kerran ko.asiasta keskustellaan ja näitä ihan uskomattomia/absurdeja väitteitä vaihtojen tarpeellisuudesta vakavalla naamalla heitellään, voin toki ilmaista myös oman mielipiteeni (tämähän on keskustelusaitti jossa kaikki voi esittää omat mielipiteensä/näkemyksensä, miksi siis en myös minä?).

    Minun mielipiteeni muuttuu tasan sekunnissa jos joku tuo pitävät todisteet siitä että öljyjenvaihdolla saavutetaan huollollisesti järkevää tulosta, eli että nämä satojen eurojen riskialttiit vaihdot ihan oikeasti maksavat itsensä jossain kohtaa takaisin.
    Eli käytännössä siinä kohtaa kun nämä laatikot maailmalla joihin öljyjä ei ole vaihdeltu EI esiinny näissä ”miljoona BMW:llä” jutuissa, vaan jutuissa joissa esitellään puutteelliseen voiteluun korkanneiden laatikoiden kytkinpakkoja/sisäosia.
    Nyt niitä ei löydy lainkaan ja öljynvaihtouskovaisten kiusaksi ensimmäiset vihreälätkäiset alkaa olemaan jo yksi pyörä paalinleuoissa...ihan ehjillä ZF automaateilla.
    Last edited by Hemi; 06-02-2015, 18:00.

    Leave a comment:


  • TheRipper
    replied
    Originally posted by Hemi View Post
    Miten on mahdollista että mm.tuolla Autobildin bemarilla on ajettu miljoona ilman yhtäkään öljynvaihtoa, jos kerran bemari tahallaan rakentelee hyviä laatikoita, mutta pistää niihin tietoisesti paskat öljyt (salaliittoteorioita?).
    Herranlettas mies..ymmärrähän nyt että BMW EI RAKENNA LAATIKOITA vaan sen tekee ZF. Kuka niihin öljyt laittaa sitä en varmaksi tiedä, mutta ainakin jossain dokumentissa olen nähnyt että (ainakin jonkun valmistajan) laatikot toimitetaan autotehtaalle kuivina ja öljyt lisätään autotehtaalla kasauksen yhteydessä...toimitaanko näin BMW:llä sitä en tiedä.

    Ja eikös tässä ollut kyse (muutenkin kyseenalaisesta) 6HP laatikosta eikä vanhasta pataraudasta 5HP joka tietysti tuossa Autobildin jutussa olevassa autossa on.
    Noissahan (ainakin osassa laatikoista) vaihteiston öljynvaihto jopa KUULUI huolto-ohjelmaan.

    Mutta tosiaan, pahasti tässä nyt mennään sivuraiteille joten tämä oli nyt minun puolestani tässä.

    En vain ymmärrä mitä se Hemille kuuluu jos joku haluaa autoaan huoltaa hieman enemmänkin kuin "virallisessa" huolto-ohjelmassa kehoitetaan...eihän se nyt häneltä pois ole!

    Leave a comment:


  • Limit
    replied
    [QUOTE=markok;3493077]
    Originally posted by 1031 View Post

    Meinasin itsekin laittaa lainauksen tuosta ekasta postauksestani, mutta ehdit ensin Pitäisi otsikko muotoilla siten, että tämä yksi herra ei näitä topicceja löytäisi. Onneksi tuo eka sivu pysyi asiassa niin ehkä joku löytää tästä apuakin. Itse tehtynä tuo on niin halpa operaatio, että ei vaikuta auton käyttökuluihin mitenkään. Vaivaa hieman on, mutta jos tykkää harrastella niin jättää vaikka yhden vahauksen väliin ja vaihtaa sillä vaivalla laatikkoon öljyt. Nämä sinkityt autot kun ei vahaa tarvitse.
    - Vaihdettu F10 528 automaattilaatikkoon öljyt ihan koneella ja lisäaineella"pesten" lahden öljypisteessä. Samalla vaihdettu öljynsuodatin paketti. Oli pohjaan integroitu. Autossa ei ollut mitään vikaa ennen vaihtoa, eikä tullut vaihdon jälkeenkään vikaa. Hiukan pehmeämmät vaihdot se toi kyllä mukanaan, eli nyt ei vaihtoja huomaa kuin kierrosmittarista. Menee kyllä erittäin mukavasti. Autolla on nyt ajeltu 80tkm. On siis viimeinen 3.0i kuutos koneinen laite. Hintaa hommalle tuli 620€. Ei paha. Ja homma toimi ainakin näin vaihdettuna. Ihan mielenkiinnosta homman teetätin.

    Leave a comment:


  • markok
    replied
    [QUOTE=1031;3492855]
    Originally posted by markok View Post
    En löytänyt foorumilta selkeitä ohjeita kuinka tehdä itse oikeaoppinen öljynvaihto automaattilaatikkoon eikä oikein googlekaan löytänyt hyviä selkeitä ohjeita niin avataan aiheesta uusi topic. Kaikki aikaisemmat öljyjä koskevat topicit ovat menneet väittelyksi pitääkö öljyt vaihtaa vai ei niin yritetään edes tämä pitää siistinä ilman väittelyä tarpeellisuudesta.

    Olen alkanut miettimään jos vaihtaisi itse öljyt omaan ZF6HP19 laatikkoon kun paikallisille korjaamoille on pitkät jonot ja säästäisihän tuossa jonkun satasen. Kaipailisin kuitenkin muutamia vinkkejä niiltä jotka ovat näitä ennen tehneet.

    QUOTE]

    Näinhän tämäkin ketju meni sitten ***tuiksi. Itse tuli kanssa luettua lähes kaikki säikeet näistä automaatin öljynvaihdoista, ja voin sanoa sen että tiedonhaun kannalta rupesi kyllä tökkimään monesti pahemman kerran tämä juupas eipäs väittely.

    Jos aikani olisi rahaa, tuolla juupas eipäs vaittelyyn käytetyllä ajalla olisi varmasi kustantanut jo öljynvaihdon kustannukset.

    Ehdottaisin seuraavaa: öljyn vaihtoon laatikko tyyppi kohtaiset keskustelut, että miten vaihto tehdään etc..

    Ts. "Hemi vs muut, vapaa keskustelu"

    Ja sitten ihan oma ketju jonne saisivat postailla sitten yllinkyllin ja mielin määrin ne jotka haluavat väitellä öljynvaihtojen tarpeellisuudesta.(täällähän kyllä taitaa ollakin jo sellaisia ketjuja ennestään joissa samat juupaseipäs keskustelut jatkuvat maailman tappiin, miksei näistä avata sarjanumerollaan seuraavaa -> tyyliin Automaattilaatikon öljynvaihto hyödyt/haitat osa xxx

    Kommenttini ei ole tarkoitettu ketään vastaa, eikä minulla ole mitään sitä vastaan että esittää mielipiteensä asioista.
    Mutta kannattaisi kyllä katsoa se ketjun aloittajan viesti ja kunnioittaa sitä.
    Meinasin itsekin laittaa lainauksen tuosta ekasta postauksestani, mutta ehdit ensin Pitäisi otsikko muotoilla siten, että tämä yksi herra ei näitä topicceja löytäisi. Onneksi tuo eka sivu pysyi asiassa niin ehkä joku löytää tästä apuakin. Itse tehtynä tuo on niin halpa operaatio, että ei vaikuta auton käyttökuluihin mitenkään. Vaivaa hieman on, mutta jos tykkää harrastella niin jättää vaikka yhden vahauksen väliin ja vaihtaa sillä vaivalla laatikkoon öljyt. Nämä sinkityt autot kun ei vahaa tarvitse.

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by TheRipper View Post
    Nyt tuli böntiltä niin hyvää tekstiä että vaikea tuohon on enään mitään lisätä.

    Sen sanon että eihän millään ZF:n tapainen valmistaja voisi jokaiselle automerkille jolle laatikoita tekee (ja niitähän riittää) tehdä eri laatikon. Sehän ei olisi mitenkään tuottavaa toimintaa. Yksinkertaisesti täysin kannattamatonta.

    Samoja laatikoita sieltä lähetetään jokaiselle auton valmistajalle. Ei BMW tässä suhteessa ole poikkeus.

    Ja kyllä minä itse enemmän luottaisin VALMISTAJAN suosituksiin kuin mihinkään muuhun. Kyllä he tietävät miten heidän tuotteensa toimii ja kestää.

    Auton valmistajilla taas on ihan omat syynsä tehdä omia huolto-ohjelmiaan ja ne ovat sitten ihan oma lukunsa.

    Yhdysvalloissa ajosuoritteet ovat huomattavasti suurempia kuin euroopassa, ja siellä mentaliteetti on että osien pitäisi myös kestää se ajosuorite siksi huolto-ohjelmatkin ovat laajempia. Ei se laatikko siellä eri ole, eikä myöskään suositusöljy. Siellä vain halutaan maksimoida kestävyys.

    Niin ja sitten vielä onhan netti täynnä ZF-laatikoiden hajoamiskertomuksia. Tältä foorumiltakin löytyy useita tapauksia. Mikä näissä hajoamiskertomuksissa yleensä on yhteistä? No se että siellä on ollut alkuperäiset öljyt paikallaan...
    Sitten on myös netti pullollaan kertomuksia laatikoista joilla on ajettu 500tkm+ ilman ongelmia kun öljyjä on vaihdettu.

    Hemin käsityksen mukaan tietysti tässä olisi kyse vain huonosta tuurista tai muusta "huuhaasta"...

    Olisi itseasiassa erittäin mielenkiintoista tehdä oikein testi laatikoiden kunnosta.

    Valittaisiin testiin vaikkapa 10 250tkm ajettua 6HP laatikkoa, viiteen olisi vaihdettu öljyt ja viiteen ei. Purettaisiin laatikot ihan atomeiksi (tyylin TM käyttötesti mootorin purku) ja tutkittaisiin kaikki osat...sillä saataisiin sitä kaivattua faktatietoa laatikoiden kunnosta ja onko öljyjen vaihtamisesta hyötyä vai ei.

    Mutta tällainen testihän tulisi kovin kalliiksi, mutta olisi silti mielenkiintoinen. Noh jos voitan viikonloppuna lotossa niin lupaan tämän testin järjestää!
    Näytätkö vielä ne topikit hajonneista ZF laatikoista jotka selvästi ovat hajonneet voitelun puutteeseen (päästään yhdessä tämä kiistattomasti toteamaan), ei siis epäonnistuneeseen öljynvaihtoon johtuvat ongelmat, väärän rengastuksen aiheuttamat ongelmat tai pakkirummun halkeamiset?

    Entä missä ne kaikki miljoonat muut rikkinäiset laatikot ovat maailmalla joihin öljyjä ei ole vaihdettu 15-20-vuoteen?
    Eli näytätkö minulle yhden jutun maailmalta jossa ne oikeasti kuluvat pakkojen levyt ovat ZF.stä kuluneet loppuun (vai riittääkö että ”laatikon henki/käyttömäällikkö" on poistunut laatikosta)?

    Miten on mahdollista että mm.tuolla Autobildin bemarilla on ajettu miljoona ilman yhtäkään öljynvaihtoa, jos kerran bemari tahallaan rakentelee hyviä laatikoita, mutta pistää niihin tietoisesti paskat öljyt (salaliittoteorioita?).
    Last edited by Hemi; 06-02-2015, 13:47.

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by böntti View Post
    Se on kato tuossa absoluuttisten totuuksien ja jyrkkien faktojen maailmassa semmonen homma että ohjeen mukaan mennään, oli mikä oli. Siellä Jenkeissä se loota vaatii sen öljynvaihdon kun BMW:n raamatussa lukee niin. Täällä Euroopassa öljyjä ei tarvitse vaihtaa, perustelu sama. Lopputuloskin on varmaan sama molemmissa kun kerta noudatettiin ainoaa totuutta eli autonvalmistajan (laatikon jälleenmyyjän) ohjetta?
    Ei ei mennä tietenkään ”ohjeen mukaan” jos vain on tiedossa syys/seuraussuhde, eli oikeasti tiedetään mitä siitä öljyjen vaihtamattomuudesta seuraa (Mitä?).
    Nyt vain on niin että edelleen meiltä ikävästi puuttuu maailmalta ne miljoonat riittämättömään voiteluun korkanneet ZF laatikot, koska suureen osaan niitä öljyjä ei ole edelleenkään vaihdettu (nyt kuitenkin alkaa olemaan 20-vuotta vanhemmilla taipaletta takana ja paali alkaa isolla osalla olemaan jo suhteellisen lähellä).
    Itse asiassa päinvastoin, koska niin Suomesta kuin maailmaltakin tulee koko ajan viestiä kuinka näillä on ajeltu aivan yhtä pitkiä ja jopa pidempiä siivuja ilman ensimäistäkään öljynvaihtoa.
    Eli maailmalta ei kantaudu minkäänlaistaviestiä siitä että nämä paljon ajetut yksilöt joihin ei öljyjä ole koskaan vaihdettu, eroaisivat luotettavuudeltaan mitenkään siitä ryhmästä joissa öljyjen kanssa on läträtty ja niistä kova raha maksettu.
    Nyt 15-20-vuoden jälkeenhän meillä pitäisi selvästi olla ”kahden kerroksen väkeä”, eli osasta vihreälätkäisiä pitäisi laatikoiden paukkua jatkuvalla syötöllä ja seuraukset olisivat helposti luettavissa laatikon kuluvia osia tarkastelemalla.
    Näin ei ole suinkaan tapahtunut, vaan nämä 15-20-vuotiaat öljyjä vaihtamattomat yksilöt porskuttavat aivan samaan tahtiin kohti paalinleukoja kuin ne joihin on hukattu pääomia turhiin öljynvaihtoihin.

    Eli, miksi ihmeessä meidän pitäisi olla uskomatta BMW:n omaa huolto-ohjetta jos kerran mistään vastakkaisesta ei ole viitettäkään, vaan itse asiassa BMW:n kanta on jo oikeasti osoittautunut oikeaksi.

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by böntti View Post
    Alappa sinä nyt kaivaa faktaa siitä että bemujen laatikot eroaa jotenkin ratkaisevasti niistä ZF:n tehtaan ruohonleikkureiden vaihteistoista. Myöskin niistä BMW:n special-öljyistä olis kiva saada todellista tietoa. Nuo sun merkkikohtaiset laatikot ja öljyt on täyttä höpötystä niin kauan kuin näytät asian tueksi jotain todisteita.
    BMW:n kanta on sinun mielestä ainoa oikea, se ei kuitenkaan tee asiasta mitään yleistä ja automaattista totuutta, varsinkaan kun et osaa perustella sitä mitenkään muuten kuin toteamalla että BMW:n auto, BMW:n ohjeet.
    Ai, minunko tarvitsee todistaa että joulupukki on olemassa....
    Bemarilla ilmoitetaan että Long Life = Kestää sen mitä laatikko muutenkin...ja jos sitten halutaan ne öljyt kuitenkin vaihtaa, niin pitäisi olla näyttöä siitä MIKSI ne pitää vaihtaa. Missä se näyttö on?


    Originally posted by böntti View Post
    edit. Yksittäistapauksia kannattaa katsella juu. Kyllä minäkin tiedän 100tkm-150tkm ajetun F11 530d:n josta poksahti ZF8HP70 mutta ei se tarkoita kokonaisuudessa vielä mitään. Kävin siihen nimittäin "uuden" laatikon flässäämässä ja koodaamassa. Auto oli tuotu Saksasta ja laatikkovika oli ilmennyt kotimatkalla.
    ”Poksahti”...tämä on kovin yleisesti käytetty termi tässä yhteydessä, mutta mitä se käytännössä tarkoittaa?
    Eli mitä sieltä laatikosta ”poksahtaa” jos niitä öljyjä ei tasaisin väliajoin vaihdeta?
    Pullon/laatikon korkkiko ”poksahtaa” ja laatikkoa käyttävä henki pääsee laatikosta karkuteille?
    Tämä hengen karkaaminen olisi siis vältetty vaihtamalla öljyjä jo heti uutena?

    Leave a comment:


  • jake2710
    replied
    Varmaan monessakaan tapauksessa ei laatikon öljyjä olisi vaihdeltu, jollei ne liittimen kohtaa tihkuttaisi ja lopuksi alkaisi temppuilemaan vähäisen öljymäärän takia. Helposti siinä vaihdossa jää myös se 1-2 l liian vähän öljyä laatikkoon. Öljynvaihto varmaan ihan hyvä, jos se tehdään oikein. Ehkä vaan tuo öljyn määrä on se suurin syy näille vaihdoille? Jos oikea määrä öljyä, niin en usko että silloin vaihdosta suurtakaan hyötyä?
    Last edited by jake2710; 06-02-2015, 11:26.

    Leave a comment:


  • 1031
    replied
    [QUOTE=markok;3443061]En löytänyt foorumilta selkeitä ohjeita kuinka tehdä itse oikeaoppinen öljynvaihto automaattilaatikkoon eikä oikein googlekaan löytänyt hyviä selkeitä ohjeita niin avataan aiheesta uusi topic. Kaikki aikaisemmat öljyjä koskevat topicit ovat menneet väittelyksi pitääkö öljyt vaihtaa vai ei niin yritetään edes tämä pitää siistinä ilman väittelyä tarpeellisuudesta.

    Olen alkanut miettimään jos vaihtaisi itse öljyt omaan ZF6HP19 laatikkoon kun paikallisille korjaamoille on pitkät jonot ja säästäisihän tuossa jonkun satasen. Kaipailisin kuitenkin muutamia vinkkejä niiltä jotka ovat näitä ennen tehneet.

    QUOTE]

    Näinhän tämäkin ketju meni sitten ***tuiksi. Itse tuli kanssa luettua lähes kaikki säikeet näistä automaatin öljynvaihdoista, ja voin sanoa sen että tiedonhaun kannalta rupesi kyllä tökkimään monesti pahemman kerran tämä juupas eipäs väittely.

    Jos aikani olisi rahaa, tuolla juupas eipäs vaittelyyn käytetyllä ajalla olisi varmasi kustantanut jo öljynvaihdon kustannukset.

    Ehdottaisin seuraavaa: öljyn vaihtoon laatikko tyyppi kohtaiset keskustelut, että miten vaihto tehdään etc..

    Ts. "Hemi vs muut, vapaa keskustelu"

    Ja sitten ihan oma ketju jonne saisivat postailla sitten yllinkyllin ja mielin määrin ne jotka haluavat väitellä öljynvaihtojen tarpeellisuudesta.(täällähän kyllä taitaa ollakin jo sellaisia ketjuja ennestään joissa samat juupaseipäs keskustelut jatkuvat maailman tappiin, miksei näistä avata sarjanumerollaan seuraavaa -> tyyliin Automaattilaatikon öljynvaihto hyödyt/haitat osa xxx

    Kommenttini ei ole tarkoitettu ketään vastaa, eikä minulla ole mitään sitä vastaan että esittää mielipiteensä asioista.
    Mutta kannattaisi kyllä katsoa se ketjun aloittajan viesti ja kunnioittaa sitä.

    Leave a comment:


  • TheRipper
    replied
    Nyt tuli böntiltä niin hyvää tekstiä että vaikea tuohon on enään mitään lisätä.

    Sen sanon että eihän millään ZF:n tapainen valmistaja voisi jokaiselle automerkille jolle laatikoita tekee (ja niitähän riittää) tehdä eri laatikon. Sehän ei olisi mitenkään tuottavaa toimintaa. Yksinkertaisesti täysin kannattamatonta.

    Samoja laatikoita sieltä lähetetään jokaiselle auton valmistajalle. Ei BMW tässä suhteessa ole poikkeus.

    Ja kyllä minä itse enemmän luottaisin VALMISTAJAN suosituksiin kuin mihinkään muuhun. Kyllä he tietävät miten heidän tuotteensa toimii ja kestää.

    Auton valmistajilla taas on ihan omat syynsä tehdä omia huolto-ohjelmiaan ja ne ovat sitten ihan oma lukunsa.

    Yhdysvalloissa ajosuoritteet ovat huomattavasti suurempia kuin euroopassa, ja siellä mentaliteetti on että osien pitäisi myös kestää se ajosuorite siksi huolto-ohjelmatkin ovat laajempia. Ei se laatikko siellä eri ole, eikä myöskään suositusöljy. Siellä vain halutaan maksimoida kestävyys.

    Niin ja sitten vielä onhan netti täynnä ZF-laatikoiden hajoamiskertomuksia. Tältä foorumiltakin löytyy useita tapauksia. Mikä näissä hajoamiskertomuksissa yleensä on yhteistä? No se että siellä on ollut alkuperäiset öljyt paikallaan...
    Sitten on myös netti pullollaan kertomuksia laatikoista joilla on ajettu 500tkm+ ilman ongelmia kun öljyjä on vaihdettu.

    Hemin käsityksen mukaan tietysti tässä olisi kyse vain huonosta tuurista tai muusta "huuhaasta"...

    Olisi itseasiassa erittäin mielenkiintoista tehdä oikein testi laatikoiden kunnosta.

    Valittaisiin testiin vaikkapa 10 250tkm ajettua 6HP laatikkoa, viiteen olisi vaihdettu öljyt ja viiteen ei. Purettaisiin laatikot ihan atomeiksi (tyylin TM käyttötesti mootorin purku) ja tutkittaisiin kaikki osat...sillä saataisiin sitä kaivattua faktatietoa laatikoiden kunnosta ja onko öljyjen vaihtamisesta hyötyä vai ei.

    Mutta tällainen testihän tulisi kovin kalliiksi, mutta olisi silti mielenkiintoinen. Noh jos voitan viikonloppuna lotossa niin lupaan tämän testin järjestää!

    Leave a comment:


  • böntti
    replied
    Semmonen tuli muuten mieleen että kysyin reilu vuosi sitten kahdestakin merkkiliikkeestä 8HP:n öljynvaihdosta. Molemmilla tiskeillä tuumattiin kutakuinkin että "LL mutta se on toinen juttu että paljonko se LL on" ja kertoivat kyllä tehneensä vaihtoja useammin kuin pari kertaa, toisessa paikassa jopa epävirallisesti suosittelivat jos meinaa pitää auton pidempään. Jäi sitten vaihtamatta, en ole öljynvaihtouskovainen vaikka tässä topikissa on jo vissiin parikin kertaa semmoiseksi moitittu. Milloin Hemi sinä olet käynyt kysymässä mielipidettä asiaan?
    Last edited by böntti; 05-02-2015, 23:13.

    Leave a comment:


  • böntti
    replied
    Originally posted by Kissvesala View Post
    Eikai ne sentään jenkkien malleihin eri laatikoita ja öljyjä laita
    Se on kato tuossa absoluuttisten totuuksien ja jyrkkien faktojen maailmassa semmonen homma että ohjeen mukaan mennään, oli mikä oli. Siellä Jenkeissä se loota vaatii sen öljynvaihdon kun BMW:n raamatussa lukee niin. Täällä Euroopassa öljyjä ei tarvitse vaihtaa, perustelu sama. Lopputuloskin on varmaan sama molemmissa kun kerta noudatettiin ainoaa totuutta eli autonvalmistajan (laatikon jälleenmyyjän) ohjetta?
    Last edited by böntti; 05-02-2015, 22:59.

    Leave a comment:


  • Kissvesala
    replied
    Originally posted by Hemi View Post
    Höpö höpö, ei todellakaan tarkoita....paitsi ehkä jenkkien vientimalleja.
    Eikai ne sentään jenkkien malleihin eri laatikoita ja öljyjä laita

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎