Announcement

Collapse
No announcement yet.

Automaattilaatikon öljynvaihdosta-riskit ja hyödyt? (Öljyt vaihdettu 9.10.06, KUVIA)

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • E39-530A
    BTCF Member
    • Feb 2007
    • 938
    • Espoo

    Originally posted by himonussija View Post
    Saattaa pakoputken päällä olla öljyä tai jos ovat sitä lotranneet auton pohjaan niin sitä tippuu putkiston päälle jonkun aikaa.
    Jep. Katselin autoa nosturilla eikä merkkiäkään öljystä ollut laatikon öljypohjan tiivisteen ympärillä, ei täyttö- eikä poistopropun luona eikä lauhdutinputkien liitoksissa laatikon päässä. Itse lauhdutin on niin jemmassa, etten sen luokse nähnyt. Toki ihan varma jos haluaisi olla, niin laatikossa pitäisi olla paineet päällä, jotta vuodon voisi varmasti havaita, mutta huuhtelumenetelmällä lotratessa sitä voi olla juuri pakoputken luona.

    Originally posted by himonussija View Post
    Mulla -96 523iA ja sama juttu. Kylmillä öljyillä aina nykäisee 1->2 vaihtaessa jos hitaasti lähtee kiihdyttämään ja ykkösellä sellanen ininä kuuluu laatikosta vähän niinkun ralliautoissakin kuuluu. Jos vähän reippaammin lähtee liikenteeseen niin sit vaihtaa tasaisemmin. Uskon että on täysin normaalia kun lämpimänä kuitenkin nuo ominaisuudet häviää. Absoluuttinen sävelkorvani toki havaitsee myös lämpimänä pienen inahduksen 1->2 vaihdossa, mutta ei sekään normaalista poikkeavaa ääntä ole.
    Itselläni on vähän vastaava ominaisuus. Ensimmäinen tai ensimmäiset liikkeellelähdöt ykkösellä ovat sellaisia luistavia ja veteliä, aivan kuin muunnin olisi vähillä öljyillä tms. ja sitten se kakkoselle vaihto nykäisee. Näin siis kylmänä. Powermaticilla sanoivat 5HP19-askin yhdeksi perustyyppi(hajoamis)viaksi vapaakytkimen pettämisen, jolloin eteenpäin liikkeellelähtö on sellainen kuminauhamaisen hankala ja lopuksi kun se pettää kokonaan, niin eteenpäin ei meinaa sitten päästä ollenkaan. Tämä tulee tosin kuulemma siellä 200tkm paikkeilla, jos on tullakseen.

    Minulla aina ykkösellä liikkeelle lähdössä ja ajellessa kuuluu ko. vaihteella sellainen etäisesti manuaaliaskin peruutusvaihdetta muistuttava ääni; ei tosin yhtä terävä, mutta sellainen "turbiinimainen". Ja sen myös huomaa viimeistään kakkoselle vaihdossa. Mutta kakkosvaihteella ei sitten kuulu mitään.

    Edit: Kyllä minullakin kakkoselle vaihto ykköseltä lämpimänäkin päästää edelläkuvattua ääntä. Olisi hauska testailla ristiin E39:n kutoskoneiden steppejä. Ei viitsisi hakea sitä varten koeajoon kaupoilta...

    Ps. Toinen kyseisen askin tyyppivika on kuulemma muuntimen hajoaminen, joka ilmenee tärinänä siellä 90km/h tienoilla.
    Last edited by E39-530A; 31-03-2008, 21:14.
    E92 335iA -08

    ---
    ex E34 540iA -93
    ex E90 325iA -05
    ex E39 530iA -00
    ex Toyota Avensis
    ex 4x Toyota Corolla (-83 -> -03)

    Comment

    • Bmw Master
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2004
      • 13155
      • Kokomo

      Onko minusta tullut sokea vai mitä, mutta en nyt löytänyt ohjetta ja öljysuositusta 528ia prefacelift steppiin. Eikös siinä ole ZF laatikko eikä GM niinkuin monessa ohjeessa täällä näkyy olevan?

      Comment

      • -Tapi
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2004
        • 3117
        • Välisuomi

        Originally posted by E39-530A View Post
        Toinen kyseisen askin tyyppivika on kuulemma muuntimen hajoaminen, joka ilmenee tärinänä siellä 90km/h tienoilla.
        Lisätietona tuohon, että tuo johtuu turbiinilukituksen kitkapintojen kiillottumisesta, jolloin lukitsemishetkellä tulee pätkittäistä luistoa.
        ---

        Comment

        • teropa
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2005
          • 3855
          • Oulu

          Pikkasen OT mutta:

          Kertokaas kuinka normaalia on facelift E39 530dA:ssa (GM:n lootalla siis) semmonen aika raju nykäisy kun täyskaasukiihdytyksen päätteeksi nostaa jalan kaasulta pois. Nykäsy tulee kun vaihde vaihtuu isommalle. Ainakin kahdessa 530dA:ssa olen tuon ilmiön havainnut. Mutta en kaikissa.

          Onko vakava, ja mistähän mahtaa johtua? Korjaantuisko laatikkoölsän vaihdolla? Yksi missä tuon havaitsin oli ajettu n. 130tkm, eikä nykäsy ollut kovin paha. Toinen, jota kokeilin vasta oli ajettu n. 200tkm ja nykäsy oli tässä aika raju.

          Bensoissa en ole tätä hoksinut yhdessäkään. Ei anna kovin hienostunutta kuvaa laatikosta, jos reippaan kiihdytyksen päätteeksi lähtee paikat hampaista...

          Tero
          E60 520dA M-sport
          ---Ex
          E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
          E90 330iA, 325iA, 320dA
          E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
          E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

          PPL(A)

          Comment

          • jbu
            Bimmer Rookie
            • Feb 2007
            • 70

            Originally posted by teropa View Post
            Nykäsy tulee kun vaihde vaihtuu isommalle. Ainakin kahdessa 530dA:ssa olen tuon ilmiön havainnut. Mutta en kaikissa.
            Tero
            Itselläni ainakin jonkin verran rykäsee. 130000 ajettu 530DA vm 2002. Muistaakseni aiemmassa volvossani oli sama ilmiö bensaturbokoneessa. En ole edes tämän vuoksi kiinnittänyt asiaan suurempaa huomiota. Ajattelin sen olevan normaalia, kun kierrokset ei ole vielä laskeneet sopivaksi ennen vaihotapahtumaa.
            Jos tuota nykäisyä ei tule, niin onko vaihtotapahtuma sitten vain pehmeämpi, vai vaihtaako hieman myöhemmin isommalle?
            -jbu

            Comment

            • teropa
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2005
              • 3855
              • Oulu

              Originally posted by jbu View Post
              Itselläni ainakin jonkin verran rykäsee. 130000 ajettu 530DA vm 2002. Muistaakseni aiemmassa volvossani oli sama ilmiö bensaturbokoneessa. En ole edes tämän vuoksi kiinnittänyt asiaan suurempaa huomiota. Ajattelin sen olevan normaalia, kun kierrokset ei ole vielä laskeneet sopivaksi ennen vaihotapahtumaa.
              Jos tuota nykäisyä ei tule, niin onko vaihtotapahtuma sitten vain pehmeämpi, vai vaihtaako hieman myöhemmin isommalle?
              -jbu
              Sain jo privaakin tästä. Eräällä foorumilaisella nyki 530da loota tuossa tilanteessa kanssa kovasti, ja kohta sen jälkeen turbiini halkesi. Ei tietenkään tarkoita sitä, että kaikki tekisi niin, tai että noita edes voisi liittää toisiinsa noita asioita. Mutta on hiukan hälyttävää kyllä.

              Ilman tuota nykäsyä vaihtotapahtuma on vain paljon pehmeämpi, siinäpä se. Kaikki 530da:t eivät tosiaankaan tuota tee.

              Tero
              E60 520dA M-sport
              ---Ex
              E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
              E90 330iA, 325iA, 320dA
              E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
              E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

              PPL(A)

              Comment

              • -Tapi
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2004
                • 3117
                • Välisuomi

                Originally posted by teropa View Post
                kun täyskaasukiihdytyksen päätteeksi nostaa jalan kaasulta pois. Nykäsy tulee kun vaihde vaihtuu isommalle. Ainakin kahdessa 530dA:ssa olen tuon ilmiön havainnut. Mutta en kaikissa.
                Ihme ettet kaikissa. Tuon rajuus riippuu tietysti laatikon portaista, eli missä ohjelmassa ollaan menossa oppimisen kannalta. Tuo ominaisuus on haasteellinen poistaa isomassaisen Dieselin kohdalla varsinkin. Muunmuassa tämän takia bensastepit ovat huomattavasti sivistyneempiä käytökseltään kuin dieselien vastaavat. Olen ajellut nyttemmin arkiajoa 540iA:lla ja yllättynyt kuinka unohdin että sen loota kuuntelee konetta niin paljon sulavammin kuin 530dA:ssa.

                EDIT: Ominaisuus seuraa siis siitä että osalla opituista ohjelmaportaista loota ei vaihda reilumman kaasunkäytön jälkeen isommalle koska se odottaa samanlaisen kaasunkäytön jatkuvan mutta jos se ei jatku tietyllä aikajaksolla, niin se vaihtaa isommalle, jolloin moottorin kierrokset suhteessa nopeuteen ovat kovat ja varsinkin dieselin kohdalla se tarkoittaa paljon massa mikä hiljennetään isoa vaihdetta vasten kerralla ja se aiheuttaa nykäyksen.
                Last edited by -Tapi; 02-04-2008, 08:06.
                ---

                Comment

                • teropa
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2005
                  • 3855
                  • Oulu

                  Joo osapuilleen noin olen sen nykäyksen itekki taikinoinut.

                  Onko tuolle tehtävissä mitään? Auttaako lootan adaptaatioarvojen nollaus, ja uudelleen"opetus" ?

                  Kaikki eivät tee tuota häiritsevästi. Muistan joku viikko takaperin 2002 530dA jonka hakasin nahkahousuilta, niin oli oikeenkin sivistynyt eikä kyllä nykäissyt just ollenkaan tommosen kiihdytyksen jälkeen. Itekki ihmettelin.

                  Tero
                  E60 520dA M-sport
                  ---Ex
                  E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
                  E90 330iA, 325iA, 320dA
                  E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
                  E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

                  PPL(A)

                  Comment

                  • Bmw Master
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2004
                    • 13155
                    • Kokomo

                    Originally posted by Bmw Master View Post
                    Onko minusta tullut sokea vai mitä, mutta en nyt löytänyt ohjetta ja öljysuositusta 528ia prefacelift steppiin. Eikös siinä ole ZF laatikko eikä GM niinkuin monessa ohjeessa täällä näkyy olevan?
                    Jees, eli ZF5hp18 (A5S310Z) siellä siis on, eli sama kuin e34. Tosin kytkinpakat eri osanumerolla. Eroaako nuo laatikot muuten toisistaan?

                    Mitä öljyä tuonne? E34 laatikkoon menee Dexron3, vaatiiko e39 laatikon erilaiset kytkinpakat eri öljyn?

                    Comment

                    • Kentsu
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jul 2004
                      • 1397
                      • Tuusula

                      Originally posted by Bmw Master View Post
                      Jees, eli ZF5hp18 (A5S310Z) siellä siis on, eli sama kuin e34. Tosin kytkinpakat eri osanumerolla. Eroaako nuo laatikot muuten toisistaan?

                      Mitä öljyä tuonne? E34 laatikkoon menee Dexron3, vaatiiko e39 laatikon erilaiset kytkinpakat eri öljyn?
                      Varmasti Dexron 3:lla toimii ihan hyvin ja miksipä ei jos tarkoitus vaihdella noita öljyjä jatkossakin. Itse laittaisin sitä Esson "ikiöljyä" mitä tehdas suosittelee, koodia en tietenkään muista mutta search auttanee...

                      Edit: tuollahan tuo on ensimmäisellä sivulla
                      Last edited by Kentsu; 16-04-2008, 10:01.
                      Ex: 523iA '97, 520iA '89
                      /// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"

                      Comment

                      • TJJ
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2003
                        • 7591
                        • Jyväskylä

                        Mites kun jenkit sanoo, että tuollainen kaiken öljyn vaihto voi aiheuttaa shokin paljon ajetulle laatikolle kun lika irtoa. Ja sanovat myös, että sama voi tapahtua teki sen sitten huuhtelemalla tai vain vaihtamalla suodattimen ja sen öljymäärän mitä sillä tavalla vaihtuu.

                        Joten olisiko parempi vaihtaa öljyä pikkuhiljaa (vaikka vaihtaisi litran kerrallaan) ja vasta joskus 5 litran jälkeen vaihtaisi suodattimen ja öljyt. Ja sitten ajelisi vähän aikaa ja tekisi vielä kerran tuon suodattimen ja öljyjen vaihdon. Ja tuossa ekan suodattimen vaihdon yhteydessä huuhtelisi lauhduttimen mutta tekisi sen ottamalla molemmat putket irti ja kierrättämällä öljyä lauhduttimessa. Jenkeissä tosin näyttäisi olevan siihenkin joku spray-tyyppinen aine.

                        Mutta onko tuossa suunnitelmassa mitään järkeä? Siis jos oletetaan, että on öljyä, aikaa ja innostusta tehdä se noin.
                        E39 528iA

                        Comment

                        • Litium
                          Bimmer Rookie
                          • Jun 2007
                          • 43
                          • Helsinki

                          530da

                          Terve
                          Tuossa aikaisemmin kirjoittelin kun vaihdatin steppiin laatikonöljyt huuhtelemalla. Vaihdatin öljyt 340tkm ja nyt ajettu 350tkm. eikä mitään ongelmia ole ollut. Laatikkoon ei ollu vaihdettu ikinä öljyjä. Laatikko on myöskin täysin alkuperäinen eli sillä on oikeesti ajettu se 350tkm. Auto on 530da step. vm-00 M-Sport.

                          Porukka puhuu paljon tosta nykäsystä noh mullakin tekee sen kun vaihtaa 1->2 vaihteelle. Mutta tätä ilmenee vain kylmänä / isoillla kierroksilla, se teki sitä jo ennen öljyjen vaihtoa.
                          Ratkaisuna tähän nykäsyyn on se että kun lähdet kylmänä ajelemaan niin laita kakkonen stepillä silmään kun kiekat on alle 1500rpm niin ei nykäse yhtään. !! Eikä tunnu pahalta.

                          Että tällästä..
                          PS. Kyllä se steppi kestää jos oikeen kohtelee.

                          Comment

                          • Kentsu
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jul 2004
                            • 1397
                            • Tuusula

                            Originally posted by TJJ View Post
                            Mites kun jenkit sanoo, että tuollainen kaiken öljyn vaihto voi aiheuttaa shokin paljon ajetulle laatikolle kun lika irtoa. Ja sanovat myös, että sama voi tapahtua teki sen sitten huuhtelemalla tai vain vaihtamalla suodattimen ja sen öljymäärän mitä sillä tavalla vaihtuu.

                            Joten olisiko parempi vaihtaa öljyä pikkuhiljaa (vaikka vaihtaisi litran kerrallaan) ja vasta joskus 5 litran jälkeen vaihtaisi suodattimen ja öljyt. Ja sitten ajelisi vähän aikaa ja tekisi vielä kerran tuon suodattimen ja öljyjen vaihdon. Ja tuossa ekan suodattimen vaihdon yhteydessä huuhtelisi lauhduttimen mutta tekisi sen ottamalla molemmat putket irti ja kierrättämällä öljyä lauhduttimessa. Jenkeissä tosin näyttäisi olevan siihenkin joku spray-tyyppinen aine.

                            Mutta onko tuossa suunnitelmassa mitään järkeä? Siis jos oletetaan, että on öljyä, aikaa ja innostusta tehdä se noin.
                            Heti alkuun lievää OT:tä: Jenkithän sanoo vaikka mitä. Kun noita jenkkien ohjeita ja kuvia katselee niin välillä ihan jees että on yksityiskohtia jne mutta toisinaan menee pikkasen yli kun oleellisin asia tuntuu olevan se että hankitaan siitä tietystä varaosaliikkeestä se tietty magneetilla varustettu jatkovarsi jotta saadaan ne valoumpion alimmaiset ruuvit nostettua siististi sieltä konehuoneesta. Eurooppalaiset osaa tehdä sen sormin tai jopa pihdit voi joku tarvita mutta jenkit tarttee siihen taas ihan omat systeeminsä. Ja tuo kaikki selitetään viidellä A4:llä kuvineen päivineen jotta esikoululainenkin sen osaisi tehdä. Mutta kaiken ohjeistuksen alussa sitten vielä todetaan että "Olen kyllä käyttänyt kaiken osaamisen ja universumin viimeisimmän teknologian näiden ohjeiden tekoon mutta huomautetaan silti että en suorita mtään korvauksia jos sinä itse näiden ohjeiden perusteella saat homman viduiks." No joo...

                            Mutta asiaan: varmaan tuo litra kerrallaan -vaihtotyyli menee turhan hankalaksi. Mutta tästähän täällä etupäässä edelleen kinastellaan tuleeko se "shokki" kun uudet ölpät lyödään kiertoon vai ei. Itse voisin ehkä vaihtaa "jenkkityyliin" öljyt 2 kertaa peräkkäin, mutta vähintään yhtä fiksua lienee tuo flushing-menetelmällä tehty vaihto kun en minä ainakaan ole kuullut että siitä kenenkään laatikko olisi siipeensä ottanut jos homma tehty huolellisesti.
                            Ex: 523iA '97, 520iA '89
                            /// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"

                            Comment

                            • teropa
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2005
                              • 3855
                              • Oulu

                              Kysymys: miten voi loota ottaa siipeensä öljynvaihdosta, joka tehdään huuhtelemalla? Mihin voi jäädä "sakkaa" tai muuta paskaa, joka sitten "lähtee liikkeelle" ja hajottaa laatikon?

                              Ei reikä poskessa kysytty, vaan ihan oikeasti. Mikä on se mekanismi, jolla flushaamalla öljyvaihdettu loota porsii?

                              Tero
                              E60 520dA M-sport
                              ---Ex
                              E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
                              E90 330iA, 325iA, 320dA
                              E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
                              E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

                              PPL(A)

                              Comment

                              • TJJ
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jun 2003
                                • 7591
                                • Jyväskylä

                                Originally posted by Kentsu View Post
                                Heti alkuun lievää OT:tä: Jenkithän sanoo vaikka mitä.

                                Mutta asiaan: varmaan tuo litra kerrallaan -vaihtotyyli menee turhan hankalaksi. Mutta tästähän täällä etupäässä edelleen kinastellaan tuleeko se "shokki" kun uudet ölpät lyödään kiertoon vai ei. Itse voisin ehkä vaihtaa "jenkkityyliin" öljyt 2 kertaa peräkkäin, mutta vähintään yhtä fiksua lienee tuo flushing-menetelmällä tehty vaihto kun en minä ainakaan ole kuullut että siitä kenenkään laatikko olisi siipeensä ottanut jos homma tehty huolellisesti.
                                Tuo jenkki oli kuitenkin BMW-palstalla kirjoittava eikä mikään perusjenkki... Kyse oli muistaakseni E38:n laatikosta. Mutta kyllähän jenkeissä kuitenkin on automaattilaatikoista kokemusta pitkältä ajalta joten kai ne jotain niistä tietää.

                                Toisaalta jos öljyjä vaihtaa litran kerrallaan, niin poksahtaako laatikko sitten kun seos on tarpeeksi puhdasta ja roskat lähtee liikkeelle? Siis ennen kuin on ehtinyt vaihtaa suodatinta tai huuhdella lauhdutinta...

                                Sitten hiukan asian vierestä tai asiasta jos vaihto menee pieleen... Sattuuko joku tietämään mitä ATB Berlinin vaihtolaatikon mukana tulee? Kun katsoo heidän sivuilta laatikoiden kuvia, niin eikös niistä puutu momentinmuunnin? Mutta kai nyt sekin pitää samalla vaihtaa ja luulisi sen tulevan myös mukana?
                                Siis nämä:

                                E39 528iA

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎